[AR] kettingen om achterbenen..?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:55

Kettinkjes of ringen om de benen zijn op wedstrijden niet toegestaan, ook niet op het voorterrein.
Doorgaans zijn deze hulpmiddelen vooral bekend bij de discipline aangespannen sport, maar ze worden ook wel voor de dressuursport gebruikt. Ik weet dat er GP-paarden getraind worden met kettinkjes, of in de schoenen gezet worden om de passage te leren.

Wat betreft zwaardere ijzers, tuigpaarden en friezen mogen met dubbel beslag rijden. Daar wordt dan voor de wedstrijd een 2de ijzer eronder geschroefd, deze wordt er daarna weer afgehaald. Bij de hackney's is dit (helaas) niet toegestaan. En waarom helaas, gewicht bevorderd de heffing van de benen. Nu is een 2de ijzer niet toegestaan, met als gevolg dat er bij hackney's vaak een zwaar ijzer onder geslagen wordt met extreem lange voeten, vaak nog extra rubbers ertussen ook. Enorme aanslag voor de pezen, want daar staan ze dus wel 24/7 mee. Dan liever een dubbel ijzer, waar ze maar eventjes mee staan. Voor het dierenwelzijn veel beter, maar de regel geen 2de ijzer is juist vanuit dierenwelzijn oogpunt ontstaan. :x

lelijke_heks

Re: kettingen om achterbenen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:16

lekker dubbel dan...

tja kan niet zeggen dat ik tegen de kettinkjes ben...
vind het eigenlijk wel interessant om eens wat meer te leren van de hulpmiddelen van andere disciplines

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:29

Gamblex17 schreef:
stef schreef:
welsh voert ook geen bont. En hackney zie ik er persoonlijk ook niet echt in :) (ook op basis van de foto's in je profiel, een foto van beenactie zoals hier boven kan ik van mn shet nog maken in een moment opname)

Neej klopt , op mn profiel heb ik die niet staan neej :) ( zijn eraf waren al ouder.. )
Maar als hij gewoon loopt onder het zadel en als die gewoon zelf rent in de bak op wei zie je
egt dat er hackney in zit .

je hebt wel bonte welshjes hoor :)

Ik zie er wel wat hackney in gezien de gangen en het wat lange hoofd, het bont kan nooit van een welsh komen bont is niet toegestaan in de welshfokkerij. Ook niet bij de part bred.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:08

Ik weet niet goed wat ik ervan vind. Ben er niet direct tegen omdat het geen pijn doet of iets dergelijks. Maar het is gewoon iets om een paard mooier te laten lopen, zit niks medisch of iets achter. Ik heb eens een tijdje een paard met gewichtjes om de benen moeten rijden omdat de spieren rond zijn knie te zwak waren en daardoor zijn knie soms uit de kom schoot. Dit heeft hem zeker goed geholpen en dus waren de gewichtjes ook maar tijdelijk. Maar omdat het alleen iets is om het paard mooier te laten lopen heb ik er ietswat moeite mee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:26

Het gros van de ruiters rijdt niet om iets medisch, dus tja, ik zie niet echt waarom dit ineens medisch verantwoord zou moeten zijn oid. Zolang je het maar niet omdraait en het medisch onverantwoord is.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:29

Je hoort mij toch helemaal niet zeggen dat dit medisch verantwoord moet worden?
Ik snap gewoon niet dat paarden de benen hoog moeten optillen om het mooi te laten zijn. Als een paard gewoon zijn benen neerzet zoals het hoort is het toch ook al mooi of niet?

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:30

waarom zeggen we dan met zijn alle "wow kijk eens wat mooi" als een paard door de bak/wei loopt te showen en flink met zijn benen zwaait terwijl het gros van de ruiters dat er nooit uitgereden krijgt...

ik snap het wel....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:35

Roweentje89 schreef:
Maar het is gewoon iets om een paard mooier te laten lopen, zit niks medisch of iets achter.

Dit zeg je, en er zijn er meer die vragen of het puur om het mooi gaat of om spieren te verbeteren.

Mensen kijken nu vooral naar de "hackney gang" (laat ik het zo maar even noemen), en ja, dat is voor de mooi, traditie, etc. Waarom zou je niet, bij een paard wat daar aanleg voor heeft, alles er aan doen om het zo mooi mogelijk te krijgen? Zolang het paard er geen schade/hinder van ondervindt, zie ik dat probleem niet.
Maar goed, het Hackney show rijden is wel een heel apart iets, het is een heel klein wereldje liefhebbers, en buitenstaanders vinden het niks.
Vervolgens vinden die buitenstaanders een Totilas dan weer wel geweldig, en dat snap ik niet. Ik heb met totilas zoiets van: Hop, concours wagen erachter en de ring in :j ;)

Echter kunnen kettinkjes ook prima voor niet tuig rassen gebruikt worden. Hiermee zeg ik niet dat iedereen nu maar aan de kettingen moet, en het komt van oorsprong natuurlijk wel bij de tuig rassen weg. Bij mijn shet had ik het zelf nooit verzonnen, mijn trainer kwam er mee, en tada... die heeft jaren Hackney's getraind.
Echter was ons doel bij mijn shet uiteraard niet dat ze als een hackney ging lopen. Dat zou niet eerlijk zijn om dat van een niet-hackney (of ander daarop gefokt ras) te verwachten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:16

Roweentje89 schreef:
Ik snap gewoon niet dat paarden de benen hoog moeten optillen om het mooi te laten zijn. Als een paard gewoon zijn benen neerzet zoals het hoort is het toch ook al mooi of niet?

De meeste paarden moeten (niet alleen op wedstrijd) ook in de krul lopen, omdat het "mooi" is. Hierbij wordt er wel vaak (langdurig!) met pijn gewerkt: is het niet de harde hand van de ruiter, dan is het wel allerlei hulpteugels, bitten en neusriemen. Als ik het zo lees, dan zie ik geen kwaad in de kettinkjes. ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:25

Roweentje89 schreef:

Dat ben ik aan de ene kant met je eens maar aan de andere kant, het leven draait om mooi zijn. Mensen dragen toch ook getailleerde kleding? Make-up? Je doen en laten? Bij paarden vind ik het eigenlijk net zo, mooi nieuw bruin zadeltje, rond genaaid lak hoofdstelletje, leuk frontriempje erbij. Paard loopt in een krul, swingt lekker met de beentjes. Dat wordt toch ook als mooi beschouwt? Ik neem aan dat het bij deze tak hetzelfde zal zijn (iets anders maar ongeveer bedoel ik)
(zeg ik terwijl ik een bril, in me nike broekje en een oud shirt met gaten zit)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:28

zit jij in een bril? Lijkt me pijnlijk ;)

Nee, maar van oudsher was het paard een statussymbool. Daarom werd de staart extreem hoog gedragen, het hoofd extreem hoog gebonden met een opzet, en moest het gangwerk extreem zijn. Dit alles om een trotse verschijning te creeeren. Hoe hoger het hoofd, hoe meer status.
Inmiddels is het extreme randje eraf, want zo rond 18/1900 was je als koetspaard echt niet blij, dan kon je beter het paard van de schillenboer zijn

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:21

stef schreef:
zit jij in een bril? Lijkt me pijnlijk ;)

Nee, maar van oudsher was het paard een statussymbool. Daarom werd de staart extreem hoog gedragen, het hoofd extreem hoog gebonden met een opzet, en moest het gangwerk extreem zijn. Dit alles om een trotse verschijning te creeeren. Hoe hoger het hoofd, hoe meer status.
Inmiddels is het extreme randje eraf, want zo rond 18/1900 was je als koetspaard echt niet blij, dan kon je beter het paard van de schillenboer zijn

Haha dat vind ik een scherpe opmerking!
Ik twijfel eraan of het niet nog steeds een status symbool is, er wordt soms erg minachtend over manege ruiters gesproken door mensen met een verzorgpaard. En er word minachtend gesproken door mensen met een verzorgpaard door mensen met een eigenpaard. Is mijn ervaring teminste. Maargoed is ook weer een hele andere discussie dus ik laat het hierbij.

Dus eigenlijk kan ik voorzichtig de conclusie trekken (heel voorzichtig, weet niet of het waar is) dat heel veel trainingsmethodes (in deze tak iniedergeval) of het gewenste beeld puur traditioneel is? En omdat het gewoon (even kort door de bocht) gewoon zo hoort? Ja sorry weet echt helemaal niets hiervan dus sorry als ik domme dingen zeg.

p.s: Yeah ik heb de hoogste status! (flauw)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:27

Oei Danique, waar hoor ik dan bij, ik heb mijn eigen paarden en ik rijd hackney's voor een eigenaar op wedstrijd. :')

Trainingsmethodes traditioneel, dat wil ik niet zeggen. Dat het zo hoort, dat wil ik ook niet zeggen. Dat het veel gebruikt wordt, dat wel. Zelf gebruiken wij ook de "kettinkjes" (hoewel het bij ons een leren riempje is met metalen dingen eraan die iets rammelen) met het trainen, maar wij gebruiken dit enkel in combinatie met de schoenen. En niet iedere hackney bij ons gaat in de schoenen. Onze toppony van het moment heeft nog nooit in de schoenen gestaan of deze ringen/kettinkjes om de benen gehad. Iedere hackney heeft een afgemeten training, en daarbij worden ook verschillende trainingsmethodes gebruikt of juist niet gebruikt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:35

Neonlight schreef:
Oei Danique, waar hoor ik dan bij, ik heb mijn eigen paarden en ik rijd hackney's voor een eigenaar op wedstrijd. :')

Trainingsmethodes traditioneel, dat wil ik niet zeggen. Dat het zo hoort, dat wil ik ook niet zeggen. Dat het veel gebruikt wordt, dat wel. Zelf gebruiken wij ook de "kettinkjes" (hoewel het bij ons een leren riempje is met metalen dingen eraan die iets rammelen) met het trainen, maar wij gebruiken dit enkel in combinatie met de schoenen. En niet iedere hackney bij ons gaat in de schoenen. Onze toppony van het moment heeft nog nooit in de schoenen gestaan of deze ringen/kettinkjes om de benen gehad. Iedere hackney heeft een afgemeten training, en daarbij worden ook verschillende trainingsmethodes gebruikt of juist niet gebruikt.

Wow! Dan bent u zeker van adel! :wow:

Hmm oke. Maar het beeld dat wel men wel wil bereiken is er dus omdat dat vroeger ook al zo was?
Heeft het trouwens verder nog een functie? (gewoon benieuwd naar)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:41

Wat bedoel je, wat heeft een functie? Het aangespannen rijden? Net zoveel functie als dressuur en springen en alle andere takken van paardensport, louter voor plezier en vermaak.
Het beeld wat men wil bereiken is niet zozeer het beeld van wat men vroeger zag. Sowieso wil men een zo vrij mogelijk bewegend dier zien, en ook het stukje "happy athlete" komt terug.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:43

maar in feite kun je het dus ook bij een dressuurpaard gebruiken of bij een springpaard ipv het tikje met een latje wat vaak word gegeven (nee er staat nergens dat ik dit doe...!!!)

als ze de benen er hoger door gaan optillen dan zouden ze er toch ook beter mee springen of is dit wel heel kort gedacht...?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:49

Nee, want een springpaard toucheren is iets compleet anders. Daarbij wil je dat ie denkt dat ie zelf te laag heeft gesprongen, daarom toucheer je en zal ie de volgende keer hoger springen (althans, dat is het doel)
Heeft dus niks te maken met gangwerk perfectioneren

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:52

En zoals ik al eerder zei, deze trainingsmethodes worden ook gebruikt bij GP paarden voor de passage aan te leren. :)

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:56

hmmm ja zit wel weer iets in... ach ja... mijn ene knol vind het al erg genoeg als hij iets af springt en de ander zal nog niet hoger springen al stond er stroom op de hindernissen

passage hoeven ze ook niet te leren ;) denk dat de kettinkjes voor de mensen zijn die er verstand van hebben en de rest er lekker vanaf moet blijven (zelfde geld voor een slof en dergelijke)

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:59

moet je eens bij een pony die nooit beschermers achter om heeft beschermers omdoen, ;)
dan sta je ook te kijken hoor _/-\o_

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:03

lelijke_heks schreef:
hmmm ja zit wel weer iets in... ach ja... mijn ene knol vind het al erg genoeg als hij iets af springt en de ander zal nog niet hoger springen al stond er stroom op de hindernissen

passage hoeven ze ook niet te leren ;) denk dat de kettinkjes voor de mensen zijn die er verstand van hebben en de rest er lekker vanaf moet blijven (zelfde geld voor een slof en dergelijke)

Tja maarja, geldt dat eigenlijk niet voor alles?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:06

Danique_G schreef:
Roweentje89 schreef:

Dat ben ik aan de ene kant met je eens maar aan de andere kant, het leven draait om mooi zijn. Mensen dragen toch ook getailleerde kleding? Make-up? Je doen en laten? Bij paarden vind ik het eigenlijk net zo, mooi nieuw bruin zadeltje, rond genaaid lak hoofdstelletje, leuk frontriempje erbij. Paard loopt in een krul, swingt lekker met de beentjes. Dat wordt toch ook als mooi beschouwt? Ik neem aan dat het bij deze tak hetzelfde zal zijn (iets anders maar ongeveer bedoel ik)
(zeg ik terwijl ik een bril, in me nike broekje en een oud shirt met gaten zit)

Mm, maar dat is - naar mijn mening - toch een bepaalde "soort" mens. Ik ga geen make up opdoen om mooi te lopen pronken, ammenooitniet. Paard in een krul vind ik belachelijk lelijk en een hoofdstel moet gewoon degelijk en simpel zijn, frontriem is onzin en zit alleen maar in de weg. Ik vind het mooi om een paard mooi laag en lang te zien lopen, en draag kleding die ik fijn vind en doe dingen die ík prefereer, en niet de rest :)

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:59

^
| _/-\o_

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:06

galgo schreef:
Gamblex17 schreef:

Ik zie er wel wat hackney in gezien de gangen en het wat lange hoofd, het bont kan nooit van een welsh komen bont is niet toegestaan in de welshfokkerij. Ook niet bij de part bred.

Ja klopt , 3 jaar terug gingen we ook voor een hackney kijken , het hetzelfde hoofd en iets meer die gang .
Nee ik bedoelde ook niet het officiele , dan zijn ze er niet .
Maar ik bedoelde gewoon dat mischien de voorouders dan kruising was met bont ,
en dat het dan wel gewoon een bonte welsh is , als je het snapt ? xd

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:59

@Stef, Ik ben stiekem wel benieuwd naar een foto van jou shet voor de kar, heeft U die misschien? :o