Met mijn verzorgpaard doe ik alles volgens parelli. Dus ook met fases. Altijd beginnen met fase 1 enzo. Maar wat nu als er een situatie ontstaat waarbij het paard METEEN moet reageren, en niet na vijf seconden? Voorbeeld: ik hield laatst het schrikdraad open voor het paard, zodat zij voor mij langs het weiland in kon lopen. Blijkbaar was het niet helemaal duidelijk, en ze wilde achter mij langs het weiland inlopen, waar dus het draad slap hing, omdat ik het draad open hield. Daardoor liep ze dus bijna door het schrikdraad heen (lompe tinker
). Als ik toen niet meteen een hoge fase had gegeven, was ze er dus in aanraking mee gekomen, met alle eventuele trauma's van dien. Een andere situatie is bijvoorbeeld als het paard op je voet staat of door je heen wil lopen ofzo.
Hoe moet je volgens parelli handelen in zo'n situatie denken jullie?
Maar dan vraag ik me achteraf wel eens af of parelli op dezelfde manier op zou lossen of niet. Vandaar dit topic.
), die je vervolgens in allerlei situaties kan toepassen. Niet alles hoeft dus altijd op dezelfde manier te gaan, maar is afhankelijk van de situatie en wat op dat moment volgens jou het beste is. Lijkt me niet meer dan logisch om een wat duidelijker signaal te geven als je paard het schrikdraad in wil lopen.