Mag je ieder paard omscholen naar een NH benadering?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Mag je ieder paard omscholen naar een NH benadering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 09:09

Omdat ik me op dit moment eens in Parelli wil verdiepen, wilde ik eens wat dingetjes proberen met Randalin.
Nou kent Randalin al wat VD (niet heel erg veel), maar dat betekent dus wel dat ze bij bepaalde aanrakingen/positioneringen van mij meteen aan bepaalde oefeningen denkt.

Ik kan dus haar achterhand niet omstellen (zoals bij Parelli): dan krijg ik een beuk.(Omdat ze die reactie aangeleerd heeft) Haha!
Mijn wijsheid zegt mij dat ik haar niet kan dwingen in een ander systeem, omdat ze dan alleen maar beledigd en verward zal raken.

Jaren geleden heb ik eens iets soortgelijks meegemaakt. Met een pony verdiepte ik met in de methode van Hempfling. Toen ik de leidposities ging uitproberen, merkte ik dat ik mijn pony tot op het bot beledigde: normaal liep ze buiten altijd een beetje rond me, alleen aan het touw trekken was haar verboden.
Kennelijk was ik mijn dominante positie aan het duidelijk maken aan een dier dat die dominantie helemaal niet in vraag stelde. Ik heb wel geleerd van die ervaring: bij dieren die geen vraagtekens bij de rangorde plaatsen, maak ik daar nooit meer een punt van, hoe subtiel ook.
Stel dat jij je werk goed wil doen, maar dat je baas je toch iedere dag even botweg laat merken dat hij de baas is? Leuk?

Maar zit daar niet een zwakte van veel NH systemen? Die beginnen toch voor een groot deel met oefeningen die juist die dominantie bepalen. Bovendien dwingen ze de volgelingen tot systemen, althans dat zie ik in sommige stromingen gebeuren.
Vaak moet het paard ook op heel andere signalen reageren dan het tot dan toe aangeleerd had. Want nee, ook als je 'communiceert zoals paarden doen' weet een paard niet als bij donderslag wat je wilt, maar komt het aan op conditioneren, dresseren, beleren.
Volgens mij komt het in een aantal gevallen neer op andere dingen leren, niet betere dingen.

Mag je dat van een dier dat gewoon altijd al probleemloos zijn werk deed vragen? Wat vinden jullie?
En hoe gaan jullie ermee om?

Twiggy2008

Re: Mag je ieder paard omscholen naar een NH benadering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:24

Randalinpony, ik denk dat ik een methode doe die zit tussen Parelli, Hempfling, Voest en daarbij heb ik en mijn paard ook nog inbreng. Dat hele dominante, nee, daar doe ik niet aan. Ik streef juist naar een samenwerkingsverband. Mijn paard mag ook wat zeggen, mag laten merken hoe hij zich erbij voelt. Dwingen hoort er in elk geval niet bij. Dus ik begrijp je 'dominantie' verhaal niet helemaal.

Natuurlijk moet er een leiderschap zijn, maar die ontstaat door mijn zekerheid, mijn eigen zelfvertrouwen, mijn duidelijkheid. Ik heb een dominante, hele sterke pony, die ook nog eens een muur om zich heen had, toen ik hem net kreeg. Maar inmiddels zijn we echt een team samen en heb ik het leiderschap verdiend bij hem zonder me al te heftig op te stellen. Kan het moeilijk uitleggen, hoor, via internet, dus sorry als het niet duidelijk is.......

Maar inmiddels help ik ook mensen met hun paard met grondwerken e.d. en ik ben nog geen paard tegen gekomen, die raar reageert. Ze worden er juist veel rustiger van, valt mij op.

Kan het niet zijn dat je te heftige lichaamstaal gebruikt, teveel druk geeft? Heb je er les in? Kan ook helpen (doe ik ook, nog steeds zelfs, want je bent nooit uitgeleerd).

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 09:38

In bovenstaande gevallen ging het totaal niet om heftige lichaamstaal, maar om het toepassen van een methode op een paard dat al andere dingen geleerd had.
Mij lijkt het logisch dat een paard dat verwarrend vindt, en het soort paard dat ik prettig vind om mee te werken, reageert dan ook duidelijk. Het gaat hier wel om dieren die de omgang met mensen al als prettig ervaren. Knipoog

Mijn vraag is of dieren die al bepaalde zaken geleerd hebben, wel gebaat zijn bij een heel andere manier van doen. En ja, ik gebruik allerlei dingen die NH zijn, ook bij gewoon afgerichte paarden. Maar ik weet wel hoe die vaak afgericht zijn en respecteer ook de manier waarop ze al dingen geleerd hebben. Wat goed gaat, hoeft van mij niet anders.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:44

Prima, dan moet je het gewoon niet doen bij zo'n paard. Knipoog
Ik snap dan je vraag niet Lachen . Doe gewoon je ding met zo'n paard en maak je niet druk over NH methodes.
Kan me ook voorstellen dat het verwarrend voor een paard kan zijn, al hoewel ze de lichaamstaal van andere paarden meestal nog wel snappen. Gelukkig. Haha!
Het blijven paarden, geen mensen natuurlijk. Lachen

Ik ben zelf niet zo van het toepassen van 1 speciale methode. Ik kijk allereerst naar het paard (en de eigenaar en hun geschiedenis) die ik voor me heb en daar ga ik op in, soms met behulp van diverse facetten uit verschillende methodes.
Want bij mijn lessen zijn het vooral de eigenaren die moeten leren. Paarden snappen het redelijk snel, is mijn eigen ervaring. Het gaat om zoveel meer dan wat technieken....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 09:50

Twiggy, de paarden hierboven gebruikte ik als voorbeeld.
Voor mij is allang duidelijk waar ik mis zat, en ik trek mijn conclusies.

Mijn vraag is dan ook algemener en ik ben benieuwd hoe allerlei anderen uit verschillende stromingen hier tegenaan kijken en waarom, en hoe ze dat in de praktijk inpassen.

Logisch natuurlijk dat paarden de lichaamstaal van andere paarden snappen.
Maar wij zijn geen paarden, zelfs als we ons als paard-wannabees gedragen. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:58

Klopt, wij zullen het paard nooit kunnen vervangen Lachen . Ik denk dat het daar ook helemaal niet om gaat. Het gaat er om dat je wat meer paard probeert te zijn, je meer in het paard inleeft, je wat meer gaat denken vanuit het paard dan andersom, denken vanuit de mens, wat je dus ziet bij veel andere stromingen. Verder no offence, hoor, ieder zijn ding met zijn/haar paard. Knipoog
Wat dat betreft pas ik me ook aan, want in mijn paardenvrienden- en kennissenkring zit van alles. Knipoog

In de praktijk kom ik dus bij mensen om hen en hun paard wat bij te brengen over NH. Anders kunnen ze beter iemand anders inhuren. Haha!

Ik ken trouwens wel mensen die alles altijd heel traditioneel hebben gedaan en of helemaal omgeslagen zijn of in elk geval interesse hebben om een aantal dingetjes in hun omgang en training aan te passen. Prima!
Vele NH-mensen hier op bokt waren zelfs vroeger heel traditioneel met hun paard, heb ik regelmatig van ze gelezen. Heel interessant eigenlijk, vind ik. Andersom hoor ik maar heel weinig eigenlijk. Clown

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:29

Randolin, ik denk dat je eerst voor jezelf duidelijk moet hebben wat je wilt. Zomaar uit het niets wat oefeningetjes proberen waarover je hebt gelezen (bv parelli) werk niet omdat je ze dan uit het verband rukt. Een van de eerste dingen die je bijvoorbeeld bij parelli leert is dat het paard op die manier kan reageren, wat daarvan de reden kan zijn (kunnen verschillende redenen voor zijn) en hoe je dat kunt voorkomen (en hoe je zelf veilig kunt blijven) Zonder dat je de reacties kunt voorspellen en weet hoe je veilig moet blijven, is het niet handig om zomaar iets te gaan doen. (net zo min als een join up) Je moet gewoon weten wat je doet, waarom en wat je wilt bereiken.

Kies je voor NH, kies dan voor iemand die je daar les in kan geven of volg een cursus, Dus gewoon bij het begin beginnen. Ga gewoon eens bij verschillende mensen kijken en bepaal dan voor jezelf wat je aanspreekt en wat ook mogelijk is. (gewoon ff reeel zijn)

In principe kun je met elk paard NH doen. NH is namelijk niets anders dan gewoon leren om het gedrag van het paard te lezen en te begrijpen en daarop in te spelen en een gezamelijke communicatie ontwilkkelen van waaruit je iedere willekeurige kant uit kan,. NH sluit geen enkele discipline uit, als het goed is en is dus bruikbaar bij iedere sport, ongeacht wat je uiteindelijk met je paardje wil gaan doen. Zolang je maar bij het begin begint en niet ergens in het midden, want je moet het samen met je paard opbouwen en dat kost tijd (die je dan dus ook echt zult moeten nemen)
Als je het goed doet, zal er echt geen misverstand komen tussen jou en je paard. Integendeel.

Ik praat uit ervaring. Ik heb zelf twee minishetten (waarvan eentje super super superdominant) een dominante haflinger en een noordzweedse koudbloeddraver.(gevoelig beestje)

Dat de verhoudingen duidelijk moeten zijn is, naar mijn mening, noodzakelijk, maar dat betekent niet dat je verstandig bezig bent als je een dominant paard probeert te dwingen. paarden zijn namelijk een stuk sterker en je wilt het niet tot een gevecht laten komen. IN de NH krijg je echter handvaten aangereikt om de verhoudingen duidelijk te stellen op andere wijze, zoals het gebruik van psychologie. Als je slimmer bent, (maar wel evengoed op je punten staat) leert een paard je ook te respekteren. Een leider van een kudde (Mijn haflingerruin was zelfs leider in een hengstengroep) is ook erg intelligent en bij zo'n paard iets te proberen te bereiken met dwang is alleen beledigend voor het paard. Maar als je er eens spel van maakt op zijn niveau en ervoor zorgt dat je hem altijd voor bent en hem kunt motiveren omdat er ook voor hem voordeel aan zit, dan wordt het allemaal een leuke uitdaging.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:56

Liljebo, wat heb je dat weer mooi verwoord........ Ja

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:13

thanx Bloos Bloos Bloos

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:42

randalinpony schreef:
Jaren geleden heb ik eens iets soortgelijks meegemaakt. Met een pony verdiepte ik met in de methode van Hempfling. Toen ik de leidposities ging uitproberen, merkte ik dat ik mijn pony tot op het bot beledigde: normaal liep ze buiten altijd een beetje rond me, alleen aan het touw trekken was haar verboden.
Kennelijk was ik mijn dominante positie aan het duidelijk maken aan een dier dat die dominantie helemaal niet in vraag stelde. Ik heb wel geleerd van die ervaring: bij dieren die geen vraagtekens bij de rangorde plaatsen, maak ik daar nooit meer een punt van, hoe subtiel ook.
Stel dat jij je werk goed wil doen, maar dat je baas je toch iedere dag even botweg laat merken dat hij de baas is? Leuk?

Het gaat niet om paarden, maar om mensen.
Als jij je paard op een bepaalde manier hebt opgevoed en daarmee kunnen jullie samen uit de voeten, LAAT DAT DAN ZO!!!!!!!
Zoals je zelf al aangeeft: volgelingen laten zich systemen opdringen; leerlingen proberen eens wat, constateren dat het wel of niet iets is en gaan verder, met medeneming van deze kennis.

Dominantie is voor mietjes. Dominantie is het bewijs van gebrek aan opvoeding; ook dat is een mensenprobleem, geen paardenprobleem.

Als je geen specifieke aanleiding hebt (een "probleem" met je paard) laat de methodes en systeempjes dan waar ze thuishoren, bij de volgelingen.

Het is niet fout om je te verdiepen en in te lezen in allerlei "methodes" toepassen echter alleen als daar aanleiding toe is.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:32

Ben het helemaal eens met liljebo, Je hebt dat inderdaad mooi verwoord!

ikke schreef:
Het gaat niet om paarden, maar om mensen.
Als jij je paard op een bepaalde manier hebt opgevoed en daarmee kunnen jullie samen uit de voeten, LAAT DAT DAN ZO!!!!!!!
Zoals je zelf al aangeeft: volgelingen laten zich systemen opdringen; leerlingen proberen eens wat, constateren dat het wel of niet iets is en gaan verder, met medeneming van deze kennis.

Dat is het em juist, een systeem is niet zomaar een systeem... Achter een systeem zit een bepaalde filosofie en psychologie. Als je alleen stukjes meeneemt en gebruik zonder je verder te verdiepen in de filosofie en de psychologie erin zal het ook niet werken! Zo ook als je het systeem volgt zonder je er fatsoenlijk in te verdiepen... Dan krijg je zoals men zegt kunstjes.

ikke schreef:
Dominantie is voor mietjes. Dominantie is het bewijs van gebrek aan opvoeding; ook dat is een mensenprobleem, geen paardenprobleem.

Wat is dat nu weer voor een uitspraak? Ik vind het nogal kort door de bocht! Mensen die problemen hebben met hun paarden, die paarden zijn niet altijd dominant. Vaak lijken ze dominant maar zijn ze in werkelijkheid gewoon onzeker. En ja in beide gevallen is het een mensenprobleem. Een tijdje geleden heb ik mijn paard leren camion laden... Ze ging met geen mogenlijkheid de camion op, en ik heb uiteindelijk hulp gevraagd aan een nh instructrice. Veel technieken kon ze me niet bijbrengen, maar wat ze zei heeft me wel doen nadenken... Mijn paard stijgerde voor de camion, wilde plots niemeer volgen en ik zei tegen haar: kijk hoe dominant mijn paard is!!!! Zegt zij tegen mij: jou paard is helemaal niet dominant! Jou paard is onzeker! DAMN! was dat even een klap in mijn gezicht! En ja, iets daarna heb ik het Horse Behaviour & Liberty pakket gekocht en wat zij zei was gewoon waar!!!! Wat ik dus wil zeggen is: als je je wat verdiept in de lichaamstaal kan je elk probleem, ook dominantie oplossen! Maar zeggen dat dominantie voor mietjes is vind ik wel héél erg ver gaan! Tenslotte leren we niet allemaal even snel en soms weet je gewoon niet beter.

ikke schreef:
Als je geen specifieke aanleiding hebt (een "probleem" met je paard) laat de methodes en systeempjes dan waar ze thuishoren, bij de volgelingen.

Het is niet fout om je te verdiepen en in te lezen in allerlei "methodes" toepassen echter alleen als daar aanleiding toe is.

Waarom krijg ik hier nu zo'n wrange smaak van in mijn mond? Afgaande op je andere posts hier op bokt krijg ik echt de indruk dat je heel erg neerkijkt op mensen die een bepaald systeem volgen. En eerlijk gezegd vind ik dat helemaal geen prettig gevoel. No offence naar jou toe, ik wil je alleen maar duidelijk maken dat je soms wel héél erg bot overkomt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:35

hmzzz volgens mij hoef je paarden niet om te scholen naar NH Haha! Haha! paarden zijn NH, worden zo geboren Haha! Haha!

mensen moeten leren de subtiele signalen op te pikken, naar waarde in te schatten en dan adequaat te regereen.......

peerd weet het allemaal wel Lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:15

Klopt natuurlijk ook, kiwiko.... daarom houdt NH (of iedere andere manier om goed met paarden te kunnen werken en hun in hun waarde te laten) vooral in dat we zelf heel erg veel moeten leren. Ik in elk geval wel Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:18

precies Haha! iedereen die met paarden omgaat, tis een levenslang leerproces

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 21:15

Neuh. IN NH worden beslist dingen gevraagd die te maken hebben met conditioneren.

De hele parelliaanpak is voor zover ik nu zie gebaseerd op belonen van gewenst gedrag: geen enkel paard staat in de weide te jojoen met een ander paard. Clown
Wijken voor druk is ook iets wat te maken heeft met aanleren, je zoekt naar de gewenste reflex en neemt druk weg= beloning. Als dat geen conditioneren is...

Paarden kloppen elkaar niet met plastic zakken op het lijf, laten elkaar geen schouderbinnenwaarts lopen langs een muur, sturen elkaar niet over hindernissen. Allemaal niets te maken met natuurlijk gedrag.

Als het écht alleen maar over paardengedrag ging, was er geen roundpen nodig, zeker geen touwhalstertje. Dan was het genoeg om die dingen op een ervaren paard te oefenen en kon je zonder een minuut training met ieder jong paard weglopen. Die kennen toch immers NH?

Mooi niet. Die praten paards, geen paard-en-mens. Das veel ingewikkelder. Knipoog

Neemt niet weg dat je op een voor het paard begrijpelijker manier eerder resultaat hebt en dat in NH daar heel gericht naar gewerkt wordt. Knipoog

Deze discussie gaat dan ook beslist niet over wel of geen NH.

@Willeke Nijs: of iemand iets kan halen uit een bepaald deel van een systeem, ligt waarschijnlijk aan de ervaring en voorkennis die die persoon heeft. Jij kan vanaf je comp niet inschatten hoe groot mijn kennis is.
Voor kunstjes heb ik trouwens Parelli niet nodig, maar daarom zie ik juist wel de paralellen met...circus. (Negatief zie ik dat niet.)
Bovendien zit juist in Parelli veel dat zich leent voor lenen, omdat die ook vanuit verschillende hoeken dingen bijeen gebracht heeft. Dingen die ik veelal allang gebruik in mijn dagelijkse praktijk.

Over dominantie: veel paardenmensen gaan iets NHen omdat ze zogenaamd een dominant paard hebben. Maar wie met die insteek bij een angstig paard te werk gaat, lokt vaak weer reacties uit die als dominant gelabeld kunnen worden.
De cirkel is rond.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:27

and so be it!!!!!!!!!!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 21:33

Overigens zou t best zo kunnen zijn dat ik vandaag of morgen zon Parellipakket aanschaf. Knipoog

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:12

Bij parelli zijn er 7 games, maar eigenlijk zijn er maar 3, friendly, porcupine en driving. Idd zijwaarts ed zijn geen games die ze bij elkaar doen, dat doen wij als mens, maar de overige 4 games: yoyo, circling, sideways & squeeze zijn games die gebaseerd zijn op de eerste 3. En als je een kudde observeert zie je héél duidelijk wel die eerste 3 games terugkomen hoor Knipoog

Neen ik weet niet hoe groot jou kennis is, daar ga ik ook niet over oordelen. Ik kan alleen afgaan op hetgeen ik lees over wat er geschreven wordt over parelli (over andere nh stromingen kan ik me niet zo uitlaten omdat ik me daar niet echt in verdiept heb), en van daaruit kan ik enkel inschatten in welke mate je al wat afweet van parelli natural horsemanship. Het is allesinds juist niet de bedoeling om van je games kunstjes te maken. Het plezier van het paard moet voorop blijven staan. Als ik over kunstjes spreek, spreek ik over paarden die alles uitvoeren met vooral veel assumptions (mijn mens zal wel dit of dat bedoelen), zonder veel plezier... En dat vind ik gewoon zoooooo zonde! Want op die manier gaat de hele filosofie en psychologie verloren.
Ga bijvoorbeeld eens kijken naar filmpjes met de level 1 exames... en zelfs vaak level 2 exames op youtube. Dan zie je wat ik bedoel.

Ben benieuwd hoe je tegenover parelli gaat staan eenmaal je het pakket doorgenomen hebt. Weet alleen dat er nog vééééééééééééél meer kennis te rapen valt dan enkel en alleen het level 1 pakket.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 04:48

Randolinpony... gezien je het allemaal zelf beter lijkt te weten (oa over wat parelli precies inhoudt, ondanks dat je er nog niet mee bezig bent) heeft het voor mij niet veel zin om het nog een keer uit te leggen. (willeke heeft het nog een keer geprobeerd)

Als je er op die manier tegenaan kijkt, gaat idd de gedachte achter het nh, zoals willeke nijs, verloren. Zonder open te staan daarvoor zul je snel terecht komen in de groep mensen die kunstjes leert en dan kun je het beter achterwege laten.

Het hele punt waar het om gaat is paarden leren lezen, begrijpen en daarop inspelen. Niets meer en niets minder. En dat is iets wat wij moeten leren en het paard al lang kent. Net als idd de eerste drie spellen, die de basis vormen voor de hele verdere communicatie.

Hmmmm.... nu heb ik er toch weer meer energie in gestoken dan ik wilde Nors opkijken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:03

liljebo schreef:
Het hele punt waar het om gaat is paarden leren lezen, begrijpen en daarop inspelen. Niets meer en niets minder.

Dit is dan ook het enige wat telt. De rest, hoe je het ook wil noemen, is franje.
liljebo schreef:
Hmmmm.... nu heb ik er toch weer meer energie in gestoken dan ik wilde Nors opkijken

Nu ja, je hebt in ieder geval de werkelijke kern van paardenomgang geraakt.
willeke_nijs schreef:
Waarom krijg ik hier nu zo'n wrange smaak van in mijn mond? Afgaande op je andere posts hier op bokt krijg ik echt de indruk dat je heel erg neerkijkt op mensen die een bepaald systeem volgen. En eerlijk gezegd vind ik dat helemaal geen prettig gevoel. No offence naar jou toe, ik wil je alleen maar duidelijk maken dat je soms wel héél erg bot overkomt.

Lees hierboven, dan heb je je verklaring.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:16

Mijn reactie was voor randolinpony bedoeld. Met willeke nijs ben ik het eens. Zag dat ik een typefout had gemaakt die wellicht voor die verwarring heeft gezorgd over de gedachte bij NH... daar staat: zoals willeke nijs. Ik bedoel dus: zoals willeke nijs al beschrijft.

De opm van willeke betrof dan ook de reacties van randolinpony waarbij ze zich wat degenererend uitlaat over de mensen die een bepaald systeem volgen.
Hoewel niet iedereen die een systeem volgt met beiden voetjes op de grond blijft staan, zijn de meeste onder hen gewoon heel serieus bezig met de punten die we al noemden, paarden lezen, begrijpen en daarop inspelen. Mensen die dat uit zichzelf al perfekt kunnen, zijn uitzonderingen. Veel van ons hebben daartoe de hulp van een systeem nodig. En daar is niets fout mee. Het kan nooit fout zijn als je niet bang bent om je handelingen kritisch te bekijken en te willen leren...

Dat is tenminste mijn mening.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 08:35

Tja. Uit wat ik hierboven lees kan ik alleen maar opmaken dat jullie op jullie beurt niet goed weten wat 'kunstjes' inhouden.
Neem maar van mij aan dat hier plezier van het paard, het ontwikkelen van het zelf nadenken, initiatief nemen, en het samenspel, dwz ik lees mijn paard, mijn paard leest mij, hier de grootste rol spelen.
Je wilt niet weten hoe vaak in een hecht VD koppel kunstjes 'spontaan' ontstaan, gewoon uit spel.

Ik zie op you tube ook mensen die op een heel aangename wijze met hun paard aan het parellien zijn. Hen bekijk ik goed.
De seven games en de principes erachter kun je zo van het net plukken.
De kennis die Parelli bijeen heeft gebracht is niet geheim, dus er bestaat altijd een kans dat andere mensen al een heel stuk weten van wat door hem samen gebracht. Dat lijkt me geen probleem.

Verder wil ik even opmerken dat ik vind dat deze hele discussie constant in het persoonlijke getrokken wordt.
Ik zet kanttekeningen bij een systeem, en de wisselwerking daarmee met een ander systeem. Ik vraag me dingen af. Ik ga daarbij uit van de dingen die ik tot nu toe heb gezien, das waar. Ik ga ook uit van de problemen die ik tegenkom, en ben vervolgens nieuwsgierig naar of anderen dat ook ervaren.

Wat is nu precies het probleem? Mijn kanttekening dat ook in het PNH gebruik wordt gemaakt van conditioneren, aanreiken, belonen, bevestigen?
Citeer anders even wat precies je ergernis opwekt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:39

liljebo schreef:
De opm van willeke betrof dan ook de reacties van randolinpony waarbij ze zich wat degenererend uitlaat over de mensen die een bepaald systeem volgen.
Hoewel niet iedereen die een systeem volgt met beiden voetjes op de grond blijft staan, zijn de meeste onder hen gewoon heel serieus bezig met de punten die we al noemden, paarden lezen, begrijpen en daarop inspelen. Mensen die dat uit zichzelf al perfekt kunnen, zijn uitzonderingen. Veel van ons hebben daartoe de hulp van een systeem nodig. En daar is niets fout mee. Het kan nooit fout zijn als je niet bang bent om je handelingen kritisch te bekijken en te willen leren...

Dat is tenminste mijn mening.

De quote staat anders overduidelijk onder mijn reactie.

Het zou best kunnen dat de meesten wel met twee pootjes op de grond blijven, maar de "aanhangers" die ik in mijn omgeving (en ook op Bokt) zie, verzanden vrijwel allemaal in "dingetje doen" zoals mijn lesgeefmens dat noemt. Die gaan volledig op in "hun" systeem en verliezen het onderscheid tussen middel en doel volledig uit het oog.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:54

Ik heb nooit zoveel op met systeempjes. Ik ben ongeveer opgegroeid tussen de paarden, ben consequent en eerlijk tegen mijn paarden, en probeer rekening te houden met verschillende karakters, en meer heb je eigenlijk niet nodig.

Ik snap nooit zo goed waarom mensen naar allerlei boeken en DVD's grijpen. Ga gewoon met je paard aan de slag, en dan zie je wat werkt en wat niet. Ik heb vaak een beetje het gevoel dat mensen zelf gewoon niet zo goed weten waar ze mee bezig zijn, en dat proberen op te lossen met theorieen van anderen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:01

Kan je elk paard opleiden tot NH? Nee, want waar het bij de meeste stromen van NH om gaat is het opleiden van de MENSEN zodat die correct met hun paard om gaan. NH staat voor natuurlijk omgaan met je paard, op een paardse manier. Moet je een paard leren paard te zijn? Vooruit, misschien dat enkele veulen wat met de fles is opgevoed en op jonge leeftijd nooit soortgenoten heeft gezien. Maar in principe weet een paard hoe het paard moet zijn. Het gaat fout bij ons, de mensen!!
Het gaat alleen fout als paarden bewust hun natuurlijke reacties afgeleerd hebben en een andere reactie er voor in de plaats geleerd hebben gekregen, zoals je in je voorbeeld aangeeft. Dan zal je dat zo moeten laten.

Voor wat betreft dominantie: Te vaak zie je dat men probeert dominant te zijn door machtvertoon en uiterlijke schijn. Desnoods geweld. Dat werkt dus niet. Dominantie is iets wat van binnenuit komt, wat je bént. Inderdaad zit daar de problemen bij de meeste pakketen, maar vooral bij parelli en roberts. Echter, als jij dominant bent, hoef je dat niet meer vast te stellen. Het paard herkent dit onmiddelijk, en dus zijn er absoluut geen aparte oefeningen meer nodig om je dominantie vast te stellen. Sterker nog, in mijn ogen kunnen dat soort oefeneningen alleen averechts werken, omdat ze wederom gebasseerd zijn op machtsvertoon en uiterlijke schijn. Twee dingen waar een paard absoluut geen boodschap aan heeft.

randalinpony schreef:
Want nee, ook als je 'communiceert zoals paarden doen' weet een paard niet als bij donderslag wat je wilt, maar komt het aan op conditioneren, dresseren, beleren.

Ik vraag me af of jij ooit Hempfling in het echt aan het werk hebt gezien. Ik heb gezien dat elk paard wat hij voor het eerst in handen krijg dus wél als donderslag bij heldere hemel al zijn vragen opvolgt en begrijpt, zonder training, conditioneren, dresseren, of beleren. De enige training bij hem bestaat uit waar het uit zou moeten bestaan: Spieropbouw en balans, zodat daardoor de moeilijkere oefeningen gevraagd kunnen worden. En niet dan pas omdat eerst de comando's aangeleerd moeten worden.

In mijn ogen snapt elk paard NH, mits op de goede manier gedaan. Het probleem zit hem veel meer in de zogenaamde NHsystemen, en dan met name die van parelli. DIe heeft in mijn ogen echt helemaal NIKS met het natuurlijke gedrag van het paard te maken, en weer alles met mensen.
Dus in mijn ogen is dat de kneep van jouw vraag: Wat is NH? Zie je NH echt enkel als natuurlijk gedrag van een paard, dan hoef je geen enkel paard om te scholen want ze kennen het. Zie je NH als bijvoorbeeld parelli, als iets dat moet, als op uiterlijke schijn vaststellen wie dominant is, dan zal je inderdaad je paard van alles aan moeten leren. Maar op het moment dat je een paard iets moet leren, is het in mijn ogen dus al per definitie geen NH meer......