Longeren met pessoa, hoe het meest vriendelijk vast te maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Longeren met pessoa, hoe het meest vriendelijk vast te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 16:12

Over een paar maanden wil ik beginnen met het gebruiken van hulpteugels met het longeren. Longeren zelf gaat hardstikke goed, alle gangen gaan goed. Nu wat meer het verzamelen leren.
Mijn lerares adviseerde mij de pessoa teugel met longeersingel te gebruiken en wat later een bit erbij.

Hoe kan ik het beste de teugels vastmaken, om het rustig te beginnen? Zodat ik het stapje voor stapje kan opbouwen. Hebben jullie tips, zouden jullie het voor mij kunnen tekenen hoe de teugels te verbinden op een goede manier?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een mooie tekening Vork .

_Noah

Re: Longeren met pessoa, hoe het meest vriendelijk vast te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 16:56

Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:57

Je topic omhoogschoppen mag niet Knipoog

Ik zou zeggen rommel niet zelf wat aan maar zoek iemand die er ervaring mee heeft, en die je het kan leren.
Het is niet zomaar iets wat je zo even doet Knipoog

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 16:59

Gut je meent het.. Mijn lerares helpt mij er ook bij, maar ik ben benieuwd hoe anderen dit oppakken.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:01

Mijn ervaring is dat als je hem bevestigt tussen de benen dat mijn paard gaat struikelen. Deze stand vind mijn paard niet het meest prettig.

Ik bevestig hem meestal vanaf het bit naar de een na bovenste ring op de longeersingel in de dressuurstand. Zo kan ze aanleuning aannemen als ze dat wil, maar ze heeft zo ook nog genoeg vrijheid. De "rijstand" noem ik het altijd Knipoog

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:02

Als je instructrice je dit aanraadt, vraag dan of zij je daarbij wil helpen Knipoog

Zelf maak ik hem vast onder de buik. Dus: bontje achter kont - dan door onderste ringetje van mijn singel - dan klipje met katrol vast aan bit - dan onder de buik. Dus voorwaarts-neerwaarts. Zodra je het touw terug van het bit hoger vast gaat maken, dus aan de longeersingel zelf, moet het paard steeds hogeropgerichter lopen. Dus; hoe hoger, hoe zwaarder voor het paard.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:05

Lang en laag is inderdaad het beste om mee te beginnen

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 19:00

[quote="Mariannedeb"]Als je instructrice je dit aanraadt, vraag dan of zij je daarbij wil helpen Knipoog
[quote]
Doet ze ook, zie mijn berichtje boven Knipoog

Oke, dus jullie vinden lang en laag het beste? Ik vind het namelijk een beetje eng om al met een bit te beginnen, maar mijn lerares zei dat dit best kon al. Ik hoop niet dat hij straks te hard in de mond hierdoor gaat worden.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:06

Om al met een bit te beginnen? Longeer je dan nu zonder bit? Zo ja, dan zou ik daar eerst even mee beginnen, geeft dat geen problemen, dan zou ik beginnen met de lang en laag stand zoals hierboven staat beschreven, pas als je paardje in alle gangen hier goed mee loopt kun je een ringetje hoger proberen... Pling

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:10

[WZ] Pessoa hulpteugel Hier vind je een erg goede uitleg.

Ik zou eerst je paard laten wennen aan het bitje en dan pas gaan longeren met pessoa. En met het laagste beginnen zoals hierboven in de link staat aangegeven Lachen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 19:22

Ja nu longeer ik nog zonder bit en dit gaat al heel erg goed, hij reageerd ook op zijn halster nl.
Super die link, hardstikke bedankt Amrah! Dank voor de tips allemaal.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:36

Gaat dit over de 2jarige uit je profiel? Ik zou nog niet met een pessoa beginnen, want dat is best zwaar voor een paard.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 19:39

over 5 maandjes ja, we gaan hem eerst aan het bit laten wennen en langzaam aan opbouwen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:44

ja ik zou ook gewoon over 5 maandjes het bit eens in doen. Neem er lekker de tijd voor en het kotm vast goed met noah

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:46

Toch denk ik dat je dan beter kan opbouwen aan de bijzet, en niet aan de pessoa. Werken aan de pessoa is vrij zwaar, en dat kan een jong paard nog niet hebben. Hooguit 1x in de 1 a 2 weken

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 19:52

Vaker longeer ik hem ook niet hoor. En dan hooguit 10 minuutjes. Een bijzet is misschien ook een idee. Hangt er vanaf hoe hij over een tijdje reageert als we gaan beginnen. Nu begint hij al aardig te stoomwalsen nl Knipoog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:53

Ik zou met zo'n jong paard ook zeker nog niet met een pessoa beginnen...
Laat 'm eerst zijn eigen evenwicht maar leren vinden...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 19:54

Omg.. ik heb het over 5 maanden dan is hij bijna 3

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:55

Ik zou ook als hij 3 is voorlopig eerst zonder pessoa longeren, eerst maar op z'n eigen benen leren lopen, evt. met lichte bijzet om wat lichte aanleuning te vragen...

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:58

Noah, een paard van bijna 3 is nog steeds jong, dat besef je hopelijk toch wel Nors opkijken
Als hij aan het bit en een longeersingeltje gewend is straks, dan zou ik gewoon met de bijzet beginnen.
>?
edit: In de openingspost heb je het over verzamelen, bij een paard wat nog niet eens 3 is Lips are sealed ?
Laatst bijgewerkt door Snoekiej op 03-08-08 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 19:59

Ik wordt er een beetje gek van, iedereen zegt dat ik wat anders moet doen. Met rijden heb je 1 techniek onder de knie, dan weer een ander, met mijn jonge paard moet die aan de teugel, dan weer wel, dan weer niet.. Die 1 zegt A de ander B op een gegeven moment weet je het echt niet meer.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 20:02

Snoekiej schreef:
Noah, een paard van bijna 3 is nog steeds jong, dat besef je hopelijk toch wel Nors opkijken
Als hij aan het bit en een longeersingeltje gewend is straks, dan zou ik gewoon met de bijzet beginnen.
>?
edit: In de openingspost heb je het over verzamelen, bij een paard wat nog niet eens 3 is Lips are sealed ?

Ja? Een paard opvoeden kan geen kwaad over een paar maanden. Ik rij mijn paard in rond zijn 3e als hij er klaar voor is en moet hij leren verzamelen. Maar daar ga ik geen discussie over voeren, OFF TOPIC dus. Nouvel ga jij je lekker bezig houden met je concoursen en rijkeluis prutsmuts, dan hou ik mij bezig met mijn Friesje. Dank u!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:03

Verzamelen betekend lang niet altijd kin op de borst hoor! Kijk maar eens op bokt hoeveel jonge paarden van 3 al aan de teugel gehesen worden terwijl ze nog maar een paar maanden onder het zadel zijn.

Rustig en kalm aan longeren met de pessoa kan geen kwaad. Zolang je hem niet te strak bind en rekening houd met het paard.

Bovendien zegt de TS dat ze het pas over een maand of 5 gaat doen als haar paard echt 3 is. Als jullie goed lezen , dan lezen jullie ook dat ze maar af en toe longeert omdat ze langzaam wilt opbouwen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:04

nee ik herken het helemaal. Bij mij ging het precies hetzelfde. Maar dat aan de teugel gedeelte dat kan je altijd nog leren als je er op zit. Ik heb de passoateugel nooit gebruikt en ik zit nu een week op marijke en ze ging al vanzelf omdt ik de ander hulpen ging gebruiken. Degene die haar heeft ingereden vond het al een beetje overdreven dat ze aan de teugel loop odmdat dat echt allemaal wel komt zodra je alles onder de knie hebt en als je er dan op zit gaat ze zich helemaal opkoppen

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 20:04

_Skess_ schreef:
Verzamelen betekend lang niet altijd kin op de borst hoor! Kijk maar eens op bokt hoeveel jonge paarden van 3 al aan de teugel gehesen worden terwijl ze nog maar een paar maanden onder het zadel zijn.

Rustig en kalm aan longeren met de pessoa kan geen kwaad. Zolang je hem niet te strak bind en rekening houd met het paard.

Bovendien zegt de TS dat ze het pas over een maand of 5 gaat doen als haar paard echt 3 is. Als jullie goed lezen , dan lezen jullie ook dat ze maar af en toe longeert omdat ze langzaam wilt opbouwen.

Dank u, use your Cool