Ik vind dit schokkend - vrijheidsdressuur.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wumdydumpy

Re: Ik vind dit schokkend - vrijheidsdressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 17:26

voor iedereen die dit zielig en hardhandig vindt kijk eens bij de spaanse rijschool en cadre noir hierbij zie je ook dat er bij elke pas wordt aangetikt bij vd om het paard te leren en zelfs tijdens demonstraties. ben wel naar jullie mening benieuwd na het zien van het filmpje. denk niet dat die het zo slecht hebben want die worden ook in de watten gelegd.
http://www.youtube.com/watch?v=AoPG5KZT ... re=related ter voorbeeld kijk van 33 sec tot ongeveer 1 minuut. dit zijn de vier oudste rijscholen.

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:51

Ja, maar een tikJE vind ik best maar echt slaan met de zweep niet...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:35

Schokkend? Nee.

Ondoordachtzaam? Ja. Als je ziet hoe de beestjes hele tijd met hun hoofd omhoog lopen in een iets te rap tempo en vervolgens moeten lopen op 2 achterbenen?
Kan nooit goed zijn voor het lijf denk ik dan.

Verder zou ik zelf ook wat minder aan het halster zitten, maar echt hard rukken zie ik haar niet. Halster is wel wat te groot volgens mij.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:41

VisibreTeam schreef:
....?

Hoezo nou weer niet anders verwacht?
Zie je niet hoe die vrouw dr pony's dwingt omhoog te blijven door dat geruk aan het halster...?
Volgens mij is dat vrij moeilijk te missen.

Als de pony niet zelf wil steigeren kan ze m echt niet omhoog houden aan een halstertje hoor, tis geen schoothondje. T gaat wat rap allemaal tis kunstjes afraffelen, maar de ponies know the drill, je kan niet van deze showstijl houden maar ik ken véééél zieligere dingen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:43

Weet je wat ik nou zo grappig vind, als dit topic geopend was met de titel "prachtig staaltje vrijheidsdressuur!" dan had iedereen gereageerd dat ze het wel ooit mooier gezien hadden, dat dit er wel lomp aan toe gaat enz. Nu de titel schokkend bevat zegt iedereen dat het wel meevalt :))

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 22:05

wumdydumpy schreef:
voor iedereen die dit zielig en hardhandig vindt kijk eens bij de spaanse rijschool en cadre noir hierbij zie je ook dat er bij elke pas wordt aangetikt bij vd om het paard te leren en zelfs tijdens demonstraties. ben wel naar jullie mening benieuwd na het zien van het filmpje. denk niet dat die het zo slecht hebben want die worden ook in de watten gelegd.
http://www.youtube.com/watch?v=AoPG5KZT ... re=related ter voorbeeld kijk van 33 sec tot ongeveer 1 minuut. dit zijn de vier oudste rijscholen.

Hier hoeft het paard gelukkig niet 10x achter elkaar te bokken zonder tussen stap.
Ziet er iets gecontroleerder uit in mijn ogen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:26

Amable schreef:
Weet je wat ik nou zo grappig vind, als dit topic geopend was met de titel "prachtig staaltje vrijheidsdressuur!" dan had iedereen gereageerd dat ze het wel ooit mooier gezien hadden, dat dit er wel lomp aan toe gaat enz. Nu de titel schokkend bevat zegt iedereen dat het wel meevalt :))

Ja maar dat is toch ook zo het zou toch ook overdreven geweest zijn als je jouw titel pakt dat mensen dan gaan zeggen dat het sneu en zielig is?
Ik heb ook wel beter gezien maakt dit nog niet zielig of slecht. Net als met alle andere takken van de sport heeft iedereen z'n eigen manier en het is maar net wat je wil zien.
Het is ook niet mijn favoriet en ik zou het zelf ook anders aanpakken maar maakt dit nog niet schokkend of slecht.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:16

VisibreTeam schreef:
....?

Zie je niet hoe die vrouw dr pony's dwingt omhoog te blijven door dat geruk aan het halster...?

Ik ben het met je eens. Ik vind de vrouw zelf erg onrustig, ze rukt als een gek aan het halster (niets 'correctie' als een paard tijdens een training bijvoorbeeld niet respectvol is). Bovendien vind ik dat ze de situatie ook nog vrij gevaarlijk maakt. De shet duikt bijna bovenop haar bij het steigeren, en er zit geen rust en ontspanning in die pony's.

Ik vind het een heel vervelend beeld. Kan hier vrij kwaad om worden, eigenlijk. Die pony's zien er beiden niet uit alsof ze zich er prettig bij voelen.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 12:03

Kimmsel schreef:
VisibreTeam schreef:
....?

Ik ben het met je eens. Ik vind de vrouw zelf erg onrustig, ze rukt als een gek aan het halster (niets 'correctie' als een paard tijdens een training bijvoorbeeld niet respectvol is). Bovendien vind ik dat ze de situatie ook nog vrij gevaarlijk maakt. De shet duikt bijna bovenop haar bij het steigeren, en er zit geen rust en ontspanning in die pony's.

Ik vind het een heel vervelend beeld. Kan hier vrij kwaad om worden, eigenlijk. Die pony's zien er beiden niet uit alsof ze zich er prettig bij voelen.

Daarom vond ik het zelf ook schokkend, Ikke doe niet aan vd, maar dit is toch niet de manier?

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:31

korbakimmy8 schreef:
Kimmsel schreef:

Daarom vond ik het zelf ook schokkend, Ikke doe niet aan vd, maar dit is toch niet de manier?

Nee, in mijn ogen zeker niet. Een paard moet graag willen werken, hij moet willen leren. Hij moet kalm en respectvol commando's opvolgen.

Bijvoorbeeld bij het steigeren wordt de pony ontzettend omhoog getrokken, ze zijn heel onrustig, niet stabiel (rustig omhoog blijven), geen rustmomenten tussendoor als zijnde beloning. De grootste beloning voor een paard is namelijk ontspanning, en dat zie ik tijdens dit gehele filmpje niet voorbij komen.

bowieee1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:38

Het lijkt misschien wat erger dan het allemaal is. Ze kan het wel wat rustiger aan doen met de shetlander.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:48

Schokkend niet.. Maar het lijkt op veel punten versnelt gemonteerd

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:55

tja, het is wel een beetje van trek het paard in de houding. ( wil haar dit wel met een grotere zien doen wordt hem denk ik niet. ) en af en toe lijken die ponys een beetje een eigen leven te krijgen...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:03

Ik vind dit ook niet schokkend. De pony's weten dondersgoed wat ze moeten doen, daarnaast zijn de meeste dingen die ze vraagt helemaal niet zo heftig als het lijkt. Op de achterbenen lopen moet je natuurlijk niet uren achter elkaar doen, maar het is wel een oefening die de balans en lichaamsbeheersing van de pony verbeterd. En het tempo ligt hier hoog, waarschijnlijk om de show interessanter te maken. Ik neem aan dat ze het thuis niet continu zo doet. Zo te zien is dit een of ander evenement ;) Het enige dat me opvalt is dat ze de pony's soms te dicht in de persoonlijke ruimte laat komen. Dat is vooral voor haarzelf niet zo veilig. Daarnaast zou ik zelf de capriole nooit op dat tempo vragen, zeker omdat de pony niet altijd even zuiver springt. Daar zit wel een verbeterpuntje.

Maar als ik dit zie schrik ik niet. Ik schrik vaker van de pennymeisjes die hun verzorgpony dit aan willen doen op een termijn van een week omdat het ze aan geduld ontbreekt. Dat is IMO vele malen onvriendelijker. Daarnaast wordt bij deze jongedames de oefening in 99% van de gevallen incorrect aangeleerd of incorrect uitgevoerd (en de incorrecte uitvoering beloont). De meeste oefeningen die deze handler vraag zijn redelijk volgens het boekje.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:06

Love_Mirra schreef:
Ik doe wel aan VD, maar dit is volgens mij toch niet de manier waarop het moet gebeuren. En ze trekt hem alle kanten op aan het halster. Het gaat allemaal wat te snel en de pony's hebben er geen plezier in.. En bij de pony die bokt op het einde, vind ik haar toch hard slaan voor 'aanwijziging'

Edit: schokkend vind ik het niet, maar vriendelijk tohc ook niet

Mee eens, volgens mij is dit eerder onder dwang gebeurd dan in vrijheid..

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:16

Oh nee hier hou ik ook niet van. :n
Dit is gewoon dressuur voor de show.
Die zwarte pony loopt onder d'r poortje door (ik zeg niet dat ze dat hardhandig doet), maar dat doet ze niet omdat het lichaam of spieren verbetert ofzo.
Waarom is dit niet zielig, en met beren dansen wel?
Ik vind dit hetzelfde, het paard moet op zijn achterbenen lopen en in een ruk omdraaien, als hij moet liggen weet hij niet hoe snel hij om moet draaien.
Dat doet hij niet omdat hij zo ontzettend graag wilt rollen ofzo.
En vooral op het einde, je laat een ponytje toch niet 5 of 6 caprioles achter elkaar doen?
En het maakt niet uit of het een beestje van een meter is of een paard van de Spaanse Rijschool.

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:29

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:34

ik dacht eerst, hier is niks schokkends aan :\
maar toen die witte shet niet wou steigeren en dat ze m gewoon omhoog trok dacht ik echt: wat ben je aan het doen? >;)
ook die zwarte shet op het laatst..

achja..

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:35

oh wauw daat filmpje boven mijn post ziet er ook fraai uit haha

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:36

jjustangela schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=-4pmCrSdMhg

dit filmpje is niet hardhandig, maar wou hem even met jullie delen omdat ik dit ongelofelijk apart vind om een paard dit aan te leren

dat is wel hardhandig... Iets met benen opbinden en vervelende bitten enzo :=

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:37

oke het is hardhandig, maar hij word niet geslagen ofso maar het lijkt me zo slecht voor zijn benen

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:42

Ik zie alleen maar iemand die met haar pony mee doet aan een soort wedstrijd lijkt het op en daardoor het wat sneller moed.
Oke ik zeg niet dat ik het super vind ofzo maar ik zie die pony's ook niet protesteren.
Ik zie eerder 2 pony's die het volgens mij best leuk vinden want ik denk niet als ze het niet leuk vinden dat allemaal doen voor hun baasje en die zweep zie ik alleen maar aanwijzingen mee gegeven worden ;) .
Dus bekijk het filmpje nog eens maar dan uit een ander oogpunt i.p.v. het is super zielig.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:04

XNavrant schreef:

omkopen met voer is wel vrijheid? Uiteindelijk is alles wat we van dieren vragen toch een zekere vorm van 'dwang'? Niet alleen bij dieren trouwens...

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 01:08

Getverdemme walgelijke filmpjes! Ze rukt de beestjes gewoon omhoog, en laat ze ajb niet zo met dr reet showen in dat witte broekje. kots!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:44

Polly schreef:
XNavrant schreef:

omkopen met voer is wel vrijheid? Uiteindelijk is alles wat we van dieren vragen toch een zekere vorm van 'dwang'? Niet alleen bij dieren trouwens...

Het verschil tussen 'omkopen met voer'. En 'onder druk zetten tot gewenste reactie' is best groot :))