Wie fietst er ook met zijn paard/pony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:56

Kasztanka schreef:
En heeft iemand van jullie al eens geînformeerd bij haar verzekering of je toch nog verzekerd bent indien je pony zich los zou rukken, ervandoor gaan en een ongeluk veroorzaken?
Stel dat je voor de kosten zou moeten opdraaien, kun je mss wel voor de rest van je leven ervoor gaan werken bij ongeval met ernstige letsels. In Belgiê mag men zelfs niet met een hond aan de hand fietsen.

Gewoon je aansprakelijkheidsverzekering. Het is hetzelfde als dat je met je paard loopt of rijd.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:50

Volgens mij niet, als je fietst met je paard heb je toch nooit 100% de controle moest die van iets verschieten en op jou springen of je meesleuren. Ik hoop dat je onder het zadel wel de controle hebt over je paard en aan de hand kun je je paard nog even uit zijn evenwicht en naar je toe trekken moest er een probleem zich voordoen, maar met de fiets zie ik je dat toch niet meteen doen.. Ik zou toch mijn verzekering raadplegen voor alle zekerheid.

Tamadine

Re: Wie fietst er ook met zijn paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:01

Nou ik werk in de verzekeringen :-)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:10

Maritje1991 schreef:
Nou, ik mag mijn pony ook niet op de neus aanraken, en dat is gewoon een 'friendly' probleem.
Een touwhalster is veel zachter, wanneer je deze gebruikt waar die voor is.
Een stalhalster heeft altijd veel druk (groter oppervlakte)

Ik zeg ook: mijn Leadrope hangt altijd door

De druk is op ieder halster toch gelijk alleen bij een stalhalster wordt de druk over een groter oppervlakte verdeeld en is daardoor juist vriendelijker dan een touwhalster.

Ik fiest ook weleens met mijn draver van 1.56. gaat prima :j Heb wel het liefste een fiets met een terugtraprem :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:14

fransje23 schreef:
Maritje1991 schreef:
Nou, ik mag mijn pony ook niet op de neus aanraken, en dat is gewoon een 'friendly' probleem.
Een touwhalster is veel zachter, wanneer je deze gebruikt waar die voor is.
Een stalhalster heeft altijd veel druk (groter oppervlakte)

Ik zeg ook: mijn Leadrope hangt altijd door

De druk is op ieder halster toch gelijk alleen bij een stalhalster wordt de druk over een groter oppervlakte verdeeld en is daardoor juist vriendelijker dan een touwhalster.

Ik fiest ook weleens met mijn draver van 1.56. gaat prima :j Heb wel het liefste een fiets met een terugtraprem :)

Een touwhalster is veel lichter.....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:11

Tuurlijk is die lichter, maar als je corrigeert dmv een rukje 'snijdt' ie meer dan een gewoon halster.
Een gewoon halster is echt niet zo zwaar dat ie standaard druk uitoefent. Zou wat zijn.. :)
Het is niet voor niets dat je een paard eigenlijk niet 'mag' vastzetten aan een touwhalster.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 11-05-12 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:14

ja ik ken het ik fiets ook mijn mijn pony, erg leuk ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:25

wie zegt dat je een rukje geeft?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:31

Je hebt het over druk van het halster.
Daarom noemde ik druk.
Een gewoon halster geeft ook echt geen druk.

Ik moet zeggen, die van mij wordt nog wel is jolig en een beetje druk ontkom ik dan niet aan.
Dan is een gewoon halster imo 'zachter'. Wil niet zeggen dat ik een touwhalster niet goed vind, want dat vind ik wel! :j
http://www.touwhalsters.com/

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:37

ik fiets nu dagelijks met mijn 5 jarige andalusier hengst.
hij heeft een flinke peesblessure gehad, en nu flinke mok gehad
waardoor er nog vocht in de benen zit. we fietsen ong 6 kilometer in een vlotte draf
over de weg en door het dorp. het doet wonderen voor zijn benen en het vocht!
wel doe ik een hoofdstel in met hengstenketting en een zweepje langs zijn hoofd naar voren om
hem op de juiste plek te houden als hij andere paarden ziet.
heel erg leuk om te doen!:)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:39

Dat is vast een stoer gezicht, zo'n anda hengst! :D

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:41

heb veel bekijks ja haha:)

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:40

@Tamadine, je zegt in de verzekeringen te werken, bedoel je daarmee dat de verzekeringsmaatschppij voor dewelke jij werkt een ongeluk gaat vergoeden in zo'n situatie? Mag ik weten voor welke verzekering jij werkt?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:51

Kasztanka schreef:
Volgens mij niet, als je fietst met je paard heb je toch nooit 100% de controle moest die van iets verschieten en op jou springen of je meesleuren. Ik hoop dat je onder het zadel wel de controle hebt over je paard en aan de hand kun je je paard nog even uit zijn evenwicht en naar je toe trekken moest er een probleem zich voordoen, maar met de fiets zie ik je dat toch niet meteen doen.. Ik zou toch mijn verzekering raadplegen voor alle zekerheid.

Ja, overtreed geen enkel wet door te fietsen met een paard. Je blijft ook gewoon een bestuurdr, net zoals je bent als je ermee wandeld of rijd. Op welke, wettelijke, basis zou een verzekeringsmaatschappij kunnen weigeren uit te keren?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:09

Echt nog nooit echt aan gedacht! Maar wij hebben daar niet echt de geschikte banen voor vrees ik .. er kan wel eens een vrachtwagen passeren. Maar het zou zeker geen probleem zijn met mijn paard :)

yvettereiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:47

ja ik fiets er ook mee leuk he

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:38

xTitanic schreef:
Echt nog nooit echt aan gedacht! Maar wij hebben daar niet echt de geschikte banen voor vrees ik .. er kan wel eens een vrachtwagen passeren. Maar het zou zeker geen probleem zijn met mijn paard :)

Hier ook vrachtwagens en trekkers etc.

Stal ligt aan een doorgaande weg. Toch kunnen we prima fietsen, ze is verkeersmak ;)

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:42

Ik zou het heel graag doen, maar ik heb een fiets met handrem, zonder terugtrap, kan dat echt niet of zijn er mensen die dat wel doen?
X

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:02

ik fiets ook wel eens met mn shetje, op een gewone fiets met handremmen, hoofdstel om en gaan, ze vind het helemaal geweldig, en ook in galop is ze prima te houden.
heel vroeger hebben we dit aangeleerd (toen ik nog niet alleen kon rijden) dat ik er op zat met hoofdstel en zadel en iemand op de fiets ernaast. goede commando`s leren en dan is het zonder iemand er op ook heel simpel.

Hvpolosports

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:03

Ik zou het graag willen maar of mijn paard dat leuk vind weet ik niet.
Lijkt me wel heel leuk om te doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:41

heidibeauty schreef:
Ik zou het heel graag doen, maar ik heb een fiets met handrem, zonder terugtrap, kan dat echt niet of zijn er mensen die dat wel doen?
X

Ik doe het, maar mijn linker rem is het achterwiel. Controleer even of dat bij jouw fiets ook zo is en laat het anders even omwisselen. Als je nl voluit op je voorrem moet remmen lig je van je fiets. Rechts is meestal je achterrem omdat de meeste mensen rechtshandig zijn en dus dat hun sterkste hand is. Heb je een paard naast de fiets dan doe je qua remmen meer met links.

SiggHorsezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:55

omdat mijn pony soms nogal schrikt van het verkeer,
fietst mijn vader wel eens met mij mee.
dan galoppeer ik lekker, en mijn vader fietst hard mee,
en heeft mijn pony aan halstertouw vast.
Mijn pony vindt dat super,
wil altijd wedstrijdje doen met mijn vader.
:)

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:58

gewoon proberen met je paard! het is de moeite waard! (hé dat rijmt ;) )
maar ik fiets ook met mijn paardje, gewoon voor beweging of gewoon om het uit de wei te halen.
hij heeft een periode gehad dat hij te enthousiast werd en mij meesleurde aan de fiets ;) maar dat heb ik afgeleerd door een correctie te geven met het halster en hem vervolgens stil te zetten en achterwaarts te vragen, en op gegeven moment deed hij het niet meer! en toen konden we veilig fietsen :)

Bellabeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:19

Wij doen het ook geregeld met de pony's van de kinderboerderij. Een Tinker en een Shetlander. De Shetlander vind het alleen nog wel eens leuk om plotseling het gras in te duiken :+
We draven en stappen alleen over het harde, galop komt een enkele keer voor als de Shet het in haar bol heeft.

Als jullie met je paard/pony fietsen draven & galopperen jullie dan op het harde, of proberen jullie het in de berm te doen?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 23:21

Dat grasmaaien onderweg, VERSCHRIKKELIJK vind ik dat, en probeer er ook echt korte metten mee te maken. Ook mijn pony wil dat nog wel eens proberen, maar ik ben daar heel streng in. Eten onderweg op door mij letterlijk aangewezen plekken, niet wanneer meneer er zin in heeft. Ik zorg altijd dat hij voor vertrek hooi heeft gegeten, dus honger kan het niet meer zijn. Wel verleiding van vers gras.... dus halverwege hebben we alitjd een graasmoment. Dat weet hij nu, en dan word het minder, dus dat moet je eigenlijk op een vaste plek inlassen. Het stappen en draven doe ik meestal op het harde, ook omdat zijn hoeven zich vast voorbereiden op het werken voor de kar straks (ik wil hem ijzerloos houden) en galop alleen in de berm. Ik zie zijn hoeven met de dag sterker worden.