[AR] Sinds ponypletter filmpje, constant commentaar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:32

Jolliegirl schreef:
Gytrash24 : Wat een verhaal met jouw pony! Ik heb net je topic doorgelezen!
Goed doorgezet meid!

Laat ze lekker kletsen...
En als je echt lastig gevallen word of gefilmd word.. gewoon melden bij de politie..
Hoeft niet eens serieuze aangifte te zijn.. gewoon melden, dan zijn ze op de hoogte. :)

Het zijn zeker lastige situaties. Maar ja valt niet veel aan te doen. Je kan er idd de politie bij halen en melden dat jij je lastig gevallen voelt. Zijn ze vaak zelfs nog geneigd om de gene van het terrein te zetten openbaar of niet.

Cupido maakt het overigens goed. Tja zijn hoeven zijn niet klein en schattig zijn beetje klompjes op het moment. Maar goed zo iets kan je niet in 1x terug bekappen de kans dat de hoef instabiel wordt is veelste groot. Geduld is een schone zaak maar soms hoopte ik dat er iets was dat mensen gewoon wisten dat deze pony een verhaal heeft. ipv onwetende reacties te krijgen. Gelukkig sta ik op een super gezellige stal die begrip voor Cupido's stand van zaken heeft en de omgeving kent Cupido inmiddels ook. Maar goed er lopen hier veel wandelaar en tja soms kan je de confrontatie niet vermijden helaas.
Blijft vervelend als mensen oordelen over iets wat velen niet eens begrijpen of verstand van hebben. Waar het dan maar over gaat. Zijn zo veel dingen waar mensen op reageren waar ik dan van denk van weetje ga eens een boek lezen. Of verdiep je er eens in... voor je oordeelt. Maar ja de mens zijn altijd de mens blijven nieuwsgierig en vaak recht door zee... hoe vervelend dat ook is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:33

little_king schreef:
Zoals andere en ik al schreven, wat valt er te melden?
Een man heeft een andere mening?
Er is geen bedreiging, filmen mag gewoon?
De politie kan en doet er niets mee.

gewoon niets van aantrekken, die vent heeft er geen verstand van.
Doorrijden en niet naar luisteren :)

Filmen mag gewoon?

Dat dacht ik dus niet.
Als jij mij zonder toestemming gaat filmen.... Is dit dus verboden... ;)
Denk je nu echt dat TS dit toestond? Lijkt me niet.
Ongewenst dus.

En dit is schending van de privacy.

Gytrash24

Re: Sinds ponypletter filmpje, constant commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:35

inderdaad zomaar mensen op de film zetten herkenbaar zonder toestemming is inderdaad verboden. Waarom denk je dat bij weg misbruikers ene deel herkenbaar is en andere deel niet. Na het filmen van de boete of wat dan maar moet er iets getekend worden dat jij toestemming geeft om in beeld te komen. En wat betref openbaar terrein geld het zelfde voor.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:39

Niet l*llen maar het topic lezen :P

Filmen mag gewoon. Publiceren niet.
Dus de politie doet niks en kan niks.
Behalve als die vent nu ineens het filmpje publiceert dan wel, maar dat is hier niet aan de orde.
Dus niet gaan schreeuwen wat niet klopt :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:54

Gytrash24 schreef:
inderdaad zomaar mensen op de film zetten herkenbaar zonder toestemming is inderdaad verboden. Waarom denk je dat bij weg misbruikers ene deel herkenbaar is en andere deel niet. Na het filmen van de boete of wat dan maar moet er iets getekend worden dat jij toestemming geeft om in beeld te komen. En wat betref openbaar terrein geld het zelfde voor.

Ligt nog wel een verschilletje bij he..
Bij de Tour de France filmt ook iedereen... Dat mag dan weer wel.. Openbaar evenement ;)

En als ik een foto van mn vriend op t strand maak, en jij zou op de achtergrond staan..
mag dit ook weer.. Want je bent niet nadrukkelijk in beeld..

krommmmm

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:23

Overal mag je alles en iedereen filmen. De straat is openbaar terrein, enkel op privé terrein mag het niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:26

Jolliegirl en Gytrash24; is het nou zo moeilijk om te lezen, en je te bezinnen voor je zomaar iets roept?
Heb ik nou werkelijk alles voor niets hier uitgelegd? -O-

Laat het 'wettelijke' nou maar over aan de mensen die een juridische achtergrond hebben, ipv. zomaar dingen te roepen.
En bedenk je dan ook eens het verschil tussen filmen (de actie zelf: camera of telefoon en iets/iemand filmen) en 2. vervolgens dit filmpje publiceren, evt. openbaar Er wordt hier zelfs Wegmisbruikers bij gehaald?! Ik weet niet hoe jullie denken, maar filmen betekent nog niet publiceren/uitzenden! En bij Wegmisbruikers is er gefilmd, en vervolgens uitgezonden. En dan heb je het ook nog eens over onherkenbaar in beeld brengen.
Die vergelijking slaat werkelijk waar helemaal nergens op in deze context!

Nog 1x dan, om misverstanden te voorkomen, en hopelijk blijven mensen dan niet zomaar en ongenuanceerd dingen roepen.......

Slechts 1 pagina terug in dit topic, op blz. 4, schreef ik dit:
JoyCiej007 schreef:
ZoeyDercks schreef:
Filmen in het openbaar mag niet zomaar zonder toestemming.
Als het filmpje openbaar op internet wordt gezet is dit schending van het portretrecht -> kun je die persoon zelfs voor aanklagen.

Maar TS, zoals al heel vaak gezegd is. Niks van aan trekken.
Sommige mensen zijn zo triest dat ze commentaar gaan leveren op personen zoals wij.

Als 'fotografe' (je onderschrift) behoor je dit soort dingen toch te weten lijkt mij.........
En dan is het ook wel handig als je onderscheid zou maken tussen het daadwerkelijke filmen van iets (1e actie) en het daarna éventueel publiceren (2e actie) van dat filmpje.

Het lijkt mij heel handig als mensen die weinig tot niets van 'de wet' weten en/of geen juridische achtergrond hebben, daar ook geen uitspraken over doen. Krijg je alleen maar misverstanden van (en helaas staat heel bokt daar al vol mee.....).

Kijk eens aan, op te zoeken voor ieder mens die http://www.google.nl kan intypen, heb je dus geen wettenbundel voor nodig:
http://www.iusmentis.com/maatschappij/p ... atoezicht/

Citaat:
Elk opzettelijk filmen of fotograferen van personen met een aangebrachte camera in de openbare ruimte is verboden, tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd (art. 441b Wetboek van Strafrecht: maximaal twee maanden cel).

Je mag dus wel op straat fotograferen of filmen, maar geen vaste camera ophangen zonder meteen ook een bordje op te hangen dat deze er hangt. Een webcam permanent voor het raam zetten zodat iedereen op straat gefilmd wordt, valt ook onder dit verbod. Als je de camera op voldoende afstand plaatst, zodat mensen niet herkenbaar in beeld kunnen komen, is de webcam wel toegestaan.

Het doel van de camera's ophangen moet zijn het filmen of fotograferen van personen. Een flitspaal valt hier dus niet onder, deze is alleen bedoeld om auto's te fotograferen. Een webcam die van grote afstand een deel van een wijk toont, is dus ook gewoon toegestaan. (Geheel los hiervan zijn er regels over het fotograferen van kunst op de openbare weg.)

Als de man, waar TS over spreekt, TS dus alleen heeft gefilmd, maar dit filmpje niet (openbaar) publiceert, MAG DIT GEWOON. punt.

En voor nadere uitleg, ook over publicatie etc. verwijs ik jullie dan ook graag door naar de eerder gequote website met uitgebreid en duidelijk uitgelegd artikel:
http://www.iusmentis.com/maatschappij/p ... atoezicht/

dunjaentwidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:30

Ik word ook gek sinds dat filmpje; laatst zelfs twee keer in een minuut: langsfietsende mensen die t leuk vinden de opmerking te maken als 'niet er op gaan zitten he', etc etc. Zowiezo denk iedereen altijd iets 'leuks' te zeggen als je ze tegen komt met een kleine pony. Ik ga geregeld wandelen/ hollen of naast de fiets met mijn kleintje, en hoor dan minstens een keer per rondje ' oh ik dacht dat t een grote hond was, 'ben je je hond aan het uitlaten' etc etc. Ik probeer t maar langs met te laten gaan. Ik heb lol, en hun denken iets interresants te zeggen.. niet dus. Hoe langer t plet filmpje geledenis , hoe minder je zulke dingen zult horen als bij jou...

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:46

Sommige mensen moeten altijd ergens commentaar op hebben. Jullie zijn een heerlijke combinatie (ook even de foto's doorgekeken).

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:13

Ik heb er ook last van gehad ja. Gelukkig niet zo erg als bij jouw, maar veel mensen die iets roepen.
Ook inderdaad van je moet zelf voor die kar gaan lopen en je pony erin en ook 'niet er op gaan zitten he' en laatst zelfs een man in een auto die stopte naast mij, raampje open, denk je dat ie de weg gaat vragen, krijg je de opmerking dat je wel lief moet zijn voor je pony anders wordt de dierenbescherming boos!!!
Vet irritant en hoop inderdaad dat de mensen er snel mee ophouden.
Sommige ponys die juist niets doen en zich vol staan te vreten in veel te hoog gras en bevangen worden omdat mensen er juist niets mee doen zijn veel zieliger!!

galatasaray

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:23

ik heb er ook last van gehad, reed gewoon met me pony na het bos allen maal school kindjes en roepen van pony pletter, dat dat paard dat wel kan houden, let op dat je dadelijk er niet door heen zakt.
slaat gewoon nergens op!
maar dit was gelukkig niet zo erg als bij jou.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:24

Allereerst wat een schat van een pony heb jij <3
Ik vind het echt ronduit schandalig dat mensen andere mensen uitschelden, maar goed daar moet je je niets van aantrekken. Jij zorgt super voor je pony en zolang je pony en jij er plezier van hebben is het toch goed. Het is toch niet zo dat je er op gaat zitten ...
Ik denk dat geen paarden mensen soms vergeten dat paarden vroeger continu voor de kar liepen ;)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:07

Dobel schreef:
En nog steeds rijd ik gewoon rond, vooral langs het huis van die man in de hoop dat die daar nog poept ook.

Dit noem ik nou geniaal :')

Jeetje TS wat afschuwelijk! Ik heb wat foto's bekeken van jou en de shet, maar dit is een wereld van verschil met de filmpjes met de ponypletters. Jullie hebben er beide duidelijk plezier in en dat was bij het geval van de ponypletters wel anders. En ik hoop voor je dat deze situaties snel voorbij zijn en je geen commentaar meer krijgt van andere mensen (ook nog eens zonder verstand van paarden??).

De discussie over of het wel/niet toegestaan is om filmpjes te maken van anderen in het openbaar is een beetje zinloos. Zoek het op op internet en je weet het. Ik heb het zelf geleerd bij mijn studie (Communicatierecht) en het mag gewoon, de fotograaf moet zelf inschatten of hij/zij daarmee de gefotografeerde persoon mee 'kwetst'. Wel heeft de gefotografeerde zogenoemde portretrechten en kan dus bezwaar maken tegen openbaarmaking van de foto/film.

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:17

Ik vind mennen een van de mooiste takken van de paardensport, en vooral ook voor shetlanders een leuke manier om sportief bezig te zijn. Vind 't daarom shockerend en ozo jammer te lezen hoe de "publieke opinie" nu is. Hoop dat dit snel voorbij waait...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:44

Buiten het plet-filmpje om krijg je ook commentaar als je met grote paarden rijdt/ment, althans, daar hebben wij bijna dagelijks mee te maken. Je wordt vrijwel dagelijks uitgemaakt voor dierenbeul en ook krijgen we regelmatig de opmerking: "Ga zelf de kar lekker trekken en laat je paard maar op de kar zitten". Het enige wat je dan hoeft te zeggen is dat je dat al een keer geprobeerd hebt, maar dat je paard weigert om op de bok te klimmen. :+ Meestal houden ze dan wel op of moet men er eigenlijk wel om lachen. ;)

MPP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:53

Het is wel erg positief dat ook mensen die niets met paarden doen of hebben ook op de dieren gaan 'letten'.
Jammer alleen dat ze niet eerst normaal met je praten, voordat ze ook hun grote mond open trekken.
Maar ik vind dat we het zeker moeten toejuichen dat mensen sociale controle op dieren houden :)
Ik denk dat veel mensen (net als ik) heel erg van de filmpjes zijn geschrokken en daarom zo heftig reageren...
Alleen nogmaals, erg jammer dat ze direct zo heftig reageren op iemand die wel goed is voor zijn dieren...

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:00

Aawh :( Niks van aantrekken. Kom je hem nog een keer tegen ga hem dan filmen. Zou hij blij mee zijn.
En anders zeg je: Ja meneer echt schandalig volgende keer span ik wel een wagentje achter u of ga ik op u rug zitten.
Daar zal ik ook heel blij van worden. Zullen we dan ook met een zweepje rijden omdat je anders niet vooruit gaat?
Bij u wil ik best heel hard slaan.
GROETJES.

haha nog succes en niks er van aantrekken. :)