-verwijderde post-

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boktoff

-verwijderde post-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 21:22

-verwijderde post-
Laatst bijgewerkt door Boktoff op 07-01-24 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mistie

Re: De band met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:27

Wauw, mooi verhaal. Daar krijg ik echt een beetje het idee van mij en m'n verzorgpaardje bij. Lachen

Mooi geschreven, en je hebt helemaal gelijk! Knipoog

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:28

ik herken het helemaal! zo denk ik er ook over en ik werk het liefst met de moeilijkste paarden. want als je door de "moeilelijke' dingen heen kijkt zijn het super lieve beesten maar ze worden meestal niet begrepen. wat ik erg jammer vind.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:28

ik vind het erg mooi als je je zo kan verdiepen in je paard. en dan bedoel ik dus niet hoe hij loopt,maar echt zijn karakter.

ik ben er zelf ook echt voor om je paard echt te leren kennen en de band tussen jou en je paard word een stuk beter!

OK dan!

Boktoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 21:33

-verwijderde post-

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 23:10

Anoezzz, je hebt helemaal gelijk. Lachen

Ik koop een paard om een band mee op te bouwen. Rijden is leuk, maar is een onderdeel van die relatie.
Ik denk dat veel mensen dat 'vergeten', bewust of onbewust. Lachen

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:05

dat zeg ik ook altijd tegen me moeder als ze zegt. je gaat elke dag. nu maar eens een dagje niet. ja wat moet ik anders doen? in de stad gaan hangen en drinken en drugs gebruiken?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:12

Lang verhaal, maar ik heb het in 1 keer gelezen Haha!
Ik word er altijd wel blij van om dit soort verhalen te lezen, herkenning Lachen
Op de een of andere manier val ik altijd voor de paarden die als 'lastig' bekend staan.
Het heeft vaak tijd nodig, maar als je dan die band hebt opgebouwd, dan gaan ze ook voor je door het vuur. En jij voor hen Knipoog
Ondanks dat ik heel vaak afscheid heb moeten nemen, vind ik het eigenlijk toch altijd weer wel de moeite waard. Dit is voor mij paardrijden, met paarden werken.

xNicky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:21

Mooi verhaal! Haha!
Ik heb een pony waar ik best veel pech mee hebt gehad.
& iedereen zei dat ik dr moest verkopen.
maar toch wist ik dat ik er nog wat mee kon.
Nu ben ik echt zo blij dat ik dr heb gehouden.
Met onze andere pony heb ik ok echt een hechte band.
ik zou dus echt niet wetn wat ik zonder haar zou moeten.
met die andere heb ik nog niet echt een band,
maaar ik denk dat die wel gaat komen,
ze zit nu gewoon echt in haar vel.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:25

Mooi stuk!
Ik ken het karakter van mijn paard ook erg goed en moet ook vaak om hem lachen. Maar andersom ook! Hij herkent mij ook goed! Als we met een paar mensen de wei in gaan en we roepen de paarden (en die van mij komt altijd), dan loopt die van mij regelrecht naar mij toe.
Op deze manier beleef ik enorm veel plezier aan mijn paard.

Ken je dat, dat als je op stal komt zonder je paardrijbroek:
"ga je nou alweer niet rijden"?

"neuh, ik ga even met hem spelen"

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:46

Ik heb het hele verhaal met veel plezier gelezen...mooi hoor!

TurdusMerula schreef:
Ik koop een paard om een band mee op te bouwen. Rijden is leuk, maar is een onderdeel van die relatie.
Ik denk dat veel mensen dat 'vergeten', bewust of onbewust. Lachen

Ik heb dan nooit een paard gekocht, alleen verzorgpaardjes gehad, maar denk er precies hetzelfde over. Rijden is hartstikke leuk, maar gewoon poetsen, frobelen of alleen maar in het landje erbij gaan zitten is minstens net zo fijn.
En idd, sommige mensen snappen dat dan niet, het gaat toch om het rijden? Voor mij ook niet dus, ik vind een band kweken met een paard veel interessanter en mooier dan er alleen maar opzitten. Rijden is een kers, dat paard wat achter je komt staan omdat het iets eng vindt maar vindt dat het bij jou veilig genoeg is om dat enge te doorstaan, dat is het overheerlijke slagroomtaartje!

Het kost wat tijd en soms geduld, maar je krijgt er zoveel moois voor terug. En soms zelfs door vrij weinig te doen al. We hebben een tijd lang een paar Friezen op stal gehad. Heerlijke paarden, maar aangezien ik niet van de 'dressuur' was (ik ben afdeling western/quarters Knipoog ) deed ik bij hun niet meer dan voeren en regelmatig een vette knuffel. En toch, toen ik van de week na een lange tijd eens op visite was bij die Friezen kwamen ze er gelijk aan. De oudste begon gelijk over me heen te hangen en te murmelen, wat ze anders ook deed. De jongste keek op, herkende me en kwam ook op een drafje aanzetten voor een aai. Prachtig was dat!
(de middelste was een arrogante zwaar jaloerse stermerrie, die ook zwaar gepikeerd was dat zij niet als eerste begroet werd, dus draaide ze zich om met de neus in de lucht, deed ze 'vroeger' ook al, en net als vroeger kon ik daar de lol wel van inzien)

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:47

Ik reed paar jaartjes op manege pony's, lees 3 of minder.
Toen ben ik ff gestopt het moest wel want het ging steeds slechter met mij door lichamenlijke probleem die ik had, maar vanaf ergens eind 2004 toen ik gestopt was deed ik wel al vanaf begin 2004 2 paarden, 1 van me nicht Perestroika en 1 van een stalgenoot Nero.
tot nu zomer 2008 heb ik in die tussentijd paar lesjes gehad op peres en paar keer gereden op Nero.
en pas geleden dan weer eens op Peres maar dat was ergens in maart een maand later na de operatie.

maar ik begrijp jou verhaal zo erg ik heb eigenlijk dus meer dan 4,5 jaar alles ernaast gedaan.
en pas echt de laatste 3 jaar heb ik me erin verdiept dat er een band was.
Eigenaar van Nero zei wel eens dat ze kon merken als ik niet geweest was eenw eek bijvoorbeeld.
en Nero is niet iemand die gauw zal hinniken maar hinnikt maar vaak genoeg, iig naar mij en vind ik dat.
Peres ja daar heb ik echt iets speciaals mee, ik heb bijv heel bijzondere reading gehad waardoor ik me er helemaal meer in ging verdiepen.
Ik begrijp hem maar hij begrijpt mij ook, iig zo voelt dat aan.
hij is voorzichtig met me en ja dat vind ik dan wel heel bijzonder, maarja na die 4,5 jaar mag er een band ook wel zijn. Ja
ik sta te praten hoort hij me stem dan gaat hij staan hinniken dan heeft hij al door dat ik er ben, maar heb ik al gedag gezegt en denkt hij ik sta bij de kastjes dan gaat hij weer.
zo warm gevoel krijg je daar van. Lovers

Peres is een sterk maar wel eerlijk paard je moest eens weten hoevaak ik alle hoeken heb ik gezien met longeren en dta ik de laatste anderhalf jaar gewoon normaal kan longeren zonder er met mij telkens vandoor te gaan wanneer hij moest werken.
hoe vaak ik hem los heb moeten laten in het park omdat hij gek wordt als er een ander paard is en die de andere kant op gaat, en dat hij dus nu gewoon ze hoofd eigenlijk in me nek legt en achter me blijft lopen of gewoon rustig naast mij blijft lopen, dat doet wel wat met je. Ja

en zo heb ik nog wel duizend dingen. Lachen
enmisschien komt het vooral omdat ik altijd speel, vind dat zelf ook leuk.
en toen ik kleiner was en hem 1 keer ofzo zag was het bedelen trappen druk zijn, vond ik het een niet zo leuk paardje *LOL* en nu Clown misschien omdat ik toen nog niet reed en er niks vanaf wist Tong uitsteken

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:55

Mooi verhaal. Precies wat ik ook probeer te bereiken met mijn verzorgpaarden. Alleen je hebt soms zo ontzettend veel geduld voor nodig. En dat rijden is leuk maar inderdaad dat is er een onderdeel van. Ik doe meestal de ene dag grondwerk en de andere dag rijden. Een prima afwisseling wat ze ook nog eens leuk vinden.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:04

Ik vond je verhaal echt mooi om te lezen TS Ja ook ik zie hier een punt van herkenning in. Het is voor mij ontzettend belangrijk dat de band die je met je paard hebt goed is, dat je hem van binnen naar buiten gaat snappen. Paardrijden begint er naast en eindigt ernaast en zodra dat niet goed is, kan je niks beginnen Lachen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:44

Een mooi verhaal en absoluut niet zweverig.

In mijn jeugd had ik zo'n pony (foto in profiel). De pony was niet verkeersmak en vloog er bij het minste geringste vandoor. Door de vertrouwensband die ik met haar had kon ik stad en land met haar af, zonder zadel en met stalhalster reden we overal heen. Als ze bij mij was hoefde ze nergens van te schrikken want dan wist ze dat het wel goed zat. Op elk vreemd terrein kon ik met haar aankomen, tot de verwondering van velen.
En alleen maar door mijn rust, mijn engelengeduld en mijn andere kijk op paarden dan de meeste meisjes van mijn leeftijd toen. Van hun werd ze zenuwachtig en schrikkerig en bij mij was ze ontspannen.

Toen ik afscheid moest nemen van deze pony ben ik drie jaar uit de paardenwereld geweest... Zoiets kan een behoorlijk impact op je maken Bloos .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:06

Zeker herkenbaar. Ook ik viel voor een "probleempaardje" ruim 15 jaar geleden. Ondertussen is ze 21 en weet ze me nog steeds af en toe te verrassen met haar slimmigheidjes, haar inlevingsgevoel, haar stoutigheid, haar braafheid, hoe mooi ze kan zijn........ Inderdaad, ik ben nog steeds verliefd Lovers
Vanaf het begin was duidelijk dat we bij elkaar hoorden, onze karakters leken veel op elkaar, wat niet altijd een voordeel was. We zijn allebei door elkaar gegroeid en ik zou bij een ander paard eigenlijk niet meer met minder genoegen nemen.
Als ik naar andere paarden kijk, dan zijn dat vaak "leuke paarden voor een ander", heel soms een "leuk paard om mee te spelen", maar zelden tot nooit zo'n gevoel van zielverwantschap.
Nou, ik geloof dat ik nu ook wat zweverig wordt.... Clown

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:39

Waratje schreef:
maar zelden tot nooit zo'n gevoel van zielverwantschap.
Nou, ik geloof dat ik nu ook wat zweverig wordt.... Clown

Zweverig? Ik denk 't niet. Dat zijn nu eenmaal de soort woorden om te omschrijven hoe diep iets kan gaan. Maar ook dat het lijkt, in mijn geval dan, dat je dieren 'uitkiest' die een deel van jezelf vertegenwoordigen. Ik heb een zwak voor verlegen, teruggetrokken paardjes maar ook voor eigenwijze koppige rotbokken. Heel toevallig allebei kenmerken die ik ook van mijzelf herken en waarvoor ik die delen van mijzelf moet aanspreken om de paarden echt te leren begrijpen.

Ik blijf het een machtige hobby vinden, paarden. Okay, het kost een flinke duit én een hoop tijd en hersenbrekers, maar wat je er aan wijsheid, liefde en vertrouwen voor terugkrijgt is onbetaalbaar...

Boktoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 15:34

-verwijderde post-

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 18:49

Hey Anous, heb jij toevallig bij Ilana in A'dam Noord gereden? (gewerkt) je was toen gek op Soulaika dan ken ik je nog wel....

Boktoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 23:08

-verwijderde post-
Laatst bijgewerkt door Boktoff op 07-01-24 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 23:17

Wauw, prachtig verhaal Ja Ik heb even in je profiel gespiekt, en ze heeft een ontzettend mooi hoofdje Ja

Ik moet eerlijk zeggen dat ik van dit sort verhalen altijd een beetje onzeker wordt Bloos Mensen die zo'n prachtige band met hun paard hebben, ik heb altijd zoiets, hoe krijg ik dát ooit voor elkaar, wat moet ik doen? Achja, ik denk dat ik veel te veel denk. Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 23:22

djoni schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik van dit sort verhalen altijd een beetje onzeker wordt Bloos Mensen die zo'n prachtige band met hun paard hebben, ik heb altijd zoiets, hoe krijg ik dát ooit voor elkaar, wat moet ik doen? Achja, ik denk dat ik veel te veel denk. Clown

Je moet het juiste paard tegen het lijf lopen Knipoog

Boktoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 23:28

-verwijderde post-
Laatst bijgewerkt door Boktoff op 07-01-24 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 00:19

Normaal gesproken ben ik met paarden heel rustig. 15 jaar heb ik paarden en ponies voor anderen gereden. Dan heb je het niet altijd voor het uitkiezen, maar gelukkig vroegen ze mij vaak voor die lastige portretten.
Met een paar had ik echt een klik, maar vreemd genoeg kreeg ik veel paarden zover dat ze vanalles voor me deden.

Op een gegeven moment kon ik zowaar een eigen paard kopen, nu ruim 3 jaar geleden. Waar ben ik voor gevallen? Een blik.
Nog voordat ik die 2-jarige had gezien was ik verkocht. Hij was echt precies wat ik wilde.
Natuurlijk hebben ze niet alles verteld bij de verkoop. Paardje kwam platgespoten bij me aan.
Op een gegeven moment heeft hij me zelfs een tand uit getrapt (het was heel anders afgelopen met mij als hij wat hoger had getrapt).
En toch heb ik dit paard nog steeds. Vanavond heb ik heerlijk met hem gereden. Hij bedacht vanalles: heel hard rennen, door de buitenteugel heen rennen vooral op links, heel hard achteruit... en toch hebben we heerlijk gereden en lekker ontspannen aan de losse teugel uitgestapt.
Die losse teugel is het vaak, veel mensen durven hem niet te geven...

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 07:07

Anoezzz schreef:
anitaolja schreef:
Hey Anous, heb jij toevallig bij Ilana in A'dam Noord gereden? (gewerkt) je was toen gek op Soulaika dan ken ik je nog wel....

Yep that's me.......... en met wie heb ik dan het genoegen Tong uitsteken

Ik was er ook net een paar weken en ik was gek op Keszie, we hebben toen samen ook de hele "kantine" schoongeschrobt ha ha ik heb t nog ruim 2 jaar daar volgehouden Bloos , maar misschien zie je mij niet meer voor je het is al lang geleden...

wel een mooi verhaal hoor overigens, kreeg bijna tranen in mijn ogen toen je Tosca moest laten inslapen Verdrietig en later zag ik dat jij het bent.......grappig dat je elkaar weer overal tegenkomt....