[AR] Er vandoor gaan voor de wagen met of zonder bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Is jouw paard er weleens echt vandoor gegaan voor de wagen?

Ja. Ik men met stang.
24 (22%)
Ja. Ik men met trens.
6 (5%)
Ja. Ik men bitloos.
2 (1%)
Nee. Ik men met stang.
46 (42%)
Nee. Ik men met trens.
17 (15%)
Nee. Ik men bitloos.
13 (12%)

Totaal aantal stemmen: 108

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:17

Citaat:
Dat denk ik niet, dat weet ik. Bij de paarden waar wij mee mennen is namelijk alleen al het gewicht van de lijn genoeg om een fijne, zekere verbinding te hebben en goed te kunnen sturen, zo leiden wij de paarden ook op, ook onder het zadel: Met minimale hulpen maximale resultaten. Bovendien zeg ik duidelijk: VAN SOMMIGE BITLOZE MENNERS, uiteraard zijn er ook genoeg beelden van menners met bit die er absoluut niet zo florissant uitziem. Maar ik ging hierbij van mezelf uit en hoe wij mennen.

Bovendien, als je goed had gelezen had je gezien dat wij een Liverpool gebruiken maar in de ring zelf de lijnen bevestigen, wat betekent: MINIMALE hefboomwerking...!

Zo doen wij het ook. Het gewicht van de leidsels is ook iets wat steeds in de discussie / of het gesprek (laat ik het woord discussie vermijden :+ ) niet wordt meegenomen. Als ik mijn paard men in de bril, loopt ze lekker en vrij, als ik haar men in de 1e sleuf loopt ze er steeds achter. Zoveel verschil maakt dat dus.

Vandaag trouwens eens voor het idee mijn Emiel Voest halstertje om haar heen gehangen, met dus de leidsels los eraan. Gevolg paard dat de oren opzij doet en continue flappert plus in mijn ogen enigszins ongelukkig kijkt. Blijkbaar geeft dat erg veel (te veel?) druk achter de oren.
Vervolgens menhoofdstel erin, leidsels door bril liverpool, op zelfde manier leidsels los eraan, paard staat rustig stil.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 21:37

Bij een kaakgekruist hoofdstel is er geen sprake van hefboomwerking, Cowgirl. Als er hefboomwerking zou zijn zou je het kopstuk van de oren omhoog trekken ;-)

Dat er meer menners met bit zijn heb ik in de openingspost meegenomen. Lees maar terug. Deze Poll is daarom geen wetenschappelijk onderzoek :+

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 21:40

Overigens zijn er 11 bitloze menners in deze poll en 70 bitmenners (als ik zo snel goed geteld heb), dus dat is 14% bitloos, 86% met bit. Dus geen 99% :P

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:46

e_horse schreef:
Bij een kaakgekruist hoofdstel is er geen sprake van hefboomwerking, Cowgirl. Als er hefboomwerking zou zijn zou je het kopstuk van de oren omhoog trekken ;-)

Dat er meer menners met bit zijn heb ik in de openingspost meegenomen. Lees maar terug. Deze Poll is daarom geen wetenschappelijk onderzoek :+

Kaak gekruist geeft wel druk achter de oren, dat bedoelde ik. Hefboom geeft ook druk achter de oren. ;)
Kingekruist geeft geen druk achter de oren.

Jenkins

Re: Er vandoor gaan voor de wagen met of zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:54

Ik men met LP, voorheen met dubbelgebroken bitje.
Beleren zonder kar heb ik "bitloos" gedaan, of iig aan een soorthalster.

Ga ook nooit proberen bitloos te mennen.
Mijn pony accepteert het bit super en reageert er prima op, zonder dat ik amper druk hoef te gebruiken :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:04

Esmeralda schreef:
Neem aan dat een ieder op zijn eige wijze het beste wil voor zijn paard. Met of zonder bit. Een ieder neemt de verantwoording wanneer hij met paard en wagen het erf afrijdt, met of zonder bit. Een ieder wil het zo goed mogelijk doen, dat kan met of zonder bit. Maar ik blijf mennen MET bit, MET oogkleppen MET een dubbel geremde wagen. Waarom omdat ik me zo veilig voelt, en me verantwoord voel voor me mede weggebruikers. En nee, ik zeg niet dat bitloze menner geen verantwoording gevoel hebben, maar dat brengt me wel even op de volgende vraag...

En die vraag is :
Indien je een ongeluk veroorzaak, wel of niet jou schuld, hoe zit het met de verzekering, als je niet de " juiste optoming" heb. Want ik neem aan dat daar ook nagekeken word.
** hoop dat me vraag een beetje duidelijk is **

Het is wettelijk niet verplicht te rijden met bit/oogkleppen/broek. Dus dat zal de verzekering niet als reden (kunnen) gebruiken om onder betalen uit te komen.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:37

Jolindaa_ schreef:
Je ervaring is dus alleen ervaring met kaakgekruist, en dat is ook waardeloos (de release), vooral bij shetters.

Sorry, excuus.
Pony heeft in de bak ook voor de wagen gelopen op sidepull en touwhalster. Vond ik nog onprettiger werken, had ik nog meer het gevoel alsof ik door water heen aan het sturen was. Kingekruist geen ervaring mee, maar ik wil niet meer aan de gekruiste hoofdstellen ivm je afhankelijkheid van je release en een bitloos-met-hefboom vind ik geen prettige optoming dus die komt niet om zijn koppie heen.

Groetjes, lacuna

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:51

@Brainless , bedankt voor je antwoord, vroeg me het gewoon even af

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:50

Hier is het ook simpel. Ik vind bitloos dressuurmatig rijden echt een drama. Verschillende optomingen geprobeerd, maar het is het gewoon niet. Ja, als je een rondje gaan hobbelen. Maar voor de wagen vind ik het gewoon niet ok. En op wedstrijd moet ik ook met bit rijden, dus keuze snel gemaakt. Mijn tuttetuigpaard loopt prima op haar liverpool (waar overigens wel nog wat zachts omheen zit.). Mijn fjord die trok zijn eigen mond nog weleens kapot, die wilde gewoon te graag lopen. Op zijn neus rijden, trekt hij zijn neus kapot. Dus gewoon op liverpool ging nog het best. Maar voor mij is het met name dat het toch niet mag op wedstrijd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:57

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:24

Ziet er mooi uit maar dat is geen officiele wedstrijd. Grappig om Eltjo weer eens in actie te zien, hij was vroeger toen ik nog een wichie van 10 was onze instructeur :+

Uit het reglement:
Citaat:
OPTOMING
Bitloze optomingen zijn niet toegestaan. Bitloze optomingen in combinatie met bit zijn eveneens niet toegestaan. De bitten hoeven bij meerspannen niet gelijk te zijn.

Voor de link: http://www.knhs.nl/objects/00017471.pdf

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 06:57

Maar Brainless, dan heb je er als wedstrijdmenner toch niks aan? En ik vind het toch niet fijn rijden haha, mij niet gezien!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:26

Ik men met liverpoolstang en mijn pony is er nog nooit van door gegaan. Nu denk ik eerlijk gezegd ook niet dat hij dat wel zou doen als hij bitloos of met gebroken trens zou lopen, maar ik vind de zekerheid van de stang wel een veiliger gevoel niet alleen voor mezelf, maar ik heb ook de verantwoordelijkheid over mijn meerijdende dochtertje en andere weggebruikers. Ik heb overigens wel gemerkt dat zonder oogkleppen bij mijn pony een stuk lastiger is. Niet omdat hij dan overal bang voor is, integendeel, hij vind alles echt interessant en let dus niet op mij en mijn hulpen.