Ervaringen rijden met touwhalster.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Re: Ervaringen rijden met touwhalster.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 12:33

Proberen kan altijd. Ik heb nu een side pull liggen, waar je ook een bit aan kunt maken. Dus dat is ideaal op buitenrit.

Met touwhalster zou bij mij ook een kwestie van proberen zijn.
Al heb ik dan in tegenstelling tot jou een paardje wat totaal niet heet is als hij alleen buiten is. In een groep daarintegen weer wel, dus daarin zou ik het niet zo heel snel proberen. Dan moet het eerst bekend zijn voor allebei.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:14

ik heb trouwens laatst een touwhalster van Emiel Voest gepast (nou ja, niet ik natuurlijk), en die heeft een leren stukje op het neusgedeelte, dus ook iets comfortabeler voor je paard denk ik. Hebben mensen hier ervaring mee?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:17

Helena, ik stuur je zo even PB :)
Ik heb zo'n touwhalster van Emiel Voest. Sanne was nooit bitloos gereden, maar ik ben er gewoon opgestapt, en eigenlijk had ik er helemaal geen problemen mee. De touwhalsters van Emiel Voest sluiten wel echt aan op de neus, dus stel dat je paard evandoor gaat, heb je iets meer te vertellen dan met een touwhalster wat niet goed aansluit.
Je stuurt natuurlijk veel met je zit, maar dat is eigenlijk met elk bitloos hoofdstel wel zo. En wat Arabesk zei op de eerste pagina, ben ik het helemaal mee eens! :)

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:19

Ik rijd ook wel eens met touwhalster en het gaat prima. Sturen gaat net zo goed. Alleen als ik een echte buitenrit maak, met andere paarden erbij, dan heb ik er niet zoveel aan.
Ik weet dat je je paard op je zit moet kunnen remmen, maar dat kan ik op het moment dat ik over een zandverstuiving rij wel vergeten. ;-)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 13:21

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:24

Die bedoel ik inderdaad :j
Ik heb een keer een ander touwhalster gebruikt, en in mijn ervaring kan je met deze een grotere druk uitoefenen als dat nodig is. Maar ook heel lichtjes. Met Sanne heb ik die grotere druk wel nodig gehad. Nu niet meer, maar ze wilde nogal eens gewoon doorrennen. ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 13:25

Die ziet er ook wel goed uit inderdaad :j

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:26

Ik rijd ook weleens met mijn touwhalster en ik moet zeggen mijn pony reageert hier goed op.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 13:29

Ben je er zo uit het niets mee begonnen? Of wel voorbereiding gehad?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:30

Ik heb ook twee voest-touwhalster, maar dan wel de gekleurde versie van equixantos :Y)
Vind ze veel prettiger als de meeste gewone touwhalsters die ik zie/ken.
Daarnaast heb ik ook een touwhalster van Aziro, werkt ook super, maar mis toch het o zo handige ringetje!

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:09

Ik ga een touwhalster kopen bij Kerckhaert in Temse :D. Ik had eigenlijk niet verwacht dat ze er zouden verkopen, nu kan ik mijn mama blij maken dat het niet moet bestellen via internet :D. Ze verkopen trouwens ook bitloze hoofdstellen ^^.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:17

Silence schreef:

Ik rijd western en mij haf weet dus wel wat de neckreining is, en ja eigenlijk zo gewoon vanuit het niets mee begonnen.
Een goede band met je paard is daar ook heel belangrijk in.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 16:18

Dat sowieso, maar dat zit wel goed ;)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:01

simodi schreef:
Ik begrijp dat jij met het touwhalster voornamelijk buiten wilt gaan rijden.
Allereerst zou ik gewoon de verschillende bitloze mogelijkheden eens uitproberen en kijken met welke je het beste met Silence kunt communiceren en waar hij het beste op reageert qua sturen en remmen.

Een touwhalster is wel behoorlijk scherp qua inwerking, dat betekent dat je in noodgevallen erg moet oppassen om niet toch een ruk aan je teugels te geven, of als je een one-rein-stop zou moeten doen. Dan is de druk op de neus en achter de oren enorm.

Misschien is in jouw geval wel net zo handig om een bitloos hoofdstel te kiezen, of je dan een kin-/kaakgekruist model of sidepull neemt is een kwestie van uitproberen. Deze kennen in elk geval meestal een zachtere neusriem wat voor je paard wel comfortabel is.

Een ander nadeel van een touwhalster is dat je je paard er absoluut niet aan mag vastzetten. Je kunt onderweg je paard dus niet even aanbinden aan het touwhalster. Met een bitloos hoofdstel kan dat evt wel.
Ikzelf gebruik een kingekruist hoofdstel en dat bevalt erg goed!

De scherpte van een touwhalster valt nog zeer goed mee hoor. One-rein-stop is prima uit te voeren met een touwhalster zonder dat je je paard 'beschadigd'. Voor elke optoming geldt dat je er zacht mee om moet gaan.

Wat betreft het vastzetten met touwhalster ... ook dat gaat prima. Bij ons op stal zijn daar nog nooit ongelukken mee gebeurt en daar staan toch zo'n 50 paarden die zeer regelmatig worden vast gezet met een touwhalster (we gebruiken het immers voor alles) Het is ook maar net wat je paard gewent is en hoe hij reageert (of beter gezegd heeft leren reageren) op de druk van het touwhalster.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:08

@mandyke: daar ben ik het niet helemaal mee eens(vastzetten aan touwhalster), als je paard flipt zal het halster niet breken, en als je pech hebt zal de lijn ook nog eens niet breken...
Daar kan je paard behoorlijke problemen aan overhouden.
Een paard moet ook leren om vast te staan, maar ik weet ook dat dit voor sommige niet mogelijk is.

One-rein-stop kan wel prima met een touwhalster, tenminste de strakke touwhalster die ik gewoonlijk gebruik.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:13

Als er bij ons al iets moest gebeuren met een paard wat vaststaat wordt gewoon de touw overgesneden met een mes. Met gewone stalhalsters heb je immers ook niet de garantie dat die breken. Dus altijd een zakmes op zak hebben!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:15

Ik denk niet dat ik zo snel door een leadrope heen snij eigenlijk, maar in dat geval zou ik een andere leadrope gebruiken die wel "losbreek" (al weet ik niet hoe makkelijk die losbreken, maar denk aardig snel)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:19

Met een scherp mes zit je er zo door hoor er staat op zo'n moment immers veel spanning op de touw.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:22

Interessant topic. :j
Ik zit er ook al een tijdje over te denken om is met een touwhalster te proberen te rijden, maar ik ben er eigenlijk nog niet heel erg bekent mee. Pony in kwestie is vroeger wel western gereden.
Ga even googlen of ik ergens een goedkoop degelijk touwhalster kan vinden, en die maar eerst is gebruiken voor grondwerk.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:38

Silence schreef:

Ik ben gewoon begonnen. Maar Sanne is ook niet de moeilijkste, zolang ze maar niet bedenkt dat ze links gaat in plaats van rechts :+

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 20:25