Citaat:Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.
Een paard zweet omdat hij probeert zijn lichaamstemperatuur laag te houden en zo schade aan de cellen te voorkomen. Zweten is dus bedoeld om af te koelen en dat gebeurt door verdamping vanaf de huid want anders zou het zweten helemaal geen zin hebben. De vacht hoeft niet gekoeld te worden het lichaam wel.
Verder zal de vacht als ze het warm hebben plat gaan liggen en meer tegen de huid om van die isolerende luchtlaag af te komen. Een een vacht met harde bezweten haren zal waarschijnlijk ook minde rgoed functioneren, of niet?
Persoonlijk denk ik dat een wintervacht metname bedoeld is om in meer of mindere mate te isoleren. Een paard in het wild zal zich niet zomaar in het zweet werken en zeker niet in tijd van voedelschaarste (winter dus
).
Ik snap alleen dat stukje over die afkoeling etc niet en nu vraag ik of iemand weet hoe dat zit.