voor de 3e keer longeren met touwtjes nog best moeilijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 08:35

Simpelman schreef:
Neem één bijzetteugel en bevestig deze tussen zijn voorbenen door aan de longeer singel.

Afstellen:
Hierbij breng je zijn hals door rustig vragen naar een horizontale lijn en tegelijk zijn neus naar een verticale dan gesp je de bijzetteugel op deze lengte op maat.

Oke ja ik heb net alles gekocht maar geen bijzet helaas. Mij was aangeleerd dat die niet goed zijn.

Simpelman

Re: voor de 3e keer longeren met touwtjes nog best moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:36

Neem een touwtje.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 09:06

Simpelman schreef:
Neem een touwtje.

Oke! Maar wat is daar anders aan dan een hoofdstel of halster :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:07

Lees de tekst nog een keertje door.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 11:19

Simpelman schreef:
Lees de tekst nog een keertje door.
gedaan maar kan het er niet uithalen. Liever rij ik niet met halster omdat hij nogal druk kan zijn. Maar met longeren zal ik het wel doen.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:26

Coby schreef:
Toevallig vorige week nog een clinic gevolgd van Lammert Haanstra. Erg kundige man die mijn paard (met touwtjes) perfect liet lopen.
Zelf heb ik in het verleden met van alles gelongeerd. Longeerhulp trekt onnodig in de mond. Pessoa, heel gedoe met echt goed instellen. Slof is ellendig te verstellen. Elastiek gaan ze op hangen. Dubbele longe is een hele toestand :+
Touwtjes zijn perfect in te stellen. Maar alles valt of staat met goed kunnen longeren. Ik zie een onvoldoende voorwaarts paard (en een heel zware bak).
Gekke berichten als kapotte mondhoeken etc. vallen en staan ook met kundigheid van de eigenaar.

Hier een foto van Lammert aan het werk.
[ Afbeelding ]

Mee eens. Ik vind het vreemd dat zoveel mensen tegen touwtjes zijn, terwijl deze man bewezen heeft dat het toch wel degelijk werkt. Mits het op de juiste manier gebruikt wordt.
Ik heb ook een cursus bij hem gevolgd.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:26

Je kunt ook je halster onder je hoofdstel doen, dan heb je wel een punt waar je stoot/touwtje aan vast kan maken.,...

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:41

Leuke tip simpelman! Hopen dat ik deze kan onthouden :D

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 13:04

Hoeveel kost dat bij hem? Ik heb het niet zo breedt helaas

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:19

Simpelman, misschien verstandig niet zo autoritair over te willen komen. Jouw waarheid is niet DE waarheid, mensen gaan niet beter lezen, of meer waarde hechten aan je woorden als je op deze neerbuigende manier spreekt of jezelf herhaalt. Sterker nog, men gaat met de hakken in het zand. Dit was ook mijn primaire reactie. Jammer, want een aantal van je posts bevatten zinnige informatie.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:23

Lammert is niet goedkoop, helaas. Schatting rond de 70/80 euro per uur excl. reiskosten.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:26

Coby schreef:
Lammert is niet goedkoop, helaas. Schatting rond de 70/80 euro per uur excl. reiskosten.

Klopt! Maar wat veel mensen doen is met een groepje hem laten komen en dat scheelt natuurlijk erg in kosten. Buiten Lammert zijn er natuurlijk heel veel 'gewone' instructeurs die goed kunnen longeren! Denk dat je daar prima mee uit de voeten kan!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:44

Bonita_Bon schreef:
Simpelman, misschien verstandig niet zo autoritair over te willen komen. Jouw waarheid is niet DE waarheid, mensen gaan niet beter lezen, of meer waarde hechten aan je woorden als je op deze neerbuigende manier spreekt of jezelf herhaalt. Sterker nog, men gaat met de hakken in het zand. Dit was ook mijn primaire reactie. Jammer, want een aantal van je posts bevatten zinnige informatie.

Of mensen moeten gewoon lezen voor ze commentaar hebben. De vragen die gesteld worden staan namelijk gewoon duidelijk in de tekst. Als je te lui, dom of wat dan ook bent om zo'n tekst te lezen reageer er dan gewoon helemaal niet op.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:06

Nies_ schreef:
Bonita_Bon schreef:

Of mensen moeten gewoon lezen voor ze commentaar hebben. De vragen die gesteld worden staan namelijk gewoon duidelijk in de tekst. Als je te lui, dom of wat dan ook bent om zo'n tekst te lezen reageer er dan gewoon helemaal niet op.

:x Zeg maar niets Nies.

Ik ben het met je eens Bonita. Alleen durfde ik het niet te zeggen. := Er staan nuttige dingen in, maar de manier waarop het wordt geschreven past me niet nee.

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:07

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:26

Coby schreef:
Toevallig vorige week nog een clinic gevolgd van Lammert Haanstra. Erg kundige man die mijn paard (met touwtjes) perfect liet lopen.
Zelf heb ik in het verleden met van alles gelongeerd. Longeerhulp trekt onnodig in de mond. Pessoa, heel gedoe met echt goed instellen. Slof is ellendig te verstellen. Elastiek gaan ze op hangen. Dubbele longe is een hele toestand :+
Touwtjes zijn perfect in te stellen. Maar alles valt of staat met goed kunnen longeren. Ik zie een onvoldoende voorwaarts paard (en een heel zware bak).
Gekke berichten als kapotte mondhoeken etc. vallen en staan ook met kundigheid van de eigenaar.

Hier een foto van Lammert aan het werk.
[ Afbeelding ]

Kan jij iets benoemen van de foto wat er goed aan is? Ik zie een paard wat over zijn tempo, scheef en met een nep krulletje achter de teugel loopt...

Het allerbelangrijkste met goed longeren is weten hoe het er uit hoort te zien. En met goed longeren heb je geen hulpteugels nodig. Je kan begrenzen waar nodig met de longeerlijn en indien je meer begrenzing nodigt hebt is de dubbele longe ideaal. Maar dan is er wel eerst een correcte basis nodig met wat een paard wat eerst leert om voorwaarts-neerwaarts te lopen, dus in ontspanning en de juiste balans.
Dus op zoek naar iemand die je dat kan leren zien en aanvoelen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:58

Ik heb de foto puur als ondersteuning gebruikt bij mijn verhaal mbt de 'touwtjes'.
En heb zelf een oordeel over deze foto. Maar dat lijkt mij niet verstandig voor dit topic :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:17

Goed dat je je er zo in verdiept TS! Ik hoop dat je niet in de war raakt van de tegenstrijdige tips die je krijgt.
Er zijn op bokt heel veel mensen die tegen alle manieren van begrenzen zijn. Hun goed recht, maar ga je alsjeblieft niet schuldig voelen als jij wel touwtjes gebruikt. Ze kunnen jouw paard enorm helpen. Natuurlijk loopt hij op deze foto's nog niet in 1x in de houding waar hij uiteindelijk wel naar toe moet. Maar daar kan je wel naar toe trainen.
Ik sluit me bij de tips aan over Lammert Haanstra. Hij heeft ook verschillende boeken over longeren geschreven, dat is wel een waardevolle eerste investering vind ik, of misschien heeft een stalgenoot er een die je kan lenen. Daar legt hij ook heel goed uit adhv foto's hoe je een goed lopend paard kunt herkennen en hoe je daar naar toe kunt werken met de longe en touwtjes. Bij die boeken zit ook een dvd en op internet zijn ook wel filmpjes te vinden.
En misschien heb je een stalgenoot die jou kan helpen? Verder kan je via de site van Lammert ook verschillende lesgevers vinden die door hem zijn opgeleid, misschien woont er een van hen bij jou in de buurt en kan je daar eens een les mee plannen.

Succes!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:22

Nies_ schreef:
Bonita_Bon schreef:

Gelukkig is dit wel heel respectvol commentaar }:0
Wat ik zei over het storen in de mond geld uiteraard ook voor storen op de neus als je de aanleuning daarop zoekt. Daarom blijf ik bij mijn standpunt. Dit heeft niets te maken met dom zijn, lui zijn of begrijpend lezen... (wat ik ook niet volledig uitsluit overigens, maar mijn IQ staat hier niet ter discussie meen ik)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 09:30

Oke ja helaas mogen er geen lesgevers van buitem af komen :( bij mij op stal.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 15:28

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 14:06

Lekker onder het zadel gaan rechtrichten. Longeren aan enkele longe zonder bijzet. Paard gaat vanzelf de ontspanning opzoeken en zijn hals laten vallen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 14:19

Yvank_ schreef:
Een dubbele longeerlijn kan je je paard net zo vast mee zetten als met touwtjes, dit geld ook voor een pessoa of longeerhulp.

Les is de beste oplossing ;)
Eindelijk iemand die het snapt! Mijn paard loopt aan de touwtjes, is pas 5 en kan er alles mee. Ik heb ze zodanig dat ze wel dr koppie naar beneden moet, maar wel helemaal kan uitzoeken hoe ze haar hals en hoofd wil buigen. Dat komt verdomde goed uit, want er is geen valse knik, maar wel een mooi gebogen hals, bolle rug, etc etc. Ik train zelfs schijnovergangen met haar. Kwestie van je paard goed trainen onder het zadel en tijdens het longeren. Les nemen van iemand is dan ook een vereiste.:)

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:51

Onder het zadel rechtrichten is een van de meest waardeloze tips, dat kunnen er maar weinigen. Dat iedereen denkt dat die het kan betekend niet dat het zo is.

Als jij gaat oefenen (met of zonder touwtjes) hoe je moet schakelen, dan ben je goed op weg. Gaat je paard trager en sneller bij 'HO' en 'HUP'? Mee gaan werken!

Draf, stap, stap verruimen en weer vertragen tot stilstand, draf, draf vertragen en weer versnellen en zo bijven schakelen, ook met galop. Niet jagen, het paard moet gewoon lekker opstarten en kalm terug komen want als die te snel gaat reageren (wegschieten, abrupt stilstaan) train je het lichaam niet goed.

Touwtjes zou ik in het begin laten, eerst dat schakelen oefenen zoals het hem uitkomt en als het goed gaat pak je de touwtjes er weer bij.