Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Twiggy2008 schreef:In het hoge Noorden is zoveel ruimte. En dan toch zoveel paarden die blijkbaar binnen staan. En zo zie je maar dat het vaak ook puur een mentaliteitskwestie is, he.
willeke_nijs schreef:héhé bij ons aan de belgische kant in opglabbeek dus ook
Er staan bij ons trouwens enkele paarden van Nederlanders die vlak over de grens wonen... Opglabbeek ligt niet ver van de nederlandse grens (Vlakbij Dilsen-Stokkem, Maaseik, maasmechelen).
GeneralHamon schreef:@ Joyce B. Je hebt helemaal gelijk. De bodem is hier idd een groot probleem.
Ons friesje is wel vanaf het afspenen in een groep buiten gezet (met nog 5 paarden )van ik gok, 2 hectare. Zo heeft ze tot 3 1/2 jarige leeftijd gestaan. Wat mij verbaasde was dat het land er in de winter niet uit zag, maar dat het gras toch wonder boven wonder vrij snel weer boven kwam en in no time weer een mooi grasmatje was. Op andere plaatsen heb ik wel gezien dat dat over het algemeen heel anders werkt. Wat dat betreft is dat gewoon heel fijn voor haar geweest.
Maar daarom ben ik nu ook al heel blij dat we nu een pensionstal hebben gevonden waar ze het met paddocks heel goed voor elkaar hebben, en ze overdag iig lekker de hele dag buiten staan en contact kunnen hebben met elkaar. Waar vind je dat hier nou nog in friesland! Ja in Tijnje dan, maar voor de rest zou ik het niet weten.
joyce B schreef:een natural pension is lang niet altijd hetzelfde als 24-7 weidegang of inscharing in kudde in de wei.
En dus ook lang niet altijd zo goedkoop.
Hier thuis hebben we namelijk al heel wat moeten aanpassen om de paarden zoveel mogelijk 24-7 buiten te houden. Maar 24-7 toegang tot de wei komt maar een klein deel van het jaar voor.
24-7/365 alleen op de wei zou ik niet meer willen voor mijn paarden (1 wordt dik van lucht en opgeblazen van veel gras, de pony stond afgelopen winter zoveel urenvrijwillig in de schuilstal dat ik hem niet meer zonder zou willen zetten), niet zonder andere voorzieningen als schuilstal, verhard deel als het land niet vrijwel het hele jaar kurkdroog blijft en een deel zandpaddock en voorzieningen om te rijden en droog je spullen op te ruimen en je paard te verzorgen in weer en wind, zomer en winter, licht en donker.
Dat zijn al wat meer eisen dan een kale wei, en daar komen ook andere kosten bij kijken...