Nadelen bitloos rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 09:19

Snovje schreef:
Beste bokkers,

Ik heb nog niet gelezen wat ik wilde dus vandaar dat ik het maar even heir neerzet.

Ik vroeg me al enige tijd af wat beter was met of zonder bit. Om neit al mijn afweging hier neer te zetten even kort. Ik heb gekozen voor een cook bitloos hoofdstel. Mijn paard (haf) was ruim 4,5 jaar oud en vond dat haar en mijn tijd rijp was om beginnen met in te rijden. In het begin ging het redelijk. Eerst longeren met dubbele lijn en na een paar maanden plus minus 4 mnd erop. Moet zeggen dat ik toen nog geen zadel had. Ik reed dus af en toe en dan bitloos en zonder zadel. .

Op een gegeven moment zowel met longeren als onder de man begon ze zich hevig te verzetten en zetten haar hals stijf en ging er eigen kant op. Ik moest met twee handen haar om trekken om te voorkomen dat ze in galop de bak uit renden. Na een lange tijd heb ik besloten om toch met bit te rijden, terwijl ik dat eigenlijk niet wilde. Het ging een stukje beter. Ze probeerde nog eens weg te rennen maar met een kleine correctie was het over.

Nu vraag ik me dus af ..... waar ligt dit nu aan. Toch een soort harde prikkel die duidelijker overkomt? Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Hoewel altijd moeilijk om op afstand een oordeel te geven, lijkt me toch dat het niet aan het bitloos heeft gelegen, maar denk ik eerder aan ofwel verzet omdat er lichamelijk iets niet in orde was of misschien psychisch net wat te veel druk bij het beleren, wat teveel ineens. Om dan over te stappen op bit zou ik niet zo snel doen, want idd denk ik dat er dan een soort gehoorzaamheid ontstaat o.b.v. een pijnprikkel en dat is eigenlijk niet de juiste weg. Er moet vertrouwen ontstaan en het leerproces moet in het goede tempo plaatsvinden, maar niet onder druk van hulpmiddelen zoals pijnprikkels door bit.
Persoonlijk was ik in jouw geval juist een stap terug gegaan en minder gaan werken en bijv wat meer grondwerk etc doen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:23

Ik kan anders prima met aanleuning rijden met een crossrope. Overgens zonder dat er daarbij zoveel druk op de neus komt dat er geen reactie meer is. Heel simpel doordat mijn merrie zichzelf heeft geleerd te dragen en ik dus met of zonder bit bijna geen gewicht in mijn handen heb. Er is een licht contact met de mond als communicatiemiddel. Ik hoef niet haar hoofd te dragen wat ik bij andere paarden soms wel het gevoel krijg doordat je echt aardig wat in je handen hebt leunen. Als je paard goed zelf op zijn 4 benen loopt en zijn eigen hoofd draagt kan je prima die lichte verbinding rijden die "aanleuning" wordt genoemd

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:08

simodi schreef:
Snovje schreef:
Beste bokkers,

Ik heb nog niet gelezen wat ik wilde dus vandaar dat ik het maar even heir neerzet.

Ik vroeg me al enige tijd af wat beter was met of zonder bit. Om neit al mijn afweging hier neer te zetten even kort. Ik heb gekozen voor een cook bitloos hoofdstel. Mijn paard (haf) was ruim 4,5 jaar oud en vond dat haar en mijn tijd rijp was om beginnen met in te rijden. In het begin ging het redelijk. Eerst longeren met dubbele lijn en na een paar maanden plus minus 4 mnd erop. Moet zeggen dat ik toen nog geen zadel had. Ik reed dus af en toe en dan bitloos en zonder zadel. .

Op een gegeven moment zowel met longeren als onder de man begon ze zich hevig te verzetten en zetten haar hals stijf en ging er eigen kant op. Ik moest met twee handen haar om trekken om te voorkomen dat ze in galop de bak uit renden. Na een lange tijd heb ik besloten om toch met bit te rijden, terwijl ik dat eigenlijk niet wilde. Het ging een stukje beter. Ze probeerde nog eens weg te rennen maar met een kleine correctie was het over.

Nu vraag ik me dus af ..... waar ligt dit nu aan. Toch een soort harde prikkel die duidelijker overkomt? Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Hoewel altijd moeilijk om op afstand een oordeel te geven, lijkt me toch dat het niet aan het bitloos heeft gelegen, maar denk ik eerder aan ofwel verzet omdat er lichamelijk iets niet in orde was of misschien psychisch net wat te veel druk bij het beleren, wat teveel ineens. Om dan over te stappen op bit zou ik niet zo snel doen, want idd denk ik dat er dan een soort gehoorzaamheid ontstaat o.b.v. een pijnprikkel en dat is eigenlijk niet de juiste weg. Er moet vertrouwen ontstaan en het leerproces moet in het goede tempo plaatsvinden, maar niet onder druk van hulpmiddelen zoals pijnprikkels door bit.
Persoonlijk was ik in jouw geval juist een stap terug gegaan en minder gaan werken en bijv wat meer grondwerk etc doen.

Het is inderdaad heel moeilijk om met zekerheid te zeggen wat hier aan de hand is, mogelijk is het ook een combinatie van een aantal zaken. Waar ik in dit geval zeker rekening mee zou houden is dat bij de Haffen nogal eens voorkomt dat ze hun schouders ophalen over een hulp, ze zijn vrij nuchter en als ze gaan uitproberen hoever ze komen als eens een hulp negeren, kun je echt in de problemen komen. Maar je kunt ook niet zomaar zeggen dat dit niet voortkomt uit teveel druk van de ruiter of een zadel dat ondertussen niet meer helemaal lekker ligt, enz.
In dit geval vind ik (tijdelijk) een bitje gebruiken om het veilig te houden verstandig, maar kijk ook heel kritisch naar waar je mee bezig bent.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:08

opala schreef:
Snovje: Ik ben er simpel in "werkt het bitloos ... ga je ermee door, werkt het niet, dan houdt het op" .... veiligheid voor alles

Dat klopt ben ik het mee eens. Daarom is de keuze ook gemaakt daarbij ook om het plezier. Ben alleen benieuwd of er een reden is voor dit.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:14

Snovje schreef:
Beste bokkers,

Persoonlijk was ik in jouw geval juist een stap terug gegaan en minder gaan werken en bijv wat meer grondwerk etc doen.[/quote]
Het is inderdaad heel moeilijk om met zekerheid te zeggen wat hier aan de hand is, mogelijk is het ook een combinatie van een aantal zaken. Waar ik in dit geval zeker rekening mee zou houden is dat bij de Haffen nogal eens voorkomt dat ze hun schouders ophalen over een hulp, ze zijn vrij nuchter en als ze gaan uitproberen hoever ze komen als eens een hulp negeren, kun je echt in de problemen komen. Maar je kunt ook niet zomaar zeggen dat dit niet voortkomt uit teveel druk van de ruiter of een zadel dat ondertussen niet meer helemaal lekker ligt, enz.
In dit geval vind ik (tijdelijk) een bitje gebruiken om het veilig te houden verstandig, maar kijk ook heel kritisch naar waar je mee bezig bent.[/quote]

Waratje
Fijn en duidelijk antwoord. Wat je zegt klopt helemaal. Kritisch kijken naar haar enmij blijf ik doen. Ze is dan ook heel dominant en gaat tot het uiterste. Misschien als straks alles duidelijk is kan ik eens proberen hoe bitloos gaat. Vindt de verwoording van je erg fijn. Kon het niet zo mooi en duidelijk uitleggen. IK ga zo dan maar toch vooruit. Als we een belangrijk punt met elkaar hebben opgelost komt het denk ook wel goed. Daarbij vraag ik me nogmaals af waarom het met bit wel gaat en zonder niet. IS het toch eens oort pijnprikel of duidelijker hulpen zonder ruis? Alleen heeft iedereen een andere mening. Duidelijkheid krijgen we nooit 100% omdat we het niet aan de paarden kunnen vragen. Kortom ik sluit me aan met wat waratje zegt.

Thanx :D

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:55

moonfish13 schreef:
Hoezo kortzichtig?
Tja zo kan je het ook lezen he? >;)
* of je hebt je zodanig verdiept in bitloos dat je er zoveel van weet? :Z *

Qua aanleuning misschien?
Je krijgt ruis in je hulpen met bepaalde optomingen als je met aanleuning rijd.
Bijv. een hackamore, die zijn nou eenmaal niet bedoeld om te rijden met continu contact terwijl dat wél gevraagd word in de dressuur. :)*
Touwhalster hetzelfde, ook niet bedoeld om met aanleuning te rijden evenals CRB.
Heel veel systemen vind ik niet geschikt om met aanleuning te rijden, mede omdat je daardoor de een ruis krijgt in je hulpen.

Ik vind een apparte categorie niet gek.
Zeg ik dat je bitloos minder kan bereiken?
Nee, erg kortzichtig om dit meteen te denken.
Oja, ik rijd zelf bitloos en wil ik de toekomst mijn toekomstige paard bitloos gaan rijden dus ik ben geen klassiek figuur en sta voor veel open.
Ik vind dat ik pas wat mag zeggen van bitloos als ik het zelf geprobeerd heb is vind ik.

Hoezo aangevallen.... jeetje zeg, ik bedoel het niet kwaad hoor! :(:)
Ik zeg toch niet dat jij zegt dat je met bitloos minder kunt bereiken? Ik denk dat ze dit wel een beetje suggereren door er een aparte categorie mee te maken.

Het is in de dressuur toch het doel om het paard zodanig te laten lopen dat hij z'n lichaam en spieren goed gebruikt en op de fijnste hulpen? Waarom moet dat met aanleuning? Dit zou je ook kunnen laten zien met een halsring (mits daarop goed getraind is, zie die alexander nog iets...., ik zeg niet dat iedereen dat kan). Maar dat mag dus niet omdat je perse je teugels op maat moet hebben? Of begrijp ik je nu weer verkeerd.. :?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:57

Wat ik bedoel is als jij met waslijntjes je gehele proef correct kunt rijden, dan is daar toch niets mis mee? Of mag dit dus niet? Want dat begrijp ik nu uit jou antwoord wat betreft aanleuning.. (of ik begrijp die term niet, dat kan ook)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:47

Sannessep schreef:
Wat ik bedoel is als jij met waslijntjes je gehele proef correct kunt rijden, dan is daar toch niets mis mee? Of mag dit dus niet? Want dat begrijp ik nu uit jou antwoord wat betreft aanleuning.. (of ik begrijp die term niet, dat kan ook)

Daar heb je m.
Je mag niet met waslijntjes rijden inderdaad. (aanleuning)
Vandaar dat ik het niet gek vind dat er wedstrijden komen voor bitloos.

Je kan een paard hebben wat bijv. bij druk op de teugel achter de teugel kruipt.
Dan zou je bijv. bitloos kunnen gaan rijden zodat je niet met ''druk'' hoeft te rijden maar met waslijntjes.
Dan krijg je denk ik ruzie in de dressuurwereld. :D

Aanleuning is het vriendelijke open contact tussen ruiterhand en paardenmond.

trustHim

Re: Nadelen bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:50

Zal van de week dan toch eens foto's laten maken van mijn bitloos in aanleuning gaande paardje :+

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:07

moonfish13 schreef:
Daar heb je m.

Je kan een paard hebben wat bijv. bij druk op de teugel achter de teugel kruipt.
Dan zou je bijv. bitloos kunnen gaan rijden zodat je niet met ''druk'' hoeft te rijden maar met waslijntjes.
Dan krijg je denk ik ruzie in de dressuurwereld. :D

Aanleuning is het vriendelijke open contact tussen ruiterhand en paardenmond.

Ow. Dat wist ik niet. Dan moet ik dat ook maar weer dom vinden. Als jij je paard alles kunt laten doen, zonder die aanleuning.. wat is dan het probleem? Nou ja, daarom zal ik ook wel nooit een echte 'dressuurmuts' worden. Ik vind het wel leuk hoor, maar al dit soort regeltjes zakt mij dan de broek van af...
Niet dat ik mijn paardje zo goed voor mekaar heb dat ik met waslijntjes moeilijke oefeningen kan doen hoor, zo ver ben ik nog lang niet. Met aanleuning kan ik dat nog niet eens. Maar dat zou wel een mooi streven zijn, denk ik ;)

Maar even gewoon feiten in plaats van mijn mening.. waarom is dit zo gesteld? Waarom wil de jury perse 'aanleuning' zien? Het staat toch niet in de 'klassieke dressuur' vermeld dat dit noodzakelijk is? Of toch wel? (zijn gewoon vragen hoor, bedoel er verder niets mee, voordat ik straks iemand op de tenen sta ;) )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:14

Waarom, geen idee.
Dat weet iemand anders vast wel.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:44

moonfish13 schreef:
Daar heb je m.

Nooit geweten dat het verplicht is met een contactteugel te rijden, waar staat dat in de reglementen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:48

Naar mijn weten mag je niet met half doorhangende waslijnen rijden naar mijn weten.
Ziet er trouwens errug netjes uit je wedstrijdfoto's!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:54

Dank je :)

Ik denk dat het wel mag, maar dat de jury het wat minder kan waarderen :D Maar er zijn genoeg bitloze optomingen waarbij je wel gewoon aanleuning hebt zoals met bit.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:08

Daan_Ordeal schreef:
Dank je :)

Ik denk dat het wel mag, maar dat de jury het wat minder kan waarderen :D Maar er zijn genoeg bitloze optomingen waarbij je wel gewoon aanleuning hebt zoals met bit.

Oke dan, de jury vind het minder, das imo hetzelfde. :+
De meeste hoofdstellen vind ik daar niet echt geschikt voor vanwege scherpe neusriemen..
Ik zoek dus nog naar het perfecte hoofdstel. :Y)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:11

Welke optomingen vind jij een scherpe neusriem hebben dan? Ik ben ook wel van mening dat niet alle optoming toegestaan moeten worden als er bitloos dressuur gestart gaat worden.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:25

Inderdaad, een gewoon touwhalstertje moet je niet met aanleuning rijden, dat is inderdaad scherp op de neus, zeker als deze ook nog uit dun touw is gemaakt.

@ Daan_Ordeal. Met welke optoming rijd jij? Volgens mij een CrossRope toch? Daar zit wel een brede neusriem op. Bevalt die goed of heb je nog meer bitloze hoofdstellen?

Ik heb het bij mijn shetje ook eens geprobeerd (ben bezig met lange lijnen, bedoeling is van't zomer voor de kar), maar dat beviel niet zo goed. Ik had zelf even een proefmodel gemaakt van een cross rope, maar die snapte er helemaal geen jota van en drukte zich er tegenin. Paar keer geoefend maar ging alleen maar slechter, dus hem heb ik wel weer een bitje in gedaan. Vind ik wel heel jammer, want hij heeft waarschijnlijk iets niet helemaal goed in z'n mond, waardoor hij het bit ook niet fijn vind (laat ik binnenkort nog wel weer naar kijken, maar is voor een jaar terug ook gedaan en toen was er niets aan de hand). Als hij het bit eenmaal in heeft is er niets aan de hand, maar hij wil hem zo niet aannemen. En ik ben daar wel altijd heel voorzichtig mee geweest, dus dat kan het ook niet zijn (heb nu een ander bitje gekocht, dubbel gebroken en iets groter, eens kijken of het daar beter mee gaat).

En iets van een side pull, iemand daar ervaring mee? Er zou trouwens ook een nieuwe variant op de markt komen van Marylot (wat vorm betreft) ik zal het even proberen op te zoeken.

Edit: heb um al. Deze is ontworpen door Lotje Moerdijk. Ik heb haar hele site gelezen en moet zeggen dat ik me wel kan vinden in veel dingen die zij vertelt en uitlegt. In ieder geval, dit is haar ontwerp en zou volgens haar het ideale model moeten zijn. Nou hou ik zelf niet zo van die kunststof dingen, ik vind leer veel mooier, misschien komt daar nog wel een variant van (zoals die bruine CRB van Emiel Voest, die vind ik echt mooi om te zien). Volgens mij is het hetzelfde als een CRB, alleen dan zijn de gekruiste delen onder de neusriem nog weer door een ring geleid. Ik kan het niet helemaal goed zien op de foto's... Misschien dat iemand anders hier al gebruiks-ervaring mee heeft?
http://www.marylot.com/E_frame.html?http://www.marylot.com/ (dan even klikken op Bitless Bridles en dan scrollen naar "Controller".

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:49

Ik rij met het kruislingse systeem onder de kaken (Dr Cook). Ik heb meerdere hoofdstellen, die van Harry's Horse en FRA. Tot voor kort had ik ook die van Emiel Voest maar die was eigelijk iets te groot dus die ga ik nog een maatje kleiner bestellen. Dit vind ik een erg mooi hoofdstel en deze heeft een brede zachte neusriem. Ik doe sowieso altijd een onderlegger onder de neusriem.

Ik vind dit systeem erg goed bevallen :j

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:03

Oke, das mooi om te horen! Als ik er ééntje aan zou schaffen zou dat denk ik ook die van Emiel zijn, aangezien deze ook van goeie leder kwaliteit is (voor zover ik heb kunnen beoordelen).

Ik heb net even een mailtje gestuurd naar Lotje Moerdijk over dat bitloos hoofdstel waar ik het hierboven over had. Heb haar gevraagd of ze er zelf al ervaringen mee opgedaan heeft en of ze die zou willen delen. Ben benieuwd.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:23

Wat is de afwerking van Marylot slecht zeg! Het is me nooit eerder opgevallen. Maar zoals dit er uit ziet... dan maak ik liever zelf iets.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:44

Die van Voest is inderdaad super kwaliteit!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:32

En iets van een side pull, iemand daar ervaring mee? Er zou trouwens ook een nieuwe variant op de markt komen van Marylot (wat vorm betreft) ik zal het even proberen op te zoeken.

Edit: heb um al. Deze is ontworpen door Lotje Moerdijk. Ik heb haar hele site gelezen en moet zeggen dat ik me wel kan vinden in veel dingen die zij vertelt en uitlegt. In ieder geval, dit is haar ontwerp en zou volgens haar het ideale model moeten zijn. Nou hou ik zelf niet zo van die kunststof dingen, ik vind leer veel mooier, misschien komt daar nog wel een variant van (zoals die bruine CRB van Emiel Voest, die vind ik echt mooi om te zien). Volgens mij is het hetzelfde als een CRB, alleen dan zijn de gekruiste delen onder de neusriem nog weer door een ring geleid. Ik kan het niet helemaal goed zien op de foto's... Misschien dat iemand anders hier al gebruiks-ervaring mee heeft?
http://www.marylot.com/E_frame.html?http://www.marylot.com/ (dan even klikken op Bitless Bridles en dan scrollen naar "Controller".[/quote]

Ik wordt helemaal gek van al die soorten bitloze optomingen. Vele hebben andere namen maar de werking is volgens mij hetzelfde. Jij hebt het nu over een Marylot Crosslink. Maar die heeft toch een zelfde werking als een dokter cook?

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:35

Heeft iemand de webiste voor me van emiel voets? Krijg deze niet gevonden c.q te pakken via google :o

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:40

Snovje schreef:
Heeft iemand de webiste voor me van emiel voets? Krijg deze niet gevonden c.q te pakken via google :o

http://www.emielvoest.nl/ Is niet zo moeilijk toch? Misschien had je het verkeerd getypt ;) ... Of bedoel je een andere?

Ik heb het niet over de Crosslink bij de Marylot, maar die verderop in het rijtje staat, de Controller. Deze is wat anders dan een gewone crosslink. Al moet ik dus nog even uitzoeken wat er dan precies anders aan is. Volgens Moerdijk's theorie zou dit de ideale bitloze optoming zijn (volgens haar dus he), dus dat wordt onderzocht.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:15

Snovje schreef:

Sidepull heb ik twee versies geprobeerd. De ene is de "gewone" sidepull van leer met touw over de neus, de andere is van Libby's, gemaakt van webbing.
De gewone sidepull vond ik te hard op de neus en je hebt geen verstelmogelijkheden om hem beter passend te maken, tenzij je het touw vervangt. Het stuk over de neus was voor mijn paard te kort, waardoor het bakstuk erg dicht bij het oog komt, zeker bij wat eenzijdige druk. Als je het touw vervangt voor een passend stuk leer, zou het een bruikbare constructie kunnen zijn
Die van Libby's is wat dat betreft wel beter (lees: ruimer), maar de constructie om de neus is in twee delen waar je ook een aansnoereffect mee kunt krijgen. Het stukje met de ringen voor de teugels gaat onder de kin door en is via twee ringen aan het bovenstuk bevestigd. Als je flink druk geeft op twee teugels snoert hij dus dicht, maar als je eenzijdige teugelhulp geeft kan het onder de kin door schuiven, wat irritant kan zijn, maar bovendien een vage hulp is.

Belangrijkste punt bij het kiezen van een optoming is toch wat je paard er van vindt, sommige paarden flippen van kruislingse optomingen, sommigen kunnen niet tegen druk op de neus (dan heb je dus echt een probleem als je bitloos wilt :+ ), sommigen houden niet van druk achter de oren, etc. Je kunt heel leuk op basis van argumenten verzinnen dat een optoming ideaal zou moeten zijn, maar als je paard daar anders over denkt, dan houdt het toch op. 8-)