randalinpony schreef:De TS aanspreken lijkt weinig zinvol. Die is hier na die losse flodder nooit meer geweest.
die is cavia's gaan houden...stukken simpeler

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
AmoorM schreef:Ja en stel, ik vindt die manier niks. Ben ik dan een mindere goede paardeneigenaar?
Kan ik dan minder goed met mijn paard om gaan?
palousa_boy schreef:Het zal vast bij elk paard werken, het is alleen net wat je zoekt.
Niet iedereen staat graag naast z'n paard bijvoorbeeld.
Bowen schreef:AmoorM schreef:Ja en stel, ik vindt die manier niks. Ben ik dan een mindere goede paardeneigenaar?
Kan ik dan minder goed met mijn paard om gaan?
Wat kan je dan niet met nh wat je nu wel doet en wat moet je doen met nh wat je niet wil doen?
Ik snap deze nooit zo goed namelijk, voor degene die al goed op weg waren met hun paard veranderd er namelijk helemaal niet zoveel. Je kan ook gewoon nog engels, western, dressuur, springen, mennen en al dat andere wat je met je paard wil doen doen. Welk bit, welk zadel, welke sport of wat dan ook maakt niet uit, daar gaat nh helemaal niet over, wel over hoe.
Als het goed is en je de goede instructeur treft is alles afgestemd op jou en je paard en wordt er ook gewoon gewerkt aan je persoonlijke doelen. Dat is niet anders bij nh als bij bij traditioneel of wat dan ook.
Ik kan begrijpen dat iemand het misschien geen echte toevoeging vindt, vooral omdat als je goed met je paard omgaat er helemaal niet zo'n groot verschil is. Maar dat echt de methode helemaal niets vinden snap ik niet, je zou de methode namelijk aardig goed moeten kunnen begrijpen en zelf al grotendeels(op je eigen manier) toe moeten passen, of zelfs beter op sommige punten, in ieder geval voor die combi.
Anne_GTI schreef:Mijn paard heeft heel duidelijk aangegeven hoe hij over dat geneuzel denkt. Al vrij snel vond hij het spelletje niet leuk meer, sprong over de lintjes en kwam rustig naast me staan terwijl poppetje in de cirkel met zijn touw er nog wanhopig een mooi verhaal aan vast probeerde te knopen. Heb nog lol als ik eraan denk.
Bowen schreef:palousa_boy schreef:Het zal vast bij elk paard werken, het is alleen net wat je zoekt.
Niet iedereen staat graag naast z'n paard bijvoorbeeld.
Het is zeer zeker niet abnormaal om de focus op rijden te hebben, ook niet in nh.
Het is alleen jammer om het grondwerk in het geheel aan de kant te schuiven, juist omdat het zo waardevol is in de gehele training van het paard, ook bij dat rijden helpt.
Je hoef dus echt niet een enorm ding van grondwerk te maken, als dat zo was zouden er geen nh-ers meedoen hoog in de reining en de vele andere bereden sporten, die zijn ook grotendeels met rijden bezig.
AmoorM schreef:Hier bedoel ik mee dat er vaak wordt gespeculeerd dat als iemand NH doet zij vaak beter weten hoe je met paarden omgaat. En dat als iemand niet aan NH doet vaak maar een dierenbeul is, hard gezegd.
Ik vindt dat iedereen zijn eigen manier moet toepassen, of dat nu NH is of een andere manier, het is niet zo omdat Jantje NH doet deze meer verstand heeft van paarden dan Pietje, omdat Pietje geen NH doet. Of dat Jantje beter voor zijn paard is dan Pietje.
Dat bedoel ik ermee.
AmoorM schreef:Maar als diegene geen behoefte heeft aan grondwerk? Iedereen heeft zijn eigen manier. En dat moet je respecteren.
AmoorM schreef:Maar als diegene geen behoefte heeft aan grondwerk? Iedereen heeft zijn eigen manier. En dat moet je respecteren.
palousa_boy schreef:Waarom zou je dan je paard te kort doen? Misschien doe ik mezelf wel tekort als ik wel aan Nh begin.
Die hele naam vind ik niets. Er zijn best dingen die ik ongeveer hetzelfde doe, maar hang er geen naam aan, dat is gewoon zo ontstaan in de jaren dat ik met paarden bezig ben..
Daar hoef ik geen hokje voor toe te passen ofzo.
Lante schreef:palousha_boy; zo denk ik ook over. Met wat gezond verstand kom je al een heel eind als je begrijpt dat je te maken hebt met een prooidier, een vluchtdier, een kuddedier. Mensen zouden zelf eens wat meer logisch na moeten denken i.p.v. klakkeloos ideeën van anderen aan te nemen. Dat is ook het gevaar van NH. Timing is alles en dat leer je niet uit een boekje of van een video, maar door zelf bewust met paarden bezig te zijn en je focus goed te houden, zodat je kunt analyseren en begrijpen waarom een paard reageert zoals hij doet. Dan kan je zelf ook bedenken hoe je als mens invloed uit kunt oefenen. Heb je geen goeroe voor nodig of termen als NH of wat dan ook.
Anne_GTI schreef:Degene die mijn paard in de ring had is een bekende naam. Ik neem aan dat de penny om de hoek de Bit niet haalt. Het is zo simpel, niet vaker dan 2x dezelfde oefening vragen achter elkaar. Want de derde keer geeft hij er een eigen draai aan. In dit geval de ring uitspringen.
Toydoll schreef:AmoorM schreef:Maar als diegene geen behoefte heeft aan grondwerk? Iedereen heeft zijn eigen manier. En dat moet je respecteren.
Je kan met de beste wil geen paard hebben zonder enige vorm van grondwerk. Paard moet toch aan een halster mee lopen, trailer in lopen, vast kunnen staan etc. Dat is ook al grond werk.
En als je dat gewoon op een normale manier doet, op de GBV manier, heb je de helft van NH al te pakken hoorZo bijzonder is het nou ook weer niet.
Jessix schreef:Grondwerk is grondwerk en dat kan op een NH manier zijn, maar ook op vele andere manieren. Denk bijvoorbeeld maar aan de klassieke dressuur waar het heel normaal is om paarden aan de hand te scholen.
Maar eigenlijk doet iedereen grondwerk in meer of mindere maten. Je paard is ooit beleerd, de meeste mensen longeren wel eens, je leert je paard met je meelopen en alle gebruiken die je verder doet terwijl je naast je paard staat. (poetsen, zadelen, hoefsmid, dierenarts, etc.)
Dus zeggen dat je geen behoefte hebt aan grondwerk is wel heel kort door de bocht.
palousa_boy schreef:Het is wel aangeleerd gedrag, je wilt immers dat je paard achter je aan loopt en niet de andere kant op, maar waarom zou ik het "grondwerk" noemen als ik m'n paard achter me aan laat lopen om hem van de wei te halen bijvoorbeeld?
Of een voetje laat geven om z'n hieven uit te krabben?
Of een stapje om zet omdat ik er anders niet door kan?
Waarom "grondwerk"? Het is geen werk..