Paard in hokjes stoppen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:31

ikke schreef:
Ik "doe" niet aan NH. Wellicht zullen sommigen het wel zo proberen te noemen, maar ik ga gewoon met mijn paarden om, zo zacht als mogelijk en zo hard als noodzakelijk, precies als met mijn Land Rovers....

dit maakt mijn dag :D _/-\o_

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:42

xmarliez schreef:
Het is niet in hokjes stoppen maar de state of mind een benaming geven waaraan je bepaalde dingen kunt koppelen. Kun je ook bij mensen. Als iemand heel angstig is weet je wat je moet doen om diegene te kalmeren. Heb je een paard die over het algemeen heel angstig en vluchtig is (RBex) leer je door die benaming en de informatie die er bij staat wat je het beste kunt doen in dat geval. Paarden zitten nooit altijd in een bepaalde horsenality maar door de horsenalitys te weten en op ieder te kunnen reageren kun je, je paard op ieder moment de juiste zorg en vertrouwen bieden. De ene keer is het kalmeren en de andere keer motiveren. Deze zogenaamde hokjes zijn gemaakt om mensen meer inzicht te geven in de gedachtes en omgang van een paard.

In principe heb je gelijk, echter, wanneer je die state-of-mind niet juist interpreteert, dan maak je dus verkeerde keuzes.
Het meest beruchte voorbeeld is het "dominante paard". De meeste "dominante paarden" zijn helemaal niet dominant, maar gaan hun eigen ding doen, bij gebrek aan betere begeleiding!
xmarliez schreef:
Er zijn mensen die hem zien als goeroe. Ik kan dit soort mensen eerder omschrijven als iemand met een gave en ook nog over de gave beschikt om het over te dragen. Dit soort mensen moet je heel erg dankbaar zijn dat ze mensen iets willen leren. Net als de grootmeesters in de dressuur. Als hun nooit hun kennis hadden overgedragen zag de dressuur er heel anders uit. Vaak waren dat bescheiden mensen maar uiteindelijk hebben er ook een aantal boeken geschreven en andere mensen opgeleid. Natuurlijk blijven de echte horsemans en grootmeesters achter de schermen omdat die hun gave niet zien als gave en ook niet de behoefte hebben hun kennis over te dragen (of het niet kunnen) omdat het voor hun heel erg normaal is. Maar soms zijn er mensen die wel de behoefte hebben de kennis die ze bezitten over te dragen en dat kan ik heel erg waarderen want zonder die mensen hadden we niet de mogelijkheden en informatie die we nu hebben en ondanks dat de methode je niet aanstaat kan het andere mensen wél helpen.
En dat er tegenwoordig overal geld in wordt gezien komt ook mede door ons. Vroeger was dat anders maar tijden zijn veranderd.

Wanneer die "goeroes" naast hun inzicht daadwerkelijk goed didactisch waren onderlegd, was nu niet zoveel onkunde, onwil en onbegrip. De meesten zijn namelijk NIET didactisch, waardoor de volgelingen er hun eigen invulling aan gaan geven. Wat volgt is de wildgroei aan onzin die je om je heen ziet.

sanne83 schreef:
ikke schreef:
Ik zeg ook niet dat Parelli niet deugd (zie de rest van mijn tekst, die je (bewust?) niet quote), alleen dat de uitvoering die we in NL zien, helemaal nergens over gaat. Ik ken namelijk weldegelijk mensen die van Parelli hebben geleerd, daar nog steeds het nodige mee doen, maar zijn afgehaakt op het uiterlijk vertoon wat er omheen is gekomen in de tijd. En ook hier kan ik hetzelfde verhaal vertellen over die andere "goeroes" of, als je dat liever leest: leermeesters, het is niet het verhaal dat niet klopt, maar de poeha die er, veelal door anderen, omheen wordt gefabriceerd en daar doe jij vrolijk aan mee, ook al heb je dat misschien niet in de gaten.

De enige vergelijking die ik maakte, is dat je niet iets af moet gaan kraken omdat een aantal mensen iets verkeerd uitvoeren.

Misschien heb ik daarom een andere mening hoor. Maar goed, ik zit er misschien ook iets dieper in, dus dan ga je ook met andere mensen om. Als ik het over parelli heb, dan heb ik het niet over truus-op-de-hoek-met de carrotstick, maar dan kijk ik naar wat Pat & z'n topinstructeurs in Amerika zelf aan les geven.

Het is voor mensen heel natuurlijk om in het begin iets heel strict te volgen, omdat ze anders heel erg in de war raken. Dat zie ik aan mijn klanten die net beginnen en bijv. ook aan de antwoorden van grietje14, het is veel te ingewikkeld om na te denken over dat alles positieve en negatieve eigenschappen heeft en dat je van alles wat kan leren, als je nog geen basis hebt om te kunnen bepalen wat dan positief en wat dan negatief is.
De meeste mensen kiezen voor een bepaalde methode, nadat ze bijna horendol zijn geworden voor alle verschillende opties, alle verschillende meningen.
Eigenlijk willen de meeste mensen namelijk gewoon een probleem met hun paard oplossen.

Ik zie ook wel eens mensen met een touwhalster & carrotstick, die "parelli" doen, maar ik ga daar geen conclusies aan verbinden.
Ik heb persoonlijk geen problemen met de "poeha" eromheen, dat is namelijk hetgeen wat mij instaat stelt om als Europeaan zo veel te leren. Hij had ook in z'n achtertuin kunnen blijven, maar daar had ik erg weinig aan gehad ;)

Ik heb Parelli op zien komen, zijn volgelingen zien verzanden en zijn leerlingen af zien haken. Dat geldt overigens ook voor andere "meesters" al dan niet omdat het niveau te hoog gegrepen was voor de volgelingen, danwel omdat ze niet in staat zijn daadwerkelijk te inspireren.

Wanneer je weinig kennis hebt, ga je strikt volgen wat je wordt geleerd. Wanneer de instructeur vervolgens niet in staat is nuances aan te brengen, blijf je strikt volgen; de volgeling. Een leerling zal zichzelf vragen gaan stellen. Waarom zo precies, waarom geen marge, geen inbreng van het individu.

Ik ben nooit horendol geworden van al die meningen. Ik bleef doorvragen en slechts een enkeling bleef doorgaan met antwoorden. Het gros is namelijk inhoudsloos geblaat, een enkeling heeft ECHT iets te melden, ook als je doooorvraagt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:32

Deze meesters leren ons de state of mind goed te interpreteren door de kennis die ze doorgeven. Echter is het aan ons daar iets mee te doen. Mensen die denken het allemaal zelf te kunnen en geen begeleiding nodig hebben maken (onbewust) fouten. Of je moet er ook een zijn die een gave en de juiste feeling heeft. Daarnaast hebben deze mensen met een gave hun kennis doorgegeven aan de mensen wie ze opleiden. Dat vind ik het mooie, in bijna ieder land is er wel iemand die je kan helpen alleen zijn mensen te beroerd die hulp aan te nemen. Daardoor ontstaat er miscummunicatie en daardoor denken mensen dat deze termen hokjes zijn, je aan parelli even doet en dat parelli (of iets anders) slecht is. Simpelweg omdat deze mensen het principe van het programma niet snappen.

In mijn ogen ligt de onkunde, onbegrip en onwil niet bij de 'goeroe's' maar bij de mensen die de 'goeroe's' volgen en niet de horsemans. Mensen die dus alles precies volgen zonder naar hun paard te kijken en daar ga je al de mist in. Programma's die deze horsemans ontwikkelen staan namelijk voor 1 principe: Do it FOR the horse. En daar gaan een hoop mensen de mist in.
De onzin er omheen komt in mijn ogen dus ook niet vanuit deze horsemans maar vanuit de onkunde van de mens. Het onbegrip naar hun paard en vooral het onbegrip in hun horseman. Mensen pakken geen kansen die zich aanbieden, mensen lossen liever zelf dingen op en uiteindelijk maken we daar nog meer fouten mee.

Nu rest mij nog een vraag. Wanneer ben je een goeroe? En wie bepaald of jij een goeroe bent? Als jij de kennis die je bezit kan overdragen en een deel van de mensheid ziet dat positief en een deel van de mensheid misbruikt deze kennis, maakt dat je tot een goeroe? Als je leeft van je gave, wat vanuit iets kleins ontstaan is en nu enorm groot is, is dat een goeroe? Hoe zit het met de grootmeesters, Baucher, Steunbrecht, Xenophon zijn dit goeroe's? Mensen die de dressuur hebben ontwikkeld tot wat het op dit moment is, mensen met de juiste feeling en de juiste krachten om dit over te dragen, zijn dat goeroe's? Kunnen wij deze mensen niet gewoon waarderen om het geen wat ze doen? Waar wij weer van kunnen leren, of je het er nou mee eens bent of niet? Wij zetten al jaren hun traditie voort, en waarom? Omdat we het voor ons paard doen en dat is precies het principe van de hele horsemanship, we doen het voor ons paard en alles wat we over een paard willen leren kunnen we alleen van een paard leren. Maar omdat er mensen zijn (incl mezelf) die niet tot dat inzicht zelf kunnen komen zijn er deze mensen, deze mensen die tijd en moeite steken om andere mensen iets bij te brengen.
En in mijn ogen is het enigste wat deze meesters moeten krijgen, waardering.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:02

xmarliez schreef:
Deze meesters leren ons de state of mind goed te interpreteren door de kennis die ze doorgeven.
<knip>

Resten er twee vragen: Wie zijn die meesters? Wat hebben zij ECHT te melden?

Echte meesters verdienen echte waardering. Echte meesters krijgen ook echte waardering.
En voordat je allerlei klassieke oudheden op gaat graven, begin eens heel basic met Ruiters en Rechters van Ernest van Loon. Wellicht begrijp je die echte klassiekers daarna wat gemakkelijker en kom je tot de ontdekking hoe relatief het allemaal is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:19

xmarliez schreef:
Deze meesters leren ons de state of mind goed te interpreteren door de kennis die ze doorgeven. Echter is het aan ons daar iets mee te doen. Mensen die denken het allemaal zelf te kunnen en geen begeleiding nodig hebben maken (onbewust) fouten. Of je moet er ook een zijn die een gave en de juiste feeling heeft. Daarnaast hebben deze mensen met een gave hun kennis doorgegeven aan de mensen wie ze opleiden. Dat vind ik het mooie, in bijna ieder land is er wel iemand die je kan helpen alleen zijn mensen te beroerd die hulp aan te nemen. Daardoor ontstaat er miscummunicatie en daardoor denken mensen dat deze termen hokjes zijn, je aan parelli even doet en dat parelli (of iets anders) slecht is. Simpelweg omdat deze mensen het principe van het programma niet snappen.

In mijn ogen ligt de onkunde, onbegrip en onwil niet bij de 'goeroe's' maar bij de mensen die de 'goeroe's' volgen en niet de horsemans. Mensen die dus alles precies volgen zonder naar hun paard te kijken en daar ga je al de mist in. Programma's die deze horsemans ontwikkelen staan namelijk voor 1 principe: Do it FOR the horse. En daar gaan een hoop mensen de mist in.
De onzin er omheen komt in mijn ogen dus ook niet vanuit deze horsemans maar vanuit de onkunde van de mens. Het onbegrip naar hun paard en vooral het onbegrip in hun horseman. Mensen pakken geen kansen die zich aanbieden, mensen lossen liever zelf dingen op en uiteindelijk maken we daar nog meer fouten mee.

Nu rest mij nog een vraag. Wanneer ben je een goeroe? En wie bepaald of jij een goeroe bent? Als jij de kennis die je bezit kan overdragen en een deel van de mensheid ziet dat positief en een deel van de mensheid misbruikt deze kennis, maakt dat je tot een goeroe? Als je leeft van je gave, wat vanuit iets kleins ontstaan is en nu enorm groot is, is dat een goeroe? Hoe zit het met de grootmeesters, Baucher, Steunbrecht, Xenophon zijn dit goeroe's? Mensen die de dressuur hebben ontwikkeld tot wat het op dit moment is, mensen met de juiste feeling en de juiste krachten om dit over te dragen, zijn dat goeroe's? Kunnen wij deze mensen niet gewoon waarderen om het geen wat ze doen? Waar wij weer van kunnen leren, of je het er nou mee eens bent of niet? Wij zetten al jaren hun traditie voort, en waarom? Omdat we het voor ons paard doen en dat is precies het principe van de hele horsemanship, we doen het voor ons paard en alles wat we over een paard willen leren kunnen we alleen van een paard leren. Maar omdat er mensen zijn (incl mezelf) die niet tot dat inzicht zelf kunnen komen zijn er deze mensen, deze mensen die tijd en moeite steken om andere mensen iets bij te brengen.

_/-\o_
Kennis verkrijgen zal je zelf moeten doen. Wat die mensen ECHT te melden hebben, weet je alleen als je je ECHT gaat verdiepen. Niet door alles bij voorbaat al af te kraken. Ook niet door naar de mensen te kijken bij wie het juist niet lukt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:28

sanne83 schreef:
Kennis verkrijgen zal je zelf moeten doen. Wat die mensen ECHT te melden hebben, weet je alleen als je je ECHT gaat verdiepen. Niet door alles bij voorbaat al af te kraken. Ook niet door naar de mensen te kijken bij wie het juist niet lukt.

Wat ik me nu steeds afvraag: waarom maak je je zo druk dat de boel wordt afgekraakt? Precies dat zie ik steeds terugkomen, maar een onderbouwde reden wat er zo goed is aan Parelli komt niet verder dan dat je je er ECHT in moet verdiepen.

Begint het soms door te dringen dat ook Parelli op z'n retour is, net als de rest; soort laatste stuiptrekking dus?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:46

De hele discussie hier gelezen en ook een aantal mensen weer gelezen die heel hard roepen niet in hokjes te denken maar dat wel degelijk doen ;)
Is ook niet erg, het hokjesdenken is een sociologisch verschijnsel, waarmee ik het weer in een hokje heb geplaatst.

5 jaar geleden koos ik een 2 jarige hengst uit: dat moest mijn eerste eigen paard worden na ruim 15 jaar paarden van anderen (in)rijden. Gelukkig vond de hengst mij ook wel oke, dus de deal werd gesloten en paardje ging uiteindelijk met mij mee.
Deze 2-jarige ging niet terug naar de opfok waar hij veel tekort gekomen was, maar ging naar een gewone stal bij mij in de buurt waar hij, na castratie in een groep naar buiten ging elke dag. Een andere 2-jarige was daarbij zijn speelkameraadje.
Bij de stal was ook een round penn, en daar deed ik weleens wat voest oefeningen met mijn paardje. Ook had ik weleens les van verschillende mensen die NH-lessen gaven. Verder 'hielp' de staleigenaar mij. Mijn paardje bleek al snel voor veel mensen geen makkelijke te zijn: als hij de wei niet in wilde, kon je hem niet dwingen. Bekappen, prima, maar op een gegeven moment had hij er genoeg van. De hoefsmid destijds vond het dus een onopgevoed mormel en zou mijn paard wel even in elkaar trimmen. Exit hoefsmid. Vaststaan? Ik trek gewoon alle touwen en kettingen door, zei mijn paard.
Op een zaterdag was ik met mijn paardje bezig, maar vond hij een pluk gras een stuk interessanter dan mij. Toen ik zijn aandacht vroeg heeft hij me een tand uit de mond geslagen. Dat was het absolute dieptepunt: nu was ik bang.
Op hun manier hebben een aantal mensen van daar me geprobeerd te helpen, maar het boterde ook niet meer zo tussen ons en heb ik mijn paard verhuisd. Ondertussen ook weleens wat van de oude parelli paketten geprobeerd, maar mijn paard reageerde bepaald niet zoals moest....
Op de nieuwe plek kwam ik in contact met iemand die een opleiding volgde waarin de nadruk lag op voest. Zij had een afstudeerproject nodig: ik had les nodig. In het begin natuurlijk drama: een meppend paard wat in de hoek van de bak gaat staan gecombineerd met een bang baasje. Meest slechte combinatie denkbaar zo ongeveer.
Zij heeft me ruim een jaar les gegeven, en in dat jaar zijn we ook weer verhuisd. Nu kon ik mijn paard in ieder geval al redelijk longeren en loswerken a la voest, als paardlief tenminste zin had om mee te werken, want de aanvallen waren nog steeds geen geschiedenis. En ik was nog steeds in essentie gewoon bang, en paarden, die hebben dat feilloos door. Die van mij al helemaal.

Een stalgenote van me had ervaring met parelli. In eerste instantie zag ik dat niet zitten, ik was zelf niet verder gekomen met de paketten en een paar lesgevers ook niet, die schatten mijn paard totaal verkeerd in. Maar goed, toch maar geprobeerd en dat bleek het begin van de oplossing te zijn: ik leerde door de seven games mijn angst te overwinnen, maar wel onder leiding van iemand die ervaring had met het type paard en niet bang was om zo hard als nodig te zijn. Het kwam dus ook regelmatig voor dat zij met mijn paard werkte om hem op zijn plaats te zetten.
Daarna kwam iemand die niet specifiek met een bepaalde methode werkte, maar mij wel heeft geholpen om mijn paard zelf in te rijden. Wel wist ze veel van het belang van lichaamstaal en posities. Gelukkig maar, want een verkeerd gedraaide heup kan voor mijn paard al voldoende zijn.
Nu les ik alweer bijna 2 jaar bij mijn huidige instructrice. Ook de instructrice van de stalgenote die me destijds hielp. Deze instructrice heeft veel praktijkervaring en kan het ook nog eens goed overbrengen, op mij. Ze gebruikt parelli vaak als achtergrond, ook als pakket met alternatieve aanpakken voor verschillende paarden. En dat is fijn, want ik heb de nieuwste paketten inmiddels zelf ook en gebruik het ook als achtergrondmateriaal. Mijn instructrice kijkt mee hoe ik bepaalde dingen uitvoer. En denkt mee over welke aanpak bij mij en mijn paard zal passen. De parelli paketten bieden daar heel veel handvaten voor. En geven ook veel antwoorden op de waarom vragen. Een basis voor de waarom is voor mij de horsenality chart. Mijn paard zit meestal aan de LB-ex kant, maar kan ook omslaan naar bijvoorbeeld RB-introvert. Dat moet je echt leren zien en meteen ook je aanpak op aanpassen.
Ook biedt het veel tools om het voor mijn paard interessant te houden, want hij heeft nu eenmaal veel uitdaging nodig, maar ook weer niet te veel. Want dan klapt hij dicht.

Ik heb uiteindelijk een fijn paard aan Walter, en Walter heeft nu een fijne baas aan mij. Het grappige is dat mensen die hem niet kennen, hem altijd zo lief en vrolijk vinden ogen. En het rijden gaat zo licht en makkelijk. Inmiddels is dat ook zo, maar heel soms komt het duveltje toch weer uit het doosje. Meestal, eigenlijk altijd, is dat mijn fout, want dat betekent dat ik de signalen net niet op tijd gezien heb. Maar tegenwoordig kan ik dan tot hem doordringen en de fout herstellen.
In de ogen van anderen is het misschien niet veel bijzonders wat ik met Walter doe, we rijden immers geen wedstrijden, ik heb laatst voor het eerst met hem gesprongen onder het zadel en het alleen buitenrijden zijn we aan het opbouwen. Maar voor ons is het goed zo, ik blijf leren en mezelf en Walter ontwikkelen. Dat biedt de uitdaging.

De indeling in hokjes van parelli is een onderdeel geweest van het succes wat Walter en ik samen bereikt hebben. Het is een onderbouwing geweest van mijn gevoel, waarom ik mijn aanpak bijvoorbeeld moest aanpassen als Walter's blik bijvoorbeeld wat veranderde.

En dat brengt me naar een ander punt. Het gevoel is en blijft leidend. Sommige mensen hebben dat niet en grijpen dan naar methodes. Maar een methode kan nooit een vervanging zijn voor het gevoel, alleen een aanvulling of een onderbouwing. En die mensen lopen dan ook vast in die methodes. En maken van de 7 games de 7 tortures en creeeeren robotpaarden zoals ik me die nog wel herinner van 1 demonstratie in het bijzonder. Of zoals ik ze terugzie in bepaalde filmpjes op internet.

In de discussie werd ook de NVVR genoemd. Ik ben ondertussen geloof ik alweer een jaartje lid van die club. Nog nooit naar een rit of evenement geweest, maar wel lezer van het blad. En in het blad zie ik eigenlijk niet veel bijzonders, maar vooral stukken van een aantal mensen die op internet ook nogal bezig zijn om zichzelf te profileren op het gebied van bitloos en dressuur. Of lees ik de verkeerde stukken?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:09

Wendy schreef:
En dat brengt me naar een ander punt. Het gevoel is en blijft leidend. Sommige mensen hebben dat niet en grijpen dan naar methodes. Maar een methode kan nooit een vervanging zijn voor het gevoel, alleen een aanvulling of een onderbouwing. En die mensen lopen dan ook vast in die methodes. En maken van de 7 games de 7 tortures en creeeeren robotpaarden zoals ik me die nog wel herinner van 1 demonstratie in het bijzonder. Of zoals ik ze terugzie in bepaalde filmpjes op internet.

En dat is dus iets waarbij je goede, live instructie nodig hebt, het ontwikkelen van gevoel moet je niet uit een theorieboekje halen, dat gaat niet goed omdat mensen zichzelf niet eerlijk durven zien. Je hebt iemand nodig die je daarin begeleidt en dan ook nog met voldoende regelmaat.
Het vervelende van Parelli in deze is dat er maar heel weinig instructeurs zijn die dus heel veel oppervlakte moeten bedienen, dan is het gewoon fysiek onmogelijk dat je iedereen naar behoefte kunt begeleiden (financieel ook, trouwens). Bij echt lastige combinaties heb je heel regelmatig korte begeleidingssessies nodig van iemand die op exact het juiste moment jou kan zeggen wat je moet doen en wanneer het goed is (en dus ook als het net niet goed is).

Wendy schreef:
In de discussie werd ook de NVVR genoemd. Ik ben ondertussen geloof ik alweer een jaartje lid van die club. Nog nooit naar een rit of evenement geweest, maar wel lezer van het blad. En in het blad zie ik eigenlijk niet veel bijzonders, maar vooral stukken van een aantal mensen die op internet ook nogal bezig zijn om zichzelf te profileren op het gebied van bitloos en dressuur. Of lees ik de verkeerde stukken?

Als je van andere NVVR-leden wat wil leren, moet je ze live tegenkomen. Beste gelegenheid daarvoor zijn weekenden, zeker de lesweekenden, waar heel veel onderling ook wordt uitgewisseld. De ritten zijn daarvoor vaak ook niet ideaal, je bent maar kort bij elkaar en allemaal tegelijk bezig met je paard.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:29

Ikke, mijn vraag aan jou was: Wat zijn goeroe's? Mij hoef je niets te vertellen over de klassieke oudheid heb het de laatste tijd helemaal bestudeerd en uitgepluist dus ben volkomen op de hoogte. Ik weet wat deze mensen ons brachten maar daarnaast, in de wereld van naturalhorsemanship zijn er ook een aantal uitblinkers die het over kunnen dragen. En van die mensen kunnen wij ook iets leren. In mijn ogen zijn dát meesters. Iemand met het juiste gevoel en het ook nog eens over kan dragen waar heel veel mensen baat bij hebben. Ik denk dat we dat kleine groepje mensen moeten koesteren. Misschien is Pat niet de man die jou iets kan leren maar hij heeft genoeg mensen wél wat kunnen leren, maar dat hij jou niets kan leren of zijn methode staat jou niet aan wil toch niet zeggen dat hij geen ware gave heeft? Dat hij een meester is in zijn doen en laten? Je hoeft niet op een natural manier met je dier om te gaan om te weten wat meesters zijn. In iedere takt van de sport, in iedere omgang met paarden blinkt er wel iemand uit die het ook nog eens kan overdragen en er zijn heel veel mensen die daar baat bij hebben.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 01:15

ikke schreef:
sanne83 schreef:

Wat ik me nu steeds afvraag: waarom maak je je zo druk dat de boel wordt afgekraakt? Precies dat zie ik steeds terugkomen, maar een onderbouwde reden wat er zo goed is aan Parelli komt niet verder dan dat je je er ECHT in moet verdiepen.

Begint het soms door te dringen dat ook Parelli op z'n retour is, net als de rest; soort laatste stuiptrekking dus?

:z sorry, van dit soort reacties word ik een beetje moe.
Ik vind het inderdaad een beetje triest als dingen worden afgekraakt zonder enige kennis of verdieping in dat onderwerp. Elke discussie wordt hier zo een beetje afgekapt door een paar mensen die een beetje anti-alles zijn. Dan bloedt elke discussie dood en dat is een beetje zonde van het NH gedeelte hier op bokt. De drempel wordt zo een stuk hoger voor mensen die informatie zoeken.
Ik heb heel veel redenen waarom ik denk dat parelli een hele goede basis is, ik kom er niet eens aan toe om dat uit te leggen, omdat hier teveel aan de oppervlakte geneuzeld wordt.
Naar mijn mening is juist de systematiek in het denken bij parelli uniek in het omgaan met paarden en dat maakt dat mensen verder komen dan het gemiddelde niveau. Het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden. De basis is heel makkelijk te bereiken en daarna kan je jezelf verder ontwikkelen. Het mooiste vind ik dat je een zelfstandig puzzeloplosser wordt, betekent niet perse dat je voor elk probleem ala minute een oplossing hebt, maar wel dat je met logisch redeneren de oplossing zelf kan bedenken.

Als je een beetje weet hoe de business van Parelli loopt, dan weet je dat die laatste zin echt nergens op slaat :D In deze tijd van recessie, groeien ze als een gek, het is bijna niet bij te houden. Het aantal instructeurs is afgelopen jaar verdrievoudigd bijvoorbeeld. Over een laatste stuiptrekking kan je het niet echt hebben :')

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 08:30

Volgens mijn hebben de meeste het ook nog steeds over dat zij persoonlijk de methode niet fijn vinden, er worden een aantal redenen genoemt waarom iemand dat vind en of het nu waar is of niet, dat is de mening van die persoon. Er wordt hier niet gezegt dat iemand niet aan parelli mag doen, maar zelfs dat het best een goede methode is om makkelijk en snel met je paard om te leren gaan (voor veel mensen die op een manege zijn begonnen en niet de juiste begeleiding hebben bij hun paard en tegen problemen aanlopen kan het echt wel een uitkomst zijn).
Het gaat er dus alleen om dat een aantal bokkers niet wilt worden van parelli en vinden dat ze hun paard teveel in hokjes plaatsen. Niets mis mee als het je process van leren is. Ik vind het ook niet erg als je je paard de 7 games leert, ik leer mijn paarden vrijheidsdressuur, maar noem het geen paardentaal en natuurlijk omgaan met paarden als je niet openstaat voor een feedback voor het paard en dan de druk maar gaat verhogen.
Het is effectief om dat te doen als je zonder gel ul je paard een kunstje wil leren (met vrijheidsdressuur deel je het in stukjes als je paard een hulp niet snapt ipv zwaardere hulpen te geven) omdat de meeste paarden het uiteindelijk wel zullen doen, maar hoe kun je echt leren van een paard dat alles maar meteen doet?
Je hebt ook mensen die niet voor zichzelf kunnen opkomen en die gaan op cursus om nee te leren zeggen, waarom willen we het er bij het paard dan uithebben dat hij een eigen mening heeft. Je kunt daar heel goed grenzen in stellen en afhankelijk hoe je het brengt weet het paard best of het vandaag gewoon gedaan moet worden of dat hij mag aangeven of je het goed doet en zo niet hoe het beter kan. IS het paard dan meteen dominant als hij een iets andere reactie geeft als dat jij oorspronkelijk gedacht had maar hij toch precies deed wat jij aangaf? Een echt dominant paard moet je aanpakken op de voor hem passende manier. Mijn new forest merrie wordt zacht en vriendelijk als wij dat ook zijn terwijl bij druk verhogen (met rijden dmv zweepje achter je been of ernaast om toch iets voor elkaar te krijgen) krijg je verhoogde druk terug. Bij de kinderen gaat ze rennen en als ze ernaast staan bijten, bij mij als ik erop zit en met me zit aangeef dat ik een actieve achterhand wil en geen snelheid maar wel de druk iets verhoog omdat ik nu een reactie wil, dan springt ze met 4 benen de lucht in. Ze zal uiteindelijk best gaan luisteren, maar als je haar de dingen zo aandaagt dat ze zelf het goede antwoord gaat geven werkt veel beter. Dit vraagt echter meer kunde van de ruiter, en merk dat de meiden het zonder mijn begeleiding erg moeilijk vinden om precies dat te doen wat nodig is, maar we hebben al heel mooie resultaten gezien.
Iemand met weinig ervaring en een parelli paket zonder begeleiding had denk ik vast gelopen omdat ponylief je nog liever opvreet en je best over die grens kan gaan maar dan echt goed moet weten waar je mee bezig bent.

Meiden hebben wel eens met haar proberen vrij te werken, maar dan moet ik echt bij de meiden in het cirkeltje staan omdat ze zich niet zomaar laat sturen, maar zou dat moeten door een 12 jarige? Terwijl ze met vrijheidsdressuur haar best doet, er is daar veel meer ruimte voor het paard om zelf het antwoord te bedenken ipv dat je haar nu wegstuurt. Wel kun je met deze pony heel goed vrij samen zijn en sluit ze zich dan graag bij je aan. In omgang ook niets mis mee, wil je er even langs en stuur je haar even weg of zet je haar even opzij, prima doet ze dat even voor je. Pony is ook een prima kinderpony en een prima moeder.

Dat druk verhogen zou voor mij dus een rede zijn om het of anders te doen en als dat niet kan dan niet te doen. Ik heb dat vroeger genoeg gedaan, en heb mijn lesje wel geleerd door een aantal sloten van dichtbij te hebben gezien.

Daarbij vind ik left of right brain in- of extrovert leuk om te weten en misschien vanuit daar verder gaan zoeken zoeken via google oid maar als ik met het paard bezig is, is het voor mij niet zo belangrijk wat hij is. Ik kijk liever wie hij is en hoe hij die dag is en speel daar op in.

Daarbij vind ik het erg jammer dat ik vaak van mensen die heel methodisch denken te horen krijg dat hempfling (is zelfbewustwording) slecht is en helemaal als ze een bepaald artikel hebben gelezen. Zo hebben ze vaak ook niet zoveel met centered riding (is zelf bewustwording) en voornamelijk met het paard bezig zijn. Deze mensen worden wel aangetrokken door parelli, maar daardoor gaat wel de "boodschap" die in zo'n methode verwerkt zit verloren. En kan mensen een bepaalde afkeur geven en een ander beeld geven.
Ik heb wat dvd's van parelli gezien (oa trailerladen en nog wat losse dvd's) en ook diverse op youtube, maar de boodschap die pat wil overbrengen gaat erg verloren in het stappenplan. Daarbij vind ik houding en zit heel erg belangrijk als je op je paard gaat zitten en als ik demo's zie mis ik dat heel vaak. Het komt bij mij dan ook meer over als effectief met je paard omgaan (tis handig als die meteen achterwaarts of zijwaarts gaat als hij het hek wilt sluiten), maar in de methode zelf mis ik erg het stukje lichaamstaal en natuurlijk.
Daarbij mis ik ook het stukje voorbereiden op het rijden. Kort samengevat:
Paard loopt op voorhand, ruiter wil daarop gaan zitten, er moet dus een nieuwe balans komen op de achterhand.
Als je kijkt naar hempfling zie je hem soms versmelten in de achterhand en daar ook echt dingen mee doen, bij de seven games vind ik eigenlijk het achterwaarst nog het meest eruit zien alsof het paard paard getraint wordt, mits het paard niet met het hoofd mijlen hoog loopt. Het zijwaarts is echt zijwaarts en mist vaak de buiging en het voorwaarts zijn, en veel dingen zijn gericht op de voorhand, waarbij mensen ook nog eens vaak zelf op de voorhand staan/lopen.
Als ik pat zie werken zie ik iemand die van zichzelf al aardig op de achterhand loopt, paarden spiegelen dit ook, en bij hem geeft het dan ook vaak een fijner beeld.

Ik hoor wel dat mensen parelli combineren met klassieke rijkunst denk dat dat voor mensen die graag een hapklare methode willen wel een goede combi is, er wordt dan meer gekeken naar de anatomie van paard (en ruiter) en er is voor het paard een logische opbouw in gehoorzaamheid en training van spierkracht, conditie en lenigheid.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 08:42

sanne83 schreef:
:z sorry, van dit soort reacties word ik een beetje moe.
Ik vind het inderdaad een beetje triest als dingen worden afgekraakt zonder enige kennis of verdieping in dat onderwerp. Elke discussie wordt hier zo een beetje afgekapt door een paar mensen die een beetje anti-alles zijn. Dan bloedt elke discussie dood en dat is een beetje zonde van het NH gedeelte hier op bokt. De drempel wordt zo een stuk hoger voor mensen die informatie zoeken.
Ik heb heel veel redenen waarom ik denk dat parelli een hele goede basis is, ik kom er niet eens aan toe om dat uit te leggen, omdat hier teveel aan de oppervlakte geneuzeld wordt.

Elke discussie worden door mensen meningen gegeven, maar er blijf reactie komen op de negatieve, en hierdoor ontstaat zo'n discussie. Je kan ook vragen wat mensen wel goed vinden ipv mensen op te dragen wat ze wel goed zouden moeten vinden. Of de reacties negeren, zo praat ik met een vriendin niet over het bekappen van onze paardjes omdat we het toch nooit eens worden. Ik accepteer haar hoefsmid die hoge hielen wilt, zou accepteerd (heel knap want kost haar veel moeite) dat ik een natural ballance smid heeft die mijn paarden op de hoefballen zet en ze pijn doen :+
Niets mis mee en sterker nog met onze beide voorkeuren en verschillende hoefsmeden hebben we samen veel meer info in huis als we eens iemand tegen komen die advies zoekt, we kunnen dan beide onze positieve reactie geven over ons eigen smidje.
Dit gaat echter alleen als je kunt accepteren dat een ander om zijn redenen voor iets anders kiest als jou en een ander dus niet perse positief hoeft te zijn over een methode die jij helemaal geweldig vind.
van mij mag de hele wereld gaan parelli-en, maar als iemand mij advies vraagt zal ik niet standaart parelli aanraden (tenzij iemand een bepaalde handigheid moet krijgen en ik weet dat dat kan met het paard), terwijl een ander dat misschien wel zou doen en daar zo zijn redenen voor heeft.

En wat betreft het wiel opnieuw uitvinden, ik moedig dit altijd erg aan in mijn lessen, zolang je paard feedback kan en mag geven kun je als ruiter of begeleider van het paard gewoon lekker uitvinden hoor, kun je prima van leren en zeer goed om creatief te leren denken.

Anoniem

Re: Paard in hokjes stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:43

Pas op, ik vind de hele discussie erg interessant hoor, maar eigenlijk was het specifiek gericht op je paarden in hokjes stoppen (waarom, is het interessant om te weten, pas je je training daarop aan etc. etc.) en niet zozeer of Parelli nu goed of slecht is :+ Ik snap wel dat het allemaal samenhangt, maar ik heb de laatste pagina's nog maar weinig hokjes zien voorbijkomen ;) Wat niet wil zeggen dat ik het niet allemaal interessant vind om te lezen, maar ik heb het idee dat het wel al vaker te lezen is geweest :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:31

[***] schreef:
Pas op, ik vind de hele discussie erg interessant hoor, maar eigenlijk was het specifiek gericht op je paarden in hokjes stoppen (waarom, is het interessant om te weten, pas je je training daarop aan etc. etc.) en niet zozeer of Parelli nu goed of slecht is :+ Ik snap wel dat het allemaal samenhangt, maar ik heb de laatste pagina's nog maar weinig hokjes zien voorbijkomen ;) Wat niet wil zeggen dat ik het niet allemaal interessant vind om te lezen, maar ik heb het idee dat het wel al vaker te lezen is geweest :P

Het antwoord op je eerste vraag is simpel: er zijn ongeveer 400.000 paarden in NL; er zijn dus ook ongeveer 400.000 hokjes. Dus ja, in dat opzicht pas je de training aan.... :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:32

@lailapri
Ik heb geen commentaar op de kritiek, meer op de ongefundeerde kritiek ;)
Ik waardeer het echt dat je je bezwaren allemaal opschrijft, maar ik herken me nergens in omdat het allemaal gerelateerd is aan level 1. Dat is een beetje wat ik probeer duidelijk te maken, er is geen waar heid, er is alleen kennis. Level 1 is geen waarheid, het is niet DE manier waarop alles gedaan wordt. Het is een leerproces voor mensen.

Als jij denkt dat bij parelli klakkeloos druk verhoogd wordt, dan heb je ergens heel erg iets gemist. Ik ken eigenlijk weinig parelliers die niet centered riding les krijgen of kregen, wordt juist een enorme nadruk op gelegd.
Recht zijwaarts gaan is een leerproces voor de mens, net als de circling game (in level 1 vorm)

Ook al doe je er niet bewust iets mee, dan toch kan je niet zonder kennis over negatieve reinforcement. Ook al geef je alleen lichte fases, dan is nog steeds het moment van release belangrijk omdat je dan nog steeds beloont.

@ [***]
Het wordt inderdaad snel hokjesdenken als je afgebakende karakterschetsen gebruikt, waarbij je paard dus in een vakje past of niet (bijv. hempfling, elementen, ras, afstamming). Dan kan je eventueel nog iets zeggen als mijn paard reageert soms als een: ... en soms als een:... maar dan zal de luisteraar nog steeds niet weten wat het paard dan precies doet en je blijft constant een omschrijving geven.

Zoals bij de indeling van "is your horse a rockstar" wordt dat al minder, omdat je niet je paard indeelt in een vakje, maar eens los naar een aantal eigenschappen gaat kijken en daar zelf een conclusie aan kan verbinden. Je krijgt dan zelf eigenlijk meer inzicht in waarom je op een bepaald moment je strategie zou moeten veranderen.

Horsenality is nog iets simpeler en daarom makkelijk in gebruik, ook voor beginners.
Horsenality is geen karakterschets, je kan het wel zo gebruiken trouwens, maar dat is niet echt de bedoeling (niet voor niets dat Pat zelf het het slechtste en het beste vind wat ze ooit gedaan hebben :D ). Omdat je op een cirkel blijft, zie je hoe allerlei gedragingen in elkaar over gaan en kan je dus ook per seconde je aanpak veranderen.
Het draait natuurlijk uiteindelijk om de informatie van: wat doe je er mee? Het is geen horoscoop waar je een stukje leest en denkt: "goh, wat passend" en dan verder gaat. Alle strategieen kunnen een stuk makkelijker uitgelegd worden aan de hand van zo'n model. Het is dan weer aan jezelf om er wat mee te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:41

Zoals je dat laatste zegt bekijk ik het dus eigenlijk wel :+ Ik heb mijn pony leren kennen, daarna de horsenality's en de rest en toen dacht ik "ey, daar past ie wel in". En daar blijft het ook bij, want ik ga nu niet anders met hem om dan ervoor ... Ik ga wel anders met hem om dan in het begin, maar dat heeft niks met de hokjes te maken, maar met mijn instructrice die me het begin van de weg heeft getoond die voor ons beiden werkt ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:45

Maakt toch niet uit ;) Je kan er ook alleen wat mee als je de informatie erbij hebt om je te vertellen wat je ermee moet doen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:21

Waar ik deze hokjes mee kan vergelijken is met horoscopen van mensen. Horoscopen vertellen vaak ook je persoonlijkheid (bij mij klopt het in iedergeval als een bus) en zo ook bij de termen van Parelli. Ze leggen je meer uit over de persoonlijkheid van je paard en daardoor krijg je daar beter inzicht in. Dat helpt je weer om je paard de juiste zorg te bieden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:24

xmarliez schreef:
Waar ik deze hokjes mee kan vergelijken is met horoscopen van mensen. Horoscopen vertellen vaak ook je persoonlijkheid (bij mij klopt het in iedergeval als een bus) en zo ook bij de termen van Parelli. Ze leggen je meer uit over de persoonlijkheid van je paard en daardoor krijg je daar beter inzicht in. Dat helpt je weer om je paard de juiste zorg te bieden.

Oh, daarom werkt het bij mij dus niet, die horoscopen deugen bij mij ook niet echt, hoogstens in de ergste algemeenheden }>

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:26

ikzelf vind t (mijn mening, ieder zijn ding) een beetje onzin allemaal.. Ik kijk naar t karakter van t paard en wil daar zelf zo goed mogelijk bij aansluiten.. (proberen te) veranderen wat negatief is en aanmoedigen wat positief is.. *\o/*

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:26

Dat is voor iedereen verschillend. Mijn horoscoop klopt altijd (vaak tot grote ergenis := ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:27

Maar klopt het? Of laat je het kloppen? 8-)
Even moeilijk doen :P

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:28

Nine, dat klopt. Maar niet iedereen is in staat het karakter van hun dier goed te interpreteren. Vandaar deze horsenality's. Als jij de gave en het inzicht hebt dat te doen is het toch prima? Maar je moet mensen er niet op bekritiseren als hun daar niet toe in staat zijn. Daarom vind ik dat we mensen zoals Pat Parelli, de mensen die het andere mensen mogelijk maken hun kennis te verbreden respect en waardering verdienen. Als je het op je eigen manier kan en dat werkt prima is het toch super? Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:30

[***], als al mijn vrienden en famillie bij iedere zin die ik oplees van mijn horoscoop binnen te lachen (lachen in de zin van: 'dit kan toch niet kloppen! helemaal jij!') en uitgebreid ja knikken ga ik er vanuit dat het klopt. Iedere zin, ieder kenmerk van mijn horoscoop klopt. Het staat compleet gelijk aan wie ik ben.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:43

Ik denk dat je niet de horoscoop uit het krantje moet nemen als je echt wilt weten of het klopt. In die horoscopen staan vaak van die standaart zinnetjes, leuk om te lezen en als je maar ver genoeg kan denken dan klopt het vast wel.
Voorbeeld er ontstaat een relatie
en dan denk je nee hoor geen nieuwe relaties maar dan zegt iemand ja maar je hebt toch een huisspin aangenomen om de vliegen te vangen :?

Wat ik eigenlijk vooral leuk vind aan hokjes en dan met name die van bach en hempfling is hoe een paard van negatief naar positief kan gaan en je ook echt verschil gaat zien (vooral als je ook nog bachbloesems erbij gebruikt).