[AR] Iemand wel eens een ongeluk(je) met aangespannen gehad?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:09

wyko

Re: Iemand wel eens een ongeluk(je) met aangespannen gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:40

Gelukkig geen grote ongelukken.
Wel een keer met de 2-wieler, een stomme fout.

We zaten samen op het bankje, en ik had hem niet helemaal goed in evenwicht gezet.
Maar dat gaf verder weinig problemen doordat je in het bos hier toch altijd bult op en af gaat.

Totdat het gewicht toch te ver naar achteren kwam bij een builtje op.
De 2-wieler kiepte naar achter, de bomen omhoog, en pony stond heel raar te kijken wat we aan het doen waren.

We zijn de kar af gerolt, 2 wieler weer naar beneden, bankje versteld en weer verder gereden.
Gelukkig was Tindur erg braaf en bleef rustig stil staan. Net of het de normaalste zaak van de wereld was.
Maar nu stel ik hem voortaan wel anders af. Want dit gaat vast geen 2e keer goed

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 02:09

VanHuisUit schreef:
En applaus voor het oudere paard, wat een geweldig dier. Die blijft gewoon staan en houdt de boel dus tegen.

Maar dat een paard zo hoog kan trappen zeg niet normaal....
waarom zeggen ze ook alweer dat als je ze naast elkaar zet het onervaren paard op links staat (ipv rechts zoals hier)....juist ja.
Had in dit geval voor de schade aan wagen niets uitgemaakt natuurlijk, wat een getrap zeg echt niet normaal.

IK heb altijd gedacht dat het onervaren paard op links moest zodat je niet zo snel van de weg vliegt wanneer er links iets passeer omdat een ervaren paard zich niet zomaar weg laat duwen. Deze man zat sowieso in het midden dus voor het trappen had het denk niet zoveel uitgemaakt

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 07:35

wel een keer gezien: paard moest leren slepen en die mensen hadden een 'speciale' sleep. Het ging helemaal geweldig, totdat ze op een stukje onverhard kwamen. Het leek wel een arreslee, zoveel kabaal maakte dat ding... Paard helemaal over zijn toeren en ging ook wegrennen voor het geluid. De man die aan het beleren was heeft er zeker 500 meter achtergehangen, totdat het paard niet meer verder kon. Paard had niets, maar man lag aardig in de kreukels!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:34

wij hebben de pony van mn zusje zonder oogkleppen.
deze is zo braaf(ja het blijven paarden;)
maar als ze wel oogkleppen op heeft dan slinger je alle kanten op, ze moet nl alles zien dus draait ze haar hoofd bij. waarbij ze haar lichaam altijd de kant op laat gaan waar haar hoofd naartoe gaat.....
mn shetlander heeft wel oogklepjes op. ma gewoon omdat dat tuigje zo is, ik denk dat hij ook zodner zou kunnen maar hij schrikt wel altijd snel dus ik doe het maar gewoon niet.

maar ongelukjes, paaltje omverrijden. en ehm zere billen door een hobbelweggetje. en een arreslee ongelukje door honden uit t bos

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:33

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:00

Vreselijk die mensen, totaal geen respect voor het paard. Bah...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:06

Wat een afschuwelijk filmpje, totaal geen benul waar ze mee bezig zijn. Wat een super braaf paard. Hoop dat dat paard fatsoenlijke eigenaren mag krijgen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:26

Ik heb het hier nog niet geschreven of het gaat behoorlijk fout..
Dit keer met mijn eigen aanspanning. Wat er gebeurde, ik weet het nog niet.. Paard struikeld en gaat echt hard onderuit, we hadden het tempo er ook goed inzitten. Ineens is het paard op de loop, met lamoen en al en ik lig naast een omgevallen kar.. Mijn paard vliegt in blinde paniek tegen een andere aanspanning aan, ook die op de loop. Was in een binnenbak.
Ik mezelf bevrijd van de wagen en achter mijn paard aan, ik zie haar vallen en blijven liggen. Ben bijna bij haar als de andere aanspanning eraan komt denderen, zonder koetsier, ik zie hem al over mijn paard heen rennen, maar het dier blijft gelukkig vlak voor mijn merrie staan en ik kan die aanspanning grijpen. Achter mijn merrie weggehaald en heb hem vast gehouden tot er anderen waren, leek echt een hele lange tijd..
Paard vast blijven houden terwijl de kar eraf werd gehaald en pas losgelaten toen alles eraf was en ik zeker wist dat de eigenaar hem goed beet had en hij niet meer zo snel zou schrikken. Kon vanaf dat punt wel zien hoe anderen zich over mijn merrie ontfermden. Dus ik snel naar mijn merrie, was weer in de benen en snel alles eraf gehaald. Wat ben je dan blij met snelsluitingen zeg!!

Kan achteraf zeggen dat het redelijk goed is afgelopen. Andere paard is meteen weer aangespannen en alles was heel behalve het lamoen, maar daar was een andere voor. Ook de koetsier is er daar met schrammen en bulten vanaf gekomen.
Mijn merrie staat met dikke achterbenen, ze is drachtig dus dat was ook even erg spannend. Ze loopt niet kreupel maar ook niet rad. Ik heb een gekneusde rib en verder bont en blauw. Mijn kar en tuig zijn wonderbaarlijk genoeg ook nog heel..

Toen het net gebeurd was bleef ik redelijk kalm, eerst zorgen dat de paarden in orde zijn, spullen opruimen, maar daarna was ik totaal de weg kwijt en kwamen de tranen, schuldgevoel, hoewel ik er niets aan kon doen, schrik, spanning en later kwam ook pas de pijn, die ik eerst helemaal niet voelde..

Het is toch wel heel anders als het je eigen paard/aanspanning is dan van een ander, maar dat is ook wel logisch..

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:34

Oeps Jeskim, hoop dat het met je paard (en veulen) helemaal goed komt en dat jezelf ook niets ernstigs hebt opgelopen. Gelukkig liep het dus nog redelijk goed af.
Heb ooit een keer hetzelfde gezien, paard schrikt en kar slaat om, andere aanspanning gaat ook in de binnebak aan de kletter met de koetsier er aan de leidsels achteraan hangend. Uiteindelijk ook alleen schaafplekken maar het was erg heftig om te zien.
Apart toch dat je eerst handeld en pas daarna de schrik, angst en pijn komt. Maar wat moet je doodangsten hebben uitgestaan toen je paard bijna overlopen werd.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:39

Jeetje wat erg, sterkte!
Hoop dat je een beetje van de schrik kan bekomen :(:)

Wil mijn paard ook laten beleren voor de kar, eigenlijk had ik dit topic niet moeten lezen...
Vind de kar eng terwijl als ik erop zit, no problem ;).
Het idee dat ze geen rekening (logisch) houden met de kar en wat er dan kan gebeuren... brrr

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:37

een paard ziet alleen recht vooruit scherp, en alles wat hij van opzij ziet ziet hij maar met een oog waardoor dat evt vluchtreacties kan ontlokken, als een paard onder de man gereden wordt kan hij altijd zijn hoofd even draaien in de richting van een éng'voorwerp, maar voor de wagen gaat dat niet waardoor hij nog maar een oplossing ziet en dat is vluchten, oogkleppen voorkomen dus het natuurlijke vluchtgedrag, en zorgen er dus voor dat het paard aleen maar de scherpe blek heeft. én dat hij je zweep niet ziet. pas als je paard 100% ervaren is voor de wagen kan je hem zonder oogkleppen rijden als hij het prettig vind. ik zelf rijd mijn twee paarden voor de wagen, de een met en de ander zonder oogkleppen, ik ben puur zonder oogkleppen gaan rijden omdat mijn fjord zo'n hekel aan zijn oogkleppen had dat hij continu zijn hoofdstel sloopte.

kars schreef:
bedankt voor jullie reacties! het zit namelijk zo,
Ik heb mijn fjord nu z'n 3 a 4 maanden voor de kar ( was bij de vorige eigenaar al betuigd) heb hem nu zo'n
2,5 jaar( altijd onder het zadel). heb de eerste 2 maand een professional erbij gehad, en het erg goed, het enige wat hij doet ik als hij van iets schrikt dan gooit hij zich om om het te kunnen zien. dus dacht ik, ik rijd ook zonder kleppen onder het zadel (rij bijna altijd buiten)dus misschien dat hij niet zo schrikt al ik zonder kleppen ga rijden. en vanmorgen was ik hem aan het optuigen en was er klaar voor om weg te gaan, voor het eerst zonder kleppen. liep hij ineens mijn vriend zo ongeveer ondersteboven en begon te stijgeren en raakte in paniek en maakte een grote sprong en kwam hij in de heg terecht van de longeerbak, en zat muurvast. gelukkig allemaal goed afgelopen, hij liep een beetje kreupel maar gelukkig niks ernstig, en hebben hem 3 kwartier erna weer ingespannen met kleppen en ben een klein rondje geweest wat opzich wel goed ging maar was hij nog wel van slag.(ik ook nog wel) ik vraag me dus af op dit nu door de kleppen komt of niet.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:33

Tijdje terug nog een naar ongeluk gehad maar dankzij twee engeltjes allemaal zonder kleerscheuren vanaf gekomen.

Oogkleppen hadden niks met dat ongeluk te maken. Ik rijd er 1 met oogkleppen en 1 zonder oogkleppen.
Die zonder kleppen is niet super ervaren maar dat is er gewoon een die van elk geluid schrikt en wegspringt met kleppen en zonder kleppen is er niks aan de hand. Verschilt per paard dus wat het beste werkt.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:41

ik rijd altijd met oogkleppen.

we reden op een bospad en ik wou aandraven. dus ik gaf haar de tekens voor draf, maar op het moment dat ze aansprong in draf, vloog er een vogel over. en dat vond ze toch wel echt een reden om aan de kletter te gaan :P

ik heb haar tussen twee bomen moeten parkeren, want recht voor ons was liep er een weg waar ze 90 rijden.
al met al: het paard had flinke wonden op haar benen de bomen van de kar waren krom, en het tuig lag uit elkaar (niet stuk) omdat we haar als een wiedeweerga probeerden los te krijgen.

de kar was trouwens ook niet helemaal meer goed :P er waren een paar schroefjes van af gevlogen, + het bord waar de menner met zijn voeten zit lag ook op de grond..

maar ze is er niet banger op geworden, want we rijden nog steeds met de kar. en het gaat nog steeds kei goed.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 01:29

_Chendo_ schreef:
Jeetje wat erg, sterkte!
Hoop dat je een beetje van de schrik kan bekomen :(:)

Wil mijn paard ook laten beleren voor de kar, eigenlijk had ik dit topic niet moeten lezen...
Vind de kar eng terwijl als ik erop zit, no problem ;).
Het idee dat ze geen rekening (logisch) houden met de kar en wat er dan kan gebeuren... brrr

Het is goed om een topic als dit te lezen, zo ben je wel voorbereid dat het een keer mis kan gaan en hoe dat dan kan. Het houdt je alert zeg maar..
Verder gebeuren er meer ongelukken met de auto denk ik en dan kun je ook beter niet meer in de auto stappen. En als je bedenkt dat het nu bij mij mis is gegaan met het mennen, de eerste keer, in vergelijking met hoe vaak ik al niet gewoon tijdens het rijden van mijn paard ben gevallen.. Hihi..

Vandaag even parelli gedaan met mijn paard, maar ze had geen angst aan haar achterbenen o.i.d. Dat is al een eerste stapje. Verder had zo ook wel zin om even te spelen. achterbenen zijn nog iets dik, maar dat heeft even tijd nodig. Veulen lijkt ongedeerd, we hebben hem of haar alweer zien bewegen.
Andere paard gaat ook goed, heeft alweer voor de wagen gelopen en ging prima.
Ik en de andere koetsier zijn bont en blauw, maar verder geen botbreuken of erger.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:40

gelukkig valt het allemaal mee ;)
Tsja het is wel makkelijk zeggen dat je met een auto ook een ongeluk kan krijgen. Je kan ook je nek breken in de douche.
Angst kan je scherp maken maar het kan je ook overnemen. En dan heb je er niks meer aan hoor ;).
Ik heb gewoon geen ervaring met mennen (alleen paar dravers op de baan uitgereden voor de sulky), dus ik wil eerst vertrouwt worden met de kar.
En dan voornamelijk, paard & kar buiten op de weg.

Daarbij hebben wij hiervoor alleen een 80 km per uur weg en een 60 km per uur weg. Daarnaast een hele vervelende brede, stijle (recht naar beneden is de kant) en diepe sloot.
Hoop vrachtverkeer wat er langs komt. Aan de andere kant is het vliegveld rotterdam airport... Nou voorlopig zie ik mezelf dan nog niet daar op de kar zitten ;). Daar is mijn paard zeker nog niet mak genoeg voor.
Bij mijn paard gaat altijd alles 10 keer goed, loopt hij super mak achter mij aan en dan ineens is het wel allemaal eng en foute boel. Nog iets te onvoorspelbaar om nu voor de kar te zetten ;)

kars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 19:05