Stanley @ Longeerwork (voor het eerst met mij)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: Stanley @ Longeerwork (voor het eerst met mij)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:46

Hmm als die spanning erin blijft zou je hem ook eens na kunnen laten kijken door een ostheopaat.. het kan zijn dattie een keer een val heeft gemaakt en ergens vastzit in zijn lijf en daarom die spanning behoudt.
Want een bijzetteugel verergert het dan alleen maar, dat is symptoombestrijding ipv. oplossing.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:50

Er zijn genoeg oefeningen op het dier te leren buigen naar rechts, maar ik denk dat het verstandig is om dit over een jaartje te gaan doen. Het dier moet nu nog helemaal niet vast worden gezet in zijn houding met een bijzet, hij moet juist zelf leren lopen. Ik zou als ik jou was hem nu gewoon nog lekker met rust laten en pas wanneer de spieren, het karakter, de leeftijd en de bouw het toelaten iets met hem gaan doen.

Het is een slechte start voor zo'n dier om er direct een teugel aan te gooien, als je hem zou willen leren longeren begin dan bij het begin, en ga pas na een half jaar "gewoon" longeren de stap verder met een bijzetteugel. Leer hem eerst reageren op de stemhulpen en leer hem de gangen op commando. Leer hem daarna pas dat hij zijn hoofd lager moet gaan dragen. Ieder paard kan "aan de teugel" lopen, maar niet ieder paard kan op de juiste manier worden beleerd. Stap voor stap, en sla zeker geen 'stap over omdat je er zelf haast bij hebt.

Als je hem los in een longeerkraal hebt hoeft hij niets aan zijn lijf te hebben, dan kun je hem ook de commando's leren. Veel paarden hebben een goede en een mindere kant, maar dit zal echt wel goed komen.

Maar de tip voor nu! Lekker op het land gooien met soortgenootjes, lekker paard laten wezen en over een jaartje op een rustige manier op gaan pakken....

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:09

@TS hij is gewoon nog jong en vind het gewoon nog spannend
gewoon lekker met hem blijven poetsen en wandelen,kan je hem eruit halen als die in het weiland staat?

Ik zou nog helemaal niet aan osteopaten en dat soort dingen beginnen,hij is gewoon gespannen omdat het allemaal nieuw en onwennig is.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 12:12

orienta schreef:
@TS hij is gewoon nog jong en vind het gewoon nog spannend
gewoon lekker met hem blijven poetsen en wandelen,kan je hem eruit halen als die in het weiland staat?

Ik zou nog helemaal niet aan osteopaten en dat soort dingen beginnen,hij is gewoon gespannen omdat het allemaal nieuw en onwennig is.

Hij staat impriesiepe gewoon 24/7 op het land en we kunnen hem eruit halen wanneer wij dat willen.
Ik denk ook niet dat het een goed idee is om hem nu al bij een osteopaat te laten komen zeg maar, daar is hij te jong voor

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:13

Nou dat ie er altijd zo gespannen bij staat zou mij toch zorgen baren.. mijn jonkie was ook niet meteen 100% ontspannen maar los in de bak of op de poetsplaats was/is het gewoon een luiwammesie hoor.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:15

Ik heb het hele topic doorgelezen jeetje zeg.

TS, Ik vind het echt een heel leuk paardje, wees er zuinig op. Het belangrijkste voor zo'n jong dier is rust en vertrouwen en probeer hem dat dan ook te geven. Door hem te longeren met die bijzet , bouw je de spanning alleen maar verder op. en dat is niet de bedoeling lijkt me. Gooi hem lekker los, ga spelen met hem. Wees wel consequent maar houd hem lekker ontspannen, dat hij dat loswerken als leuk gaat zien. Ik moet toegeven dat ik zelf niet zo'n fan ben van longeren, goed longeren is echt heel lastig en ken helaas maar weinig mensen die dat echt goed kunnen. En vooral met zo'n jong dier heb je handigheid e.d. nodig. Probeer gewoon lekker , zonder druk , aan de ontspanning te werken :) Lekker tutten enzo.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:18

@ myour het ene paard is natuurlijk wat nuchterder dan de ander he ;)

Gewoon lekker veel met hem bezig zijn op een leuke manier(poetsen wandelen)
dan word ie vanzelf rustiger ermee!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:22

Nuchter is wat anders dan dat ie overal gespannen is, dat lijkt me ook niet helemaal goed? Ik zou er in ieder geval m'n vraagtekens bij zetten.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:24

ach het beestje is nog jong.
ik zou lekker nog een jaartje met hem tutten maar als dat gespannen niet beter word dan zou ik er wel naar laten kjiken ja.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:25

Geloof dat er aan osteopathie geen leeftijd aan gebonden zit hoor :)
Als hij ergens vast zit lijkt het mij juist beter om het eerder te ontdekken, aangezien hij het ergens anders kan compenseren en daardoor op nog meer plaatsen vast kan komen te zitten..
Het is natuurlijk niet zeker dattie vastzit, maar een controle kan geen kwaad.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:28

Osteopaat kan zeker geen kwaad, en daarbij vonden de meeste paarden die ik gezien heb zo'n behandeling erg fijn. Ikzelf vind het ook vet fijn als k weer naar de osteo moet :j

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:32

das waar
maar ja het is niet het paard van TS
die eigenaar moet er dus wel zin in hebben om zo iemand te laten komen.

Dus eerst nog meer even lekker tutten

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 12:38

Even een tip: De eigenaar op zit ook op bokt, dus als je wat tegen haar wilt melden moet je bij: graafstra zijn ;)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:41

Ik hoef niks aan haar te melden hoor ;)

maar ik zou als ik jou was het gewoon met haar bespreken wat jij er van vind en wat je problemen zijn
iedereen kan wel zeggen je moet dit en dit doen maar het is niet jouw paard dus jij heb er ook geen zeggen over wat er met het beestje gebeurd

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:43

Een osteopaat omdat een paard een wat gespannen is. Het gaat echt weer nergens over... Laat de ts toch lekker lol hebben, eerst was het longeren al niet goed en nu is de algehele gezondheid van het paard in gevaar. Haha.

Ik vindt dat het paard op de foto's zonder de bijzet er namelijk helemaal niet zo angstig, gespannen en vast uitzien. :) Ik denk dat het puur voortkomt uit jongigheid en het niet snappen van hetgeen wat van em gevraagd wordt...

Bovendien is het nogal onzin voor ieder ding een osteopaat of DA in te schakelen, dat is leuk met een behoorlijke bankrekening maar anders niet te doen... Bovendien kun je veel dingen ook weer loswerken met een correcte training aan de longe ;) (en later evt. onder het zadel.. )

Ts; ik zou een algehele check laten doen als ik jou was, dan weet je zeker dat je alles uitsluit en over 2 jaar met een gezond paard kan longeren.. :P

Nogmaals veel succes!

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:47

Chaos schreef:
Een osteopaat omdat een paard een wat gespannen is. Het gaat echt weer nergens over... Laat de ts toch lekker lol hebben, eerst was het longeren al niet goed en nu is de algehele gezondheid van het paard in gevaar. Haha.

Ik vindt dat het paard op de foto's zonder de bijzet er namelijk helemaal niet zo angstig, gespannen en vast uitzien. :) Ik denk dat het puur voortkomt uit jongigheid en het niet snappen van hetgeen wat van em gevraagd wordt...

Bovendien is het nogal onzin voor ieder ding een osteopaat of DA in te schakelen, dat is leuk met een behoorlijke bankrekening maar anders niet te doen... Bovendien kun je veel dingen ook weer loswerken met een correcte training aan de longe ;) (en later evt. onder het zadel.. )

Ts; ik zou een algehele check laten doen als ik jou was, dan weet je zeker dat je alles uitsluit en over 2 jaar met een gezond paard kan longeren.. :P

Nogmaals veel succes!

je haalt me de woorden uit me mond..hier sluit ik me helemaal bij aan!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:51

Een paard wat zn hoofd de hele tijd de lucht ingedrukt houd, al zo staat bij het poetsen en wandelen, en zeer moeilijk op de rechterhand kan lopen...
Dat vinden jullie dus gewoon compleet normaal klinken? :+

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:53

dat paard moet gewoon wennen dat ie in mensen handen is,is niet zo gek dat ie gespannen is,ieder jong paard is weleens gespannen.

hij zal heus niet 24 uur per dag met ze hoofd in de lucht gedrukt staan

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 12:53

x_Marr schreef:
Een paard wat zn hoofd de hele tijd de lucht ingedrukt houd, al zo staat bij het poetsen en wandelen, en zeer moeilijk op de rechterhand kan lopen...

In dat opzichte gebruikt heeft hij wel een actief achterhand dus hij zit niet geheel vast zou je dan zeggen, want anders zou hij alles weg drukken en hij loopt gewoon goed verder, ik zelf denk gewoon dat het spanning is :j aangezien het af en toe een aansteller eerste klas is. En hij is met aankoop van top tot teen na gekeken en dat is begin dit jaar geweest

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:55

Wat een topic zeg!..brrrrr.

Ik ben het met Chaos eens. het paardje begrijpt niet wat je van hem vraagt.

Toen mijn paardje 2 was ben ik veel met haar gaan wandelen, grondwerkjes met haar gaan doen, voorwaarts lopen. paar pasjes achterwaarts. Zo dat ze haar balans leerde te krijgen. :)

Verder, zou ik dit niet elke dag doen, 1 of 2 keer in de week een half uurtje is meer dan genoeg. ;)

Het longeren zou ik even laten voor wat het is, zorg eerst dat de basis dingetjes, zoals wandelen, achterwaarts gaan goed is.

Hou er zelf rekening mee dat hij nog jong is. En met 2 jaar kan je gerust grondwerk doen maar niet te lang :)

Ik zou alleen geen algehele check doen nu. paardje is nog in de groei en niet helemaal in balans qua bouw...

succes ermee ;)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 12:55

orienta schreef:
dat paard moet gewoon wennen dat ie in mensen handen is,is niet zo gek dat ie gespannen is,ieder jong paard is weleens gespannen.

hij zal heus niet 24 uur per dag met ze hoofd in de lucht gedrukt staan

Nee want (wat ik als het goed is ook al heb gemeld) is dat hij na een tijdje (als alle energie en spanning eruit geknald is door hem) dan gaat hij meer relaxen.

Hij is vandaag gelongeert door de eigenaar en ik geloof dat het wel goed ging, maar er was ook een voor hem vreemd persoon met hem bezig en dat vond hij al helemaal niet prettig en daar blijft hij gesterst van.

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:56

x_Marr schreef:

als je in haar profiel kijkt staat hij gewoon vast aan de muur en is die lekker ontspannen..dus dat is naar mijn weten niet de "hele tijd" met hoofd in de lucht en is die dus niet gespannen op de foto's in haar profiel

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:58

is die hulpteuegel op de foto's nu een slof of bijzet?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:00

lijkt mij een slof

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 13:02

jojo23 schreef:
x_Marr schreef:

als je in haar profiel kijkt staat hij gewoon vast aan de muur en is die lekker ontspannen..dus dat is naar mijn weten niet de "hele tijd" met hoofd in de lucht en is die dus niet gespannen op de foto's in haar profiel

Hij is wel is gespannen met poetsen maar dat is vooral in het begin of als er iets gebeurt, maar hij is het meest gespannen als je iets doet met een spray o.i.d.
Maar al met al is dit topic niet gemaakt om alleen maar te praten over hoe slecht mijn verzorg paard het heeft :Y) want dat is echt niet waar :')