Blomke aan de dubbele longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:45

Woodstock schreef:
Voor alle mensen die brullen dat t paard in de krul getrokken wordt, FOUT!

Gelukkig zegt niemand dat.... :')

anneliesdj

Re: Blomke aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:55

Gillian; de eerste foto, waarvan Woodstock zegt dat het lichaamsgebruik beter is vind ik echt minder goed dan die eerste foto's van jou.
Ik zie daar een paard wat zich idd iets meer opricht maar het voordeel van die oprichting komt niet uit de verf; namelijk het verder onderbrengen van het achterbeen. Dat kan ze ook niet want haar rug is daar nog veel te gespannen voor en die spanning zie je ook terug in de kaak.
Hier zou dus eerst weer voorwaarts gewerkt moeten worden om de spanning af te laten vloeien.
De andere foto die ik in mijn post had staan hoeven we 't niet over te hebben denk ik.
En die andere foto's die je zelf aanhaalt zijn beter maar niet perse beter dan bij jou. In eerste plaats zijn dat draffoto's en zie ik van jou alleen stapfoto's en één draffoto uit minder voordelige hoek genomen. Daarnaast draaft ze op die foto's behoorlijk over tempo, geen wonder dat het achterbeengebruik dan beter is, ze ontspant wel de bovenlijn maar dat ze haar achterhand effectiever gebuikt kun je ook niet zeggen. Daarnaast hangt ze daar veel zwaarder op het bit dan bij jou en bij een paard wat goed aan het bit is en haar lijf gebruikt zou dat juist lichter moeten worden.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:44

anneliesdj schreef:
Ik zie daar een paard wat zich idd iets meer opricht maar het voordeel van die oprichting komt niet uit de verf; namelijk het verder onderbrengen van het achterbeen. Dat kan ze ook niet want haar rug is daar nog veel te gespannen voor en die spanning zie je ook terug in de kaak.

Vergelijk de positie van haar bekken maar eens met de andere foto's... Haar rug is idd nog iets te weinig bol. Hij is niet zozeer gespannen, maar hangt wel wat door. Het been wordt niet verder ondergebracht omdat ze hier verzamelt, het tempo ligt heel laag en gaat richting piaffe. Desalniettemin gaat het achterbeen net voorbij de knie landen. Dat is een indicatie dat het achterbeen wel voldoende doorkomt.

anneliesdj schreef:
Daarnaast hangt ze daar veel zwaarder op het bit dan bij jou en bij een paard wat goed aan het bit is en haar lijf gebruikt zou dat juist lichter moeten worden.

Ze hangt niet aan beide teugels, wel nog te veel aan de binnenteugel. Als ze daarop na gaat geven loopt ze mooi los van de hand. Ze probeert zich nu nog steeds recht te maken om onder het nageven uit te komen, dat klopt. Maar het eerste begin is wel gemaakt. Eerst dat bekken los, en dan naar voren werken.
Laatst bijgewerkt door Woodstock op 28-10-09 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:53

Jij denkt dat het bekken het enige is wat ertoe doet? Ik zie op die foto veel meer fouten dan verbeteringen.

In hoeverre ze op de buitenteugel hangt is moeilijk te zeggen maar gezien de andere foto's lijkt ze daar net zo goed op te hangen maar heeft ze meer tegendruk op de binnenteugel doordat hij dubbel loopt.
Als ze druk op het bit zet om onder het nageven uit te komen ga je niet terug zitten trekken en dat zie ik hier wel gebeuren.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:56

Ik vind het bekken inderdaad veel belangrijker dan andere zaken. En nogmaals, de trainer zet geen druk, dat is de druk die het paard zelf neemt. De trainer biedt een stille zachte hand aan. Maargoed, geloof dat we het op dat punt iig niet eens gaan worden, dus so be it ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:45

Nee denk ook dat we het niet eens worden.
Ik zou liever een paard hebben wat lekker ontspannen loopt en goed aan het bit is, dan komt dat bekken en ruggebruik vanzelf.
Maarja, blijkbaar zijn er ook mensen die zich blindstaren op dat bekken.

En wbt die druk; de trainer is hier passief met zijn hand, hij staat het paard dus toe om erop te gaan hangen (in praktijk is dat hetzelfde als terugtrekken). Je kunt wel zeggen dat het paard het zelf doet maar dat wil niet zeggen dat je er als trainer niets aan hoeft te doen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 21:51

Zoals er eerder in dit topic werd verteld, is het Frans klassieke werk net even wat anders als wat iedereen gewend is. Hier gaat verzameling voor beweging.

Verder denk ik dat het tijd is om er een einde aan te breien hier. Ik plaats iig geen foto's meer, dat heb ik er wel van geleerd.
Als iemand deze discussie (graag zonder het gebruik van mijn foto's ;) ) door wil zetten, ga je gang maar open dan even een topic bij RT-D ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:06

Ik vind het jammer als je geen foto's meer plaats gillian, temeer omdat ik met mijn pony tegen ongeveer dezelfde problemen oploopt en ik het heel interessant vind hoe jij het oplost en vooral wat het resultaat daarvan is :)

Jij lost je problemen op door weg A kiezen, waar een ander weg B kiest. Dat kan allemaal, maar ik vind het wel jammer dat 'jouw' methode dan als niet goed bestempelt wordt en naar mijn idee er absoluut niet wordt geluisterd naar jouw standpunten. Het is de kunst open te staan, met een blanco blik naar andere (misschien nieuwe) wegen te kijken, te luisteren wat er gevraagd wordt en hoe men ermee wilt gaan werken en dan pas een mening geven zónder daarbij strak bij je eigen systeem te blijven.

Er zijn meer wegen die naar rome leiden en ik denk gillian, dat jouw foto's precies laten zien waar jij mee bezig bent. Misschien zijn de foto's niet helemaal goed qua ruggebruik/achterhand gebruik, maar daar is het training voor. Een paard kan niet én zijn achterbenen gebruiken én zijn rug goed gebruiken en nageeflijk zijn en een compleet perfect plaatje laten zien als hij iets doet wat hij moeilijk vind en wat hij nog moet leren. Volgens mij wilt ts dat het paard zichzelf gaat dragen, gaat leren wachten in plaats van in de hand te duiken en te drammen, de één lost dat zus op op en de ander wilt dat bereiken door het paard eerst op eigen benen te laten lopen en het ruggebruik evt voor lief te laten, dat komt later wel. Eerst los van voren, op eigen benen en dan zakt dat hoofd vanzelf wel.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 22:09

Ben blij dat er toch nog een aantal mensen zijn die het wél snappen Zap ;)
Bedankt voor je berichtje ;)
Maar ik plaats geen trainingsfoto's meer. Heb nl geen zin om mezelf iedere keer te moeten verdedigen, snappie ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:37

gillian schreef:
Zoals er eerder in dit topic werd verteld, is het Frans klassieke werk net even wat anders als wat iedereen gewend is. Hier gaat verzameling voor beweging.

Kan me niet voorstellen dat verzameling ook voor ontspanning, lossigheid en acceptatie van het bit gaat.
Maar goed, ik heb mijn punt gemaakt, veel succes verder.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:25

anneliesdj schreef:
gillian schreef:

Kan me niet voorstellen dat verzameling ook voor ontspanning, lossigheid en acceptatie van het bit gaat.
Maar goed, ik heb mijn punt gemaakt, veel succes verder.

En ja, je hebt het laatste woord _O- ;)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:54

Hoi Gillian,

leuk om de foto's nog even te zien. Je had het verhaal wel verteld maar met de foto's werd het wat completer. Eigenlijk heel herkenbaar, net als met het rijden van de week.

Ik vind het allemaal interesant en ik kom met de buuf zeker kijken als jullie weer een lesdag hebben. Dan nemen wij de theorie mee naar huis om in de basis te verwerken. Als mijn peuterFries dan groot genoeg is komen wij ook lessen!!!

Groetjes