Niet eens met bitloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marronn

Niet eens met bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 14:47

Hallo,
Nadat ik me verdiept heb in NH, heb ik een bitloos hoofdstel geleend van iemand bij ons op stal.
De rede is eigelijk dat ik het idee had dat ze met bit elke keer onder het werk uit probeerde te komen, door snel te gaan lopen, haar hoofd naar boven trekken enz. Daarom heb ik bitloos geprobeerd wat echt super ging. Ze liep veel beter zonder dan met bit. Heel ontspannen.

Toen ik weer op een avond ging rijden was mijn instructrice er ook om iemand anders les te geven. Ze zegt op zo'n rare toon: Waarom heb jij nou ineens geen bit meer in? Ik zeg: Ze loopt er veel meer ontspannen op en is gewoon veel fijner te rijden. Ze zegt ook dat je hem dan niet goed aan het werk kan zetten zonder bit. Maar dat is natuurlijk onzin, want een bit is daar niet voor bedoelt om een paard aan het werk te zetten. Als ik les heb dan wil ze gelijk dat mijn pony 'in de krul' loopt, zoals het perfecte dressuurplaatje. Ze zegt dat ik haar hoofd naar zijn borst moet brengen. Ik vind dat een totale verkeerde handeling.

En ook nog zoiets, mijn pony springt weleens over in de galop. Ze zegt als ie dat nog een keer doet, trek dan maar goed hard met je buitenteugel. Dan leert ie het wel. Waarop ik zei dat haar mondhoek dan gelijk kapot is, omdat ze dat zoieso al snel heeft. Daarop zei mijn instructrice weer dat je niet allemaal zo lief moet zijn, maar dat je ze gewoon moet aanpakken. Ik wordt er eigelijk een beetje hopeloos van. Want ik wil zo graag bitloos rijden en het gewoon op een vriendelijke manier oplossen en ze loopt daar ook zoveel beter op. Maar als ik bitloos ga rijden dan wil ze me denk ik geen les meer geven. Maar tóch wil ik wel gewoon les krijgen.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat jullie misschien advies of ideeën hebben hoe
ik hier het beste mee om kan gaan.

jomaro

Re: Niet eens met bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:51

Tja, kan je niet iemand anders les laten geven. Het is wel belangrijk dat je met je lesgever op een lijn staat.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:52

misschien op zoek gaan naar een andere instructrice als je die mogelijkheid hebt?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:52

Een andere in structrice zoeken die wel bij jou manier van rijden past. Als jullie het op zoveel vlakken niet met elkaar eens zijn, dan is het beter om iemand te zoeken met wie het wél klikt.

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 14:54

Ja, alleen het probleem is dat ik niet niemand weet die bitloos les geeft of wil geven

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:57

Nou meid, deze situatie komt vaker voor dan je denkt hoor! Mensen zijn het wel vaker niet eens met hun instructie.

Natuurlijk mag je weleens een meningsverschil over hebben, als je er dan ook maar gewoon over kunt praten met elkaar. Dat blijkt bij jouw instructrice niet echt het geval.

Ik vind haar oplossing, van de verkeerde galop aanspringen, echt belachelijk. Waarschijnlijk begrijpt je pony het gewoon niet goed of is haar achterhand niet sterk genoeg of ze is niet helemaal rechtgericht. Paarden doen dit soort dingen heus niet expres.

Het lijkt me dan ook veel beter als je op zoek gaan naar iemand die meer lesgeeft in jouw stijl. Misschien iemand met een NH- achtergrond of iemand die lesgeeft in Academische rijkunst.
Deze beide methoden gaan uit van het paard en niet van de ruiter.

Heel veel succes ermee! En geen rare fratsen pikken van je instructrice. Ze mag zich weleens meer gaan verdiepen in paarden!

EDIT: Op bokt kan je vast wel iemand vinden die op een manier lesgeeft die jou aanstaat. Trek je niets aan van de instructrice. Ga voor het belang van je pony en van jezelf!
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 01-06-08 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:58

Dan zou ik niet meer daar in de les gaan rijden, als je zo grof moet zijn met teugel hulpen, en dan is je pony niet nagevelijk, maar loopt hij alleen in de houding.
Als je dit goed bevalt, zou ik gewoon zo lekker voor jezelf blijven rijden, en je komt vanzelf iemand tegen die óok bitloos les geeft. Ja Het werkt bijna precies hetzelfde allemaal, meeste instructeur/instructrices geven ook gewoon aan bitloze les hoor. Bij ons op stal wel iig.

Verder ben ik het helemaal met Sigrid eens, vind het niet normaal

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:58

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:01

Nou sorry ik rij niet bitloos, maar zou ook ABSOLUUT niet bij zo iemand willen
en kunnen lessen. Ik vind dat je het nu op haar afschuift maar jij bent diegene die haar "inhuurt" dus met haar eens bent.. De fout ligt dus eigenlijk bij jou, ik zou als een gek een ander persoon gaan zoeken, misschien zelfs wel iemand die wel voorstander is van bitloos Knipoog

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:04

Ik zou ook iemand anders zoeken! Of je nou met of zonder bit rijd..ik vind dat je een paard niet hardhandig in de mond hoeft te zitten! Ik zie trouwens in je onderschrift dat je L rijd..hou je er wel rekening mee dat je op wedstrijden niet bitloos mag starten!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:04

Ook al zou ze wel bitloos lesgeven, iemand die zo grof is moet je niet in de buurt van je pony laten komen, met of zonder bit.
Dat je pony zo moeilijk is met het bit, kan het niet gewoon zijn dat je bit niet goed past of dat er iets mis is met het gebit?

Iig zou ik deze instructrice links laten liggen en lekker op zoek gaan naar een ander. De zoektocht naar een fijne instructrice kan moeilijk zijn, maar is wel ontzettend belangrijk. Gewoon zoeken en via via vragen, niet genoeg nemen met de eerste de beste.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:24

Ik ga helemaal mee met de rest Ja Meteen een andere instructrice zoeken.
Dat hoeft niet eens een natural horsemanship-er te zijn. Een goede instructrice zal ook openstaan voor bitloos rijden. Iemand die roept 'bitloos is slecht' voordat diegene überhaupt gezien heeft hoe het paard loopt is naar mijn mening gewoon te kortzichtig om goed les te kunnen geven..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:31

Meteen een andere instructeur nemen!

Bitloos of niet.. Iemand die zegt dat je maar eens flink aan de teugel moet trekken en dat de pony met het hoofd op de borst moet lopen heeft van dressuur sowieso geen kaas gegeten .

Er zijn zat instructeurs die wel open staan voor bitloos, open anders een adv. op bokt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 10:10

Deze instructrice zou ik direct wegsturen!!! Knipoog
Iemand die een paard in de krul wilt trekken en er zulke methodes op na houdt, krijgt bij mij echt geen kans.
Brrrrrr, ik heb zo'n hekel aan zulke types. Misselijk
Via bokt of marktplaats kun je ook eens gaan zoeken naar iemand die zich bezig houdt met bitloos rijden, natural horsemanship of klassieke dressuur. Zo heb ik er ook meerdere gevonden, die echt heel goed zijn en die je zeker verder kunnen helpen.

Leuk juist dat je voor bitloos wilt gaan en op een vriendelijkere manier wilt communiceren met je paard. Helemaal top! Lachen
Laat je niet 'terroriseren' door zo'n type en ga lekker voor je eigen ding met je paard.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 10:16

Ander instructrice/teur zoeken, dan kan ik je garanderen dat je pony het bit weer zal gaan accepteren, voora als je nog wedstrijden wilt gaan starten.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 10:22

Ik denk dat hier maar een oplossing voor is: Zoek andere instructie. Zoals ik het nu hoor kom je er met jouw instructrice niet uit. En je moet er natuurlijk wel plezier in blijven hebben Lachen

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:23

Zoals de rest al zeg, meteen deze instructrice mee kappen en een andere zoeken. Eentje die op dezelfde lijn als jou zit. Mijn instructrice rijdt zelf gewoon dressuur en geeft gewoon dressuurles, maar is heel openminded, en zal bitloos zeker niet afkeuren. Daarom ben ik van plan binnekort ook bitloos te gaan proberen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:24

De vraag die meteen opkomt is natuurlijk: waarom zou je in hemelsnaam nog les van haar wíllen hebben?????

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 14:59

oOoKellyoOo schreef:
Ander instructrice/teur zoeken, dan kan ik je garanderen dat je pony het bit weer zal gaan accepteren, voora als je nog wedstrijden wilt gaan starten.

Inderdaad, want mijn pony die was erg gespannen met het bit en toen heb ik een weekje
gewoon aan een iets langere teugel laten lopen en niks opdringen om aan de teugel te lopen en toen was ze best ontspannen. Toen had ik weer les en zei ze dat ik hem weer een beetje heb laten lopen en dat ze nu heel dr vorm kwijt was. (lees: In de krul) Maar op bitloos reageert ze nog steeds het best!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:01

andere instructrice ZONDER oogkleppen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:08

SuzanneW schreef:
met bit elke keer onder het werk uit probeerde te komen, door snel te gaan lopen, haar hoofd naar boven trekken enz.

Een bit is voor de paardenmond erg belastend (zie de artikelen van Dr. Cook op http://www.bitlessbridle.com). Harder lopen is een poging te vluchten voor het bit, evenals hoofd omhoog gooien om het bit kwijt te raken.

Citaat:
Daarom heb ik bitloos geprobeerd wat echt super ging. Ze liep veel beter zonder dan met bit. Heel ontspannen.

Zie je meteen dat het hard lopen en hoofd omhoog een hulproep van je paard was om het stuk metaan uit z'n mond te halen.

Citaat:
Ze zegt ook dat je hem dan niet goed aan het werk kan zetten zonder bit. Maar dat is natuurlijk onzin, want een bit is daar niet voor bedoelt om een paard aan het werk te zetten. Als ik les heb dan wil ze gelijk dat mijn pony 'in de krul' loopt, zoals het perfecte dressuurplaatje. Ze zegt dat ik haar hoofd naar zijn borst moet brengen. Ik vind dat een totale verkeerde handeling.

Een bit belemmert de ademhaling omdat er iets in de mond zit gaat het lichaam in de 'er komt eten aan' stand, waarbij met de huig de luchtpijp deels wordt afgesloten, als het paard dan ook nog eens in de krul moet lopen, wordt zijn luchtpijp ook deels samengeknepen.

Een instructrice die denkt dat een paard alleen 'werkt' met een bit in en die alleen naar het krulplaatje toewerkt moet je er meteen uitdonderen. Boos! Die weet dus gewoon niet waar ze het over heeft.

Aanleuning is het gevólg van verzameling, geen voorwaarde.

Citaat:
En ook nog zoiets, mijn pony springt weleens over in de galop. Ze zegt als ie dat nog een keer doet, trek dan maar goed hard met je buitenteugel. Dan leert ie het wel. Waarop ik zei dat haar mondhoek dan gelijk kapot is, omdat ze dat zoieso al snel heeft. Daarop zei mijn instructrice weer dat je niet allemaal zo lief moet zijn, maar dat je ze gewoon moet aanpakken

exit exit exit
Doei!

Citaat:
Ik wordt er eigelijk een beetje hopeloos van. Want ik wil zo graag bitloos rijden en het gewoon op een vriendelijke manier oplossen en ze loopt daar ook zoveel beter op. Maar als ik bitloos ga rijden dan wil ze me denk ik geen les meer geven. Maar tóch wil ik wel gewoon les krijgen.

Op http://www.bitloos.nl staat een lijst met instructeurs, ook vast eentje bij jou in de buurt Ja

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:43

paard in de krul trekken is toch nergens goed voor ? Ik rijd wel met bit voorlopig, omdat ie dat kent, 't is de bedoeling dat we (wanneer we elkaar gewend zijn) kunnen overgaan naar bitloos. Maar als ik mijn bijrijdpaardje in de krul zou trekken, zou ik het snel horen van mijn instructrice denk ik. Lachen Ze hamert heel hard op het ontspannen rijden en van daaruit naar die nageeflijkheid gaan.

Als ik jouw bericht zo lees, zou haar manier van lesgeven alleen al reden zijn om iemand anders te zoeken, vrees ik.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:47

Ik zag aan de je onderschrift dat je wedstrijden rijdt... Denk je er wel om dat je zonder bit niet mag starten??

Even on topic: Zoek een instructeur die je jou en je pony op waarde weten te schatten en je verder kan helpen!

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 14:26

Arabesk schreef:
SuzanneW schreef:
met bit elke keer onder het werk uit probeerde te komen, door snel te gaan lopen, haar hoofd naar boven trekken enz.

Een bit is voor de paardenmond erg belastend (zie de artikelen van Dr. Cook op http://www.bitlessbridle.com). Harder lopen is een poging te vluchten voor het bit, evenals hoofd omhoog gooien om het bit kwijt te raken.

Citaat:
Daarom heb ik bitloos geprobeerd wat echt super ging. Ze liep veel beter zonder dan met bit. Heel ontspannen.

Zie je meteen dat het hard lopen en hoofd omhoog een hulproep van je paard was om het stuk metaan uit z'n mond te halen.

Citaat:
Ze zegt ook dat je hem dan niet goed aan het werk kan zetten zonder bit. Maar dat is natuurlijk onzin, want een bit is daar niet voor bedoelt om een paard aan het werk te zetten. Als ik les heb dan wil ze gelijk dat mijn pony 'in de krul' loopt, zoals het perfecte dressuurplaatje. Ze zegt dat ik haar hoofd naar zijn borst moet brengen. Ik vind dat een totale verkeerde handeling.

Een bit belemmert de ademhaling omdat er iets in de mond zit gaat het lichaam in de 'er komt eten aan' stand, waarbij met de huig de luchtpijp deels wordt afgesloten, als het paard dan ook nog eens in de krul moet lopen, wordt zijn luchtpijp ook deels samengeknepen.

Een instructrice die denkt dat een paard alleen 'werkt' met een bit in en die alleen naar het krulplaatje toewerkt moet je er meteen uitdonderen. Boos! Die weet dus gewoon niet waar ze het over heeft.

Aanleuning is het gevólg van verzameling, geen voorwaarde.

Citaat:
En ook nog zoiets, mijn pony springt weleens over in de galop. Ze zegt als ie dat nog een keer doet, trek dan maar goed hard met je buitenteugel. Dan leert ie het wel. Waarop ik zei dat haar mondhoek dan gelijk kapot is, omdat ze dat zoieso al snel heeft. Daarop zei mijn instructrice weer dat je niet allemaal zo lief moet zijn, maar dat je ze gewoon moet aanpakken

exit exit exit
Doei!

Citaat:
Ik wordt er eigelijk een beetje hopeloos van. Want ik wil zo graag bitloos rijden en het gewoon op een vriendelijke manier oplossen en ze loopt daar ook zoveel beter op. Maar als ik bitloos ga rijden dan wil ze me denk ik geen les meer geven. Maar tóch wil ik wel gewoon les krijgen.

Op http://www.bitloos.nl staat een lijst met instructeurs, ook vast eentje bij jou in de buurt Ja

Bedankt;) Ik zal eens gaan kijken. Maar waar ik nu weer mee zit is hoe vertel ik het aan mijn instructrice? Bloos Of zal ik even afwachten totdat ik een nieuwe instructrice heb gevonden?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:42

Echt een belachelijk verhaal! Frusty Ik zou zeker niet afwachten tot je een nieuwe instructrice gevonden hebt, in dit geval kan je imo beter geen les hebben dan wel.

Lekker een nieuwe instructrice zoeken meid, iemand die ook rekening houdt met het feit dat een paard een levend dier is en gevoel heeft...