Aankoop advies 1e bitloos hoofdstel gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Patsab

Aankoop advies 1e bitloos hoofdstel gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 09:47

Hallo,

Ik ga dit weekend bij een paardje kijken die bitloos gereden moet worden, nu ben ik totaal niet bekend met het bitloos rijden Bloos en vraag me af wat een goed hoofdstel voor mij zou zijn ( oke voor het paard) daar ik er geen ervaring mee heb, maar wel begrijp dat er nogal wat verschillende zijn en ik wil niet een heel erg scherp inwerkend hoofdstel hebben.

Kortom, wat is een goed * beginners* hoofdsel? Haha!

horseyfries

Re: Aankoop advies 1e bitloos hoofdstel gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:50

Het lijkt me dat je dan kijkt waar het paard nu op gereden wordt? Als hij ergens goed op loopt lijkt het me niet dat je dat moet veranderen "omdat ze op bokt .... hebben gezegd".
Moet hij daar persé op gereden worden omdat hij een mondprobleem heeft ofzo?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:59

Via bitloos.nl schijn je diverse optomingen te kunnen uitproberen.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:59

Proberen, proberen, proberen.
Er is iemand op bokt die langs kan komen met verschillende optomingen, dat vind ik een heel goed idee.

Mijn eigen ervaring is dat een norton (look-a-like-Cook) niet was wat mijn paard prettig vond. Probeer te vinde tegen welke druk je paard wel kan, en welke niet.

Horseyfries: Niet ieder paard moet een mondprobleem hebben om zonder bit gereden te worden. Ik zie het als een uitdaging om het zonder te proberen.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:10

Op de site van 'paard natuurlijk' staaat een soort test van bitloze hoofdstellen.
Het hoe en waarom em de werking er van.
Krijg alleen de link niet werkend gekopieerd Bloos , ik doe iets fout dus als iemand mij kan vertellen hoe het wel moet....graag!!
Succes bij het kijken van het paardje.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:14

Laatst bijgewerkt door DIVA2 op 25-06-08 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:17

Waar wordt het paard nu mee gereden? En hoe gaat dat?

Black_White schreef:
Er is iemand op bokt die langs kan komen met verschillende optomingen, dat vind ik een heel goed idee.

Ik ben benieuwd wie dit is?

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 10:34

De verkopende partij stelt dit als eis en ik wil het graag doen, omdat het me zowiezo al aanspreekt, maar aangezien ik er weinig kaas van heb gegeten wil ik niet een hoofdstel wat erg scherp is omdat ik hier nog onervaren in ben en het liefst dus een *zacht* hoofdstel wil hebben.

Wellicht gebruiken ze nu wel een scherpe maar goed, ik vind dat je een beginnend ruiter ook niet met een stang en trens kan laten rijden, en lijkt mij dat dit met zulke hoofdstellen ook is?

Niet dat ik een beginnnend ruiter ben maar wel totaal onervaren met de inwerking van dit soort hoofdstellen.

ik ga de link even bekijken, alvast bedankt! Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:50

Black_White schreef:
Horseyfries: Niet ieder paard moet een mondprobleem hebben om zonder bit gereden te worden. Ik zie het als een uitdaging om het zonder te proberen.

Dat niet elk paard wat bitloos gereden wordt een mondprobleem heeft begrijpt mijn neus ook.
Er staat dat het paard bitloos gereden MOET worden. Dat jij het als een uitdaging ziet is iets heel anders dan bij verkoop te zeggen dat een paard bitloos gereden MOET worden, daarom vraag ik waarom.
Als dat puur en alleen is omdat de verkoopster daar voorstander van is, vind ik het ronduit belachelijk. Als je een paard verkoopt is het aan de koper om te beslissen wat zij ermee gaat doen, als je zelf zeggenschap wilt houden moet je hem niet verkopen.
Of moet ze de verkoper de rest van haar leven bellen of ze dit of dat wel mag doen met haar eigen paard?? Zou mooi worden!
Als er een medische reden is vind ik het begrijpelijk dat je het ADVIES meegeeft om bitloos te rijden, maar dan nog is het de keuze en verantwoordelijkheid van de nieuwe eigenaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:51

Als de verkoper dit stelt ga ik er vanuit dat er nu al met een bitloze optoming gereden wordt. Wat vervolgens bij de combi jouw en dit paard het beste werkt is een kwestie van uitproberen.

Wat betreft de eis van de koper, als die het paard eenmaal verkocht heeft valt er niks meer te eisen. Als het op een bitloze optoming goed gaat lekker houden zo, maar als er een bitje in moet laat je dan niet weerhouden door de wensen van de vorige eigenaar.

Verder een bitloze optoming werkt op het verschil tussen druk en geen druk. Gradaties in hoeveelheid druk zijn moeilijker te voelen voor het paard en kunnen dus de indruk wekken dat de optoming niet/slecht werkt. Durven loslaten dus, hoe minder je eraan hoeft te zitten hoe lichter je paard blijft op de optoming (gaat ook voor bitten op trouwens).

@horseyfries : correct verkoper heeft na verkoop 0 zeggenschap, maar als jij moeilijk doet over een bitloze optoming tijdens de verkoop kan de verkoper natuurlijk weigeren om het paard aan jouw te verkopen. Het als een uitdaging zien geeft je bij de verkoper wel een positieve indruk en dat kan erg prettig zijn als het met het paard goed blijkt te klikken.
Laatst bijgewerkt door tamary op 25-06-08 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:52

Patsab schreef:
De verkopende partij stelt dit als eis en ik wil het graag doen, omdat het me zowiezo al aanspreekt, maar aangezien ik er weinig kaas van heb gegeten wil ik niet een hoofdstel wat erg scherp is omdat ik hier nog onervaren in ben en het liefst dus een *zacht* hoofdstel wil hebben.

Wellicht gebruiken ze nu wel een scherpe maar goed, ik vind dat je een beginnend ruiter ook niet met een stang en trens kan laten rijden, en lijkt mij dat dit met zulke hoofdstellen ook is?

Niet dat ik een beginnnend ruiter ben maar wel totaal onervaren met de inwerking van dit soort hoofdstellen.

ik ga de link even bekijken, alvast bedankt! Haha!

Het zou wel heel erg zijn als de verkoper jouw gaat vertellen met wat voor hoofstel je moet rijden en vervolgens nog een zeer scherp inwerkende versie blijkt te hebben ook. Dat zou wel erg hypocriet zijn.
Dus hopelijk heeft ze gewoon een fijn werkend hoofdstel en kun je dat mee over nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:00

Vraag de verkoper eens welk hoofdstel zij nu mee rijden.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 11:19

De verkopende partij is een NH gericht bedrijf, waarschijnlijk is de merrie voorheen gewoon met bit gereden, die info heb ik helaas nog niet allemaal, maar ik wil graag aan deze wens/eis voldoen.

Dit wordt ook via een contract vast gelegd, is mijn keuze om hier gehoor aan te geven ook al zou ik me er niets van aan hoeven te trekken na de koop.

Ze rijden de merrie nu inderdaad met een bitloos hoofdstel, niet om een medische reden ( lijkt me ook niet nodig) puur omdat men nou eenmaal zo gericht is.

Uiteraard krijg ik van hun ter plekke te zien welk hoofstel ze rijden en of ik deze ook kan gaan gebruiken maar wilde graag wat extra informatie hierover.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:52

Wat Opala ook al zei, je kan via www.bitoos.nl verschillende optomingen huren en dan kun je kijken wat het beste bij jou en je paard past Ja

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:53

Ik zou dan gewoon even vragen welk ze nu gebruiken en zelf met hetzelfde beginnen, voorop gesteld dat het niet scherp inwerkend is, maar dat verwacht ik eigenlijk niet.

Ik heb wel respekt voor je keuze om er gehoor aan te geven. Natuurlijk moet het niet, maar voor de verkoper is het wel fijn dat je zo open staan daarvoor.
Ik rij eigenlijk nooit meer met bit sinds ik bitloos heb ontdekt....

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 12:02

Dank je wel allemaal, ik kan wel even vooruit met het lezen van de gegeven links Haha! en daar een keuze uit maken

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:05

Ik begon met het hoofdstel van de Ruitersportshop, kruislings onder de kin.
Later kwam ik erachter dat m'n pony ook goed reageerde op een sidepull Lachen
Het is echt proberen wat je het fijnst vindt Lachen

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:12

Afbeelding

Dit hoofdstel heb ik thuis nog liggen, te koop... Ik reed ook bitloos maar ben gestopt met de pony, het was mijn eigen hoofdstel dus deze mee genomen...

Op het moment rijd ik geen enkel paard meer (buiten de manege les om)... Dus ik doe er niks mee en heb hem dus te koop, voor prijs kun je me PB sturen...

Het is in principe een "gewoon" hoofdstel, alleen gaan hier de keel riempjes van beide kanten onder het hoofd door, gekruist, en komen dan door de ringen in het hoofdstel naar voren, hier aan zijn je teugels bevestigd.
Dit zorgt voor druk op de neus, maar ook onder het hoofd.

Ik vond deze heel prettig rijden, en ben zo van de een op andere dag erop over gestapt...

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 15:27

@Mleen,

Bedankt! Ik ga eerst even kijken of de koop doorgaat zaterdag en dan kom ik er wellicht nog op terug!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:52

Patsab schreef:
De verkopende partij is een NH gericht bedrijf, waarschijnlijk is de merrie voorheen gewoon met bit gereden, die info heb ik helaas nog niet allemaal, maar ik wil graag aan deze wens/eis voldoen.

Dit wordt ook via een contract vast gelegd, is mijn keuze om hier gehoor aan te geven ook al zou ik me er niets van aan hoeven te trekken na de koop.

Ze rijden de merrie nu inderdaad met een bitloos hoofdstel, niet om een medische reden ( lijkt me ook niet nodig) puur omdat men nou eenmaal zo gericht is.

Uiteraard krijg ik van hun ter plekke te zien welk hoofstel ze rijden en of ik deze ook kan gaan gebruiken maar wilde graag wat extra informatie hierover.

En wat als je na aankoop jaren later toch wedstrijdjes wil gaan rijden? Daar mag je niet bitloos aan meedoen. Dan heb je wel een groot probleem als jij een handtekening onder een contract hebt gezet.
Ik vind het sowieso een absurde eis. Als je een paard verkoopt kun je dat soort dingen redelijkerwijs helemaal niet eisen.

Lukker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:59

horseyfries schreef:
...

En wat als je na aankoop jaren later toch wedstrijdjes wil gaan rijden? Daar mag je niet bitloos aan meedoen. Dan heb je wel een groot probleem als jij een handtekening onder een contract hebt gezet.
Ik vind het sowieso een absurde eis. Als je een paard verkoopt kun je dat soort dingen redelijkerwijs helemaal niet eisen.

Het gaat om een bedrijf die aan NH doet. Vaak zijn dit paarden die weggedaan zijn door hun eigenaren omdat ze niet meer voldeden aan bepaalde eisen. (lees: geen wedstrijden op hoog niveau meer mee kunnen rijden e.d.)

Een voorbeeld van zo'n bedrijf is www.spirithorses.be .

Ik ben geen fan van dit soort ondernemingen, maar goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:03

Ik vind dat iedereen vrij is om voorwaarden te stellen bij verkoop, net als dat ook iedereen vrij is om daar wel of niet mee akkoord te gaan.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:05

Black_White schreef:
Proberen, proberen, proberen.

Mijn eigen ervaring is dat een norton (look-a-like-Cook) niet was wat mijn paard prettig vond. Probeer te vinde tegen welke druk je paard wel kan, en welke niet.

Ik ben ook nog op zoek naar een bitloos.. Weet jij wie dat op bokt is? En zou ik die naam mogen weten..?

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:57

horseyfries schreef:
Patsab schreef:

@horseyfries

Dit topic is niet bedoeld voor het wel of niet mogen stellen van zulke eisen, ook heb ik totaal geen wedstrijd ambities, nu niet en later ook niet, dit is mijn keuze om te accepteren, en het niet bitloos mogen rijden op een wedstrijd is een andere discussie volgens mij Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 06:41

JoviBan schreef:
Ik vind dat iedereen vrij is om voorwaarden te stellen bij verkoop, net als dat ook iedereen vrij is om daar wel of niet mee akkoord te gaan.

Nee hoor, elke rechtbank zal je vertellen dat het wel onder "redelijk en billijk" moet vallen, en als de verkoper gaat bepalen wat jij in je latere leven allemaal in en om je paard hangt vrees ik dat het contract daar niet onder gaat vallen... Knipoog

Patsab, ik vind het geweldig dat jij nu al kan zeggen wat je ooit wel en niet wilt gaan doen. Het leven kan echter soms rare dingen met je doen. Ik zei vroeger dat ik nooit een jongen wilde die kleiner was dan mij.... ik woon er nu achttien jaar mee samen.... Tong uitsteken

Even terug on topic: waarom draai jij het nu om en ga je éérst op zoek naar een ander hoofdstel als je weet dat ze waarschijnlijk daar je allang kunnen vertellen wat goed werkt bij dat paard en wat niet? Lijkt mij een beetje het wiel opnieuw willen uitvinden.