Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Het werkt bijna precies hetzelfde allemaal, meeste instructeur/instructrices geven ook gewoon aan bitloze les hoor. Bij ons op stal wel iig.
Meteen een andere instructrice zoeken.
.
oOoKellyoOo schreef:Ander instructrice/teur zoeken, dan kan ik je garanderen dat je pony het bit weer zal gaan accepteren, voora als je nog wedstrijden wilt gaan starten.

SuzanneW schreef:met bit elke keer onder het werk uit probeerde te komen, door snel te gaan lopen, haar hoofd naar boven trekken enz.
Citaat:Daarom heb ik bitloos geprobeerd wat echt super ging. Ze liep veel beter zonder dan met bit. Heel ontspannen.
Citaat:Ze zegt ook dat je hem dan niet goed aan het werk kan zetten zonder bit. Maar dat is natuurlijk onzin, want een bit is daar niet voor bedoelt om een paard aan het werk te zetten. Als ik les heb dan wil ze gelijk dat mijn pony 'in de krul' loopt, zoals het perfecte dressuurplaatje. Ze zegt dat ik haar hoofd naar zijn borst moet brengen. Ik vind dat een totale verkeerde handeling.
Die weet dus gewoon niet waar ze het over heeft.Citaat:En ook nog zoiets, mijn pony springt weleens over in de galop. Ze zegt als ie dat nog een keer doet, trek dan maar goed hard met je buitenteugel. Dan leert ie het wel. Waarop ik zei dat haar mondhoek dan gelijk kapot is, omdat ze dat zoieso al snel heeft. Daarop zei mijn instructrice weer dat je niet allemaal zo lief moet zijn, maar dat je ze gewoon moet aanpakken

Citaat:Ik wordt er eigelijk een beetje hopeloos van. Want ik wil zo graag bitloos rijden en het gewoon op een vriendelijke manier oplossen en ze loopt daar ook zoveel beter op. Maar als ik bitloos ga rijden dan wil ze me denk ik geen les meer geven. Maar tóch wil ik wel gewoon les krijgen.
Ze hamert heel hard op het ontspannen rijden en van daaruit naar die nageeflijkheid gaan.Arabesk schreef:SuzanneW schreef:met bit elke keer onder het werk uit probeerde te komen, door snel te gaan lopen, haar hoofd naar boven trekken enz.
Een bit is voor de paardenmond erg belastend (zie de artikelen van Dr. Cook op http://www.bitlessbridle.com). Harder lopen is een poging te vluchten voor het bit, evenals hoofd omhoog gooien om het bit kwijt te raken.Citaat:Daarom heb ik bitloos geprobeerd wat echt super ging. Ze liep veel beter zonder dan met bit. Heel ontspannen.
Zie je meteen dat het hard lopen en hoofd omhoog een hulproep van je paard was om het stuk metaan uit z'n mond te halen.Citaat:Ze zegt ook dat je hem dan niet goed aan het werk kan zetten zonder bit. Maar dat is natuurlijk onzin, want een bit is daar niet voor bedoelt om een paard aan het werk te zetten. Als ik les heb dan wil ze gelijk dat mijn pony 'in de krul' loopt, zoals het perfecte dressuurplaatje. Ze zegt dat ik haar hoofd naar zijn borst moet brengen. Ik vind dat een totale verkeerde handeling.
Een bit belemmert de ademhaling omdat er iets in de mond zit gaat het lichaam in de 'er komt eten aan' stand, waarbij met de huig de luchtpijp deels wordt afgesloten, als het paard dan ook nog eens in de krul moet lopen, wordt zijn luchtpijp ook deels samengeknepen.
Een instructrice die denkt dat een paard alleen 'werkt' met een bit in en die alleen naar het krulplaatje toewerkt moet je er meteen uitdonderen.Die weet dus gewoon niet waar ze het over heeft.
Aanleuning is het gevólg van verzameling, geen voorwaarde.Citaat:En ook nog zoiets, mijn pony springt weleens over in de galop. Ze zegt als ie dat nog een keer doet, trek dan maar goed hard met je buitenteugel. Dan leert ie het wel. Waarop ik zei dat haar mondhoek dan gelijk kapot is, omdat ze dat zoieso al snel heeft. Daarop zei mijn instructrice weer dat je niet allemaal zo lief moet zijn, maar dat je ze gewoon moet aanpakken
exit exit exitCitaat:Ik wordt er eigelijk een beetje hopeloos van. Want ik wil zo graag bitloos rijden en het gewoon op een vriendelijke manier oplossen en ze loopt daar ook zoveel beter op. Maar als ik bitloos ga rijden dan wil ze me denk ik geen les meer geven. Maar tóch wil ik wel gewoon les krijgen.
Op http://www.bitloos.nl staat een lijst met instructeurs, ook vast eentje bij jou in de buurt
Of zal ik even afwachten totdat ik een nieuwe instructrice heb gevonden?
Ik zou zeker niet afwachten tot je een nieuwe instructrice gevonden hebt, in dit geval kan je imo beter geen les hebben dan wel.