[AR] Goofy voor de 3e keer voor de kar!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lennek

Goofy voor de 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 17:40

Ik heb even nagedacht of ik dit topic wel zou openen maar nou doe ik het tog maar! Clown
Vorige week habben we het karretje gekregen en woensdag avond stond hij er voor het eerst voor. Toen ging het nog wat moeilijk, en gister hadden we het ook nog weer even geprobeert en toen ging het al wat beter!
Dus vandaag hebben we het tuurlijk weer geprobeert en het ging echt super!
Van stilstand naar stap vond hij in het begin nog wat lastig maar dat ging al gauw beter. Lachen
We hebben eigelijk alleen maar gestapt, alleen het laaste kwartier een klein drafje gedaan.
Hier de foto's ik ben erg benieuwt wat julie ervan vinden.

1. Dit is de kar nog bij de oude eigenaar. Hier heeft hij nog een platteband maar dat is al gauw verholpen Lachen
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.En hier een drafje!
Afbeelding

Zelf vind ik dat ik soms mijn handen wat hoger moet houden en wat rechter zitten.

Reactie zou leuk zijn. Bloos

b485

Re: Goofy voor de 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:37

Proficiat, het ziet er al goed uit. Hoop dat die van mij het ook zo goed zal doen. Over de technische dingen ga ik het aan anderen over laten. Daar ken ik zelf nog wat te weinig van.

Groetjes

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 22:10

Dankje Lachen
Succes Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:39

Lennek schreef:
Ik heb even nagedacht of ik dit topic wel zou openen maar nou doe ik het tog maar! Clown

Hoezo niet? Het ziet er toch goed uit? Super dat het zo goed ging!
Dat hij het een beetje moeilijk heeft met aantrekken kan ook komen doordat het borsttuig wat laag ligt en daardoor wat op zijn boeggewricht drukt.
Veel plezier met je aanspanning! OK dan!

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 10:56

Oke dankje BlackDevils! Lachen
Denk je dat het borsttuig 1 gaatje hoger moet?

_Shaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:08

heej Lenn! Ziet er egt super uit! Haha! egt goed van Goof hoor!(ook van jouw natuurlijk Knipoog)
ga zo door en ik hoop dat het al beterder gaat! Lachen Wie heeft de fotos genomen??

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:18

Lennek schreef:
Denk je dat het borsttuig 1 gaatje hoger moet?

Ik zou het misschien wel met twee proberen. Het ligt pas te hoog als de ademhaling afgesnden wordt.
Probleem bij dit soort paardjes is dat de hals vrij diep is aangezet.
Mocht het niet lukken dan zou je nog kunnen overwegen een voorgevormd borsttuig te proberen die bij de hals uitgesneden zijn.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 16:38

BlackDevils: Oke dankje! Ik zal kijken hoe het is als hij 2 gaatjes hoger zit. Lachen
Shanna: Dankje Haha! Het ging ook echt vet goed. Ben echt trots op Goofy XD. Me moeder had de foto's genomen en stond bij mij achter op de kar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:48

Mooie kar, alleen ik vind ook dat het borsttuig te laag hangt maar dat zou je al bekijken. Verder vind ik het lamoen te lang lijken op de foto's en eigenlijk de kar een maatje te groot voor een Haflinger, dit formaat kar is meer voor paarden, voor Hafjes heeft men meestal een tussenmaat, maat Cob.
Desalniettemin mooie kar!!!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:52

De kar vind ik niet te groot; de zithoogte is goed, de leidsels liggen net los van de kont. Wel zou ie er idd een stukje korter voor kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:22

Het is ook een kwestie van persoonlijke smaak Black-Devils, ik zie zelf liever bij een paardje van dit formaat 19 inch wielen en geen 23 inch, verder zie ik dat het lamoen verstelbaar zou moeten zijn, dus het paard er iets korter voor zetten zou al een heel verschil maken.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:36

Toen ik de eerste foto zag, dacht ik ook dat de kar te groot zou zijn, maar eigenlijk valt het allemaal wel mee. Ik vind hem hoogstens wat lang; als je die vol laadt, zou de haflinger wel eens aan het eind van zijn latijn kunnen geraken. En eigenlijk moet ik niet zagen; mijn eigen kar is iets hoger en even lang.

Technisch gezien heb je de wielen van je kar liefst zo groot mogelijk; het plaatje kan wat dat betreft mijn rug op. Het lamoen mag misschien iets korter, maar let op dat er genoeg ruimte overblijft als je paard in gestrekte draf/galop gaat.

Dat hij de eerste keren wat onwennig deed met het aantrekken, kan te maken hebben met de bodem. Gras trekt zwaarder dan gewoon beton, zeker als het wat langer staat zoals in die ene hoek van het weilandje in kwestie... Voor de rest ziet het er niet slecht uit; veel plezier met Goofy!

Groeten, SuSEQ
Laatst bijgewerkt door SuSEQ op 15-06-08 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:41

De kar zelf is inderdaad aan de lange kant, SuSEQ. Dit model wordt overigens nieuw vanaf de fabriek met lamoen en met langboom voor dubbelspan paarden geleverd en weegt rond de 320 kg, vandaar ook mijn bedenkingen maar goed, ik vind het een mooi ding maar zie het liever met een paard van vanaf 1.60 ervoor. Maar goed smaken verschillen.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:42

Hee Len Knipoog

Ziet er goed uit! Hij is (nu wel) braaf zo te zien Lachen. Voor het plaatje misschien iets te grote wielen? Ik heb er zelf ook niet zo veel verstand van hoor! Dromen

En offtopic; rij (onder het zadel) je nu al met trens of nogsteeds met stang? Lachen

Greetz, Carmen Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:13

Ziet er goed uit hoor. Commentaar op borsttuig is al gegeven. Ik denk dat de verhoudingen mooier uitkomen als je de pony wat korter op de kar zet.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 20:14

suleilitha schreef:
Het is ook een kwestie van persoonlijke smaak Black-Devils, ik zie zelf liever bij een paardje van dit formaat 19 inch wielen en geen 23 inch, verder zie ik dat het lamoen verstelbaar zou moeten zijn, dus het paard er iets korter voor zetten zou al een heel verschil maken.

De limoen die kan niet kleiner het is een kar voor paarden en voor grote pony's.
Maar volgens mij moet het idd gewoon kunnen voor het plaatje is het dan wat minder maar dat maakt mij verder ook niet uit.
De borst is inmiddels omhoog gedaan en zit nu goed! Lachen

Carmen: Dankje, ik heb verder eigelijk ook niet echt verstand van de wielen enzo we hebben het eigelijk zo gekocht en het gaat prima voor het plaatje is het wat minder maar we ga daar niet helemaal nieuwe wielen voor kopen.!
Napie: Dankje Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:18

Het lamoen kan wel korter, je moet dan even het deel wat aan de kar zit, inkorten en daar weer de lichtgekleurde stukken aanzetten.
Verder zeg ik ook niet dat je nieuwe wielen moet kopen hoor, de kar is verder tip top in orde en als je paardje het makkelijk kan trekken is het geen probleem.
Kleinere wielen zorgen er voor dat het makkelijker gaat door zwaar terrein en vanuit stilstand op gang brengen maar als je toch niet in ruw terrein komt is hier verder niks mis mee...

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 20:25

Jaa ik snap wat je bedoelt met de limoen maar hij staat zeg maar op ze'n kleinst, dat grijse stuk gaat als het ware naar binnen en dan krijg je dat stuk niet meer de limoen in!
En de wielen, we zijn van plan als het uit eindelijk helemaal perfect gaat over de weg te gaan dus dit is eigelijk maar tijdelijk! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:47

je kunt het lamoen wel inkorten of laten inkorten, hoor. Desnoods even een handige man naar laten kijken.
Trouwens psssst.... een limoen is een vrucht Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:33

Ja kan de beide ongelakt stokken uit het lamoen halen en daar een centimeter of 10 afzagen of je kan van de gelakte stokken nog een stuk afzagen. Het kan echt geen kwaad hoor, je span zal er een stuk 'normaler'uitzien en het is ook nog eens handiger met wendingen (misschien ooit een wedstrijd)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:38

Zoals ze al zei, zijn de inox delen al op minimale lengte; ze zijn al ingeschoven tot aan de bocht, dus afzagen zal niet helpen. Wil je de gelakte delen inkorten, (liefst met een buizensnijder) dan moeten daar ook nog gaten in geboord en moeren op gelast worden om de zaak vast te kunnen zetten. En wat lak eraan, want die wordt ook niet vrolijk van al dat gedoe. Als je niet overtuigd bent van je eigen handigheid, zoek dan iemand die dat wel is. Het zal de veiligheid en de schoonheid van de aanpassing ten goede komen.

Al bij al dus redelijk wat meer werk dan "effe zagen"; ik zou eraf blijven totdat je zeker weet dat de kar voldoet en het paard het leuk vindt, anders zit je daar met een "verminkt" lamoen...

Groeten, SuSEQ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:20

Daar doelde ik dus ook op, SuSEG, een stuk van de gelakte buizen afhalen, even bijwerken, gaten er in en klaar. Binnen een half uurtje gepiept en het lijkt niet alleen veel beter, je voorkomt er ook mee dat het lamoen op en neer gaat denderen. Een te lang lamoen wil nog wel eens gaan klapperen, niet bevorderlijk voor lichtogen/brancardbeugels en zeker niet voor het paard.

En inderdaad eerst wel even zeker weten of je deze kar houdt, want als je het lamoen gaat verbouwen dan past er geen groot paard meer in.
Wat je ook nog kunt doen is door een handige knaap er een lamoen, maatje kleiner, bij te laten maken en deze op te bergen.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 12:29

Ik zal het tegen me ouders zeggen wat die ervan vinden! Knipoog
En morgen neem ik een foto mee naar mijn lesgever vragen wat die ervan vind.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:32

Offtopic; rij je al met trens of nog steeds met stang? Lachen

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:51

Ziet er leuk uit hoor!
Veel succes verder!