Snovje schreef:Beste bokkers,
Ik heb nog niet gelezen wat ik wilde dus vandaar dat ik het maar even heir neerzet.
Ik vroeg me al enige tijd af wat beter was met of zonder bit. Om neit al mijn afweging hier neer te zetten even kort. Ik heb gekozen voor een cook bitloos hoofdstel. Mijn paard (haf) was ruim 4,5 jaar oud en vond dat haar en mijn tijd rijp was om beginnen met in te rijden. In het begin ging het redelijk. Eerst longeren met dubbele lijn en na een paar maanden plus minus 4 mnd erop. Moet zeggen dat ik toen nog geen zadel had. Ik reed dus af en toe en dan bitloos en zonder zadel. .
Op een gegeven moment zowel met longeren als onder de man begon ze zich hevig te verzetten en zetten haar hals stijf en ging er eigen kant op. Ik moest met twee handen haar om trekken om te voorkomen dat ze in galop de bak uit renden. Na een lange tijd heb ik besloten om toch met bit te rijden, terwijl ik dat eigenlijk niet wilde. Het ging een stukje beter. Ze probeerde nog eens weg te rennen maar met een kleine correctie was het over.
Nu vraag ik me dus af ..... waar ligt dit nu aan. Toch een soort harde prikkel die duidelijker overkomt? Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
Hoewel altijd moeilijk om op afstand een oordeel te geven, lijkt me toch dat het niet aan het bitloos heeft gelegen, maar denk ik eerder aan ofwel verzet omdat er lichamelijk iets niet in orde was of misschien psychisch net wat te veel druk bij het beleren, wat teveel ineens. Om dan over te stappen op bit zou ik niet zo snel doen, want idd denk ik dat er dan een soort gehoorzaamheid ontstaat o.b.v. een pijnprikkel en dat is eigenlijk niet de juiste weg. Er moet vertrouwen ontstaan en het leerproces moet in het goede tempo plaatsvinden, maar niet onder druk van hulpmiddelen zoals pijnprikkels door bit.
Persoonlijk was ik in jouw geval juist een stap terug gegaan en minder gaan werken en bijv wat meer grondwerk etc doen.
*