Welke teugel voor lange lijnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Welke teugel voor lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 08:48

Hallo bokkers,

Ik wil met Silence het werken aan de lange lijnen gaan oppakken.
Daarom heb ik de DVD van Piet Bakker aangeschaft.
Deze werkt met één lange doorlopende teugel.
Op internet ben ik dus gaan zoeken en heb wat mailcontact met een winkel die deze verkoopt.
Toen ik aangaf dat wij er nog echt mee moeten beginnen, raadde deze mij aan om geen lange doorlopende teugel te nemen, maar twee losse lijnen van ieder zo´n 6.5m.

Wat raden jullie aan als je ermee gaat beginnen? Inderdaad twee losse lijnen, of één lange doorlopende teugel?

Mij persoonlijk lijkt één doorlopende teugel makkerlijker, maar dat kan gevoel/idee zijn natuurlijk.

Alvast bedankt.

Zilfstar

Re: Welke teugel voor lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:58

Silence schreef:
Hallo bokkers,

Ik wil met Silence het werken aan de lange lijnen gaan oppakken.
Daarom heb ik de DVD van Piet Bakker aangeschaft.
Deze werkt met één lange doorlopende teugel.
Op internet ben ik dus gaan zoeken en heb wat mailcontact met een winkel die deze verkoopt.
Toen ik aangaf dat wij er nog echt mee moeten beginnen, raadde deze mij aan om geen lange doorlopende teugel te nemen, maar twee losse lijnen van ieder zo´n 6.5m.

Wat raden jullie aan als je ermee gaat beginnen? Inderdaad twee losse lijnen, of één lange doorlopende teugel?

Mij persoonlijk lijkt één doorlopende teugel makkerlijker, maar dat kan gevoel/idee zijn natuurlijk.

Alvast bedankt.

Ik heb een oude slofteugel gepakt voor onze shet Sando. Voordeel is dat deze met een gesp in het midden vast zit. Kun je dus OOK met 2 lossen gedeelten werken of een doorlopende. Mijn ervaring na 1 keer LL werken is dat ik hem vast laat zitten. Werk zelf eigenlijk nooit met 2 losse gedeelten. Als je er 1 uit je hand laat schieten... kan je poaard erop gaan staan, heb je nog maar 1 kant van het bit in bedwang (gan ze makkelijker hangen). Nu als Sando zich naar mij omdraait omdat ie het niet snapt , zit ie wel helemaal in de beide teugels gedraaid, maar dat is dan zijn probleem Clown

Maar het lijkt mij erg lang 2x 6,5 meter! Ik weet dat jij een groter dier hebt dan ik, maar als ik zo op de DVD kijk van Piet heeft die ook niet zulke lange teugels hoor.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 09:00

Mij lijkt 1 doorlopende ook makkelijker. Twee losse lijnen lijkt me zo´n berg teugels in je handen.
Maar ik denk vraag het even na bij de mensen die al lange lijnen werk doen Knipoog

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:10

Silence schreef:
Mij lijkt 1 doorlopende ook makkelijker. Twee losse lijnen lijkt me zo´n berg teugels in je handen.
Maar ik denk vraag het even na bij de mensen die al lange lijnen werk doen Knipoog

Je met die slofteugel heb ik al een moeite omdat Sando zo klein is. Heb dus iets van 2 meter in een lus in mijn ene hand.

Voor tips kun je anders ook even in het topic van de shetten aan de Lange Lijnen kijken. Daar zit ook iemand bij (Botknaam: eliine (met dubbel ii! kun je dus ook opzoeken)) die ook les krijgt van Piet bakker. Dan kun je haar misschien PB-en over de lenget vd teugels.

Succes.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 09:11

Bedankt.
Ik vind 2x 6.5 meter sowieso al heel wat. Silence is niet groot, dus ik heb dan echt heel wat metertjes lijn in mijn handen.
Moet voor mij ook wel te doen blijven natuurlijk, heb maar kleine handjes Clown

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:12

Piet Bakker maakt zelf lijnen. Gewoon bij de bouwmarkt vandaan met drukkers bij het bit.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:13

heb je nog een slofteugel liggen?? Zou ik die gebruiken. Ik lange TEUGEL Knipoog ook met mijn paard (1.80m) en gebruik ook gewoon een slofteugel (en ook meerdere keren les gehad van PB)

Zeker om te beginnen zou ik niet alles aanschaffen, ga het eerst uitproberen en als het je echt ligt, kan je altijd nog wat aanschaffen toch?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 09:14

Nooit geweten dat de bouwmarkt daar de spullen voor had Bloos . Wel goed als tip OK dan!

somokkele: Ik heb een slofteugel liggen Ja Ik schaf inderdaad nog niet teveel aan, maar de teugel vind ik toch wel belangrijk dat die een beetje makkelijk in gebruik is, zodat we ook echt kunnen werken en ik niet continu aan het ruzieén ben met de lijnen Knipoog

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:19

Ik heb een oude longeerlijn doormidden geknipt en aan de uiteinden een klipje gedaan om ze makkelijk aan het bit vast te kunnen maken. Werkt prima. Lachen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:20

Ik heb er 2 klipjes (of hoe heten die dingen? Die ook aan een halstertouw zitten maar dan in lichter en kleiner formaat) aangemaakt zodat ze makkelijk aan het bit te maken zijn. Echt ideaal. Zit te denken deze ook aan de teugels te maken, dan wissel je makkelijk om. maar ja, is niet mijn hoofdstel, andere mensen kunnen er ook bij. Ben ik straks mijn klipjes kwijt.

(Wil vandaag eens proberen als zoon op hem rijdt de lange teugel erbij te zetten zodat ik erachter kan lopen en zoon (van 6) kan helpen met sturen e.d. en rustig drafje doen. Zodat Sando ook leert op eigen benen te lopen. (Hij is erg gericht op mij als ik in de bak loop. En zoon heeft de juiste stuur techniek nog niet. Die zijn we nu aan het leren. Wil de lange teugel dan dus door de beugels doen of langs het lichaam van mijn zoontje. Ben benieuwd hoe en of dat werkt.)

Edit: zie dat Wind me net voor geweest is haha... met die klipjes dan

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 09:21

Oke, dus zo te lezen gebruiken jullie allemaal 1 doorlopende teugel.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:23

Ik gebruik een zelf een oude menteugel. Gaat wel maar die is toch vrij zwaar. Gewoon kijken wat er lekker in je hand ligt. Moet niet te lang zijn maar wel weer zo lang dat je gemakkelijk achterlangs naar de andere kant kan.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:24

Zit te denken he... we volgen de master himzelf, Piet Bakker... Als hij met een doorlopende teugel werkt waarom dan op advies van een of andere winkel iets anders doen?
Misschien denkt die wel dat je het over een dubbele longe hebt! Dat wordt OOK wel Lange Lijnen genoemd namelijk!!! En is toch echt iets anders.

Mijn advies: Volg Piet: 1 doorlopende lijn!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 09:25

Bedankt.

Zilfstar, ja dat zou kunnen inderdaad.

Ik ga sowieso eens kijken hoe ver ik kom met mijn slofteugel die ik heb liggen voor het longeren.
Doorlopende teugel kost in die winkel (handgemaakt) €45 dus is ook niet echt weinig geld. Bloos Zeker niet aangezien ik nog niet weet hoe dit gaat uitpakken natuurlijk. Als het echt iets voor ons is, kan dat later altijd nog.
Al denk ik dat het wel gaat lukken, Silence is echt het type voor werken vanaf de grond, vind ie heerlijk.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:27

@ Silence: Effe Off Topic. Net in je profiel gespiekt... Wat heb je toch een prachtig paard meid!

(ik hoop over 5 jaar ook een mooi en vooral lief dier te bezitten. Al zal dat met mijn bouw toch eerder een Haf of Fjord worden...)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 09:28

Bloos
Dank je wel.

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:32

Ook wij gebruiken 1 doorlopende teugel. Wij gebruiken ook een oude slofteugel (komt die nog eens van pas, we gebruiken hem nooit als slofteugel).

Mirjam

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:36

ijslandermir schreef:
Ook wij gebruiken 1 doorlopende teugel. Wij gebruiken ook een oude slofteugel (komt die nog eens van pas, we gebruiken hem nooit als slofteugel).

Mirjam

Ik weet na 27 jaar rij ervaring nog niet eens waar een slofteugel voor is??? Heb een oude tweedehands aangeschaft via MP voor een pa reuri voor dit speciifieke doel na advies in de Shetjes aan Lange Lijnen Topic. Was wel erg droog, heb hem 3 achtereen volgende dagen zitten vetten. En heb die hele lange leren delen die aan eht bit gaan ingekort. Was ie EN een stukkie korter EN het leer was van droogte al gebarsten. Nu zit ie dus met goed leer aan het bit vast en ben ik niet bang dt ie scheurt. Hmmm moet hem vanavond wel weer even vetten denk ik.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:46

Zilfstar schreef:
Ik heb er 2 klipjes (of hoe heten die dingen? Die ook aan een halstertouw zitten maar dan in lichter en kleiner formaat) aangemaakt zodat ze makkelijk aan het bit te maken zijn. Echt ideaal. Zit te denken deze ook aan de teugels te maken, dan wissel je makkelijk om. maar ja, is niet mijn hoofdstel, andere mensen kunnen er ook bij. Ben ik straks mijn klipjes kwijt.

Ik heb ze ook aan mijn hoofdstelteugls. Ja Veel meer mensen bij ons op stal hebben dat, is heel makkelijk als je de teugels van je hoofdstel wil halen voor het longeren of lange lijnen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 09:47

Voor rijden gebruik ik geen slof en zal ik ook nooit doen ook, maar heb hem toevallig wel liggen. Zat eens bij mijn longeersingel.

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:41

Ik gebruik ook een slof, van 4,5 meter per deel (dus zegmaar van bit tot gespje). dit is wel lang, maar heb een fijne die niet helemaal van leer is. Probeer het eens met een slof!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 12:42

Ga ik doen. Bedankt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:08

Ik had een slofteugel, nu een heel kort en smal leren leidsel. Gaat niet klapperen in de wind omdat hij iets zwaarder is dan een nylon slof en is heerlijk smal voor mijn kleine handjes.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 12:09

Ga ik onthouden, ik heb ook maar mini handjes Knipoog

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:18

Ik wekr met Polly met een slofteugel Lachen