Boomloos en houvast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gowgirl

Boomloos en houvast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 17:09

Ik zit er aan te denken om misschien over te stappen op boomloos.

Ik heb wel een pony die vaak opzij springt of even flink gas geeft.

Zit je dan nog wel stevig in een boomloos zadel?

Ik hoor graag eerst reacties voordat ik er eventueel een ga testen.

Yinka

Re: Boomloos en houvast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:12

Hangt van welk boomlooszadel je hebt.
Ik zit minder stevig op de cheyenne van barefoot dan op de barefoot london.
Als je boomlooszadel goed past, niet schuift en jij zit er goed op. Dan zit je gewoon stevig.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:25

ik vind dat je er net zo stevig op zit als op een normaal zadel. je voelt alles beter maar zitten is hetzelfde

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 18:30

Ik vind zo'n Barefoot cherokee er wel mooi en comfortabel uitzien.
Anders zit ik te denken aan een Randolls of een freemax.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:35

Ik zit heel stevig in mijn barefoot arizona, en ook in mijn ex-barefoot cheyenne. Het voordeel vind ik dat je het goed aanvoelt als je paard gespannen is. Dan voel je de rugspieren aanspannen, en weet je dat je iets kan verwachten.
Ik zit trouwens steviger ín mijn barefoot dan óp een engels zadel Knipoog Barefoot is een soort kuipje eigenlijk, zit je een beetje opgesloten. Engelse zadels zijn zo hard en glad, daar glij je zo vanaf Tong uitsteken

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 19:37

Nou dat klinkt hoopvol. En schuift zo'n zadel niet snel? bijvoorbeeld bij het opstappen.
Welke boomloze zadel raden jullie aan of juist af?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:41

Ik zou gewoon eens een paar verschillende merken testzadels bestellen, dan kun je het zelf voelen.
Bij opstappen wil mijn barefoot nog wel eens een beetje schuiven als ik niet zo hard heb aangesingeld, maar als ik dan erop zit trek ik hem weer even recht. Maar mijn paard is dan ook een tonnetje Knipoog

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:44

in principe zit je wel even stevig als je een goede stevige onafhankelijke zit hebt. Ik zou inderdaad gewoon het een en ander proberen. Bij de meeste verkopers kun je wel een testzadel aanvragen, en als je dat zadel ook koopt hoef je er vaak geen huur voor te betalen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:45

Bij boomloosrijden.nl zijn de testzadels sowieso gratis (alleen verzendkosten), bij buitenzinnig weet ik niet hoe het met de prijzen zit, en dan zijn er nog een paar testzadel-sites, die weet ik zo niet uit mijn hoofd

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:36

Het was even wennen maar nu zit ik vaster in mijn BF dan in de dressuur wintec.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:40

Met de Barefoot of Torsion viel ik er heel vaak af, nu met de Startrekk is dat nog maar minimaal.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:35

MLoeser schreef:
in principe zit je wel even stevig als je een goede stevige onafhankelijke zit hebt.

Dat is in principe waar, maar als je bepaalde dingen tegen hebt, zul je nooit zo stabiel in een barefoot zitten als in een boomzadel. Helaas geldt dat in ieder geval voor mij.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:11

De Startrekk heeft een pommel. Daar kun je je goed aan vast houden. Dat mistte ik heel erg bij de Ghost!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:36

Die extra stabiliteit kreeg ik niet van het vasthouden van de pommel, wel van de aanwezigheid van de pommel Tong uitsteken .

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:31

Ik zit steviger op een boomloze dan op een boomzadel.
Je voelt je paard onder je en dat vind ik prettiger dan boomzadels.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:40

Ik zit veel fijner in een boomloos zadel Lachen . Ik voel veel meer van mijn paard, dus bij eventuele bokkesprongen weet ik dat al eerder dan bij een boomzadel, waarbij je veel minder voelt. Het is wel zo dat je je onafhankelijke zit moet gaan trainen. Kan me best voorstellen dat je de eerste keren vrij los op zo'n zadel zit. Dat heb ik ook ervaren (ik had ook al een hele tijd niet gereden Knipoog ), maar voel je je paard goed aan en heb je je zit ontwikkeld, dan zit het stukken beter dan een boomzadel. Ja

Bovendien moet je je paard zo trainen, dat 'ie naar je gaat luisteren en zich op je gaat richten.
Ik heb een jonkie die ook nog regelmatig opzij springt en die ook nog wel eens gas geeft. Ik rij bit- en boomloos en ben druk bezig hem zo te trainen dat hij zich rijdend ook zo op mij richt i.p.v. alles om hem heen (met grondwerk is me dat al prima gelukt). Knipoog

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 14:06

Nadya schreef:
Ik zit veel fijner in een boomloos zadel Lachen . Ik voel veel meer van mijn paard, dus bij eventuele bokkesprongen weet ik dat al eerder dan bij een boomzadel, waarbij je veel minder voelt. Het is wel zo dat je je onafhankelijke zit moet gaan trainen. Kan me best voorstellen dat je de eerste keren vrij los op zo'n zadel zit. Dat heb ik ook ervaren (ik had ook al een hele tijd niet gereden Knipoog ), maar voel je je paard goed aan en heb je je zit ontwikkeld, dan zit het stukken beter dan een boomzadel. Ja

Bovendien moet je je paard zo trainen, dat 'ie naar je gaat luisteren en zich op je gaat richten.
Ik heb een jonkie die ook nog regelmatig opzij springt en die ook nog wel eens gas geeft. Ik rij bit- en boomloos en ben druk bezig hem zo te trainen dat hij zich rijdend ook zo op mij richt i.p.v. alles om hem heen (met grondwerk is me dat al prima gelukt). Knipoog

Dus je ligt er niet perse gelijk af als je paard opzij springt Haha!

Mag ik vragen wat voor boomloos zadel je hebt?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 14:35

Ik rij zelfs regelmatig met bareback pad, dat zit pas 'glad'. Haha!
Daar ben ik ook 2x van af gevallen bij een rodeo na het schrikken van twee opvliegende eenden (was een van de eerste keren dat ik op hem rond stapte en iemand de lijn los liet Clown ) en in april dit jaar nog een keertje toen hij schrok van een 'PLONS' van een kikker. Mijn held. Clown Haha!

Met de boomloos heb ik ook wel wat momenten gehad Knipoog , maar ben er nooit afgevallen. En ik ben echt geen superruiter, hoor, zeker niet na zo'n lange tijd niet rijden. Ik heb een Barefoot Cheyenne, die prima bevalt qua zit. Zou best een Sensation of een Short Back Freeform willen hebben (maar heb er het geld nu niet voor), als dat goed op zijn rug zou passen (Sam's rug is vrij kort, dus ik krijg volgende week een testzadel maatje Shetty, heb nu maatje 1. Hopelijk zit dat nog beter op zijn ruggetje).

Probeer gewoon wat testzadels uit!!! En voel deze ervaring. Je kunt pas na een aantal rij-uren echt zeggen of je het prettig vindt of niet. Net als je paard trouwens. Lachen
Succes, hoor!!!

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:04

Interessant topic Ja ! Ik zou ook graag willen beginnen met een boomloos zadel. Ik verdiep me er al een tijdje in.
Ik heb alleen geen paard om zo'n zadel op uit te proberen. Ik heb wel een eigen paard, maar die is nog maar 1,5 jaar Haha! .

Ik zou hem graag in willen rijden later met een boomloos zadel (duurt nog wel even, maar wil dat dan bij de Paardelarij laten doen)
Je kan wel naar Drenthe om een Barefoot te testen, volgens boomloosrijden.nl, maar dan moet je daar gelijk verblijven of met een trektocht van een aantal dagen mee. Ik heb daar voorlopig helaas echt geen mogelijkheid voor om dat te gaan doen Nors opkijken .

Maar goed, ik heb in elk geval nog tijd zat om daar wat op te verzinnen (IK BEN ALLEEN ZO ONTZETTEND NIEUWSGIERIG Hyper! Hyper! Hyper! *LOL* !!!), maar ik denk wel dat het verstandig is, buiten het feit dat ik zo'n zadel misschien toch niks vind, dat ik er vaak genoeg mee moet hebben gereden, voordat ik ermee op een jong paard stap.

Vind't in elk geval fijn om te lezen, dat de meesten in zo'n zadel een stevigere zit ervaren!!

Heel veel succes met je keuze, Gowgirl Knipoog !!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:11

je zadel moet passen bij je paard en bij de ruiter
zelf heb ik met de bf een mindere zit ,
heb er 3 geprobeerd op mijn huidige paard en kreeg ze net niet 100% goed
ook met opstijgen bleef het niet goed liggen
op mijn paard lagen ze geen van 3en top
iets wat zeker meewerkt
als mijn paard draaide op stuiver met draaibok in spiltseconde
bleef de bf en ik dus niet op de juiste plaats hangen Bloos
op een freemax geen last van die ligt wel goed
op een vorig paard reed ik met een type cheyenne (een merkloos denk jmr oid)
dat lag als een huis , ook met bokken draaien stoppen vliegen en opstappen
dit paard was veel ronder als mijn huidige (welke nog iets overbouwd is ook iets waardoor
we niet goed onze huiding konden vinden in deze zadels hadden eigenlijk een soort
buildup pad nodig )

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:56

ik heb sinds een paar dagen mijn barefoot cherokee, ging voor de london(dressuur) maar die schoof steeds naar voren op mijn paard.

qua stevigheid van je zit merk ik geen verschil tussen boomloos en een boomzadel en heb af een toe toch wel een luchtspringer Haha! .
de boomloos zit wel veel zachter en je zit iets breder op je paard maar dat is gewoon even wennen.

ik heb ook eerst een week het zadel geprobeerd om te kijken of ik zelf en mijn paard het iets vond en dat vonden we beide OK dan!

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:36

ik heb een barefoot chayenne, mijn haf springt soms vanuit het niets ineens een paar meter opzij, dan heb je gewoon niet genoeg stevigheid. mijn fjord, die kan een forse rodeo weggeven, maar die bokt aleen maar heel erg hard, zonder opzij te springen, en dan heb ik er helemaal geen moeite mee. daar komt ook bij dat mijn fjord breder is waardoor ik mijn knieen beter aan kan leggen dan bij mijn haf\araab

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 17:10

fransis schreef:
ik heb een barefoot chayenne, mijn haf springt soms vanuit het niets ineens een paar meter opzij, dan heb je gewoon niet genoeg stevigheid. mijn fjord, die kan een forse rodeo weggeven, maar die bokt aleen maar heel erg hard, zonder opzij te springen, en dan heb ik er helemaal geen moeite mee. daar komt ook bij dat mijn fjord breder is waardoor ik mijn knieen beter aan kan leggen dan bij mijn haf\araab

Ja, dat ken ik, vanuit het niets opzij springen. En wat gebeurd er dan Fransis, lig je er dan gelijk naast of hang je op je zij o.i.d.
Blijft het zadel dan wel goed zitten?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:41

Het hangt er denk ik van af met welk Engels zadel je het vergelijkt. We hebben een KN Tango, knap paard die je daar uit kan bokken. Volgens mij ligt dat vooral aan de wrongen en de plaats van het dieptepunt van je zit. Voor mij haflinger heb ik een barefoot Arizona. Daar zit ik toch minder vast in.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:16

Volgens mij is het schuiven van boomloze zadels met het opstappen een vrij bekend probleem.
Overigens schoof een dressuurzadel met boom meer op mijn paard dan een boomloze Bob Marshall.
Om nog maar niet te spreken over waar ik lekkerder in zit...

Om op het opstijgen terug te komen: ik stap eigenljk altijd op mét opstapje, het vergt in sommige paardengevallen wat oefening Haha! Maar is wel altijd beter voor de rug... Dus met of zonder boom een aanrader.

Als het goed is krijg ik over 2 weken een Barefoot Arizona op proef, ben erg benieuwd hoe dat zit. Van de BM weet ik dat dat erg goed is, afwachten of BF ook bevalt.