Parelli fases: ook bij ''noodsituaties''?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Parelli fases: ook bij ''noodsituaties''?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 14:01

Hallo,
Met mijn verzorgpaard doe ik alles volgens parelli. Dus ook met fases. Altijd beginnen met fase 1 enzo. Maar wat nu als er een situatie ontstaat waarbij het paard METEEN moet reageren, en niet na vijf seconden? Voorbeeld: ik hield laatst het schrikdraad open voor het paard, zodat zij voor mij langs het weiland in kon lopen. Blijkbaar was het niet helemaal duidelijk, en ze wilde achter mij langs het weiland inlopen, waar dus het draad slap hing, omdat ik het draad open hield. Daardoor liep ze dus bijna door het schrikdraad heen (lompe tinker Knipoog ). Als ik toen niet meteen een hoge fase had gegeven, was ze er dus in aanraking mee gekomen, met alle eventuele trauma's van dien.

Een andere situatie is bijvoorbeeld als het paard op je voet staat of door je heen wil lopen ofzo.

Hoe moet je volgens parelli handelen in zo'n situatie denken jullie?

ikke

Re: Parelli fases: ook bij ''noodsituaties''?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:43

Je moet niet handelen volgens Parelli, je moet zodanig handelen dat het het gewenste resultaat oplevert en alles is beter dan niet of te laat handelen. Een paard loopt heus geen trauma op als ie eens een onbedoelde tik krijgt omdat je iets te grof uithaald om erger te voorkomen. Het zijn geen watjes........

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:58

Ik denk dat ikke helemaal gelijk heeft.
Bovendien gaat het vaak om veiligheid op deze momenten, en die gaat altijd voor...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 14:15

Oké dan weet ik dat voor de volgende keer. Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:15

en als je paard op je voet gaat staan of over je heen walst zul je level 1 nog even beter moeten gaan oefenen want dat is duidelijk disrespect.

be as gentle as you can but as firm as necessary, dus met je fase 1 in noodsituaties kom je er niet, dan mag je gerust een stapje hoger.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:29

Om bij Parelli te blijven: set it up for succes: zorg dat jij en je paard niet in netelige situaties verzeild raken.
Staat hij op je voet of loopt hij over je heen dan laat je hem te dicht bij je komen want dan komt hij in jouw ruimte.
Kan hij in het schrikdraad lopen dan heb jij het onhandig aangepakt, zorg dat zoiets gewoonweg nooit kan gebeuren.
Het is allemaal zo simpel! kikadewado!!!!! kind kan de was doen

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:34

Tja... Het blijft jammer dat paarden niet kunnen lezen... Haha! Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:37

Morrie schreef:
Om bij Parelli te blijven: set it up for succes: zorg dat jij en je paard niet in netelige situaties verzeild raken.
Staat hij op je voet of loopt hij over je heen dan laat je hem te dicht bij je komen want dan komt hij in jouw ruimte.
Kan hij in het schrikdraad lopen dan heb jij het onhandig aangepakt, zorg dat zoiets gewoonweg nooit kan gebeuren.
Het is allemaal zo simpel! kikadewado!!!!! kind kan de was doen

Dan zul je je paard dat wel eerst moeten leren. Dat heet opvoeding en ik kan niet beoordelen hoever TS is met de opvoeding van haar/zijn paard.
Het lijkt wel zo simpel maar als TS nog niet op het punt van goede basis-opvoeding is aangeland, dan zal ze/hij nog niet altijd kunnen voorkomen om in netelige situaties te belanden; dat is namelijk inherent aan het proces van opvoeden..........

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 00:20

Je had het imo niet beter kunnen verwoorden, ikke. Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 01:36

ikke schreef:
Je moet niet handelen volgens Parelli, je moet zodanig handelen dat het het gewenste resultaat oplevert en alles is beter dan niet of te laat handelen. Een paard loopt heus geen trauma op als ie eens een onbedoelde tik krijgt omdat je iets te grof uithaald om erger te voorkomen. Het zijn geen watjes........

Helemaal mee eens, ik heb niets tegen Parelli, maar er ook niets voor Knipoog. Ik doe wat mijn gevoel me ingeeft en dat houd idd in dat ze bij mij weleens een iets te harde tik krijgen uit schrik, om erger te voorkomen.

Niets mis met Parelli en prima dat je het toepast (whatever it may be) maar in sommige situatie's moet je snel handelen en als je dan eerst een kwartier moet nadenken over 'hoe zou Pat Parelli dit gedaan hebben?' dan is het al (veel) te laat natuurlijk. Doe gewoon wat je op dat moment het beste lijkt, is dat in overeenstemming met Parelli dan is dat mooi, is dat niet zo maar heeft er het erger voorkomen, dan is het ook mooi. Was het te lomp maar heeft het toch erger voorkomen, dan is het nog steeds mooi en heb je meteen als voordeel dat je paard ook ff geschrokken is en dus de volgende keer iets beter oplet.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 09:33

Bedankt voor de antwoorden! Lachen Natuurlijk handel ik in zo'n situatie meteen, zodat het probleem meteen van de baan is, nou ja, in ieder geval het gevaar of de pijn. Tong uitsteken Maar dan vraag ik me achteraf wel eens af of parelli op dezelfde manier op zou lossen of niet. Vandaar dit topic.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:38

ik denk niet na in zulke situaties, ik handel........... en of dat in een plaatje past maakt mij niet uit

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:43

dorientjuh schreef:
Bedankt voor de antwoorden! Lachen Natuurlijk handel ik in zo'n situatie meteen, zodat het probleem meteen van de baan is, nou ja, in ieder geval het gevaar of de pijn. Tong uitsteken Maar dan vraag ik me achteraf wel eens af of parelli op dezelfde manier op zou lossen of niet. Vandaar dit topic.

Feitelijk is dat niet interessant. Je kunt je beter afvragen of en hoe je een volgende keer met minder actie hetzelfde effect zou kunnen bereiken.
Pas op dat je niet vervalt in "doen als" maar dat je het tot je eigen syteem maakt. Dat dat niet precies volgens zijn regeltjes gaat is niet van belang. Het gaat om het principe.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 09:49

Naar mijn idee is het hele parelli programma opgezet om te doen als:
- wat er in de levelpaketten staat
- wat parelli zelf doet

Zolang ik nog niet genoeg savvy heb ontwikkeld, hou ik het graag bij het doen als, voordat ik zelf mijn wijzigingen aan ga brengen. Volgens mij haal je op die manier het meeste uit de paketten. Daarbij: mocht parelli een efficientere manier hebben om dergelijke problemen op te lossen, en ik mocht dat over het hoofd hebben gezien, dan is het toch jammer als ik voor mezelf het al uitgevonden wiel ga uitvinden. Knipoog Maar blijkbaar heeft parelli geen andere manier dan zoals ik het doe en deed, dus is er verder niets aan de hand. Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:29

Pas op dat je niet in de valkuil stort die "dingetje doen" heet.
Het gaat er niet om wat je doet, het gaat erom waarom je het doet.
Je hebt niet alle tools nodig op elk paard. Maak je daar druk om. Leer inzien wat je nodig hebt bij je paard en berg de rest op voor andere gelegenheden/paarden.

Parelli is net als Tteam een grote kist gereedschap waaruit je neemt wat je op dat moment nodig hebt. Het inzicht in de juiste keuze is zo je wil savvy.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:37

Volgens mij is het doel om een aantal basisvaardigheden te onwikkelen (dan heb ik het over Level 1, verder weet ik het niet Clown), die je vervolgens in allerlei situaties kan toepassen. Niet alles hoeft dus altijd op dezelfde manier te gaan, maar is afhankelijk van de situatie en wat op dat moment volgens jou het beste is. Lijkt me niet meer dan logisch om een wat duidelijker signaal te geven als je paard het schrikdraad in wil lopen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:53

Ik denk dat je je teveel vast zet. Het zelf denkend vermogen van jou speelt ook een rol bij Parelli. "Hoe los ik iets op voordat het een probleem wordt?". Ga oefenen met obstakels, waarmee je de situatie van het schrikdraad kunt oefenen. Leer het paard op jou wachten (Leadership and Language).

Ga nooit denken wat zou Parelli doen als je in de situatie zelf zit want dan ben je te laat. Paarden weten precies wanneer je ergens anders met de gedachten bent en dan gaat het vaak mis.
Na de tijd kun je erover nadenken hoe je het hebt opgelost, hoe je hebt gehandeld en of dat overeenkomt met PNH en hoe je het de volgende keer anders wil gaan doen of misschien wel niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:39

dorientjuh schreef:
Naar mijn idee is het hele parelli programma opgezet om te doen als:
- wat er in de levelpaketten staat
- wat parelli zelf doet

Zolang ik nog niet genoeg savvy heb ontwikkeld, hou ik het graag bij het doen als, voordat ik zelf mijn wijzigingen aan ga brengen. Volgens mij haal je op die manier het meeste uit de paketten. Daarbij: mocht parelli een efficientere manier hebben om dergelijke problemen op te lossen, en ik mocht dat over het hoofd hebben gezien, dan is het toch jammer als ik voor mezelf het al uitgevonden wiel ga uitvinden. Knipoog Maar blijkbaar heeft parelli geen andere manier dan zoals ik het doe en deed, dus is er verder niets aan de hand. Lachen

Dit is dus het probleem bij veel Parelli-volgelingen: je moet niet braaf het kunstje doen dat in het boek staat, je moet je afvragen wat dit kunstje precies doet, waarom geeft het het effect dat het geeft, geeft het eigenlijk wel een gewenst effect, etc. Je ontwikkelt pas "savvy" als je het "waarom" snapt en het dan dus ook kunt gaan toepassen in situaties die je tegenkomt. Dan kan het ook nog eens per paard verschillend zijn wat een passende techniek is, je kunt niet zeggen "als je paard in het schrikdraad wil lopen dan moet je de jojo-game toepassen" of zoiets, voor hetzelfde geld kan het beter zijn om met squeeze of porcupine of gewoon een ordinaire lel tegen de boeg te werken.
Volgens mij zegt Parelli ook dat het paard aangeeft of je iets goed doet, dus als jij met een actie voorkomen hebt dat je paard in het schrikdraad loopt en bovendien niet over de zeik gaat, dan was dat toch een goede actie? Tong uitsteken

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:53

Het gaat bij parelli idd ook niet om het aanleren van de kunstjes, maar om genoeg gereedschap bij de hand te hebben in de dagelijkse omgang en om in te grijpen indien nodig. Eigenaar en paard leren een gemeenschappelijke taal, die feitelijk een simpel gegeven moet worden die je automatisch gebruikt waar en wanneer nodig. En idd als jij door een felle reactie kunt voorkomen dat het paard zich pijn doet, stel je je op dat moment op als een goede leider. Je zorgt voor zijn veiligheid, toch....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:13

liljebo schreef:
Het gaat bij parelli idd ook niet om het aanleren van de kunstjes, maar om genoeg gereedschap bij de hand te hebben in de dagelijkse omgang en om in te grijpen indien nodig. Eigenaar en paard leren een gemeenschappelijke taal, die feitelijk een simpel gegeven moet worden die je automatisch gebruikt waar en wanneer nodig. En idd als jij door een felle reactie kunt voorkomen dat het paard zich pijn doet, stel je je op dat moment op als een goede leider. Je zorgt voor zijn veiligheid, toch....

Yep, ik ben het helemaal met je eens. Ik zou het zelf geschreven kunnen hebben,
Wat alleen zo jammer is, is dat heel erg veel mensen die "aan Parelli doen" nooit verder komen dan het niveau van "kunstje leren" omdat het inzicht in de kist gereedschap er maar niet komt, om welke reden dan ook. Voor sommigen is het zelfs overduidelijk dat het leren van de juiste kunstjes het doel is (je level halen) waarbij voorbij wordt gegaan aan de achterliggende gedachte. Soort van hetzelfde als bij dressuurwedstrijden; als het paard maar volgens het plaatje loopt, krijg je goede punten, maar waarom het paard eigenlijk zo zou moeten lopen, geen idee.... en veel juryleden belonen het nog met goede punten ook!

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:35

TurdusMerula schreef:
Ik denk dat ikke helemaal gelijk heeft.
Bovendien gaat het vaak om veiligheid op deze momenten, en die gaat altijd voor...

inderdaad, het parelli systeem is niet soft hoor!! en vergeet niet: wees vriendelijk maar zo hard als nodig!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 04:55

op het moment zelf gaat jouw of paard z'n veiligheid voor. Je doet dus gewoon hetgeen je op dat moment het veiligst lijkt.
belangrijker is hoe je dit soort situaties in de toekomst kan voorkomen. preparation..
Oefen het controleren en bewegen van je paard dus eerst in veilige omgeving. Je kan dit soort situties natuurlijk simuleren door je paard overal doorheen, overheen, achteruit etc doorheen te sturen. Kijk daarna of je hem op elk gewenst moment stop kan zetten. Alles op een zo licht mogelijk signaal.
Als je weet dat een bepaalde situties moeilijk gaat worden, zorg dan in ieder geval dat je goed voorbereid bent. Paard LB, goede materialen etc etc.

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:03

ikke schreef:
liljebo schreef:

Yep, ik ben het helemaal met je eens. Ik zou het zelf geschreven kunnen hebben,
Wat alleen zo jammer is, is dat heel erg veel mensen die "aan Parelli doen" nooit verder komen dan het niveau van "kunstje leren" omdat het inzicht in de kist gereedschap er maar niet komt, om welke reden dan ook. Voor sommigen is het zelfs overduidelijk dat het leren van de juiste kunstjes het doel is (je level halen) waarbij voorbij wordt gegaan aan de achterliggende gedachte. Soort van hetzelfde als bij dressuurwedstrijden; als het paard maar volgens het plaatje loopt, krijg je goede punten, maar waarom het paard eigenlijk zo zou moeten lopen, geen idee.... en veel juryleden belonen het nog met goede punten ook!

Ik snap dat jullie zo denken maar eigenlijk wil ik daar iets aan toevoegen. Na level 1 gaat het bij parelli juist om het ontwikkelen van gevoel. "Wat doe je wanneer en wanneer stop je er weer mee." Je zou dus nooit je level 2 kunnen halen als je alleen de kunstjes aanleert als doel opzich. Ik denk dat je dit pas echt inziet als je je dieper verdiept in parelli.

Daarnaast gaat level 1 om veiligheid. Juist om het handelen in situaties als hierboven beschreven. Als een paard door het schrikdraad heen wilt lopen zal je heel snel door je fases heen moeten gaan. Dus als je het paard achterwaards wilt zetten doe je een extreme yoyo-game. (schudden aan het touw zodat het paard achterwaards gaat) zo hard als nodig is. Dit is duidelijk te zien in level 1 op (als ik het goed heb dvd 3) daar is een paard dat behoorlijk right brain is dat door linda op zijn plaats gehouden wordt (over dit item is een topic, het werd een als te heftig ervaren gelooif ik. maar correct me if i'm wrong).

Level 1 zou juist gezien kunnen worden als de basisafrichting. Netjes stilstaan, meelopen, achterwaarts gaan, voetjes optillen, wijken voor druk en noem maar op. Als je level 1 dus doorloopt zal je na een week of 6 die basisafrichting erin hebben zitten en die vervolgens kunnen verfijnen en gevoel kunnen ontwikkelen in level 2. En zoals al gezegt werd. Set it up for succes. De volgende keer het paard dus een eind van het schrikdraad laten wachten (yoyo-game) zodat je zelf genoeg tijd hebt om rustig het draad te openen.

Ik hoop dat jullie iets aan mijn visie hebben, mochten er opmerkingen zijn, ik hoor het graag Haha! .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:10

Mips schreef:
Je zou dus nooit je level 2 kunnen halen als je alleen de kunstjes aanleert als doel opzich. Ik denk dat je dit pas echt inziet als je je dieper verdiept in parelli.

Theoretisch gezien klopt het wat je zegt.
De praktijk leert helaas anders. Dat zit hem trouwens ook in de manier van beoordelen die wordt gehanteerd in de level assesments.

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:27

Je bedoeld het opsturen van de filmpjes Wendy? Daar kan ik me inderdaad in vinden. Ik denk ook niet dat dat de ideale manier is. Maar wil ook eddy zijn inzichten niet onderschatten.