[AR] Foto's van jonge dravers in training.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:25

Mackie schreef:
Ilegra schreef:
IkHij doet het best goed en is voor een draver die opgeleid wordt voorde koersen best verkeersmak.

??

In een naburig dorp is een trainingsstal en die gaan altijd de baan op met hun dravers, da's altijd al hun gewoonte geweest.

Judith_W

Re: Foto's van jonge dravers in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 07:49

ja, maar dat is dus lang niet overal zo. Net zoals er dressuurstallen zijn die nooit met hun paard buiten de bak komen en stallen met dressuurpaarden die wel gewoon ook buiten komen, zijn er ook draversentrainementen waar bij ze wel en entrainementen waarbij ze niet buiten het erf komen. Maar wat ik bedoelde was dat ze dus echt niet allemaal gewoon op de baan blijven.

Pfff... ik moet er trouwens bij onze ruin niet aan denken wat ie allemaal voor rottigheid gaat bedenken als ie alleen maar op de baan zou komen. Hij vind z'n rondje door het bos (kilometer of 10) al saai worden, laat staan een baan waar hij elke dag z'n kilometers op moet maken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 07:53

fransje23 schreef:
justme83 schreef:
Natuurlijk zijn er eigenaren die het beste met hun dravertje voor hebben en het echt voor de fun doen, daarin tegen zijn er ook genoeg horror verhalen van draverijen waar de draver alleen maar moet presteren.... en dat is het, na de prestatie weer op stal en wachten op de volgende prestatie. ..

Ik zal niet ontkennen dat er rotte appels zijn in de drafsport maar die zijn er in alle takken van de paardensport te vinden.

Vooroordeel mijnerzijds: Er zijn meer rotte appels in de drafsport dan in welke tak van paardensport dan ook omdat er meer profs in de drafsport zitten en er meer winst gemaakt 'moet' worden.

Waar of niet waar?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:18

Iris82 schreef:
Vooroordeel mijnerzijds: Er zijn meer rotte appels in de drafsport dan in welke tak van paardensport dan ook omdat er meer profs in de drafsport zitten en er meer winst gemaakt 'moet' worden.

Waar of niet waar?

Ik denk niet waar. Juist omdat er meer profs zijn. Winst wordt er over het algemeen amper gehaald, zeker in Nederland. Overigens twijfel ik of er echt meer professionele dravertrainers zijn dat professionele dressuur- en springstallen. En ook daar moet winst gehaald worden door de verkoop paarden etc.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:36

Dames, Winst wordt wordt er zelden behaald in Nederland tenzij je een goed paard hebt wat in de Stakes of Breeders Crown kan mee komen ...

Als je al nagaat een jong beestje 1 en half wat beleerd wordt ... dan kost je om de nabij de 300 euro per maand en daar zit koersen NIET bij in begrepen .... dus DAT komt er ook nog bij ...

Als je hier in Nederland een koers wint heb je krapaan € 450 dus Waar zien jullie in vredesnaam die winst ?

Het gaat om alles in de draf sport, maar om geld hier in Nederland hoef je het echt NIET te doen hoor ...

Ik heb een zelfgefokt veulen staan die gaat volgend jaar Oktober
naar de trainingsstal waar ik zelf gewerkt hebt ... kijken of ze inderdaad als 2 jarige kan starten of dat ze er nog niet aan toe is ... maar op zulke momenten Kost het mij alleen maar geld dan dat ik er wat aan verdien. Je draver moet ik toch echt iedere keer weer bij de eerste drie verschijnen wil je een beetje verdienen.

Dus Draf en Rensport uiteraard ook ... gaat niet samen met flinke winst hoor ... laat dat maar uit de fantasie weg.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:40

denk dat je per maand al dik 500 tot 600 euro kwijt bent voor een paard in training..

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:43

Komt er iig op neer dat wil je er wat aan verdienen .... dat je of hele goede jonge beestjes op stal moet hebben staan .... of je vliegt ieder weekend naar duitslanf Frankrijk etc ...

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:44

dat zeker.. als je er winst uit wil halen moet je 2 keer per maand 1e worden..

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:47

Poe als er echt wat te verdienen viel hier in Nederland dan had ik wel meer fokmerrie staan met meerdere veulens ...

maar ik hou het hobbymatig omdat het anders niet te betalen is :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:04

Ik vraag me af op welke leeftijd een paard het snelst kan lopen? In vergelijking tot zichzelf.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:06

Hoelang duurt dat ongeveer totdat ze bitwijs zijn?
Sorry als het antwoord al gegeven is

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:29

HippoLogic schreef:
Ik vraag me af op welke leeftijd een paard het snelst kan lopen? In vergelijking tot zichzelf.

Dat hangt er maar net van af hoe ver het beestje zelf is ... en hoe snel hij of zij het harddraven in de gaten heeft. je hebt paarden die het heel snel door hebben en die met hun zwaaiende benen om kunnen gaan ... en die dus een flink tempo kunnen lopen.

Er zijn ook paarden *zoals mijn fokmerrie* die gewoon alle kanten op slingeren met hun benen en gewoon niet harder kunnen lopen. Dan houdt het gewoon op.

Daar zit geen leeftijd aan verbonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:51

Als je een draver in training hebt staan dan ben je idd al snel zo'n 500,- tot 600,- euro kwijt.
Daar zit vaak wel alles bij in.

Wat ik wel graag wil opmerken is dat het niet aan de trainers ligt of een paard vroeg gaat koersen dat heeft de eigenaar in de hand.
Als die zegt dat het moet gebeuren kan de trainer hoogstens het advies geven dat het te vroeg is als het jonge dier er niet aan toe is.
Maar als de eigenaar hier geen gehoor aan geeft dan zal de trainer toch echt moeten gaan koersen.
anders gaat die eigenaar wel naar een andere trainer toe.
Waar vooral aan valt te verdienen is het in training hebben van de dravers en als je geluk hebt staan er een paar goede tussen die steeds bij de eerste drie zitten.
Rotte appels zitten in elke paarden tak, als je eens bij de tuigpaarden hebt gekeken dan weet je dat daar ook kwakzalvers bij zitten.

[paard] de draver van mijn zusje is zo'n trouw koerspaard te noemen omdat ze van de 25 koersen 6x keer niet bij de eerste 3 zat maar al die andere keren wel.
Ze heeft een winsom van iets meer dan 4.000,- euro.
Ze gaat naar aller waarschijnlijkheid aanstaande zaterdag weer lopen in wolvega.
Ze heeft een hele check-up gehad bij Dion Tesselaar en ze loopt monsterachtig de bochten door, daar waar ze tot haar laatste koers steeds moeite mee bleek te hebben.
Bij Dion Tesselaar durven ze te zeggen dat ze voor de overwinning gaat maar ik blijf daar liever wat nuchter onder. We zien wel.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 23:00

Iris82 schreef:

Waar of niet waar?

Ik ga dan altijd voor de uitspraak: ' Er komen steeds meer mensen met paarden, maar steeds minder paardenmensen' . Ik denk juist dat meer profs een plus is, iedere gek met maar 1 manegeles koopt een dressuurpaard, maar geen koerspaard ;) . Om het maar even zo te zeggen... kan het niet zo goed uitleggen, maar ik denk dat veel mensen pas een koerspaard kopen als ze al lang hebben rondgelopen op de koers of op een stal.

Misschien nog een grappige toevoeging aan het vorige verhaal. Wij hebben Zilco Sammer staan, een broer van Yostra( die het dus echt SUPER doet) en Zilco heeft NUL talent.... En dan moeten ze gewoon weg als rijpaard.
Wat maar wil zeggen dat sommige dravers nooit gaan draven ;) .
Maar dat is toch niet het einde van de wereld? Dan worden het rijpaarden :) .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:04

Zitten er meer profs in de drafsport? Zo groot is t toch ook niet?
* heeft echt géén idee hoor *

Het lijkt mij een soort van voordeel dat je om te koersen/trainen (prof?) een opleiding moet doen, terwijl iedere "vulmaarin" zich mag uitgeven als lesgeef/train persoon van dresuur/spring/western paarden..
Althans, zoiets is het toch?

desje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:07

heb zelf ook een dravertje...
Heb zelf de minder kant van de draverij meegemaakt van dichtbij en ben blij te zien dat het dus ook op een goeie manier gaat...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:08

desje99 schreef:
heb zelf ook een dravertje...
Heb zelf de minder kant van de draverij meegemaakt van dichtbij en ben blij te zien dat het dus ook op een goeie manier gaat...

K heb zelf een rijpaard.. heb de mindere kant van t rijpaardentrainen gezien, en ik ben ook blij dat dat niet overal hetzelfde gaat.. :j

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:33

Cer schreef:
Zitten er meer profs in de drafsport? Zo groot is t toch ook niet?
* heeft echt géén idee hoor *

Het lijkt mij een soort van voordeel dat je om te koersen/trainen (prof?) een opleiding moet doen, terwijl iedere "vulmaarin" zich mag uitgeven als lesgeef/train persoon van dresuur/spring/western paarden..
Althans, zoiets is het toch?

in nederland zitten er niet echt veel profs..
er zijn een aantal grote trainers/rijders.. de iets kleinere.. en je hebt ook nog de eigenaarreiders die het voor de fun doen.. en de amataurrijders.. die rijden in speciale koersen mee met andere amateurrijders.. hier is een vergunning voor nodig

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:47

Wat leuk om deze foto's te zien.

Na het lezen van de tekst had ik mijn vraagtekens bij het trainen van een jaarling. zo'n slungelig beest, leek me apart om dat al aan de lange lijnen te zien en voor een kar.
Maar bij het zien van de foto's leek het helemaal niet zo raar. met een jaarling kan je ook lopen aan de hand, erachter lopen is een kwestie van leren en je doet eigenlijk hetzelfde. over het erf lopen is voor zo'n beest misschien wel interessant ook, ook al is het erf misschien bekend. Je ziet nog eens wat van de wereld zullen we maar zeggen.
Een kar trekken is een andere belasting dan een ruiter dragen en ik begrijp dat het rustig aan gaat, met zo'n 2x per week.

Ja, ik vind het wel leuk om te zien. interessant hoe zoiets gaat.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:54

Het doet mij echt heel veel zeer om deze foto's te zien, vooral die van Blizzard met bit aan de lange lijnen. Ik zou graag zien dat de complete drafsport een paar jaar later gemaakt wordt, bijv. koersen vanaf op zijn vroegst 5/6 jaar. Zodat ook dravers niet eerder dan 3/4 jaar het eerste werk hoeven te doen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:57

Lekker leerzaam topic :)

Laatst op een draversveiling in Duitsland gewerkt, toen wist ik er nog niks van :o
Maar wat mij toen wel op viel bij die jarlingen, dat ze of super makkelijk zijn in omgang, of alles dood eng vinden, en bij alles wat los of vast zit omhoog komt :o

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:01

Wat fijn dat je dit topic hebt geopend. Het maakt denk ik een hoop duidelijk over de drafsport en haalt wat grote vooroordelen weg. +:)+

Hier mijn eigen ervaring: Orangiste is inmiddels 7 jaar en al sinds zijn vijfde uit de drafsport en nu recreatiepaard.

Orangiste is geboren in zuid-frankrijk maar zijn vorige eigenaar kent hem al vanaf jongs af aan daarom heb ik de mazzel veel van zijn verleden te weten

Toen hij 1,5 was: Kreeg hij de training tussen de lange lijnen zoals in de eerste foto's is te zien.

Van 1,5 t/m ongeveer 2,5 heeft hij als jonge hengst in de heuvels gestaan met "collega's"

2,5 - 4 jaar is hij beleerd voor de Sulky en de eerste paar wedstrijdjes gelopen in Frankrijk. (helaas zonder al te veel succes omdat hij vaak in galop sprong)

Als 4 jarige: Is hij een jeweetwelhengst geworden :o ingereden en naar Nederland verhuisd. Daar is hij verder beleerd ook voor de Sulky en heeft een aantal keer een koers gelopen. (ook weer zonder succes)

Als 4,5 jarige: Is het besluit genomen zijn drafcarriere te stoppen en is hij gebruikt voor bosritten onder het zadel.

Als net 5 jarige heb ik hem toen gekocht......

Ik heb nu een heerlijk paard die zeer goed is opgevoed en waar ik alles mee kan wat ik wil. Hij is redelijk aan de maat (1,70m) en erg luxe. Laatst kreeg van de osteopaat een geweldig compliment dat hij zo correct gebouwd was en zo hard in de benen en rug. Nou je kan me niet blijer maken. Hij is zo nuchter maar heeft wel echt een paardentemprament. Het is echt een heerlijk beest!

Misschien heb ik erg veel mazzel gehad maar Orangiste heeft een behandeling gekregen zoals veel dravers.

Voor de mensen in de drafsport is hun paard echt hun passie (drafsport kost erg veel geld en daar is de winstsom echt in de verre verte nog niet voldoende als je die al krijgt) Ik ken gelukkig alleen maar mensen die daarom ontzettend goed met de paarden omgaan.

Het zijn eigenlijk net "gewone" paardeneigenaren ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 11:27

_Cindy schreef:
Het doet mij echt heel veel zeer om deze foto's te zien, vooral die van Blizzard met bit aan de lange lijnen. Ik zou graag zien dat de complete drafsport een paar jaar later gemaakt wordt, bijv. koersen vanaf op zijn vroegst 5/6 jaar. Zodat ook dravers niet eerder dan 3/4 jaar het eerste werk hoeven te doen.

Ik denk dat als dat gebeurd nog steeds het merendeel van de trainers zo vroeg begint. Alleen zal er minder snel teveel gevraagd worden van een paard. Maar het beleren zal nog steeds vroeg beginnen denk ik.
Tenminste, ik weet niet hoe de rest daar over denkt?

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:31

Goed leuk interressant topic!!
Ik heb een zomer gewerkt bij een draver fokkerij in Heino. Ik vond het er erg leuk en dravers zijn zeer temprament volle paarden.
TS: Geweldig dat je dit topic hebt gemaakt om mensen een kijkje te geven in de draverswereld. De paarden op je foto's zien er goed uit! Vrolijk, leergierig en vooral wat al eerder is gezegt ziet het er heel easy going uit. En kijken jullie goed naar het paard om te bepalen van het hoe en wat met training of nog wat langer de wei op.
Ben benieuwd naar meer info en hoe het met de paarden verder gaat!! Ik hoop dat je ons een beetje op de hoogte houd! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:44

Hey Cat! Leuke foto's hoor. Interessant topic om te volgen. Zelf werk ik ook zo nu en dan met de dravers, helaas weinig op stal, meer op de koers. Maar de stal waar ik vaak help krijgt, laten we zeggen, zo'n 10 jaarlingen per jaar naar stal, waarvan er maar 3 maximaal op 2-jarige leeftijd koersen.