Heb vandaag weer eens lekker zitten surfen op youtube (paardenfilmpjes) en op bokt (toevallig dit topic) en las je probleem. Dat deed me denken aan dit filmpje, van Missy - het filmpje is in het engels, maar wel duidelijk. Ze gaat niet heel erg gericht over het 'personal space', maar dat gebeurt wel uiteindelijk. Bij mij staat dit filmpje in de favorieten; ze geeft heel duidelijk aan wanneer het paard het goed doet, en wanneer hij gewoon bij haar uit de buurt moet blijven, en dat vind ik er zo prettig aan!
Ik hoop dat het jou ook misschien kan helpen? Na 2 minuten, ongeveer, begint het paard naar haar toe te komen (hij snapt het niet). Nog een tip; heel duidelijk en streng zijn tegen je paard zodat hij zijn aandacht goed bij jou houdt. En misschien gewoon oefenen; als jij je handen omhoog gooit en zegt; PAS OP! moet hij bij je uit de buurt gaan, en anders word je 'hartstikke boos' (niet echt natuurlijk, maar sommige paarden zijn al snel onder de indruk. ;]). Misschien zal hij dan, op het moment dat hij echt schrikt en jij PAS OP roept (in een reflex) opeens denken; 'Ohja, dat had ik geleerd!' Dat leidt hem meteen van zijn schrikken af!
(Als mijn paard ergens van schrikt geef ik ook weleens de vreemdste commando's, maar daardoor gaat hij wel weer meteen nadenken, en dus ook opletten!)
Ik mis het "duidelijk" een beetje in dit filmpje.......
Ik vind het wel een heel duidelijk filmpje én een duidelijke houding / werkwijze van de vrouw. Maar dat kan ook mijn mening zijn.
Waratje
Geplaatst: 22-02-11 23:27
Ze was volstrekt onduidelijk in haar houding naar het paard toe, dat paard snapte geen jota van wat ze nou eigenlijk wilde en probeerde in het wilde weg dan maar wat. Jammer, had een stuk gemakkelijker gekunt voor dat paardje, want het was verder een bereidwillig dier. De dame is duidelijk vol goede bedoelingen en wil graag op een positieve manier (via belonen) het gewenste gedrag bevestigen, maar het zou nog positiever zijn als ze het paard beter begrijpelijke aanwijzingen zou geven zodat het gewenste gedrag eerder vertoont zou worden. Maar goed, dat is dan weer mijn mening......
grietje14
Geplaatst: 25-02-11 01:25
Hey, kom even tussendoor iets over het filmpje zeggen. Wat ik zag is dat het paard zich alleen maar de hele tijd aan haar irriteerde,en dacht van, waarom doet ze dit nou? wat heeft dit voor zin? Ik vond haar manier niet zo denderend. En ze deed verder niet echt iets met lichaamstaal. Vind het een beetje raar dat ze het zo aanpakt.