Graag zou ik hierover jullie mening willen hebben.. De titel van de discussie is nogal drastisch, maar dat is even om duidelijk het verschil te maken..
Ik zal even uitleggen hoe ik op deze discussie ben gekomen.. Voorheen reed ik zelf altijd met mijn leidsels in de 1e sleuf.. Ik kon mijn pony hier lekker(recreatief) op rijden en vond dit ook het vriendelijkst..
Tegenwoordig ben ik meer dressuurmatig gaan rijden en heb ook les genomen. Ik ging dus ook veel meer van mijn pony vragen..
Op aanraden van mijn instructeur rijd ik nu (afwisselend met de 1e sleuf) regelmatig met mijn leidsels in de 2e sleuf.
Toch heb ik hier een dubbel gevoel bij en ik begrijp het van beide kanten..
Mijn instructeur geeft als reden voor de 2e leidselsleuf dat de pony meer respect moet krijgen voor het bit en uit ervaring heb ik ook gemerkt dat de leidsels in de 2e sleuf ervoor zorgen dat er veel minder druk op de leidsels staat en mijn pony lekkerder loopt..
Mijn gevoel zegt wel een beetje dat alle sleuven behalve de bovenste toch wel een beetje onvriendelijk zijn, door de toename van de hefboomwerking.. En dat je paard hierdoor ook een wat hardere mond kan krijgen(wat overigens altijd samengaat met de hand van de menner.. )
Maar toch.. Hoe denken jullie hierover?
Ik hoop zelf nooit te hoeven rijden met de 3e sleuf.. Dat lijkt mij uit den boze.. Maar verder denk ik dat 1e en 2e sleuf afhankelijk is van de situatie..
Dus barst los!
(en nog een klein vraagje tussendoor, wordt je bijv. op dressuurwedstrijden afgerekend op het feit dat je met de 2e sleuf rijdt.. ?)

.. 3e sleuf vind ik zeker uit den boze! Dat vind ik te onvriendelijk en dan zit er imo echt iets fout.. (zoals brittkitt ook al zegt) ..
uiteindelijk kun je dan mss wel terug naar de eerste sleuf. in principe als je begint op de eerste kun je hem ook respect voor het bit laten krijgen alleen dan in de vorm van niet reageren halthouden ev pasje achterwaarts en weer vooruit, zo activeer je de achterhand en train je het paard van het bit af te blijven en er op terug te komen.