galop aan de longe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lizatje

galop aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 15:42

Hooi hooi!

Ik verzorg nu een paardje van 3,5/4 jaar. Het probleem zit hem dus in het longeren. (logisch Dromen)
Stap en draf gaan wel. Maar dan komt de galop!
Ik wil haar dus eerst leren galopperen aan de longe voor ik het doe terwijl ik erop zit.
Maar als ik haar wil duidelijk maken dat ze in galop moet (ze kent de stemhulp galop nog niet) dan gaat ze heel erg hard draven en trekt ze de longeerlijn uit mijn handen.
Hoe moet ik dit aanpakken?

Een longeerbak of de bak afzetten is geen optie, want het is op een manege en ik kan daar moeilijk heel de manege gaan verbouwen hé. Huilen van het lachen

Yell

Re: galop aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:44

Als je een goede omheining hebt, en je bent alleen (en als het mag) zou je hem eerst eens helemaal los kunnen doen in de bak. En dan wat grondwerk doen. En daarin ook het aangalopperen. Probeer het wel rustig te doen en hem niet opjagen.

Verder kan ik je alleen aanraden om de longeerlijn op de juiste manier vast te doen en hem dan te drijven met de longeerzweep tot hij is galop zit. En probeer hierbij een commando te gebruiken zodat hij dat leert kennen.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:47

Je kan ook even wachten met de galop. Ze is kennelijk nog niet genoeg in balans om het aan te kunnen. (blijkt denk ik wel als ze heel hard gaat draven en je longeerlijn uit je handen trekt)

Zeker bij zo'n jong paardje is balans (en dus sterkte) verkrijgen denk ik veel belangrijker.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:53

Lins_Vetra schreef:
Je kan ook even wachten met de galop. Ze is kennelijk nog niet genoeg in balans om het aan te kunnen. (blijkt denk ik wel als ze heel hard gaat draven en je longeerlijn uit je handen trekt)

Zeker bij zo'n jong paardje is balans (en dus sterkte) verkrijgen denk ik veel belangrijker.

Dat is ook een mogelijkheid, maar jong geleerd is oud gedaan. Dus het leren aangaloperen lijkt mij wel belangrijk.
Je hoeft hem vervolgens niet lang te laten galoperen. Maar het leren lijkt mij wel belangrijk. Zeker als
hij al wat langer onder het zadel is en hij onder het zadel de galop al wel beheerst.

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:55

Die van mij ging aan de longe ook bijna niet in de galop en als hij erin zat, was die overkruist. Maar toen ik erop zat was het geen enkel probleem en liep hij zelfs gemakkelijker in de galop en goed in balans.

Het kan dus 100% meevallen als je erop zit.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:55

Tuurlijk ben ik het weer eens eens met mijn voorgangers. Rustig opbouwen is natuurlijk een must, en ik weet zeker dat het op de lange termijn wel gaat lukken Lachen.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:57

umiroc schreef:
Die van mij ging aan de longe ook bijna niet in de galop en als hij erin zat, was die overkruist. Maar toen ik erop zat was het geen enkel probleem en liep hij zelfs gemakkelijker in de galop en goed in balans.

Ik ben van mening dat een paard het ook zelf moet kunnen en geen steun mag zoeken bij de ruiter.
Ik doe niets met mijn paard als het 'vanaf de grond' nog niet bevestigd is. Zéker met de basis.

Edit: mijn mening en niet aanvallend bedoeld hoor! Knipoog

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:02

Niet zo opgevat hoor.

Ik wilde alleen maar aangeven, dat dingen soms aan de longe moeilijker zijn doordat het activeren met stem/zweep wat stress op kan leveren. Dat was bij de mijne het geval. Onder man had ik veel meer ontspanning en daar galoppeerde hij onder de man super relaxt aan.

Niet alles is gemakkelijker vanaf de grond. Soms kan je je paard meer helpen als je erop zit.

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:03

Is niet bedoeld als "ik weet het beter" maar meer als "denk er eens over na".

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:07

umiroc schreef:
Is niet bedoeld als "ik weet het beter" maar meer als "denk er eens over na".

Snap ik. Het zal natuurlijk ook per paard verschillend zijn. Ja

lizatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 16:20

lizatje schreef:
Hooi hooi!

Ik verzorg nu een paardje van 3,5/4 jaar. Het probleem zit hem dus in het longeren. (logisch Dromen)
Stap en draf gaan wel. Maar dan komt de galop!
Ik wil haar dus eerst leren galopperen aan de longe voor ik het doe terwijl ik erop zit.
Maar als ik haar wil duidelijk maken dat ze in galop moet (ze kent de stemhulp galop nog niet) dan gaat ze heel erg hard draven en trekt ze de longeerlijn uit mijn handen.
Hoe moet ik dit aanpakken?

Een longeerbak of de bak afzetten is geen optie, want het is op een manege en ik kan daar moeilijk heel de manege gaan verbouwen hé. Huilen van het lachen

Wat bedoel je dan precies met grondwerk? Hoe zou ik dat dan moeten doen?

umiroc schreef:

De reden dat ik het eerst wil leren aan de longe is omdat het niet lukt als ik erop zit. Knipoog En ik denk dat als ze het begrijpt aan de longe dat het zo onder het rijden ook zou lukken. (Als ik erop zit, gaat ze gewoon tegen de muur van de piste staan.)

Maar hoe ik dat zal afleren is natuurlijk weer iets helemaal anders. Wat ook nog een oplossing zou zijn, is om te proberen te galopperen in de weide, want dan heeft ze geen hoeken en kan ze gemakkelijker haar evenwicht vinden. Maar dan is het probleem van het longeren natuurlijk nog niet opgelost hé. Knipoog
Laatst bijgewerkt door lizatje op 02-06-08 16:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:22

Grondwerk is werken vanaf de grond, bijvoorbeeld als ze nog jong zijn. Aan de hand stappen halt houden en een stukje draven. Hoe oud is jouw verzorgpaard ?

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:23

lizatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 16:26

Dapy schreef:
Grondwerk is werken vanaf de grond, bijvoorbeeld als ze nog jong zijn. Aan de hand stappen halt houden en een stukje draven. Hoe oud is jouw verzorgpaard ?

Ongeveer 3,5/4 jaar.
Stond erbij hoor. Knipoog

Lins_Vetra schreef:

Dankjewel! Knipoog

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:38

O sorry ik dacht dat je haar zo lang verzorgde.

lizatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 16:42

Dapy schreef:
O sorry ik dacht dat je haar zo lang verzorgde.

Nee hoor, ze is nog maar zo oud. Maar heb eigenlijk nog niet echt veel met haar kunnen doen door dat ze opeens een veulen had. Wow! Dus ligt het nu even stil. Maar ik wil zoveel mogelijk informatie hebben zodat als ik terug begin met haar te rijden dat ik het zeker goed doe! Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:47

Het kan ook zijn dat ze een (kleine) blokkade ergens heeft wat het moeilijk of pijnlijk maakt om te galopperen onder de man en aan de longe. Een tip kan dus zijn om de osteopaat lang te laten komen. Uit ervaring weet ik dat dit een oplossing kan zijn. Lachen

Maarloeesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:45

Je moet gewoon even je longeerlijn losser laten en niet strak vast houden, dat vinden meestal paarden het fijnst om dan te galoperen. en anders geef je hem een tikje met de zweep. Het kan ook zijn wat HippoLogic zegt Knipoog

Maarloeesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:47

Veel Succes trouwens Knipoog ik las ook nog je vorige berichtjes. Is wel jammer dat je der niet veel mee had kunnen doen, maarja het is nu ook leuk dat je er nu veel tijd in kan steken Haha!

Maarloeesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:49

lizatje schreef:
Dapy schreef:

Ongeveer 3,5/4 jaar.
Stond erbij hoor. Knipoog

Lins_Vetra schreef:

Dankjewel! Knipoog

Maar op die leeftijd moeten ze ook nog wel wat leren.
veel succes Knipoog

lizatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 19:26

HippoLogic schreef:
Het kan ook zijn dat ze een (kleine) blokkade ergens heeft wat het moeilijk of pijnlijk maakt om te galopperen onder de man en aan de longe. Een tip kan dus zijn om de osteopaat lang te laten komen. Uit ervaring weet ik dat dit een oplossing kan zijn. Lachen

Dat denk ik nu eerder niet, want ik heb wel al vaak gezien dat jonge paarden dit doen. (Zowel tegen de bakrand lopen als heel hard beginnen draven als ze de galop nog niet kennen.) Knipoog Ik denk gewoon dat ik de juiste manier moet vinden om het haar te leren.

lizatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 19:28

Maarloeesss schreef:
Je moet gewoon even je longeerlijn losser laten en niet strak vast houden, dat vinden meestal paarden het fijnst om dan te galoperen. en anders geef je hem een tikje met de zweep. Het kan ook zijn wat HippoLogic zegt Knipoog

De longeerlijn is op het langst, dus dat gaat niet. Knipoog
Ik heb geen longeerzweep. En ook al moest ik die hebben denk ik dat dit ook niet zou lukken, want ze zou dan alleen maar (nog!) sneller beginnen draven en dan loopt ze gewoon (met mij erachteraan) naar het einde van de piste.

Maarloeesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:25

lizatje schreef:
Maarloeesss schreef:

De longeerlijn is op het langst, dus dat gaat niet. Knipoog
Ik heb geen longeerzweep. En ook al moest ik die hebben denk ik dat dit ook niet zou lukken, want ze zou dan alleen maar (nog!) sneller beginnen draven en dan loopt ze gewoon (met mij erachteraan) naar het einde van de piste.

Oh oke Knipoog

bia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:01

dat zelfde probleem heb ik ook gehad alleen dan ging hij naar binne toe ik zou zelf ook niet echt weten hoe ik je moet helpen maar mischien vindt hij het niet leuk of kun je een stukje aan de hand galoperen dat hij de stemhulp een beetje kent (wel vermoeiendhoor)!!!

MaaikeMirthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:48

Is je paard al ingereden?? Dan weet ik wel iets, maar dan moet je wel met z'n 2en zijn...
Dan gaat de 1 op het paard en die geeft de hulpen voor de galop en jij zegt dan even daarvoor galop! galop! En als ie dat dan goed doet dan beloon je hem/haar Knipoog