is het gevaarlijk wat ik doe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CARTOUCHExxx

is het gevaarlijk wat ik doe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 20:23

hey,mijn paard is ex-renpaard maar ken er nog steeds iets van. wij hebben een vrij grote piste waar ik haar graag nog eens in een hoge versnelling op laat rennen. maar ik weet eigenlijk niet waarom ze niet meer racet. kan het gevaarlijk zijn voor haar medische toestand of zal ze het me wel laten voelen als ik overdrijf?kan iemand me hier aub een anwoord op geven? alvast vriendelijk bedankt !
Haha! CARTOUCExxx

horse_girl

Re: is het gevaarlijk wat ik doe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:24

Wat is haar medische toestand?

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:25

Nou met een gezond paard is het niet gevaarlijk om hem een keertje voluit te laten galloperen, dat vinden ze alleen maar lekker. Jij weet het beste of jou paard gezond is en een stukje harder kan galloperen.

CARTOUCHExxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 20:31

ze is nu 13/14jaar. op haar 6is ze gestopt met racen. Maar ik las eens ergens dat het gevaarlijk kan zijn als je met een ex-race paard opnieuw gaat racen. vanwege zijn spieren denk ik. Wat zouden de gevolgen kunnen zijn?

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:35

Spierbevangen?

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:36

Maar wat versta jij onder racen?? Een stukje in de bak voluit galloperen is natuurlijk heel wat anders dan op een renbaan of in het bos keihard in rengalop!

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:39

Het is heel normaal dat paarden op hun 6de stoppen. Dan zijn ze ''te oud''.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:44

Japp schreef:
Maar wat versta jij onder racen?? Een stukje in de bak voluit galloperen is natuurlijk heel wat anders dan op een renbaan of in het bos keihard in rengalop!

Hartstikke lekker in rengalop door het bos maar je moet wel 200% zeker zijn dat er nergens wortels ofzo uit de grond steken.
Denk verder niet dat het kwaad kan om zo af en toe eens een lekker stukje te racen. De meeste paarden geven zelf wel aan of ze iets niet willen of kunnen.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:49

Nee daarom dat bedoelde ik ook, vraag me alleen af wat de TS met ''racen'' bedoeld. Ze heeft het over een in de bak racen....nou kan je in een bak naar mijn inziens niet zo hard dus zal het ook niet zo slecht zijn (ja of je moet het een half uur lang doen natuurlijk)

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:49

Carmenn_ schreef:

Hoe kom jij aan deze wijze raad?

Metalstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:35

ik zou hem na laten kijken bij de arts en eventjes navragen wat de beste beslissing erover is !

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:51

hoi, ik heb ervaring met renpaarden en exrenpaarden. Je kunt een en ander lezen op mijn website volbloeds.nl.

In principe kan het geen kwaad om een paard harder te laten galopperen, maar je moet van te voren wel goed weten wat je doet. Het hoge tempo kan namelijk blessures of oude blessures veroorzaken. Renpaarden worden goed voorbereid op hun eerste 'snelwerk': conditietraining en goede warm up zijn een vereiste. Rensport is topsport.
Een keer een paard voluit laten galopperen kan natuurlijk heerlijk zijn, maar te korte bochten (in een rijbaan) doen meer kwaad dan goed.
Op een recht stuk een keertje voluit laten gaan kan natuurlijk, maar als de bodem onregelmatig is kan je paard vallen of over de kop gaan of een peesblessure oplopen.

Verder is het laten racen van renpaarden een beroep en niet voor niets! Je moet goed stilzitten, je paard ondersteunen en je moet weten dat je paard op jou blijft reageren. Een racend paard staat niet zo maar weer stil! Te snel teruggaan naar stap of halt kan zelfs funest zijn voor de spieren.

De bodem kan ook nog eens vrij riskant zijn: mul zand daar kan je paard zelfs zijn ribben door breken of als het te hard is kun je zijn pezen naar de knoppen helpen. Een gladde bak door water kan je paard onderuit laten gaan.

Ik zelf galoppeer exrenpaarden nooit meer voluit, ik vind het risico gewoon te groot: je gaat zoo ontzettend hard (66 km/uur) en een ongeluk zit in een klein hoekje.

Daarbij ben ik mijn paard aan het omscholen naar dressuurpaard en hij moet nu leren om rustig en gedragen door de rijbaan te gaan. Daar heeft hij andere spieren bij nodig en ik wil ook dat hij niet meer 'worked up' is onder het zadel. Rennen is dus voorgoed verleden tijd, hij moet leren dat dat niet meer wordt verwacht. Hij staat wel elke dag op de wei en als ie daar lekker wil rennen dan mag ie dat natuurlijk. Is alleen maar goed.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:06

Renpaarden gaan meestal alleen voluit in de koers.
In de training is een snelwerk, niet een ''laat maar gaan ritje''
wij moeten altijd ons paard bijhouden in een snelwerk, niet klikken of opjagen, gewoon vasthouden, vasthouden en vasthouden

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:24

esperance schreef:
Carmenn_ schreef:

Ik heb een tijdje een renpaard gereden. Mij werd altijd verteld dat ze op hun 6de/7de vaak al als oud werden gezien.

Edit; Ik had het alleen over renpaarden hoor!

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 16:49

Heb het meer over dat je gezegt dat het normaal is dat ze op een 6de stoppen.. Lopen (koersen) nog veel paarden die toch echt ouder zijn dan 6..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:12

ik laat mijn arabier(ex renpaard) nog steeds weleens weglopen die geniet van een beetje tempo, d'r longen weer even open trekken maar uiteraard wel onder controle. Niet te lang en niet te ver en absoluut niet te hard. Ik heb de overtuiging dat het voor ieder paard goed is om af en toe(niet elke week zelfs niet elke maand) gas te geven. De achterste longkamers weer even te gebruiken en het hartje even door te laten lopen.
Maar met een ongetraint paard zeker niet meer dan 300-400 meter.
Als leek of onervaren persoon zou ik er sowieso niet aan beginnen, je kan minder snel zeggen wanneer je paard nog onder controle loopt, gecontroleert op de benen is of wanneer je dus gewoon snoei hard aan de hol bent.
Paarden met oude pees blessures bijvoorbeeld zou ik het al helemaal niet te vaak en te hard doen...

jmac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:49

Carmenn_ schreef:

Hoe kom jij aan deze wijze raad?[/quote]

Ik heb een tijdje een renpaard gereden. Mij werd altijd verteld dat ze op hun 6de/7de vaak al als oud werden gezien.

Edit; Ik had het alleen over renpaarden hoor![/quote]

Nonsens. Deze week werd in Engeland een 11-jarig paard nog 2de in een race.

Daarnaast heb je ook nog de paarden die over hurdles en fences gaan rijden en die zijn vaan ook ouder dan 6.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:06

Heb ook een exrenpaard en race er af en toe ook mee op een lange rechte weg. Doe dit nu al zo'n 5jaar en eigenlijk nog niks mee voorgehad. Hij vindt het echt heerlijk (en ik ook Schijnheilig ).

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:05

jmac schreef:
Carmenn_ schreef:

Edit; Ik had het alleen over renpaarden hoor![/quote]

Nonsens. Deze week werd in Engeland een 11-jarig paard nog 2de in een race.

Daarnaast heb je ook nog de paarden die over hurdles en fences gaan rijden en die zijn vaan ook ouder dan 6.[/quote]

Ik sprak pas geleden een man die in de rensport zat en met zijn topmerries verder fokte. Op mijn vraag ofdat je niet meer kon rijden met deze merries antwoordde hij dat ze te versleten waren op hun 7de... Ik weet niet of dit klopt hoor maar die man zei dat...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:49

de meeste paarden worden gepensioneerd voor ze blesures oplopen dat is rond de leeftijd zeven. het ene paard loopt tot eind van de toegstane leeftijd(denk aan sheikan star, dive master, watermill olivia, irish shuffle, catch fire etc etc etc.) en mankeren nooit iets, andere beginnen al gebrekig te doen rond hun derde vierde...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:15

Buiten wat hierboven al gezegd werd, is er een mogelijkheid dat je er achter komt waarom ze gestopt is met koersen? Als ze gewoon te langzaam was ofzo dan is er geen probleem. Maar als het bijv. om een peesblessure, botbreuk(je) of longbloeding was, dan kan het wel degelijk kwaad om nog voluit te gaan.

e_smeeeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:00

Ik denk dat het geen kwaad kan hoor! & als het wel kwaad zou kunnen en ze zou het niet aankunnen zou ze het zelf denk ik toch wel een klein beetje aangeven ofzo? Teminste, dat zou mijn paardje wel doen..
succes ermee & doe wat je hartje zegt ( & je paard natuurlijk!! Knipoog )

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:15

met dit probleem zit ik eigenlijk ook:P nouja ze vind het hartstikke lkkr als ik haar voluit laat galloperen en hard dat ze gaat!!!volgens mij zou ze zo weer als renpaard van start kunnen gaan, maar ja ze is 9 en dat is toch egt `te oud`.
nja ik vind het gaaf om lkkr te racen , alleen mn ouders zijn er niet zo blij mee....

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:54

Als je paard er van geniet, dan kun je hem naar mijn idee gewoon af en toe eens wat harder laten lopen. Idd wel wat de adneren zeggen: Volluit kan wel link zijn ivm blessures. Maar je paard kan er zo van opknappen als hij af en toe eens harder mag.

Mijn ervaring:
Mijn verzorgpaard liet ik ook wel eens hard galoperen. Niet meer voluit, maar wel hard. Hij genoot er echt heel erg van en hij knapte er ook heel erg van op. Hij was altijd een enorme bokker, en wanneer hij weer eens wat harder had gelopen bokte hij ineens veel minder.
De laatste jaren dat ik hem reed mocht hij niet meer zo heel hard van me. Niet onder zadel. Wat hij in de bak of in de wei met zijn vriendjes deed, moest hij zelf weten. Als ik hem opjoeg, liep hij altijd voorop, de anderen achterlatend ook al was hij verreweg de oudste.
Nu heeft hij er geen lol meer in, als de anderen in galop gaan gaat hij er in een sukkerdrafje achteraan. Dus nu jaag ik hem ook niet meer op als hij los loopt.

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:53

Af en toe een sprintje trekken kan geen kwaad, mits je paard niet uit de koersen is gehaald vanwege gezondheidsredenen. Wat voor de doorsnee ruiter een zeer snelle galop is, is voor een (ex) renpaard een "ik kom even op gang" tempo. Tenzij je veel renpaarden heb getraind en eventueel gekoerst, heb je denk ik geen idee hoe snel een echte rengalop gaat.

Probeer wel een balans te vinden in het versnellen: het moet op jouw aangeven en niet zo van: "oh hij is fris, ik laat hem even knallen". Hij moet nu leren zich als een rijpaard te gedragen en te pas en te onpas versnellen hoort niet in dat regime. Hij moet nu zijn energie op een andere manier leren kanaliseren.