Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Moeni11 schreef:Heel snel zijn.
linnespin schreef:Je bent te lang bezig. Geen enkel paard zit er op te wachten om 40 minuten rondjes te lopen...![]()
Je moet bij het begin beginnen. Leer het paard helemaal opnieuw wat longeren is en hoe die dan moet lopen.
Bouw het allemaal langzaam op. Zorg dat je correct reageert en zodra het paard iets verkeerds doet corrigeer je hem.
Maar als het paard iets ''goeds'' doet, dan moet je belonen. Gebruik verschillende stemhoogtes. Geef duidelijke aanwijzingen.![]()
Begin met ong. 8 minuten. Na een paar keer steeds iets langer.
Heb je trouwens weleens het paard losgegooit in de bak?? Jaag hem op. en als hij naar je toe komt beloon hem. Herhaal dit dan ook een paar keer zodat je kunt zien dat jij de baas bent.
Bekijk het zo:
Jij wilt het paard weghebben, dus je jaagt hem op.
Je wilt dat hij terugkomt, dus geef je een rustige open houding aan.
Ga bijv. op je knien zitten met je hoofd gebogen naar de grond. Zodat hij merkt dat hij welkom is en dat je hem geen pijn wilt doen.![]()
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Groetjes
Amy_92 schreef:linnespin schreef:Je bent te lang bezig. Geen enkel paard zit er op te wachten om 40 minuten rondjes te lopen...![]()
Je moet bij het begin beginnen. Leer het paard helemaal opnieuw wat longeren is en hoe die dan moet lopen.
Bouw het allemaal langzaam op. Zorg dat je correct reageert en zodra het paard iets verkeerds doet corrigeer je hem.
Maar als het paard iets ''goeds'' doet, dan moet je belonen. Gebruik verschillende stemhoogtes. Geef duidelijke aanwijzingen.![]()
Begin met ong. 8 minuten. Na een paar keer steeds iets langer.
Heb je trouwens weleens het paard losgegooit in de bak?? Jaag hem op. en als hij naar je toe komt beloon hem. Herhaal dit dan ook een paar keer zodat je kunt zien dat jij de baas bent.
Bekijk het zo:
Jij wilt het paard weghebben, dus je jaagt hem op.
Je wilt dat hij terugkomt, dus geef je een rustige open houding aan.
Ga bijv. op je knien zitten met je hoofd gebogen naar de grond. Zodat hij merkt dat hij welkom is en dat je hem geen pijn wilt doen.![]()
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Groetjes
Ik begin niet met de intentie 40min te gaan longeren, dat is echt te saai voor woorden, maar als ze niet op houdt met te klooien ga ik net zo lang door tot ze het wel doet, en als dat 40min duurt, dan is dat in de hoop dat ze het onthoudt en daarna wél doet. Helaas pindakaas, nog niet gelukt.
Hoe wilde jij dit paard dan laten lopen? Als ze zich 1. niet laat opjagen? 2. Niet één pas wil verzetten zodra je ver genoeg weg staat? 3. Ze geen moer geeft om je houding en het gewoon negeert? Zelfde verhaaltje met stembeloning.
bijdehandje1 schreef:Ik vraag mijzelf af, of de juiste hulpen wel worden gegeven. Veel paarden geven er niet om als de zweep achter ze is, al zou men nog zo hard slaan.
Plaats de zweep eens bij de singel, en kijk wat er dan gebeurt.
linnespin schreef:1. Een paard kun je ALTIJD opjagen... Daar zijn anders ook hulpmiddelen voor.
2. Dus het paard staat altijd stil als jij ver weg staat? Snapt ze het hele spelletje wel?
Ik denk dat je serieus opnieuw moet beginnen met haar. En dan stap voor stap. En zoals ik hier al heb gelezen, kan eventuele hulp ook wel helpen.
3. Als ze jou negeert, ben jij niet de baas. Je moet proberen het paard te boeien, het moet nieuwsgierig worden met wat je aan het doen bent. Als je met een appel in de bak loopt, loopt ze dan wel achter je aan of toont ze dan ook geen enkele interesse?
En als je een stembeloning geeft, kun je er ook een keer een snoepje bijgeven. Dat snappen ze dan ook wel.
Suc6
groetjes
_Tara_ schreef:Ik denk dat ze 't soort wiegen bedoelt wat in de filmpjes die Cassidy kopieerde gebruikt worden voor het achteruitgaan. Lijkt mij dus niet helemaal de manier en vrij verwarrend voor je paard als je 'm later achter uit wilt leren.
Shanelle schreef:Mijn knollebol deed net hetzelfde
Wat bij ons heeft geholpen (en waarvoor ik half Bokt misschien wel op m'n dak ga krijgen) was om hem met hoofdstel en longeerbitstukje te longeren; vertrok hij niet, dan gingen we eerst zachtjes wiegen met de longe totdat hij vertrok - zo zacht als kan maar zo hard als nodig! Hij heeft toen heel snel door gekregen dat vertrekken wanneer gevraagd echt de beste oplossing isIntussen longeer ik hem terug gewoon met kaptoom en is er niets meer aan de hand (met het wiegen ben ik 3 maanden geleden begonnen en heeft in totaal 2 sessies geduurd vooraleer hij het volledig zonder mopperen deed).
bijdehandje1 schreef:OK. Dan heb je geen overwicht, wanneer het paard dan naar je trapt. Ik zou dan eerst maar eens even duidelijk maken hoe de rolverdeling in elkaar zit.
Ik begrijp verder niet hoe iemand van jouw leeftijd al jarenlange ervaring kan hebben.
Ik bedoel dit niet aanvallend, hoor, toen ik zelf jouw leeftijd had, meende ik ook al dat ik alles wist.
Maar ik heb daarna nog heel vaak moeten slikken, accepteren en leren.
Dat je al jaren longeert, zegt ook nog niet, dat je het al jaren goed hebt gedaan.
Amy_92 schreef:[
Ik heb voldoende paarden in handen gehad om te weten dat dit probleem echt wel een heel groot deel bij 't paard zit. Ik geloof dat jullie het allemaal een beetje onderschatten hoe ze doet.