Cassidy schreef:Mijn jongste paard is ook lastiger, en nog in opleiding. Daar pas ik toe: zo zacht als het kan en zo hard als het moet. En ja, dat houdt af en toe in dat ik even heel hard moet inkomen....
Mee eens! Net als in de natuur.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
EskeGirl schreef:Mijn verzorgpony is een dominant krengetje. En van mij heeft ze ook wel eens een schop op tik gehad.
Als ze wilde bijten, direct een tik. En die schop, dat is precies haar eigen manier: 'Wie niet horen wil zal voelen.'
Zo doet ze het ook altijd naar de andere pony's. En als ik haar gewoon wil aaien in de wei, dan mag ze het laten en zij draait zich om om te schoppen met oren in de nek, dan krijgt ze een schop van me onder haar kont. Ze heeft me nooit meer geschopt, en niet omdat ze bang voor me is. Zo heb ik het geleerd van de eigenaar van mijn verzorgpony.
En natuurlijk grondwerk ik ook veel om het op te lossen. Rond februari kregen we echt problemen met haar. En nu is het weer goed, door grondwerk. De methode van schoppen heb ik overgens maar 1x hoeven gebruiken!
Waratje schreef:Ach Bowen, het is mooi om zulke principes te hebben, maar het jonge paard waar ik het op de vorige pagina over heb is nu een zeer beschaafd en vriendelijk dier in de omgang dat dondersgoed weet dat trappen niet aan de orde is. Die paar keer degelijk aanpakken in eerste maand was voldoende om haar een stuk prettiger in de omgang te maken en het is nu een enorme knuffelkont.
Zoals ze nu is heb je volledig gelijk dat je signalen zou hebben gemist als ze zou willen schoppen, maar twee jaar geleden was dat gewoon haar eerste reflex op alles wat haar niet direct aanstond. Soms moet je wat achterstallige opvoedng inhalen voordat je normaal met een paard kunt omgaanIn mijn geval was die trap onder haar derriere buitengewoon nuttig om een aanzet te krijgen voor wederzijds respect....
Cassidy schreef:romyloverrr schreef:ik vind dat je gewoon mag slaan , ik ben van de harde aanpak !
Als je alleen maar loopt te rammen om iets gedaan te krijgen van je pony ben je verkeerd bezig.
En als dit een geintje is, dan mis ik een smilie.
Fellor schreef:romyloverrr schreef:ik meen het serieus , als een pony écht iets verkeert doet ( en niet ik natuurlijk , daar moet ik zeker van zijn )
reken er maar op dat ze een klap te pakken heeft
en nee , ik ga mijn pony echt niet vooruit slaan hoor
En hoe zeker ben je daarvan met jouw hoeveelheid ervaring?
Bowen schreef:Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.
Bowen schreef:Wat ik een beetje proef in deze, maar ook in andere reactie's is dat er gelijk gedacht wordt dat je een makkelijk paardje hebt dat al prima opgevoed was als je zegt niet te slaan en te schoppen.
Mijn kleine merrie was geen schatje en al helemaal niet opgevoed, nou ja, ze had niets geleerd wat leuk was in ieder geval. Been aanleggen betekende bijten naar jouw benen en bronco style de bak door. Ze had geleerd dat ze mensen in de wei kon intimideren, de hoefsmid probeerde ze te onthoofden. Voordat ik haar kocht is ze op een haartje na naar de slacht gegaan wegens "gevaarlijk".
Bowen schreef:Ze is nu prima, een lekker ding om mee te werken en heel stevig op weg om een zeer leuke en betrouwbare menpony te worden, de enige reden dat dat lang duurt is omdat het mijn eerste keer is dat ik beleer voor de kar en daarom alles rustig aan doe.
Bowen schreef:Bowen, dat is een ander verhaal, die komt van een liefdevol huis, Mijn enige taak was de boel niet verpesten. Maar bij beide geld, ik sla en schop nooit gericht. Nogmaals, ik ben echt niet altijd poezelig zacht, maar dat is wel altijd het doel.
EskeGirl schreef:Je kan niet eens weten hoeveel ervaring ze heeft. Misschien liep ze al als peutertje tussen de paarden?
Ik ben het met romyloverrr eens, je moet natuurlijk niet om ieder klein dingetje je paard een mep gaan verkopen, dan doe je iets fout. Maar als een paard gericht naar mij trapt, kan ie een trap onder z'n kont terug verwachten. Dan helpt 'foei' zeggen en met je vingertje zwaaien niet.
Fellor schreef:EskeGirl schreef:Je kan niet eens weten hoeveel ervaring ze heeft. Misschien liep ze al als peutertje tussen de paarden?
Ik ben het met romyloverrr eens, je moet natuurlijk niet om ieder klein dingetje je paard een mep gaan verkopen, dan doe je iets fout. Maar als een paard gericht naar mij trapt, kan ie een trap onder z'n kont terug verwachten. Dan helpt 'foei' zeggen en met je vingertje zwaaien niet.
En er is niks tussen slaan als "ie het verdiend heeft" en foei zeggen en met je vinger zwaaien? Dat kun je toch serieus zelf ook wel bedenken dat daar nog 1000 aanpakken, gradaties en technieken tussen zitten?
En op je 15e kan je met alle wil en besteedde tijd bij de paarden in de wereld niet de ervaring hebben om te roepen dat je wel kan inschatten wanneer een paard een lel verdiend.... Daarbij heb ik vaker posts en foto's voorbij zien komen waaruit ik kan opmaken dat dat gewoon niet het geval is.
Ook tussen gericht trappen en andere situaties waarbij hij het verdiend zal hebben zitten nog heel veel verschillen dus dat jij dat 1 op 1 vergelijkt met de opmerking van romyloverr is onzin. Getuigt voor mij niet van veel kennis of inzicht.
Fellor schreef:EskeGirl schreef:Je kan niet eens weten hoeveel ervaring ze heeft. Misschien liep ze al als peutertje tussen de paarden?
En er is niks tussen slaan als "ie het verdiend heeft" en foei zeggen en met je vinger zwaaien? Dat kun je toch serieus zelf ook wel bedenken dat daar nog 1000 aanpakken, gradaties en technieken tussen zitten?
En op je 15e kan je met alle wil en besteedde tijd bij de paarden in de wereld niet de ervaring hebben om te roepen dat je wel kan inschatten wanneer een paard een lel verdiend.... Daarbij heb ik vaker posts en foto's voorbij zien komen waaruit ik kan opmaken dat dat gewoon niet het geval is.
Ook tussen gericht trappen en andere situaties waarbij hij het verdiend zal hebben zitten nog heel veel verschillen dus dat jij dat 1 op 1 vergelijkt met de opmerking van romyloverr is onzin. Getuigt voor mij niet van veel kennis of inzicht.
Waratje schreef:Klopt, maar de ene is wat efficienter dan de andere
Citaat:Klinkt alsof jouw pony nooit correct is opgevoed/ingereden. Als de reactie op been aanleggen bijten en bokken is, dan is er duidelijk het één en ander misgegaan bij het uitleggen van wat de bedoeling is.
Was jouw pony ook bereid om door te zetten als mensen niet zomaar geïntimideerd waren? Want heel veel "dreigers" zetten niet door als je niet geïntimideerd bent door de grote bek. Ook fatsoen bij de hoefsmid moeten ze eerst leren en als je inderdaad een karaktermerrietje hebt, dan nemen ze dat niet zomaar aan en overbluf je ze maar 1x.
Citaat:Niks mis mee om daar gewoon rustig de tijd voor te nemen. Die merrie van mij is ondertussen ook een stuk gemakkelijk in de omgang geworden en wil graag voor me aan het werk, maar reageert af en toe nog wat onhandig. Dus ook bij haar doen we het heel rustig aan. Beter langzaam en goed, dan snel en met foutjes.
Citaat:Weet je, ik ben in principe veel te lui om een paard te schoppen of te slaan. Bij mijn jonge merrie is het een korte periode van investering geweest om nu een paard te hebben dat gemakkelijk in de omgang is. En haar karakter vergde nou eenmaal wat degelijker aanpak dan mijn oude merrie, die ook niet helemaal gemakkelijk was, maar wel vele malen subtieler in de omgang. Het is maar net wat voor paard je treft. De aanpak bij deze merrie zou ik bij onze andere drie paarden niet zo hebben toegepast, dat zou bij die karakters weer niet hebben gepast.
En zo komen we weer uit bij de basis van alles: zo zacht als het kan en zo hard als het moet. Alles hangt af van het individuele paard en de situatie waarin je zit, daar moet je gewoon je keuzes in maken.
romyloverrr schreef:Fellor schreef:
voorbeelden graag !
en dan AUB niet aankomen met opmerkingen of foto's van jaren geleden.
waarom zou ik dat niet in kunnen schatten en jij wel ?
Lara_Silver schreef:Omdat ze zich waarschijnlijk leeftijdsgebonden beter dan jou voelt. En daarbij nog helderziend is! Ze kan namelijk vanaf een paar foto's achter haar eigen computer zeggen hoeveel ervaring jij hebt!
Kortom, uit de nek banketstaaf.
Bijten en trappen zijn per definitie dingen die een paard niet naar een mens hoort te doen. Daar is geen grijs gebied is en de oorzaak is voor een keer een te verwaarlozen element. Dit soort gedrag vergt een correctie, direct en zonder aarzeling. Meestal is een correctie één keer nodig (bv. bij een ouder aangekocht paard), en bij een paard met de goede basisopvoeding nooit. Wij zijn de leiders en niet het paard. Dus ik als leider wil niet geduwd, getrapt of als krabpaal gebruikt worden. Daarbij kunnen wij met zn allen het wel over klappen en slaan hebben, maar er is geen algemene maatstaaf voor de kracht die we hierbij zetten. De één zegt al klap voor iets wat een ander een tikje vind en andersom. Oppervlakkiger denken is bij dit soort topics het beste.
Resistance schreef:Er staat een pony bij ons op de manege (waar ik altijd op rij), en die trapt (voor- of achterbeen.. het kan allebei), en bijt als ik het zadel opleg en vast probeer te maken. Ik geef haar dan zelf altijd een ferme tik waar ze wel even van schrikt, en als ze het nog een keer doet, nog een keer.
Helaas is het een manegepony, en rijden er soms ook kleine kindjes op. Als ze dan schopt, durven de kindjes niets te doen (dat is natuurlijk niet hun schuld, ik durfde dat vroeger ook niet). Dat is wel jammer, aangezien ze het zo niet leert. Als de één dat gedrag wel bestraft, en de ander niet, dan weet de pony ook niet meer wat wel en niet mag.
Iemand hier tips voor? (Tijdens het rijden is ze trouwens ongelofelijk lief, pony doet alles).