Wandelen met jong paard in het bos, maar warm weer...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:52

opisop_shop schreef:
Poeh Jessix, beetje vaag gedacht.
Dit is niet "als Jantje jou pest mag je gewoon terugslaan hoor!" , dit gaat om het beschermen van je dieren. Je zegt het zelf al zoals Belker het verwoord ;) als jouw hond mijn paard bijt, mag ik de hond iets terugdoen want van mijn paard blijf je af.
Bovendien: een hond gaat niet kapot van een tik met een zweep of touw (kan ook sowieso beter een tik met een zweep krijgen dan een trap van een paard, maar daarvoor kies jij dus liever begrijp ik?!), een paard kan wel degelijk 'kapot' gaan van een hondenbeet.

Maar goed, weer ontopic.
Ik zou gewoon gaan wandelen, je kunt toch niet alles van tevoren voorzien.
Zolang je zorgt voor degelijke spullen (stevig touw en halster, ik liep met mijn jonge dieren altijd met longeerlijn ivm kunnen laten vieren zonder paard kwijt te raken) en zelf overal normaal op reageert, is er niets aan de hand. Zou niet weten waarom je je paard eerst op eigen terrein aan honden zou moeten laten wennen, heb je ook een viaduct, trekker en zebrapad langs laten komen? ;)
Als het goed is, pluk je niet een groen dier uit de wei en neemt die mee op sleeptouw; jouw paard kent en vertrouwd jou en dus is je basis goed.
Ik zou zeggen: veel plezier :evaw:

Kan best wezen, toch zou ik het nooit pikken als iemand mijn dieren slaat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:53

Batlow schreef:
Dus jij hoort je hond bij je te houden.

Natuurlijk je je hond bij je te houden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 09:55

Maar als hij in de benen van mijn paard hangt probeer ik dat dier daar wel weg te halen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:56

Batlow schreef:
Maar als hij in de benen van mijn paard hangt probeer ik dat dier daar wel weg te halen...

Ja we kunnen wel blijven herhalen... Laten we dat maar niet doen, toch? Het gaat tenslotte om de vraag hoe TS haar paard kan laten wennen aan honden. Hoe jij denkt en hoe ik denk is nu wel duidelijk. :)

Batlow

Re: Wandelen met jong paard in het bos, maar warm weer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 09:58

Aangezien ik ook ts ben.... We zijn het duidelijk niet eens indd, maar ik vind het gewoon een kromme gedachte.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:59

Batlow schreef:
Aangezien ik ook ts ben.... We zijn het duidelijk niet eens indd, maar ik vind het gewoon een kromme gedachte.

Hetzelfde ;)

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:00

Ik lees even mee, en ik zie dat veel mensen wandelen met je paard onzin vinden.
Ik vind het juist harstikke goed! Je laat je paard lekker aan een nieuwe omgeving wennen, en vaak vind je paard dat ook leuk. Zeker met een jong, nieuwsgierig paard.

Ik zie ook dat mensen vinden dat je met een jong paard niet aan de slag moet gaan. Dat vind ik ook niet waar. Als je het jong aanleert, heb je er later meer plezier van. Een jong paard kan je makkelijker dingen aanleren dan een ouder paard.

En TS, lekker gaan wandelen zou ik zeggen. Neem misschien een beetje biks mee (beetje maar) en beloon als hij bijvoorbeeld goed langs een hond is gegaan. Misschien wel een tweede persoon meenemen, die kan helpen als het mis gaat.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 10:02

Ik wil helaas niet aan beloningen doen vanuit de hand. Mijn andere pony heeft dat vroeger vaak gehad voordat hij van mij was. Hij heeft nu echt voernijd. Het eten uit de hand is minder geworden bij mijn pony en reageert nu minder erg, maar daar wil ik niet aan beginnen... Ik hou het bij een vrolijke stem, wat klopjes en aaitjes :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:04

Rare gedachtegang idd. Als een hond mijn paard zou bijten en ik zou snel genoeg zijn dan zou hij zeker een trap of tik kunnen verwachten. Die hond heeft van mij paard af te blijven. Dan maar een boze eigenaar, dan zal ik eens boos zijn dat zijn/haar dier zomaar mijn dier bijt en dat de hond blijkbaar niet voldoende luistert. Anders had de eigenaar dat wel kunnen voorkomen dat het gebeurde.

Ts: Mijn shetlander was altijd erg bang van honden. Dan ging hij tribbelen en slaan. Ik heb toen eens een schrikparcoursje in de bak uitgezet en toevallig was een kennis er met haar pup die rustig was. Dus ik ben gewoon lekker door dat parcours gegaan en onbewust kwamen we steeds dichter in de buurt van de hond. Hans vond de hond daarna niet meer eng, zelf niet als hij aan het spelen was. Dus probeer gewoon eerst in een veilige omgeving met andere dingen in de buurt zodat je zijn gedachte wat kan afleiden van de hond.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:07

Met jonge paarden altijd goed om te wandelen , en te wennen aan het verkeer.het verkeer vandaag de dag , is zo complex dat je daar tijd en met beleid een dier een goede opvoeding kan geven.
Met mijn Arabier fietste ik als twee jarige, doordat dit zo gewoon is geworden is het een zeer handzaam dier.Gewoon doen dus.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:11

Jessix schreef:
Nouvel schreef:
Ik vind dat als een loslopende hond, die niet naar zijn baas luistert, mijn paard aanvalt, ik die best weg mag jagen met een zweep eigenlijk... :j

Een paard hoort te luisteren naar z'n baas, maar een hond ook... 8-)

Kan best, maar als je mijn hond ooit durft te slaan met een zweep sla ik je paard. 8-) En hetzelfde geld voor al mijn dieren waar je gewoon vanaf hoort te blijven.

ik blijf keurig van andermans dieren af als ze van mijn dieren afblijven... 8-)

maar als je eens meegemaakt heb dat er een hond in de achterbenen van je paard heeft gehangen terwijl die voor de wagen liep (en compleet in paniek de benen helemaal kapot sloeg) en de bewuste hond dus gewoon door ging en niet naar zijn baas luisterde, dan vind je dat die hond best een klap met de zweep mag hebben... :+

En trouwens, als onze hond het in zijn koppie zou halen om een paard aan te vallen mag hij ook een tik hebben, want dan doet hij iets wat absoluut niet mag...

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:26

Jessix schreef:
Nouvel schreef:
Ik vind dat als een loslopende hond, die niet naar zijn baas luistert, mijn paard aanvalt, ik die best weg mag jagen met een zweep eigenlijk... :j

Een paard hoort te luisteren naar z'n baas, maar een hond ook... 8-)

Kan best, maar als je mijn hond ooit durft te slaan met een zweep sla ik je paard. 8-) En hetzelfde geld voor al mijn dieren waar je gewoon vanaf hoort te blijven.

Als jouw hond mijn paard aanvalt en jou negeert dan krijgt die hond van jou klappen waar ik hem raken kan. Daar mag je op rekenen. Wil je dat dit niet gebeurt? Simpel, je zorgt dat je hond luistert onder alle omstandigheden of aan de lijn zit. Een hond aan de lijn die mijn paard aanvalt is veilig, dan sla ik namelijk de baas..... :j

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:27

Jessix schreef:
Belker schreef:
Maar jouw dier hangt als eerste in mijn dier, dan heb ik volgens jouw redenatie het recht om wat terug te doen, want van mijn dieren blijf je af.

Dat heb je verkeerd begrepen. Als mens zijnde blijf je van andermans dieren af. Dieren reageren op instinct, als mens zijnde hoor je beter te weten.

De dag dat een slecht opgevoede hond aan mijn pony of hond komt, kun je er donder op zeggen dat die een voet tegen zijn waffel heeft. Had baasje maar meer moeten investeren in de opvoeding van de hond en de laatste onder appèl hebben staan. Sterker nog de laatste keer dat er een hond steeds bij de achterbenen van mijn pony bleef rondsluipen heb ik naar de eigenaar geroepen dat als ik zou moeten afstappen ik niet zou aarzelen hem te corrigeren als zij daar te lui voor was. Dus deed ik aanstalten om af te stappen. Madam kwam opeens heel snel aangerend om de hond bij het nekvel te grijpen, terwijl ze eerst als een debiel bleef schreeuwen op afstand. Er kwam geen woordenwisseling, ik heb haar netjes bedankt en ben verder gereden.

Sterker nog, toen de hond van mijn ouders eens op het strand achter een sulky aan ging heeft hij een klap met de zweep gekregen, en terecht! Hij stond niet onder appèl, dus wij waren fout bezig. En zo geld het imo voor iedere hond, ik voel me dus 100% in het recht een hond te corrigeren als de eigenaar dit niet doet en het dier gevaarlijk loopt te doen rond mijn pony of hond.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:55

Nouvel schreef:
maar als je eens meegemaakt heb dat er een hond in de achterbenen van je paard heeft gehangen terwijl die voor de wagen liep (en compleet in paniek de benen helemaal kapot sloeg) en de bewuste hond dus gewoon door ging en niet naar zijn baas luisterde, dan vind je dat die hond best een klap met de zweep mag hebben... :+

En trouwens, als onze hond het in zijn koppie zou halen om een paard aan te vallen mag hij ook een tik hebben, want dan doet hij iets wat absoluut niet mag...

Als mijn hond het in zijn koppie zou krijgen grijp ikzelf wel in. Op het moment dat iemand anders mijn hond slaat, sla ik terug. :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:57

Maar als je hond al een ander dier heeft gegrepen ben je dus al te laat...

Dan is het niet te hopen dat jouw hond ooit een ander dier grijpt, want dan heb je snel ruzie :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:59

Waratje schreef:
Als jouw hond mijn paard aanvalt en jou negeert dan krijgt die hond van jou klappen waar ik hem raken kan. Daar mag je op rekenen. Wil je dat dit niet gebeurt? Simpel, je zorgt dat je hond luistert onder alle omstandigheden of aan de lijn zit. Een hond aan de lijn die mijn paard aanvalt is veilig, dan sla ik namelijk de baas..... :j

En dan mag jij erop rekenen dat ik jouw terug sla, zo simpel is dat. Maar goed, ik verval in herhaling en daar heb ik een hekel aan.. :z Laten we het eens zijn dat we het niet eens zijn en dat hoeft ook niet. Mijn mening is duidelijk lijkt me of je het er nou mee eens bent of niet. ;)

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:59

Tja wij zijn dus ook van t wandelen met de jonge paarden en met 2/2.5 jaar als ze veel indrukken hebben opgedaan gaan ze mee naast de fiets..
Proces verloopt steeds anders, dat is logisch maar ze hebben wel een dosis gezonde ervaring mee gekregen..
Uiteraard is het wel wenselijk dat het jonge dier een aantal basis dingen weet. Je kan op de werft oefenen: ze mogen je nooit en te nimmer voorbij lopen, je voeten zijn heilig, bij te veel reactie op nieuwe prikkels de oefening aanpassen dus niet doorgaan maar een stapje terug... en vb schriktraining in de bak oefenen.. Dingen die ze tegen kunnen komen zoals een draaiende motor, fiets, paraplu etc kan je prima mee trainen..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:01

capopjekop schreef:

Dan is het niet te hopen dat jouw hond ooit een ander dier grijpt, want dan heb je snel ruzie :')

Ja en dan is de eigenaar van het paard ook al te laat, dus..
Ik heb dan zeker ruzie en niet zo'n klein beetje ook. Gelukkig is mijn hond perfect opgevoed en hebben we zelf 4 paarden, dus wat dat betreft maak ik me er geen zorgen over. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:04

Waratje schreef:
Jessix schreef:

Amen, en daarbij als de hond (en dus de baas die te laat is, de hond is immers al bij het paard) pech heeft, dan krijgt de ruiter de tijd niet meer zijn paard te verdedigen, omdat het paard zichzelf al heeft verdedigt. En in mijn geval is dat dan een trap met ijzers. Ik denk dat dat even wat meer schade aanricht dan een schoen of een zweep, eigen schuld dikke bult.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:05

dan wordt het een apart topic, 'hoe voed ik mijn hond op dat hij van paarden afblijft'... _O-

moet wel zeggen dat het scheelt als je paard aan honden gewend is als je buiten een vervelende hond tegen komt.
Onze hond liep toen hij jonger was altijd om mijn merrie heen en ging altijd mee wandelen e.d.
als ik nu een lastige hond met rijden tegen kom reageert ze er niet eens op, zelfs niet als ze in haar staart hangen...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:06

Jessix schreef:
capopjekop schreef:

Ja en dan is de eigenaar van het paard ook al te laat, dus..
Ik heb dan zeker ruzie en niet zo'n klein beetje ook. Gelukkig is mijn hond perfect opgevoed en hebben we zelf 4 paarden, dus wat dat betreft maak ik me er geen zorgen over. :)

Wat kan ik als paardeneigenaar doen om te voorkomen dat jouw hond bijt? Ik heb zelf geen honden en kan dus slecht inschatten wat ik moet doen als een hond mijn paard dreigt te bijten. En waarschijnlijk heb ik ook ruzie als ik zeg dat de hond weg moet wezen :') Verder vind ik dat hondeneigenaren hun hond bij moeten houden en er dus voor moeten zorgen dat de hond niet bij mijn paard kan. Daar tegenover zal ik nooit bewust richting een hond rijden als ik zie dat de baas niet in de buurt is. Je kunt er als hondeneigenaar niet van uit gaan dat iedereen maar weet hoe ze met een hond moeten omgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:09

janderegelaa schreef:
Door hem in de wei te zetten? Ik snap dat wandelgedrag niet. Wandelen is voor honden, anders hadden ze wel een speciale uitlaatriem voor paarden gemaakt.

Dat is wel een van de meest kortzichtige reactie die ik in tijden heb gelezen zeg...

Wandelen is een zeer goeie manier voor het opbouwen van een band, gedrag van je paard leren kennen, veilig wennen aan extreme dingen in de omgeving, buiten leuk maken door graaspauzes in te lassen, hoeven te wennen aan bestrating enz enz.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:10

capopjekop schreef:
Wat kan ik als paardeneigenaar doen om te voorkomen dat jouw hond bijt? Ik heb zelf geen honden en kan dus slecht inschatten wat ik moet doen als een hond mijn paard dreigt te bijten. En waarschijnlijk heb ik ook ruzie als ik zeg dat de hond weg moet wezen :') Verder vind ik dat hondeneigenaren hun hond bij moeten houden en er dus voor moeten zorgen dat de hond niet bij mijn paard kan. Daar tegenover zal ik nooit bewust richting een hond rijden als ik zie dat de baas niet in de buurt is. Je kunt er als hondeneigenaar niet van uit gaan dat iedereen maar weet hoe ze met een hond moeten omgaan.

Ik heb dus beiden en heb er voor gezorgd dat ze aan elkaar gewend zijn, maar ook respect voor elkaar hebben. Als ik op mijn paard vreemde honden tegen kom in het bos, dan sta ik stil tot de eigenaar hem aanlijnt of in elk geval naast zich heeft.

Als ik met mijn hond wandel en ik kom een paard tegen dan roep ik haar terug, lijn d'r aan (ook al zou dat niet eens hoeven) en laat d'r naast me zitten. De ruiter mag dan passeren terwijl ik wacht.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:13

maar wat vind jij dat een paardeneigenaar dan zou moeten doen om te voorkomen dat een hond bijt?
dus: baasje heeft de controle niet, of is niet in de buurt.
Wat dan??

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:14

Nouvel schreef:
dan wordt het een apart topic, 'hoe voed ik mijn hond op dat hij van paarden afblijft'... _O-

moet wel zeggen dat het scheelt als je paard aan honden gewend is als je buiten een vervelende hond tegen komt.
Onze hond liep toen hij jonger was altijd om mijn merrie heen en ging altijd mee wandelen e.d.
als ik nu een lastige hond met rijden tegen kom reageert ze er niet eens op, zelfs niet als ze in haar staart hangen...

Klopt, die van mij geven er ook geen bal om. Hooguit schrikken ze als er een keihard uit de bosjes komt zetten, maar dat hebben ze ook van een mountainbike, dus het is meer het feit dat er iets aan komt wat ze niet hebben gezien.

Mijn hond loopt thuis tussen de paarden, maar weet wel dat het alleen bij mijn eigen paarden mag. Zij weten op hun beurt weer dat ze zachtjes met d'r moeten doen. Zo kun je in beide gevallen toch heel wat leren! :j