Citaat:Dat denk ik niet, dat weet ik. Bij de paarden waar wij mee mennen is namelijk alleen al het gewicht van de lijn genoeg om een fijne, zekere verbinding te hebben en goed te kunnen sturen, zo leiden wij de paarden ook op, ook onder het zadel: Met minimale hulpen maximale resultaten. Bovendien zeg ik duidelijk: VAN SOMMIGE BITLOZE MENNERS, uiteraard zijn er ook genoeg beelden van menners met bit die er absoluut niet zo florissant uitziem. Maar ik ging hierbij van mezelf uit en hoe wij mennen.
Bovendien, als je goed had gelezen had je gezien dat wij een Liverpool gebruiken maar in de ring zelf de lijnen bevestigen, wat betekent: MINIMALE hefboomwerking...!
Zo doen wij het ook. Het gewicht van de leidsels is ook iets wat steeds in de discussie / of het gesprek (laat ik het woord discussie vermijden

Vandaag trouwens eens voor het idee mijn Emiel Voest halstertje om haar heen gehangen, met dus de leidsels los eraan. Gevolg paard dat de oren opzij doet en continue flappert plus in mijn ogen enigszins ongelukkig kijkt. Blijkbaar geeft dat erg veel (te veel?) druk achter de oren.
Vervolgens menhoofdstel erin, leidsels door bril liverpool, op zelfde manier leidsels los eraan, paard staat rustig stil.