discussie: kids & join-up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:38

EvaEmir schreef:
Ikzelf reed als 13jarige met een pony van 5, een heel onervaren, schrikkerig beest, iedereen die commentaar gaf, maar 5 jaar later rijd ik wel dressuur en springwedstrijden met dat beest, en ik had een ongeloofelijke band met dat beest, toen werd er niets meer gezegd hoor...

Die pony zou ik in mijn ogen geen geschikte kinderpony vinden, als ouder had ik je daar vanaf getrokken. Dat het uiteindelijk goed is gegaan en je 5 jaar later met succes wedstrijden reed (toen was je 18?) doet niets aan aan het feit dat de weg daar naartoe met in mijn ogen onverantwoordde risico's is bezaaid. Paardrijden is al een gevaarlijke sport, maar je kunt de risico's beperken.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:39

Gimme_Spurs schreef:
Ik vind JU sowieso niet een methode om een band op te bouwen met je paard (of het leiderschap over te nemen). Ongeacht of kinderen het doen, of dat Monthy het zelf doet. Eén van de belangrijkste reden vind ik dat je paard niet kan "vluchten" of weglopen. Dat creëert een verkeerde manier van "bonding". Helemaal als een onkundig persoon er mee aan de gang gaat. (begrijp me niet verkeerd, ik heb het ook wel eens gepoogd, na een demo van Annemarie v/d Thoorn). Je paard kan geen "nee" zeggen, maar wordt opgejaagd, en dan nemen de vlucht instincten het over. Dat is heel iets anders als wegsturen of uitnodigen.

Carolyn Resnick pakt dat heel anders aan. Die maakt gebruik van een stukje territorium waar je je paard uit vandaan stuurt (je werk niet in een roundpen, maar in een vierkante paddock). Hij mag zelf weten welke kant op. Als je dat vaak doet, begrijpt hij dat jij degene bent die bepaald wat er gebeurd. Ik weet het, dit is een uitleg van Liberty Training die erg kort door de bocht is, maar ik ga hier niet over uitwijden in dit topic. (als iemand er meer over wilt weten --> pb!) Wat ik wel heb gemerkt is dat deze methode niet een "quick fix" is, maar gaat over een langzame maar permanente verandering van hierarchie tussen jou en je paard. Dat bereik je niet door hem rondjes rond een kraal te "jagen", maar veel bij hem te zijn en hem uiteindelijk (als ook maar een stap in het proces) te vertellen dat hij soms even uit jouw territorium moet. Daarbij laat je hem wel de keuze waar hij heen gaat. En een "nee" van zijn kant betekend terug en opnieuw proberen. Een veel vriendelijkere manier dan de JU als je het mij vraagt :j

jaa maar een JU is ook geen quick fix..! het lijkt een beetje alsof je de JU nu omschrijft als een onmogelijk wondermiddel..?
neee, ook de JU is geen quick fix. want na 1 JU gebeuren er geen wonderen. je kan vanuit een JU vooral met 'probleempaarden' of Starters ideaal verder werken, de JU gedachte: leiderschap communicatie en samenwerking pas je ook toe als jij naast je paard loopt, er op zit, zijn stal in komt, je hem de trailer in zet etc..
Dit heeft alleen echt nut als je ook NA de Ju in je trainingen echt rekening houd met het hele principe. en natuuurlijk kun je ook andere fronten van de NH erbij halen. maar als je je paard eerst een JU geeft en hem vervolgens bij het opstal zetten een klap omdat hij te ver voor je uit liep, tjaaa.. weg vertrouwen, communicatie, samenwerking..!

Gimme_Joy

Re: discussie: kids & join-up

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:46

Je hebt gelijk, en wat ik eigenlijk bedoelde is dat veel mensen (die ik hierover gesproken heb) het hele idee erachter niet begrijpen en JU zien als een op zichzelf staand iets. Zo van: nou als ik een keer JU doe, dan is de band met mijn paard daarna zo goed dat we alles kunnen doen! Tijdens de demo werd uitgelegd wat jij hierboven uitlegt. Dat het een basis is waaruit je verder werkt. Maar ik heb het idee dat veel mensen (en daarom juist ook kinderen) het zien als een oefening om "de pony daarna leuk met me mee te laten lopen". En daar zit hem denk ik het gevaar

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:58

Gimme_Spurs schreef:
Je hebt gelijk, en wat ik eigenlijk bedoelde is dat veel mensen (die ik hierover gesproken heb) het hele idee erachter niet begrijpen en JU zien als een op zichzelf staand iets. Zo van: nou als ik een keer JU doe, dan is de band met mijn paard daarna zo goed dat we alles kunnen doen! Tijdens de demo werd uitgelegd wat jij hierboven uitlegt. Dat het een basis is waaruit je verder werkt. Maar ik heb het idee dat veel mensen (en daarom juist ook kinderen) het zien als een oefening om "de pony daarna leuk met me mee te laten lopen". En daar zit hem denk ik het gevaar

Wilde net hetzelfde zeggen (heb het in andere topics ook al opgenoemd), scheelt weer tikwerk.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 17:03

Cassidy schreef:
Gimme_Spurs schreef:

Wilde net hetzelfde zeggen (heb het in andere topics ook al opgenoemd), scheelt weer tikwerk.

;)

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:14

Gimme_Spurs schreef:

inderdaad, die mensen die hou je altijd in de paardenwereld...
waar ik me altijd enorm over verbaas zijn de mensen die hun eigen paarden bekappen, want dat scheelt weer kosten... :/
maargoed, dat is weer een totaal anderverhaal!

Je moet voor de JU gewoon weten hoe of wat voor je er serieus mee aan de gang gaat.

zat hier vannacht (het moment waarop mijn 'heldere' momenten komen) aan te denken,

kids en NH in het algemeen,
ze kunnen niet veel kanten op. eigenlijk stopt alles al heel erg snel bij 1 kidscursus..
Ik weeet genoeg maar dan ook meer dan genoeg meiden en jongens tussen de 9 en de 15 die verder willen en meer willen weten hoe of wat..

Wat zou nou een leuke uitkomst zijn voor deze meiden/jongens om ergens praktische kennis op te kunnen doen met mensen van hun eigenleeftijd?
ik denk dat dat in de NH wereld nog een kleine tekort koming is..! boeken, youtube en demo's buiten kuif gelaten uiteraard.
neee echte praktijk voor de NH.
Ik heb veel kids eigenlijk naar de VD zien grijpen omdat ze niet verder begeleid konden worden als kid.. of ze moesten erg jong tussen de volwassenen, of ze moesten prive lessen nemen ( van een volwassenen)

Moet de basis van NH ( om het zo maar even te noemen) grondwerk bijv. in de manege lessen gevoegd worden in de toekomst? moeten de manege ruiters ook naast de pony's meer kunnen?

mijn vraag aanjullie is dus eigenlijk:

Wat is dan een leuk alternatief om die boeken, demo's en youtube filmpjes te vervangen/ aanvullen voor dingen in de praktijk voor de jonge fanatiekelingen..?
wie weet als het eenmaal (meer) bestaat gaan de kinderen hier geheel anders tegenaan kijken, of wordt het gewoon wel allemaal heel gewoon?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:06

Je roept het werk van de manege op: heel veel mensen komen daar om een uurtje te rijden, en er zijn er genoeg die ook van je verwachten dat hun paard gezadeld klaar staat. Mensen zijn niet blij met theoretische lessen waar je eerst doorheen moet, als ze een uurtje willen hobbelen.

Grondwerklessen, goed en aardig en heel veel maneges bieden JU aan die dan op goedzakken van manegepaarden geoefend mogen worden. Is dat echt waar je naar streeft?

NH houdt in dat je bereid bent om tijd te investeren en te gaan leren VOORDAT je dingen wilt gaan doen. En die tijd is er niet. Veel mensen missen de loyaliteit en de commitment om zich voor langere tijd aan een stal of een instructeur te binden. Als de resultaten niet bevredigend zijn en snel genoeg komen wordt er switched. Lange termijndenken is er niet meer bij.

In mijn ogen is het nog het beste om idd Kidscursussen te geven dat je op eenzelfde niveau met dat kind kunt praten hoe een paard in elkaar steekt. Gemengde groepen gaan zelden werken, vanwege de verschillende niveau's van denken.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:17

Cassidy schreef:
Je noemt nu zelf het aloude bekende dressuurboekje. Menigeen heeft dat nooit in de kast gehad. En een westernruiter die echt weet wat dressuur inhoudt, gaat niet negatief doen over dressuur. Veel westernruiters komen uit de dressuur, en hebben geen moeite met de dressuur. Omgekeerd wordt het een ander verhaal, maar dat is meer omdat er kennis ontbreekt en men alleen maar grote wielsporen zien en zich niet wil verdiepen in de westernsport. Maar western IS dressuur. Met een ander zadel, ander soort paardje en met andere oefeningen. Maar ook een westernruiter wil een licht, gehoorzaam en gegymnasticeerd recht paard onder zich hebben. En of je dan een pirouette draait of een spin maakt helemaal NIETS uit.

_/-\o_ _/-\o_ Een beetje off-topic, maar absoluut mee eens.

Ik denk dat zeker kinderen het enorm leuk vinden om juist meer naast het paard te leren. Alle kinderen die ik ken in ieder geval wel, en ik vroeger zelf ook. We hebben allemaal iedere woensdagmiddag en de hele zaterdag op de manege rondgehangen, hopend dat iemand ons een klusje gaf, of dat nou uitmesten was, of hoofdstellen poetsen, of helpen opzadelen, of - de favoriet! - voeren. Ik denk dus dat zeker kinderen daarvoor openstaan. Als maneges dat gaan aanbieden, wordt er van hun kant zeker op ingegaan. Het enige probleem waar ik op kan komen is de reactie van de ouders.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:35

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er echt last van heb dat ik niet meer heb geleerd op een manege (en de verkeerde dingen heb geleerd). Mijn kennis was (vond ik zelf) toen ik begon met bijrijden (western) echt nul. En in de drie jaar dat ik Fuego rijd, heb ik meer geleerd dan 18 jaar op een manege. Daarnaast is het natuurlijk ook wel aan jezelf. Maar nu ik dieper inga op de technische kant van het rijden, merk ik ook dat ik meer theorie wil lezen en me daardoor ook meer ga verdiepen in grondwerk en "bonding".

En inderdaad, ik ken ook wel de mensen die een uurtje komen "rijden" hun paard in de krul trekken en vervolgens in de kantine aan een broodje gaan. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar ik heb het idee dat mensen die paarden als "gebruiksvoorwerp" zien. Ik moet eerlijk zeggen: dat heb ik ook gehad. Totdat ik dus met Fuego ging ging rijden en we SAMEN gingen trainen en dingen bereikten. Om even terug te komen op het verhaal van JU, als je dat op een manege wil gaan doen, denk ik dat dat een lange weg wordt. Wat Cassidy al zegt: mensen komen om een uurtje te rijden, en willen verder geen "gedoe".

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 02:05

hmmm okee!
maar er is wel degelijk vraag naar meer kennis, grondwerk enz vanuit kids. lees bokt maar eens over het aantal topics van kids over alleen de ju al.
wat cassidy zei over een JU op een goedzak van eencpaard is niet wat ik bedoelde. maar op veel maneges vind ik alleen het aan de hand lopen al op een schrikbarend laag niveau liggen.

ik heb net zoals diegene voor mij dit enorm gemist in mijn manege tijd. ik had graag meer willen leren van het 'waarom' in en rond de paarden. verklaringen voor verschillende gedragingen, leuke weetjes, iets meer dan een uurtje rondjes hobbelen. jaa, er zijn mensrn die dit willen.
maar we hebben het over kinderen. ik ken geen 9 jarige die het stom vind om zijn eigen paard te poetsen voor de les hoor! en als ze bestaan, houden ze het nooitlang vol denk ik zo
..

maar ookal is het maar 1 rondje met je paard aan de hand lopen voor de les begint. . alleen tijdens dat rondje kun je ze weer wat laten leren over grondwerk bv.

maar ik zie in dr toekomst graag maneges die zo eens in de maand ipv weer een les hobbelen een les in langelijnen geven bv..
Ik kom nu maar met ideeën., hoe zijn jullie ideeën hier over?

met hrt oog op welzijn van het paard lijkt me dit pok een leuke vooruitgang..?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 16:38

Grondwerkmanier en dressuurmanieren gaat niet samen: de manier waarop in de dressuur geleerd wordt hoe je een paard moet leiden staat haaks op de manier bij NH. En dan, om als beginnend ruiter iets te leren van een paard, moet het paard een bepaald niveau hebben, en om dat niveau vast te houden moet er consequent op dezelfde manier met dat paard worden omgegaan. En dat lukt niet, niet als er meerdere mensen met een paard omgaan en als je mensen dingen zelf wilt laten doen.

Maar voor het simpele voorbeeld hoe ik op de manege en in mijn Engelse tijd geleerd heb dat je paard moet leiden: teugels over de hals halen, beide teugels op ongeveer 20 cm achter het bit vastpakken, met een vinger tussen te teugels, in de andere hand het uiteinde van die teugels.

En hoe ik het nu doe: Met bit in (en split reins) paard aan een teugel, die ik op ongeveer 1m vastheb. Andere teugel zit vast aan de horn van mijn westernzadel.
Met touwhalster en leadrope: ook op een meter van de clip af.

Dan moet je alles omgooien als je echt consequent naar het paard toe wilt zijn. En iedereen eerst even op hetzelfde niveau krijgen voordat je ze ook maar in de buurt laat komen van een paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 16:41

lot189 schreef:
maar ik zie in dr toekomst graag maneges die zo eens in de maand ipv weer een les hobbelen een les in langelijnen geven bv..
Ik kom nu maar met ideeën., hoe zijn jullie ideeën hier over?

Een manege biedt aan wat de klanten vragen, en dat is rijden. Langelijnen, daar is een paard nodig die daarvoor is opgeleid en heel veel manegepaarden zijn dat niet. Sterker nog, ik ken maneges waar de ruiters de paarden nog iets bij moeten brengen. Worden jong aangekocht, en kunnen niet zoveel. Met een les langelijnen in de zoveel maanden ga je weinig vooruitgang zien.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:38

Cassidy schreef:
Grondwerkmanier en dressuurmanieren gaat niet samen: de manier waarop in de dressuur geleerd wordt hoe je een paard moet leiden staat haaks op de manier bij NH. En dan, om als beginnend ruiter iets te leren van een paard, moet het paard een bepaald niveau hebben, en om dat niveau vast te houden moet er consequent op dezelfde manier met dat paard worden omgegaan. En dat lukt niet, niet als er meerdere mensen met een paard omgaan en als je mensen dingen zelf wilt laten doen.

Maar voor het simpele voorbeeld hoe ik op de manege en in mijn Engelse tijd geleerd heb dat je paard moet leiden: teugels over de hals halen, beide teugels op ongeveer 20 cm achter het bit vastpakken, met een vinger tussen te teugels, in de andere hand het uiteinde van die teugels.

En hoe ik het nu doe: Met bit in (en split reins) paard aan een teugel, die ik op ongeveer 1m vastheb. Andere teugel zit vast aan de horn van mijn westernzadel.
Met touwhalster en leadrope: ook op een meter van de clip af.

Dan moet je alles omgooien als je echt consequent naar het paard toe wilt zijn. En iedereen eerst even op hetzelfde niveau krijgen voordat je ze ook maar in de buurt laat komen van een paard.

dat grondwerk en dressuur niet samengaan ben ik het totaal niet mee eens, ik denk dat als wij zoveel commentaar hebben op de kids die zelf alles uit de boeken proberen te projecteren op hun pony,s wij als meer ervarener mensen met alternatieve moeten komen.
in de basis wordt deze penny meiden op de manege niet geleerd hoe je leiderschap hebt naast je paard( waar je paard dan moet lopen, waar jij dan moet lopen, hoe je je paard aan de hand respectvol corrigeert) in welk opzicht zou dit soort dingen niet samen kunnen gaan met de 'kuch kuch dressuur lessen' voor de meiden van 9 tot 15 jaar?

Het is niet voor niets dat er zoo veel meiden zijn die meer willen dan deze lessen, ze gaan opzoek naar verzorgpony's omdat ze juist meer willen da alleen dat rijden. om dan nog maar te zwijgen over de woensdagmiddagen die alle echte penny meiden door brengen op de manege en geen minuut op een paard hebben gezeten.

ik zou het voor de paardenwereld een enorme vooruitgang vinden als we de basis eens goed bekritiseren.
de basis is voor vele nou simpel weg de manege, en jaa je hebt ook mensen die er nooit hebben rond gelopen, maar wij weten allemaal dat de dikke meerderheid wel zo is begonnen.

ik vind het geen gek idee als we ipv comentaar hebben op de meiden die JUIST meer willen dan alleen rijden ( dus zelf gaan friemelen vanuit de boeken met Ju alleen al ) met nieuwe alternatieve komen

1x per maand een les grond werk, 1x per maand een les lichaamstaal,
dit is allemaal mogelijk in combi met dressuur. en laten we wel wezen. hoe hoog licht het 'dressuur' niveau op de maneges in de lessen met de kids tussen de 9 en 15 jaar?

ik vind het leuker als we ipv commentaar leveren met nieuwe ideeen gaan komen!

Vinden jullie het dan geen leuk idee dat manege's ook de mogelijkheid aan gaan bieden aan de ruitertjes dat ze het in de praktijk ook geleerd krijgen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:06

Het is afhankelijk van de manege, maar er zijn manege's die dingen organiseren als poetslessen enz. Echter ga je niet snel mensen vinden die deze lessen gratis geven, tijd is geld. Voor bepaalde lessen heb je een paard nodig, die paarden lopen op vele maneges menig uur per dag en hebben tussendoor ook hun rust nodig. En mensen gaan niet snel geld betalen voor deze lessen. Of dacht je toch echt van wel?

Dat jeugd op manege's rondhangt zonder de hele middag op een paard te hebben gezeten vind ik niet kunnen, het is de taak niet van de manege om op die kinderen te passen. Ik zie het maar al te vaak gebeuren: kindlief op woensdagmiddag of de hele zaterdag met 5 Euro voor een snoepje en een drankje op de manege gedropt en rond 6 uur weer opgehaald. Maar leren doen ze er niets van. Ook al zien ze genoeg horsemanship om zich heen....

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:18

Cassidy schreef:
Het is afhankelijk van de manege, maar er zijn manege's die dingen organiseren als poetslessen enz. Echter ga je niet snel mensen vinden die deze lessen gratis geven, tijd is geld. Voor bepaalde lessen heb je een paard nodig, die paarden lopen op vele maneges menig uur per dag en hebben tussendoor ook hun rust nodig. En mensen gaan niet snel geld betalen voor deze lessen. Of dacht je toch echt van wel?

Dat jeugd op manege's rondhangt zonder de hele middag op een paard te hebben gezeten vind ik niet kunnen, het is de taak niet van de manege om op die kinderen te passen. Ik zie het maar al te vaak gebeuren: kindlief op woensdagmiddag of de hele zaterdag met 5 Euro voor een snoepje en een drankje op de manege gedropt en rond 6 uur weer opgehaald. Maar leren doen ze er niets van. Ook al zien ze genoeg horsemanship om zich heen....

okee, met je verhaal ben ik het deels eens, deels ook niet.

jij zegt dit:
nee, ze leren het in de praktijk niet uit boeken,
ze gaan het niet leren door het te zien,
ze gaan het niet leren door het zelf te proberen,
en manege's is een belachelijke plek om de kinderen dit juist bij te gaan leren.
jaa hehe, tuurlijk leert iedereen NH met een prive les van 25 euro per sessie...
Maar voor dat er ook maar iemand aan lessen begint, durf ik te garanderen dat iedereen het allemaal wel ergens is gaan lezen, zelf is gaan proberen en het is gaan bekijken..
tuurlijk leer je daar wel wat van! tot op zekere hoogte uiteraard, maar er zijn zo veel meiden en jongens die wel een alternatief willen voor het geschop en slaan op de manege's.( dat van die manege's is natuurlijk een mooie generalisatie maar er zit waarheid in)

Waar leren kinderen het volgens jou dan wel van?
peperdure lessen heeft niemand geld voor..
we kunnen het toch bij het totaal pakketje voegen..?

ik denk juist dat als we op de plekken waar de basis wordt geleerd het blikveld van de beginners groter maken dan een schop en een tik we weer een kleine maar toch zeker mooie vooruitgang boeken bij de 'volgende generatie' paardenmens.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 23:42

Houden jullie het wel even on-topic?
Het gaat hier om een boek waarin knderen de ju wordt uitgelegd, zie evt openingspost

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:47

Om ontopic te blijven en als reactie op lot189

Kinderen hebben een andere manier van denken dan volwassenen. Zijn vormbaar, leergierig, kunnen dingen verkeerd interpreteren en weten ook niet in te schatten wanneer ze bepaalde dingen toe moeten passen.

Ik ben het met je eens dat je het beste jong begint met het vormen van een kind, maar dat kan idd niet uit boekjes alleen. Waar kinderen dingen van leren? Van volwassenen, die deze manier hanteren, en die moeite doen om een kind te begeleiden, en langdurig kunnen en mogen begeleiden. Maar die ga je niet vinden op een gemiddelde manege, daar is persoonlijke begeleiding voor nodig, en niet alleen maar commitment van het kind maar ook van de ouder, en dan bedoel ik financieel en niet-financieel. En met een wispelturig kind met alleen maar de drive om dingen te leren maar zonder thuisfront die nog ondersteund, die op eventueel op puberleeftijd de jongens ontdekt en de paardjes terzijde schuift, is zelden een langdurig trainingsprogramma op te stellen. Ik zeg niet dat het helemaal niet kan, en uitzonderingen bevestigen de regel, maar het gros valt daar toch zeer beslist onder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:15

liespower94 schreef:
Houden jullie het wel even on-topic?
Het gaat hier om een boek waarin knderen de ju wordt uitgelegd, zie evt openingspost

Heb het boek niet zelf gezien, maar lees in dit topic dat het een boek is voor volwassenen waarin foto's van kinderen zijn opgenomen.

Is de doelgroep van dit boek nu volwassenen of kinderen? Wat is de reden dat er kinderen op de foto's staan?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 23:45

De doelgroep is kinderen, ook aan de schrijfstijl + voorkant te zien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:03

Dat vind ik dan weer gevaarlijk. Maar weet je, als ik ga zoeken op dat boek kan ik het bij Bol.com niet vinden. Dan zal hij hopelijk in een kleine oplage gedrukt zijn en komen er minder kinderen in aanraking met dat boek, blijft de schade uiteindelijk ook beperkt.

Geertema

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 10:28

Om even op het onderwerp terug te komen over dat boek:
Ik ben zelf ook nog maar 12 jaar en toen ik nog wat jonger was las ik de penny en daar stond ook een keer een uitleg van haar over de JU in. Ik vond dat ze dat wel heel kindvriendelijk bracht en vraag me af of ze het in het boek ook zo deed. Ze zei namelijk dat je het paard gewoon rondjes om je heen moest laten lopen in stap en dat je op gegeven moment moest ophouden. Soms kwam het paard dan volgens haar naar je toe en soms had hij er geen zin in! Als hij dan wel naar je toe kwam moest je hem heel erg belonen en als hij niet naar je toe kwam moest je dat gewoon zo laten. Ook moest je dit niet al te vaak doen omdat dat niet leuk was voor het paard!
Dit is wat ik me er van herinner en als kinderen het werkelijk zo doen denk ik niet dat het een blijvende schade bij het paard aanricht.

Ik vind ook dat kinderen ook vrij moeten zijn en alles zelf moeten gaan ontdekken ookal ken ik zelf heel goed de schade hiervan:
Bij mij op stal verzorgen een paar kinderen een 28 jarige pony waar nogsteeds om de dag op gereden wordt!
Om hem wat sneller te maken gingen ze haar honing bijvoeren en ook deden ze vaak de JU omdat ze dat in het boek van Monty Robberts allemaal hadden gelezen. Ze zijn er gelukkig vanzelf mee opgehouden!
Maar het zijn kinderen net zoals ik: Ze willen alles zelf graag uitvinden en ruimte is dan echt wel noodzakelijk. Er zijn vaak mensen daar op stal maar als ze er niet zijn rijd ik ook gewoon op mijn pony en ik vind dat je dat kinderen moet gunnen.
Ik ben sinds kort ook bezig met NH maar dan niet met robberts maar met parelli. Ik vind het heel erg fijn omdat in mijn eentje te oefenen. Ik denk dat volwassenen het ook niet leuk vinden om de heletijd op hun vingers te worden gekeken!
Ik vind ook dat er per kind moet worden gekeken hoeveel begeleiding het nodig heeft!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 10:34

Probleem is dat je met een paard te maken hebt en dat paarden soms heel heftig kunnen reageren. Op het moment dat er dan wel ongelukken gebeuren, wie is er dan schuld? Paard krijgt maar al te vaak de schuld, en de ouders ook omdat er geen toezicht is geweest.

Dus nee, ik ben geen voorstander van maar aan laten modderen, je hebt ook nog met een levend wezen (paard) te maken die je voor het ergste dient te beschermen, en je dient de kinderen te beschermen. Kinderen zonder toezicht met dieren om laten gaan kan gewoon niet.

Verhalen gehoord van een zogenaamde valse golden retriever, die bij de dierenarts werd afgeleverd met de opdracht om hem in te laten slapen omdat hij kinderen had gebeten. De dierenarts controleerde het dier en vond 20 nietjes in zijn oor, gedaan door dat kind. Mag een dier dan van zich afbijten als hem pijn wordt gedaan? Was er toezicht geweest had dit niet voorgekomen!

Nogmaals een paard kan heel onvoorspelbaar uit de hoek komen, of geeft genoeg signalen af voordat hij echt tot de aanval overgaat, maar die moet de mens dan wel kunnen interpreteren. En als je niet voldoende ervaring hebt, dan kunnen er hele nare ongelukken gebeuren.

Waarschuwing, fimpje kan als schokkend ervaren worden:

http://www.youtube.com/watch?v=D7FMuIwI8vU

forest11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 01:57

iedereen zegt dat een kind geen join up moet doen met zijn/ haar paard of pony. nou heb ik mij er niet in verdiept en heb ik ook niet alle pagina's doorgelezen, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom een kind dit niet mag doen?

je pony speels opjagen en wachten tot hij weer bij je komt lijkt mij geen schadelijk iets.

Nou weet ik wel dat een join up niet zomaar speels opjagen is, maar die kinderen die hierover lezen en het uitproberen op hun pony doen denk ik niet veel meer dan dit.

forest11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 02:09

oes ik heb bericht hiervoor niet gelezen, maar toch blijf ik nieuwsgierig. ik bedoel kinderen hebben wel vaak een erg brave pony, tuurlijk kan ook zon pony heel anders reageren, maar toch....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 07:44

@forest 11, het antwoord op je vraag staat in de eerste pagina's in dit topic. Ik zou je daarom willen vragen om toch het topic door te gaan lezen, zo veel pagina's zijn het niet,scheelt mij weer tikwerk. Mocht je daarna nog vragen hebben, stel ze gerust.