welk bit gebruik jij voor je draver?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brendaaa

welk bit gebruik jij voor je draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 12:45

Na eventjes bitloos te hebben geprobeerd, zijn we eigenlijk een beetje teleurgesteld... Het werkt ineens niet meer? Sinds een paar keer verzet hij zich weer meer met het bitloze hoofdstel. De one rein stop werkt niet lekker meer.... Het is een echte draver, met het bijbehorende karakter. Nu heb ik van de week het dubbel gebroken dikke bit erin gedaan en het lijkt weel beter te gaan nu. Zijn eigenaresse en ik zitten nu enorm in dubio. We waren zo overtuigd van het bitloze.... Moeten we nu weer wel met bit gaan rijden of moeten we het nog niet opgeven met de bitloze optoming??

En, welke bitten gebruiken jullie bij dravers die nogal makkelijk ervandoor schieten?

WendyBZ

Re: welk bit gebruik jij voor je draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:34

Ik gebruik afhankelijk van het paard een s-hackamore of een dun enkel of dubbel gebroken bitje. Geen dikke, dat past meestal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:39

Ik gebruik een dun enkel gebroken bitje maar over het algemeen rij ik hem vooral bitloos met een sidepull.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:10

Enkel gebroken rvs watertrens of met een kaptoom...maar ja wij hebben zo'n zoete jongen daar kan je opstappen met halstertje en touwtje en de wereld in draven...

bij dravers die er vandoor wilden schieten in training gebruikte ik meestal een martingaal erbij zodat je ze "naar beneden trekt" verder eigenlijk nooit zo veel problemen gehad...

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:14

Ik rij Uuf op een dubbel gebroken bit.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:32

voor de kar is mijn paard braaf rij ik gewoon met een dravers bitje onder het zadel is ie minder braaf heb geprobeert met een hack maar dat word niks reageert er totaal niet op
nu rijd ik hem met een pelhalm met appelsmaak een super fgijn bit en hij reageert er super op

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:11

Ik rijd mijn paardje afwisselend met een enkel gebroken dik bit en vaak voor de dressuur een pelham want dan loopt ze makkelijk nageeflijker overigens heb ik een rustige hand anders zou ik het niet doen. Het ideale bit heb ik nog niet uitgevonden!!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:42

Ik denk dat je een dergelijk probleem met een bit niet oplost en wel om de volgende simpele reden:
Schrikken = lopen.
Schrikken + pijn = WEGWEZEN!

Het lijkt me dus beter om te gaan werken aan een vertrouwensband met je paard. Jouw paard moet jou als leider gaan zien en erop vertrouwen dat hij veilig is bij je, dat jouw keuzes de goede zijn...

Ik spreek uit ervaring inmiddels. Ook ik heb een typische draver. Maar mijn uitstraling doet echt het meeste werk, als het goed gaat, maar ook als het minder gaat. Dan moet ik naar mezelf en mijn paard kijken, en niet wat ik al dan niet in zijn mond moet hangen.

Misschien dat het nu wat beter gaat omdat dit weer nieuw is voor je paard maar hij zal zich over een tijdje waarschijnlijk toch weer gaan verzetten.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:31

ik rij buiten met een bitloos hoofdstel

En in de bak ( ook de lessen ) met een dubbel gebroken watertrens Knipoog

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:34

Meestal met een Billy Allen bit (met of zonder shanks, heb er 2) of zonder bit, dat gaat ook prima. Ik rijd overigens western met hem. Voorheen had ik een enkel gebroken bitje, maar daar werd hij erg onrustig van met zijn hoofd, waarschijnlijk omdat zo'n bit kan 'knijpen' in zijn mond. Op aanraden het BA bit geprobeerd en dat bleek dé oplossing.
Overigens denk ik dat je even verder moet zoeken naar een oorzaak van je probleem. Waarom lukt het ineens niet meer.. Succes!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:03

ik rij nu bitloos.
hiervoor heb ik met een enkel gebroken bit gereden. dat ging niet echt lekker. daarna een dun dubbel gebroken bit en dat ging erg goed. daarna dus bitloos gaan rijden.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:07

S-Hackamore of side pull. Geen bit dus.

Maar ik vind het zadel veel belangrijker. Dravers zijn zo vreselijk gevoelig dat je ze letterlijk op zit kan rijden. Mijn draver kan ik met mijn handen op mijn rug rijden; door mijn bekken te kantelen houdt hij halt, door mijn bekken te bewegen gaat hij links of rechts.

Nog eventjes en we gaan over op de halsring Haha!

Maar wat betreft jullie draver; is hij goed nagekeken en dergelijke? Klinkt mij alsof er meer fout zit.
Mijn draver is over de kop geslagen bij het koersen waardoor de lendewervels slecht aansloten op de rugwervels. Hij had ook de neiging om er vaak vandoor te schieten. Dat is nu, na een bezoek van de chiropractor, helemaal over.

_Remona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:39

Ik heb bitloos een aantal keer gereden, ging perfect Lachen
Even wennen eerst maar daarna goed.

Ik rijd altijd met een dubbel-gebroken d/bus trensje. Werkt prima.

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:41

Ik rij altijd met een touwhalster.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:33

Ik rij ook bijna altijd met een touwhalster, gaat perfect. Als ik met bit rij, dan is het een dunne, dubbel gebroken bustrens.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:54

Dubbel gebroken K&K bitje, bevalt super!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:28

touwhalster, daar reageert onze draver buitengewoon fijngevoelig op. Veel fijnbesnaarder dan mijn lompe arabje.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:34

Ik rij mijn dravermerrie net 4 jaar oud, sinds kort met een crosslink neusriem die je aan elk hoofdstel kan plaatsen. Dat werkt voor ons beter dan een bit daar loopt ze zo doorheen.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:39

eh gewoon een dubbelgebroken watertrens gaat harstikke goed terwijl hij net een paar maanden van de baan af is. de galop gaat ie ook steeds beter snappen veel geduld hebben is het belangrijkste

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:26

met een gewoon gebroken trensje of een dubbel-gebroken K&K-bit

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 22:43

Ik rijd af en toe bitloos. En anders met enkel gebroken watertrensje!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:33

Banjer en ik rijden afwisselend met Myler baby snaffle, bosal, touwhalster of stalhalster Haha!

De Myler is een snaffle voor level 1, met bustrens ringen Lachen

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:01

Ik gebruik een trensbit....iets scherper...Maar nu ga ik over op dubbel gebroken bitje met appelsmaak...ben benieuwd hoe hij hier op gaat reageren....Maar nu hij weer terug is...van de manege...(heel topic over) wil ik dit gaan proberen. Wil een nieuwe start gaan maken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:10

Ene draver rij ik altijd bitloos, omdat deze alleen maar harder gaat op het bit. Maar zij wordt ook niet vaak en al helemaal niet dressuurmatig gereden. Rij haar dan op crosslink bridle of stalhalster.
De ander met hetzelfde bitlooshoofdstel of met dunne dubbelgebroken watertrensje. Mylerbitten hoor ik ook alleen maar goede verhalen over, die wil ik ook nog graag eens proberen.

gigagent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 23:14

Ik rijd mijn draver met een dubbelgebroken bitje. He verhaal van Roosje1987 gaat natuurlijk niet altijd op. Mijn Gigant is mak als een lammetje, in het bos durf ik hem bitloos te rijden. Maar mijn zoon (van 9 jaar), die ook buiten rijd met 'm zou ik nooit met een bitloos hoofdstel de weg op sturen. Hoe goed hun band ook is, een paard blijft een vluchtdier en kan er om wat voor reden dan ook vandoor gaan.

Ik kan me wel voorstellen dat het nodig is te onderzoeken waarom je paard ineens niet meer reageert op de one rein stop. Ook bij ons heeft een bezoekje van de chiropractor het lopen soepeler doen gaan. En hij reageert nu ook fijner.
Succes ermee!