Cassidy schreef:Grondwerkmanier en dressuurmanieren gaat niet samen: de manier waarop in de dressuur geleerd wordt hoe je een paard moet leiden staat haaks op de manier bij NH. En dan, om als beginnend ruiter iets te leren van een paard, moet het paard een bepaald niveau hebben, en om dat niveau vast te houden moet er consequent op dezelfde manier met dat paard worden omgegaan. En dat lukt niet, niet als er meerdere mensen met een paard omgaan en als je mensen dingen zelf wilt laten doen.
Maar voor het simpele voorbeeld hoe ik op de manege en in mijn Engelse tijd geleerd heb dat je paard moet leiden: teugels over de hals halen, beide teugels op ongeveer 20 cm achter het bit vastpakken, met een vinger tussen te teugels, in de andere hand het uiteinde van die teugels.
En hoe ik het nu doe: Met bit in (en split reins) paard aan een teugel, die ik op ongeveer 1m vastheb. Andere teugel zit vast aan de horn van mijn westernzadel.
Met touwhalster en leadrope: ook op een meter van de clip af.
Dan moet je alles omgooien als je echt consequent naar het paard toe wilt zijn. En iedereen eerst even op hetzelfde niveau krijgen voordat je ze ook maar in de buurt laat komen van een paard.
dat grondwerk en dressuur niet samengaan ben ik het totaal niet mee eens, ik denk dat als wij zoveel commentaar hebben op de kids die zelf alles uit de boeken proberen te projecteren op hun pony,s wij als meer ervarener mensen met alternatieve moeten komen.
in de basis wordt deze penny meiden op de manege niet geleerd hoe je leiderschap hebt naast je paard( waar je paard dan moet lopen, waar jij dan moet lopen, hoe je je paard aan de hand respectvol corrigeert) in welk opzicht zou dit soort dingen niet samen kunnen gaan met de 'kuch kuch dressuur lessen' voor de meiden van 9 tot 15 jaar?
Het is niet voor niets dat er zoo veel meiden zijn die meer willen dan deze lessen, ze gaan opzoek naar verzorgpony's omdat ze juist meer willen da alleen dat rijden. om dan nog maar te zwijgen over de woensdagmiddagen die alle echte penny meiden door brengen op de manege en geen minuut op een paard hebben gezeten.
ik zou het voor de paardenwereld een enorme vooruitgang vinden als we de basis eens goed bekritiseren.
de basis is voor vele nou simpel weg de manege, en jaa je hebt ook mensen die er nooit hebben rond gelopen, maar wij weten allemaal dat de dikke meerderheid wel zo is begonnen.
ik vind het geen gek idee als we ipv comentaar hebben op de meiden die JUIST meer willen dan alleen rijden ( dus zelf gaan friemelen vanuit de boeken met Ju alleen al ) met nieuwe alternatieve komen
1x per maand een les grond werk, 1x per maand een les lichaamstaal,
dit is allemaal mogelijk in combi met dressuur. en laten we wel wezen. hoe hoog licht het 'dressuur' niveau op de maneges in de lessen met de kids tussen de 9 en 15 jaar?
ik vind het leuker als we ipv commentaar leveren met nieuwe ideeen gaan komen!
Vinden jullie het dan geen leuk idee dat manege's ook de mogelijkheid aan gaan bieden aan de ruitertjes dat ze het in de praktijk ook geleerd krijgen?