Rustig beginnen bij 2,8 jaartjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinaa__

Rustig beginnen bij 2,8 jaartjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 21:10

mijn vz shet is 2,8 jaartjes jong.
en ze kent al ontzettendt veel dingen. Knipoog
Nu is mijn vraa kan ik nu rustig met longeren mee beginnen??
sommige zeggen nee en de sommige zeggen ja als je maar veel op de hoefslag werkt.
dus mijn vraag is.. kan ik al lichtjes mee beginnen ??

Gr Sabina Haha!

griebels

Re: Rustig beginnen bij 2,8 jaartjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:12

Waarom niet langer wachten?
Mensen willen steeds vroeger beginnen...
Vroeger werden paarden pas met 4 ingereden, nu al met 3. Dadelijk 2,5??

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:13

Ik ben het helemaal met griebels eens.
Je weet dat je weinig kunt met jonge paarden. Als je dat geduld niet kunt opbrengen, moet je er imo niet aan beginnen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:14

euhh grote stallen is het al 2-2,5 dat ze worden ingereden hoor

je kan heel rustig aan wel beginnen maar dan 1 x per week ofzo even 10 min longeren

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:15

Ja, maar daar gaat het om het geld.
Paarden waar je niks mee kunt, leveren niks op en kosten alleen veel geld.
Iets wat die stallen nou net niet willen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:16

DAt die stallen het doen, wil niet automatisch zeggen dat het goed is voor de paarden
Geef het goede voorbeeld!

sinadama

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:17

Het word inderdaad steeds eerder. Laat ze nog even lekker jong zijn en uitgroeien is voor beide partijen beter.
Ik snap best dat als je een veulen/jaarling/tweejarige koopt je een keer wilt gaan beginnen. Wacht nog een paar maandjes

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 21:20

nee ik bedoel longeren, ik rij niet op flower..
maar ik wil toch liever vragen dan doen..
dus ik vindt dat ik nu wel van em zelf goed doe om tevragen inplaats zomaar tedoen Knipoog
Ik wacht nog maar die 2 maandjes Haha!
ik krijg allemaal pbs dat ik het niet moet doen omdat het slecht is en emet 3 jaar moet beginnen.
dan begin ik dan ook maar 3 jaar Tong uitsteken of iets later

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:22

Ook dat niet te letterlijk opvatten hoor.
Dus niet meteen op de dag dat ie 3 wordt beginnen.
Ga er leuke dingen mee doen, maar werken pas rond de 3,5 - 4 jaar.
Heb je later alleen maar profijt van, hoe langer je wacht hoe beter het paardje kan volgroeien.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:25

ach jo, geef je paardje nog lekker even de tijd, maar met z'n 3 lijkt mij geen probleem hoor Knipoog

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:26

ik zou gewoon eerst aan de hand gewoon van alles doen om ze 'spelenderwijs' de commando's te laten kennen gewoon aan de hand laten draven, stappen en halthouden op commando.

ga hele stukken met hem lopen zodat hij al aan het verkeer went enzo.

leg wat balkjes neer en ga balkjes lopen, dat is ook goed voor de rug en ze leren zich bewust worden waar ze hun stappen zetten.

je kan ook allemaal enge dingen neerzetten dat hij ook bomproef word.

er zijn een heleboel spelletjes die je met je pony kan doen zodat jij én je pony er plezier in hebben.

ik zou pas echt gaan beginnen met longeren als hij 3 is maar heb gewoon geduld en ga nu nog lekker knuffelen en spelen met hem.

je kan hem best al dingen leren maar zorg dat het je het niet overhaast allemaal.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:31

Dat bedoel ik dus met leuke dingen doen i.p.v. werken Knipoog

Elienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:09

Je kan ook lekker lange stukken met hem gaan wandelen ,heb ik ook een tijd gedaan.
en vanaf zijn 3,5 ongeveer ben ik pas begonnen met longeren.
Dat vind ik zelf iig niet te vroeg.
Inrijden gebeurt nu ook al heel vaak vanaf 2,5 ja =(
op maneges zie je dit ook steeds vaker, en ook steeds vaker zie je dat die paarden veeel vroeger naar de slacht gaan, of worden ingeslapen alleen omdat hun rug niet meer goed is .
Dat vind ik persoonlijk niet gek als het paardje de kans niet krijgt op een manege *of waardan ook* om rustig uit te groeien.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:50

Soms word ik een beetje gestoord van bokt. Een tijdje geleden was er iemand die haar net 2 jarige paard longeerde. En oh dat was goed en leuk, paardje deed het ook goed. Daarna was er nog een jomng paard wat het nog niet helemaal begreep en bokt stond klaar om adviezen te geven. En nu vraagt iemand of ze haar vz shet van 2 jaar en 8 maanden kan gaan longeren, rustig beginnen en dan kan het niet??

Pff meid, doe rustig aan, 1 keer in de week is prima en over een half jaar doe je het 2 keer in de week.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:53

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:55

Meid 1 keer per week kan dat makkelijk.. Zolang je het niet te lang doet is het toch goed..
Voor de rest zou ik lekker gaan wandelen en leuke dingen doen..

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:57

Tja, ik vind ook dat het makkelijk kan.

Maar, typish bokt, dit word een reltopic want iedereen gaat reageren.. Ja

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 17:04

Hooi,
Ik ben weer naar flower geweest en heb dr gewoon de bak in gedaan.. ik liet haar lekker stappen, en daarna ff draven voor al dr energie uitteleven en commandos optepakken Haha! Het ging heel goed, tot dat flower er genoeg van had en er onderuit glipte. ze ging onder het prikkeldraad door en liep heerlijk de heeelee grote weide door.. ik liep naar dr toe en pakte haar weer.
Z`n 5 keer heb ik het steets op nieuw gedaan in de bak totdat ik steets bozer werdt en ik wilde niet tekeer gaan tegen flower, flower kreegt igg wel een goeie tik op zn kont en straf me tmijn stem.. maarzoveel hielpt dit niet.. ik wist als ik ging stoppen dat flower dan had gewonnen. dus ik had nog maar 1 mannier. * bok staat 1 x perweek longeren kan best* dus ik heb dr aan de long gedaan en heb dr heeeeel lang laten stappen en ff draven en dan weer stappen dat ging een heel stuk beter.. het probleem is nu .. ik kan dr niet meer los laten in de bak en dan laten lopen zonder touw of iets aan dr want ze rent gewoon vrolijk ervandoor... dus ik longeer haar nu 1 x perweek,, dus lekker veel stappe, en af en toe een drafje Haha!
Ik laat haar niet in echte kleine rondjes lopen meer in een soort van vierkant dus dta ik haar beentjes nog niet echt belast Knipoog

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:58

ja kan opbouwent beginenn met longeren

5 min stappen
2.5 min draven
rondje galop
5 min uitstappen
dit herhaal je telkens

10 min stappen
5 min draven
2rondjes galop
10 min uitstappen

en telkens iets langer dan bouw je zijn conditie op

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:36

Zelf zou ik nog wat langer wachten. Een paard kan je al vroeg longeren, maar alleen longeren wanneer hij zijn rug niet goed gebruikt en niet wordt begrenst kan er imo alleen maar voor zorgen dat het paardje nog schever wordt.

Wanneer je begint wanneer een paard ruim 3,5 is en verder al veel heet gedaan qua wandelen enz, dan kan je ook wanneer het paard het longeren snapt langzaam aan beginnen met begrenzen en later wat meer bijzetten, zodat hij zijn rug beter gaat gebruiken en zowiezo niet schever wordt dan hij al van nature is.

Dit is misschien ook wel een interessant topic om te lezen: [RT-D] Waarom vastzitten aan leeftijden met het beginnen aan iets?

cleyto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:00

Ik heb een vraagje, ik heb een stukje van de piste afgemaakt zodat het een mooie cirkel vormt..
Ik laat nu mijn shetje (2,5 jaar) daarin rondjes lopen. Ik doe dit niet lang max 10min.
Maar als longeren vanaf 2,8 jaar al slecht is in jullie ogen, is dit dan ook slecht?
Hij heeft 2 maanden geleden altyd bij myn buurman in de wei gestaan, samen met ook een 2,5 jaarse, en ze crosten heel veel samen! Meermaals per dag zelfs! En aangezien hij dat nu niet meer doet( myn shetje is een beetje lui) geef ik hem zo zyn beweging. En daarbij leert hij ook nog eens zijn commando's die hij moet kennen voor later het longeren. Ik denk niet dat dit kwaad kan, toch? Wat ik wel graag zou weten is dat het slecht is om hem af en toe een vrije sprong te laten doen? Wel maar de hoogte van een emmer (30cm ong)
Alvast bedankt!

mOiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:55

Ik denk wel dat je al kan beginnen longeren. Beter te vroeg dan te laat denk ik dan xS.
Veel succes

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:42

tuurlijk lopen aan een lijntje kan toch geen kwaad de mijne werd al gelongeerd toen ze 1 jaar was ook maar 1 keer per week maar dat vond ze hartstikke leuk je beschadigd er niks meer als laat je ze een beetje lopen groejts eef

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:47

laat een paard een paard tot zn 3e of mss wel wat langer, je kunt nog zoveel jaren van hem/haar genieten. Ze hoeven toch niet al met hun 6e levensjaar in het Z te lopen (bij wijze van spreken)?!
Ik bedoel, je kunt toch nog wel even wachten als je al zolang gewacht hebt!

Kijk ook naar het paard, sommige paarden heb op een jonge leeftijd(DAN BEDOEL IK NIET 3 OF JONGER) best al 'volwassen' uiterlijk en karakter. Andere zijn echt nog baby's op hun 3e of 4e levensjaar...
Zo een baby kun je beter gewoon lekker eerst paard laten worden...al kost je dat misschien een jaar langer...

pfff word altijd moe van die discussies;kan dit met een jong paard en dat etc..
begin dan niet aan een jong paard als je niet kan wachten! Stoom uit je oren

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:52

Je kan op die leeftijd wel beginnen met rustig longe of roudpen werk, zolang je maar niet bijzet, etc. Laat de pony een beetje eigen tempo lopen en dan vooral in stap, beetje draf. Galop op een cirkel geeft snel te zware belasting. Een paard/ pony mag je vanaf ca. 2,5 jaar echt wel wat grondwerk, longewerk, etc. laten doen. Niet onder die leeftijd omdat banden en gewrichten dan nog veel te zwak zijn.
Je kan ook een klein "parcoursje" neerzetten en de pony " hindernisjes" laten nemen; zoals een zeil/ plank op de grond, balkjes om over heen te stappen, tussendoor te lopen, paraplu's , vliegengordijnen, etc. waar onder en tussendoor loopt.
Voordeel is dat je leuk en spelenderwijs met je pony bezig bent, dat hij aan veel dingen went en veel leert. Maar alles met mate, het is nog een baby, dus niet vaker als 2 x per week, niet langer dan een minuut of 10/15. Als je meer doet, dus vaker of langer zal de pony zijn interesse verliezen. Gebruik je fantasie voor het bouwen van obstakels en je zal zien dat je allebei veel plezier hebt Haha!