Onvriendelijke bitloze manier!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:50

Wat een kansloos topic, een beetje mensen afzeiken met filmpjes van een paar passen en ook nog eens in slowmotion. Zo kan je bijna iedereen wel neerzetten als een slechte ruiter. Triest. :n

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 23:52

Nee, had ik niet verwacht! Serieus! Maar dan kun je het toch ook niet met me oneens zijn dat je voor ipv een 4 je paard moet dwingen iets te doen voor een 5?!?! Maar ik had haar filmpje ook nog niet gezien toen ik het schreef en zooo erg is het nu ook weer niet (na de reacties op het filmpje had ik wat ergens verwacht), maar ik vind het jammer dat je de beslissing maakt je paard te dwingen voor een cijfer en dan doet alsof dat 'dressuurruiter' eigen is. Ik vond het uitgangspunt van paardrijden (punten halen) een beetje jammer. Je hoeft een paard niet zo te dwingen als je oefent (vind ik) en als hij het niet doet oefen je meer.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:54

EliseLukas schreef:
Maar dan kun je het toch ook niet met me oneens zijn dat je voor ipv een 4 je paard moet dwingen iets te doen voor een 5?!?!

Misschien wordt het ook nog een 6... of een 7...

Jij laat hem dan maar lekker voor een 4 lopen? Oh nee, je gaat niet op wedstrijd :+

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:55

Een 5 of een (4-2) 2 scheelt nogal niet? Graag beter lezen en het is wel duidelijk dat jij wedstrijddrive hebt (waar helemaal niets mis mee is maar oordeel er dan niet over :D )..

MamboBeach

Re: Onvriendelijke bitloze manier!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:57

Ik begrijp ook serieus niet dat Bokt dit toelaat?
Ben wat dat aangaat nooit zo fel maar ik vind dit toch echt niet kunnen. Sommigen zijn nog trots op het feit dat ze hebben staan filmen en er een slow-motionshow van hebben gemaakt... Onvoorstelbaar gewoon!

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 23:57

IKbenEllen schreef:
EliseLukas schreef:
Eerlijk gezegd vond ik het filmpje niet heel boeiend want zo rijdt het grootste gedeelte van de ruiters erbij

:roll: :roll: :roll: Is het nog niet goed
Waar blijft jouw fimpje nou?

Ik heb het ook niet specifiek over het wijken, maar over deze reactie (die dan toevallig wel over wijken ging, maar net zo goed over afwenden of halthouden kon gaan)

EliseLukas schreef:
a) je accepteert dat je niet genoeg geoefend hebt voor de wedstrijd en dat je nog niet klaar was voor het niveau dat van je gevraagd werd en je neemt het je paard niet kwalijk maar oefent thuis voor de volgende keer
b) Je accepteert niet dat je niet het gewenste niveau hebt (een 5 is te laag, sorry) en vindt dat het de schuld van je paard is en je zult voor je eigen eer hoe dan ook laten zien dat je het kan ook al gaat dit ten koste van je paard.

Nee het filmpje dat ik niet boeiend vond is van het sporenverhaal.... pff vermoeiend dit....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:59

EliseLukas schreef:
Nee het filmpje dat ik niet boeiend vond is van het sporenverhaal.... pff vermoeiend dit....

Daar was je dan niet zo heel duidelijk in :+
Maar goed, ik ben nog steeds benieuwd naar enig beeldmateriaal van je eigen kunsten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:59

Mijn filmpje?
Hoeft niet ver te zoeken, hij staat er toch al tussen...
Even verder neuzen dan die die al als link staan, beige paard met streep...
Kan er niet reusachtig mee zitten dat die er tussen staat.
Ga eens op wedstrijd, loopt doorgaans tegenwoordig fotograaf rond, sta je ook wel
eens minder elegant op de foto...

Even voor iedereen die hier weer van alles loopt te roepen.
Echte diehard bitloze ruiters waren er bijna niet te vinden voor deze proefjes.
De meesten zijn ruiters die regulier gewoon met een bit rijden en eventueel ook gewoon starten,
sommigen rijden wel al tijden bitloos, anderen puur voor deze gelegenheid.
En er zaten paar nette combinaties bij! maar die filmpjes (bv de vos ) hoor je hier weinig over.

Het was een proefwedstrijdje en in eerste instantie schreef geen hond zich in.

Ik zei de gek heb meegedaan.
Met mijn op dat moment endurance getrainde pony..
Die al tijden geen Z meer gelopen had en niet meer daarop getraind was.
Heb diverse bitloze optomingen uitgeprobeerd, vond dat nog leuk om te doen ook,
van zoiets wordt je nooit dommer. Zelf proberen ipv afzeiken van het een of ander,
zonder het te hebben geprobeert.
En bij mijn paard de conclusie getrokken dat bitloos dan een bloem of S-hack moet zijn,
danwel gewoon een halster met teugels eraan. (rij ik gewoon mee op de openbare weg)
(helaas kon er nergens een S-hack geleend worden, rest was dan wel geleend en zelf geknutseld.)
Crosslink vond Sjol verwarrend en hij is te traag.
side pull had ik niet ter beschikking.

Ik heb niets tegen bitten.
Ik men met stang (bokkebitje), ik rij met enkel gebroken trensje onder het zadel of met S&T.
Mijn nieuwe paard loopt met dubbelgebroken trensje.
foto's zat in mijn profiel.. en ik beweer niet een ster ruiter te zijn, ik denk dat ik bij
de gezellige middenmoot hoor, die het goed bedoeld, maar altijd nog kan bijleren.

Denk dat iedereen moet kiezen wat bij hem en zijn paard past.
Wij kunnen nu in ieder geval zeggen, dat we van alles geprobeert hebben.

Afhankelijk van wat je wilt, vraag je wat aan je paard.
Bij een buitenrit (of endurance) vraag ik duidelijk wat anders dan bij dresuur of springen
ik pas dan eventueel mijn harnachement en manier van rijden aan.

Overigens pruts ik mijn pony tijdens een proef ook wel eens een onderdeel door,
mits het iets is, wat ze donders goed kan maar op dat moment gewoon het gevraagde niet doet.
Wat doe je als ruiter als je paard buiten ineens midden op de weg achteruit gaat lopen?
Dwing je hem toch ook neem ik aan naar voren?
(en dan bedoel ik niet dat je hem in elkaar moet rammen, maar als hij stout is, moet ie luisteren!
Kan hij iets echt niet, of is hij echt bang, dan moet je daar als ruiter begrip voor hebben.)

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 00:04

IKbenEllen schreef:
EliseLukas schreef:
Maar dan kun je het toch ook niet met me oneens zijn dat je voor ipv een 4 je paard moet dwingen iets te doen voor een 5?!?!

Misschien wordt het ook nog een 6... of een 7...

Jij laat hem dan maar lekker voor een 4 lopen? Oh nee, je gaat niet op wedstrijd :+

Nee, ik ga niet op wedstrijd :D vind ik nl helemaal niet leuk! Omdat er altijd van die fanatiekelingen rondlopen... ;). Maaruh. Ik denk dat ik nu wel gezegd heb wat ik vond. En nogmaals. Ik verwacht natuurlijk ook niet dat er filmpjes op internet staan waar geen toestemming voor gegeven is en de kritiek was niet op het 'sporenfilmpje' maar op de redenatie achter de beweegredenen. Maar daar zal het verschil tussen de wedstrijdruiter en recreatieruiter liggen. Ieder zijn ding. Maar eigenlijk ging het mij erom dat ik vanmiddag even wilde kijken hoe dat nu ging, wedstrijden op een bitloze manier, en dat ik toen zo schrok van de hacks die voorbij kwamen. Maar wedstrijden zijn niks voor mij, dus zal niet meer kijken 8-) .

En als je wilt dat het filmpje van internet verdwijnt kan dat heel snel geregeld worden hoor...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:04

Sjolvir schreef:
mits het iets is, wat ze donders goed kan maar op dat moment gewoon het gevraagde niet doet.
Wat doe je als ruiter als je paard buiten ineens midden op de weg achteruit gaat lopen?
(en dan bedoel ik niet dat je hem in elkaar moet rammen, maar als hij stout is, moet ie luisteren!
Kan hij iets echt niet, of is hij echt bang, dan moet je daar als ruiter begrip voor hebben.)

Sjolv: je hebt het mooi verwoord :D +:)+
Want dat is pcies waar ik mijn sporen voor gebruikte op dat moment :(:) maar dat mag/kan schijnbaar niet want dan ben je niet wedstrijdwaardig :7

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:07

EliseLukas schreef:
Maar daar zal het verschil tussen de wedstrijdruiter en recreatieruiter liggen. Ieder zijn ding.

Ik ben ook recreatief ruiter maar vind het niet nodig zomaar filmpjes te plaatsen met dan ook nog zo'n topictitel.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:07

Dat is het vervelende van youtube. Veel wordt vastgelegd op film/ foto en vervolgens wordt er zonder dat jij het doorhebt een discussie over jouw rijstijl gevoerd. Op basis van een foto, een kort filmpje oid. Dat stoort mij wel. Als diegene om commentaar of hulp vraagt prima.
Degene die dit op internet zet moet zelf wel perfect rijden om anderen zo neer te zetten? Wat flauw zeg :(.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:08

En dat filmpje van jou zit er zeker niet in TS? :+
Ik ben ook met de billen bloot gegaan hoor ;)

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 00:09

Evelienepien schreef:
Sjolvir schreef:

Sjolv: je hebt het mooi verwoord :D +:)+
Want dat is pcies waar ik mijn sporen voor gebruikte op dat moment :(:) maar dat mag/kan schijnbaar niet want dan ben je niet wedstrijdwaardig :7

Je bent vervelend om het vervelend zijn! Ik heb nooit gezegd dat je niet wedstrijdvaardig bent (waarschijnlijk ben je het juist wel en ik niet, maar zoals ik al zei, misschien is dat het verschil tussen recreatie en wedstrijdruiter). En nu hou ik erover op!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:11

hoe kan je dan wedstrijd ruiters zo affakkelen??? hoe kan je iets afkraken waar je zelf nul verstand van hebt???

Deze mensen hebben hun nek uitgestoken om bitloos starten in de dressuur te promoten op het federatiecentrum, ben je je daar wel van bewust?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:12

EliseLukas schreef:
Ik heb nooit gezegd dat je niet wedstrijdvaardig bent

Mwah...

EliseLukas schreef:
a) je accepteert dat je niet genoeg geoefend hebt voor de wedstrijd en dat je nog niet klaar was voor het niveau dat van je gevraagd werd en je neemt het je paard niet kwalijk maar oefent thuis voor de volgende keer
b) Je accepteert niet dat je niet het gewenste niveau hebt (een 5 is te laag, sorry) en vindt dat het de schuld van je paard is en je zult voor je eigen eer hoe dan ook laten zien dat je het kan ook al gaat dit ten koste van je paard.

Blijkbaar kies je voor b....

Een paard is een dier dat alles voor je wil doen en ook zijn best zal doen zolang hij daar de kans voor krijgt en aangemoedigd wordt. En als jij daar op deze manier mee omgaat is dat gewoon gemeen! En dat voor die ene punt (nota bene van 4 naar 5!). Het was zoiezo niks, dus waarom zou je die 5 nog willen? Ik snap niet dat je de band met je paard niet voorop stelt. En wat is de omschrijving van een 'dressuurruiter'?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:13

KiWiKo schreef:
hoe kan je dan wedstrijd ruiters zo affakkelen??? hoe kan je iets afkraken waar je zelf nul verstand van hebt???

Deze mensen hebben hun nek uitgestoken om bitloos starten in de dressuur te promoten op het federatiecentrum, ben je je daar wel van bewust?

Precies KiWiKo ;)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:13

EliseLukas schreef:
En als je wilt dat het filmpje van internet verdwijnt kan dat heel snel geregeld worden hoor...

Nou, leg even uit hoe dan, denk dat er wel meer mensen in geinteresseerd zijn...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:15

Ik zou youtube even mailen. :) Dan horen ze hem eraf te halen, of je kun het knopje "markeren als ongepast" misschien gebruiken?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:17

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:17

Noah2006 schreef:
Dat is het vervelende van youtube. Veel wordt vastgelegd op film/ foto en vervolgens wordt er zonder dat jij het doorhebt een discussie over jouw rijstijl gevoerd. Op basis van een foto, een kort filmpje oid. Dat stoort mij wel. Als diegene om commentaar of hulp vraagt prima.
Degene die dit op internet zet moet zelf wel perfect rijden om anderen zo neer te zetten? Wat flauw zeg :(.

Waarom zou iemand perfect moeten rijden om het ergens niet mee eens te zijn.
Omdat ik bv zou zien dat anky grove fouten maakt mag ik daar niets over zeggen omdat ik echt een beginneling ben als je ons gaat vergelijken?
Vind dat nogal een onzin argument.
Maar neemt niet weg dat dit natuurlijk wel erg makkelijke momenten zijn om dingen te overdrijven. Als ze de hele proeven hadden laten zien was het waarschijnlijk een stuk vriendelijker geweest maar ook dan neemt het niet weg dat je nu ziet hoeveel inpact zo'n kleine beweging het voor jezelf is toch vrij veel is voor een paard. Geeft je iets om na te denken voor iedereen overigens. Iedereen heeft wel z'n momenten waarop je denkt dat was te hard of iets dergelijks. En dat kan je op deze manier natuurlijk wel erger doen lijken als het is.

Maar toch je gaat er over nadenken. Ik dan toch als ik op sommige filmpjes afga is het verre van diervriendelijk en ja dan zou je toch eens echt naar jezelf moeten kijken aangezien ik mag hopen dat je het voor je paard ook zo aangenaam mogelijk wil maken.
Dat is niet zo tegen de ruiters bedoelt. Maar als je dit ziet zijn dit wel momenten die gebeuren, en hoe je het went of keert je zou het zelf waarschijnlijk ook niet al te prettig vinden. En is het toch een aandachtpunt om nog zachter in de hand te worden tegenover je paard. Je kunt niet alles voorkomen maar hierdoor wordt je weer wel op een over andere manier even met je neus op de feiten gedrukt dat je nog beter moet gaan opletten wat je doet. En fouten maken mag daar leer je zelf van maar andere ook.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:24

Dat zeg ik niet Tigra, ik zeg dat als je filmpjes van anderen neerzet die jij hebt gemaakt,die vervolgens gaat vertragen op de seconde, nogal makkelijk is als je zelf geen dressuur rijdt. Dat is wat ik ermee wil zeggen. Vandaar, diegene moet wel perfect rijden. En wat ik er ook mee wil zeggen, waarom laat hij niet zien hoe het wel moet ipv ontzettend veel negatieve filmpjes van hoe het niet moet. Ik denk dat je daar veel meer mensen mee bereikt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:26

er zijn wel filmpjes van Arno zijn rijden te vinden hoor :)

ik zal even zoeken

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:36

Noah2006 schreef:
Dat zeg ik niet Tigra, ik zeg dat als je filmpjes van anderen neerzet die jij hebt gemaakt,die vervolgens gaat vertragen op de seconde, nogal makkelijk is als je zelf geen dressuur rijdt. Dat is wat ik ermee wil zeggen. Vandaar, diegene moet wel perfect rijden. En wat ik er ook mee wil zeggen, waarom laat hij niet zien hoe het wel moet ipv ontzettend veel negatieve filmpjes van hoe het niet moet. Ik denk dat je daar veel meer mensen mee bereikt.

Waarom hij dat niet laat zien misschien omdat hij dat nog niet heeft kunnen vinden?
Maar goed dat doet er niet toe lijkt me. Ik vind dat hetzelfde.
Het is vaak veel makkelijker om aan te tonen hoe het niet moet.
Hoe het wel moet is toch vaak wat lastiger te vinden. Ieder heeft z'n eigen manier van rijden.
Daarbij hoef je je eigen manier ook niet perfect te vinden maar als je er aan werkt kan je moeilijk je zelf als voorbeeld gaan nemen.
Ik wil namelijk ook het liefst me paard zo min mogelijk in de weg zitten. Maar dat is niet iets wat je zomaar gaat bereiken. En daarbij zul je ook de kans moeten krijgen om iemand te zien die het in jouw ogen wel zo dicht mogelijk tegen het perfecte aanzit als je wil laten zien hoe het wel zou moeten.
Hoe het niet moet kom je nu eenmaal erg snel tegen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:44

Tigra_ schreef:
En daarbij zul je ook de kans moeten krijgen om iemand te zien die het in jouw ogen wel zo dicht mogelijk tegen het perfecte aanzit als je wil laten zien hoe het wel zou moeten.

Dan had hij die kans ook moeten aangrijpen. Nogmaals dit zijn opname's van seconden. En daarnaast zijn het geen opname's waar toestemming van plaatsing is gegeven door degene die erop staat.
Hoe het wel moet is niet lastig te vinden. Er zijn genoeg filmpjes van goede instructies op internet. Daar heeft men meer aan zou ik zeggen. Net zoals dat een instructeur constant in de les zegt, dit moet niet, dat moet niet. Focus je op het positieve en het beste voor jou en je paard. Dat helpt mij iig erg.