[AR] Flicka @ dressuur!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Flicka @ dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 19:25

hallo allemaal, daar zijn we weer! deze keer met Flicka @ dressuur! afgelopen woensdag hebben we onze eerste echte menles gehad, dit bevalt echt super en nu is het dus tijd voor wat serieuzer werk. vandaag hebben we er een paar foto's van gemaakt, ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

mijn eigen 'dingetjes'

- de broek zit volgens mij op deze foto's te hoog, hij mag volgens mij achteraan wel een gaatje lager...
- borsttuig zou wellicht iets hoger mogen maar komen we dan niet in de problemen met de luchtpijp...
- mijn houding kan netter rechtop, handen netter
- leidselcontact is op veel foto's te zwaar, Flicka was zowiezo zwaar in de hand om te rijden vandaag

voor de rest laat ik het aan jullie over, alle tips etc. zijn welkom!

hier de foto's!

1:
Afbeelding

2: op de hand hangen ondersteboven, zo moet het dus niet... Clown
Afbeelding

3: Flicka fijn aan het bewegen!
Afbeelding

4:
Afbeelding

5:
Afbeelding

6:
Afbeelding

7:
Afbeelding

8:
Afbeelding

9: fijn plaatje...
Afbeelding

10: fijn plaatje, deze vind ik zelf erg gaaf!
Afbeelding

11: geen fijn contactleidsel...
Afbeelding

nou ik zou zeggen, barst los maar hou het vriendelijk! ik neem alles mee wat er gezegd wordt zodat ik dat volgende week aan de instructeur kan voorleggen!

Groetjes Renée
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 31-05-08 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

IvysToeter

Re: Flicka @ dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:31

Flicka is cool! Cool

Ziet er netjes uit hoor renee! zover hoop ik met wobbe ook ooit te komen.
Denk inderdaad dat je borsttuig wat hoger mag en je broek wat lager.

Maak ook eens foto's als je les hebt Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 19:35

hihi bedankt!

over het borsttuig, vind jij ook niet dat je op foto 3,5 en vooral 6 het idee krijgt dat ie niet hoger kan ivm luchtpijpruimte? juist op die foto's zie je goed hoe laag Flicka's halsaanzet zit... het is op die foto's op de schouder wel te zien dat ie hoger zou kunnen, maar als je het stukje van de halsaanzet er dan bij bekijkt... want daar zit ik dus een beetje mee als ik hem wel hoger zou doen. hmm nou ja misschien anders gewoon maar eens proberen.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 31-05-08 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:37

Op foto 5 en 6 heb ik juíst het idee dat ie hoger kan.
Scheelt misschien 1 gaatje.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:07

Broek zou idd miss iets lager mogen. Borsttuig durf ik niet veel over te zeggen. Voor de rest ziet het er natuurlijk super leuk uit. Flicka heeft echt megaveel plezier van haar prinsessenwagen he Lachen
Ze is op sommige foto's idd wat zwaar maargoed zo erg is het nou ook weer niet, op de meeste foto's ziet het er netjes uit.
De derde foto vind ik een erg mooi beeld geven!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:12

ziet er leuk uit. ze loopt nog wel wat op de voorhand.
het borstuig mag best een gaatje omhoog hoor. denk die bocht er maar een uit, dat zie je het meteen.

het voorste riempje van de lendenriem mag 1 gaatje omlaag. zodat de broek een rechte lijn naar het lamoen maakt. echt te hoog zit hij niet

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 20:17

bedankt!

op de voorhand is nog echt een kwestie van trainen, we hebben pas één les gehad natuurlijk...

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 07:30

Jaaaa prinses Flicka....ziet er mooi uit Renée! Als plaatje is het gewoon heel fijn om naar te kijken. Tips qua broek en borsttuig laat ik over aan de experts Lachen

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 08:42

Leuke combinatie is het!

Wat mij wel een beetje opvalt, is alsof het lijkt alsof ze constant in je hand gaat 'hangen'... Je geeft zoiezo zelf ook al aan dat ze zwaar was om te rijden, dus misschien dat het daaraan ligt.. ?

Verder valt het me op dat op foto 11 het bit best wel ver doorslaat en haar mond er ook wat gespannen uitziet.. Mag ik vragen wat voor bit ze in heeft? En je gebruikt ook geen kinketting.. Heb je daar een reden voor?

Nogmaals, erg leuke combinatie en succes met lessen! Gaat zeker wel goedkomen volgens mij Lachen

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 09:10

Leuke combi zo met deze wagen!
Heb je nog pm gestuurd over je borsttuig, precies wat ik zoek.
Ik zou ook zeggen dat hij nog wel een gaatje omhoog kan Ja

Veel plezier met lessen, gaat vast goedkomen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 10:38

@ everest precies, ze was erg zwaar in de hand om te rijden, niet constant maar toch wel veel te veel, het is ook op bijna alle foto's te zien... niet erg prettig voor haarzelf. ze vindt het allemaal nog best moeilijk en wordt dan ook wat rennerig, zolang ze lekker in tempo loopt is ze heel licht en fijn te rijden, maar zodra ze rennerig wordt duikt ze ook gelijk op mijn hand. hier moet aan gewerkt worden, met buitenrijden heeft ze er totaal geen last van, die ontspanning is iets waar we ook in de wei naartoe werken.

dit bit is een comfort snaffle van myler, MB04 mondstuk. het 'doorslaan' wat je ziet zou bij een stang inderdaad niet goed zijn, maar bij dit bit heb je geen scharen, het uitsteeksel is een halve knevel die tussen de 45 en 90 graden op de mondspleet hoort te staan.

dit bit is volledig draaibaar in het mondstuk, wel met kinketting te gebruiken op zich maar dan verlies je een deel van de werking die bij de comfort snaffle hoort. dit bit is niet bedoeld om met kinketting mee te rijden. als iemand meer info over het bit wil, vraag gerust!

overigens heb ik ook nog niet zo'n prettig leidsel, het is al beter dan dat wat ik eerst had maar ik ben toch nog zoekende naar een lichtere. deze is besteld en ik hoop dat dat ook wat verschil zal maken, voor de rest is het rijtechnisch werk denk ik, Flicka is niet de enige die dressuurmatig nog een hoop te leren heeft, ook ik!

@ ivoice, ja ik ben ook heel content met dit borsttuig, ik ga eens even kijken hoe deze zit als ik hem een gaatje hoger hang.

verder bedankt allemaal, we gaan ons best doen, haha!

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:58

@ Merrieveulen: Apart bitje dus! Okee, na je uitleg snap ik het volledig! Lekker door blijven oefenen en lessen Lachen !
Maar mag ik dan ook nog vragen waarom je juist dit bit gebruikt? Wat zijn de voordelen hiervan?

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:10

Hey,
Het ziet er leuk uit!
Misschien heb je wat aan mijn tip maar je zei dat ze erg zwaar is in je ha nden en dat ze nogal op de voorhand loopt... Probeer tempowisselingen te rijden,, versnellen en dan weer terug enz. Dan zet ze haar achterhand er meer onder en gaat ze automatisch minder op de voorhand.
Wat ook helpt is overgangen vanaf de stap naar de dr af...
Ik weet niet of je ook wedstrijden wilt gaan rijdeN? Ik heb alleen wel een keer punten aftrek gehad omdat ik mijn benen nie tbij elkaar had Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 11:18

dit is het bit:

Afbeelding

en hier nog ééntje met het bit los in de mond:
Afbeelding

eerder reed ik met een B-stang met normaal mondstuk (licht gebogen), op zich ging dit goed en Flicka was er prima mee te rijden (dwz sturen en remmen), maar ik vond het niet optimaal. ze deed snel haar mond open omdat het bit de tong niet vrijliet, en het bit was ook enigszins aan de dikke kant, Flicka heeft een klein en fijn mondje met weinig ruimte en heeft dus een vrij dun mondstuk nodig. verder kon ik er geen fijne aanleuning mee krijgen, bij druk ging dus gelijk de mond open en ze nam het dan ook niet fijn aan.

het hangen op dit bit is natuurlijk niet goed, maar ik vind het wel fijn dat ze het tenminste durft, in plaats van ervan wegkruipt/ vlucht. ze neemt dit bit heel prettig aan en doet haar mond ook niet meer open, ook niet als er dus (te) veel druk op komt.
het huidige bit heeft een anatomisch gevormd mondstuk (druk wordt over het hele mondstukoppervlak gelijkmatig verdeeld) en kan net als een dubbelgebroken trens scharen, maar niet veel. het rolletje zorgt ervoor dat het bit 'op slot' gaat op een zeker punt waardoor het niet als een notenkraker kan werken en niet in het verhemelte kan prikken. de mini-tongvrijheid maakt dat de druk optimaal verdeeld kan worden over de tong en lagen, ook wanneer de mond en tong volledig ontspannen zijn en de tong dus 'dik ligt'. de twee mondstukhelften zijn onafhankelijk te bedienen, je kunt heel goed één kant bewerken, en het rolletje kan draaien wat de pony stimuleerd om de mond de bewegen en de kaak te ontspannen.

de ringen maken het bit op vele manieren bruikbaar, je kunt het leidsel vóór het stangetje in het midden vastmaken, hierbij krijg je een meer rollende werking. de zachtste stand is zowel bakstuk als leidsel achter het stangetje, hierbij wordt het bit gebruikt zoals de comfort snaffle ook bedoeld is, in feite heeft het dan een trens werking, hetzij niet te vergelijken met een gewone dubbelgebroken trens.
het bakstuk kan ook in het kleine oogje bovenop vastgemaakt worden, maar zoals op de onderste foto wel te zien is wordt dan het hele bit 90 graden gedraaid, en daarmee verliest het kleine tongpoortje dan zijn functie als ruimtegever, en het is juist die ruimte die Flicka nodig heeft.

@ eeffiej, bedankt! ja normaal rijd ik dus ook met mijn benen netjes bij elkaar, maar omdat Flicka in de wei erg heet was en ik af en toe echt mijn handen vol had heb ik mezelf wat meer schrap gezet om niet weg te stuiteren. de wei heeft nl een paar plaatsen met een hoop grasknollen en dat rijdt niet echt comfortabel, hihi!

bedankt voor je tip, we gaan er lekker mee bezig, hoewel Flicka dus best moeilijk terug te rijden is af en toe. maar goed, alles is te leren, en ik denk inderdaad dat ze over het geheel meer zal ontspannen als ze ook gewoon rustig in tempo terug wil komen. de laatste tijd heeft ze het trouwens vooral op links, het rennerige. op rechts is ze dan veel makkelijker te rijden en ook lichter in de hand, terwijl ze bij wendingen op links soms eruit valt of rechtdoor gaat waarbij ze een beetje vasthoudt.
ik ben dus zowiezo van plan om even bezig te gaan met goed loswerken op links, bijvoorbeeld aan de longe of aan de hand.
we gaan eraan werken!

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:27

Ah heel duidelijk! Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:30

He Renee wat een super gaaf wagentje! De perfecte maat voor Flicka.
Kun je me pb waar je hem vandaan hebt? Wil zelf een span gaan vormen met m'n shetjes en daar heb ik een andere (lichte) wagen voor nodig.

Zie je vast wel eens voorbij komen, ziet er mooi uit zo!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:35

Wat een leuke pony Flicka zeg Haha!
Ik vind het er erg leuk uit zien,
ik heb er verder geen verstand van maar het ziet er leuk uit Lachen
Ik heb ook geprobeerd mijn verzorgshetlander voor de kar te krijgen, maar dat lukte echt niet Clown

xxJenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:47

wat een geweldig ponytje!! Lovers
Ik vind het er heel netjes en ontspannen uitzien hoor!
Je hebt inderdaad een mooie wagen!
veel succes nog!!

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:40

Ziet er leuk uit, leuke pony heb je ook zeg Haha!
Ik vind foto 5 wel leuk, je pony kijkt daar heel lief op.
Trouwens je borsttuig vind ik wel apart, zitten die uitende hoger zodat de schouder meer vrijheid heeft?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 17:38

@ Everest graag gedaan!

@ Shabbay ik heb deze wagen bij Reijer vd Brink gekocht.

@ _vivi_, het borsttuig is zo gevormd, zodat het extra schoudervrijheid en ruimte bij de luchtpijp geeft, en toch de druk goed verdeelt.

ik heb het tuig inderdaad een gaatje hoger zitten nu, vandaag gelijk maar even bekeken maar een gaatje hoger is idd beter!

verder bedankt allemaal!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:11

Ik vind het een fijn beeld geven. En zeker voor de eerste keer les, netjes hoor.
Ik vind je kar ontzettend gaaf ook!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:29

Ben je hele topic doorgescrold voor een naam bij je wagentje Knipoog
Mooi geheel zo hoor.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 22:25

bedankt! vandaag hebben we weer in de wei gereden, ik wilde kijken of ik haar echt alleen op ontspanning met een losser leidsel kan rijden maar dat is echt heel lastig, op rechts gaat het beter dan op links maar ze trekt er af en toe echt uit, en dan vooral in de wending op links. een beetje klooierij is het af en toe ook wel, dan wil ze het 'oefengedeelte' uit om naar een ander stuk van de wei te lopen.
ik ben vandaag wel even wat strenger geweest toen ze dit een aantal keren bleef doen, waarna het beter ging. nadeel is dat Flicka nogal heftig kan reageren op correcties, en wanneer je haar streng toespreekt oid dan wordt ze ook wat gespannen. maar goed, ook dat is iets om aan te werken, in ieder geval heb ik vandaag wel gezien dat ik consequenter moet zijn wanneer ze er tussenuit piept. ik vind het prima als zij ruimte zoekt, en dat geeft ook niet, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze dat gaat gebruiken om haar eigen ritjes te bedenken, hihi! ach ja het is een heel speels paardje en er zit geen kwaad in maar het is wel de bedoeling dat ze af en toe ook serieus kan doen. haha!

op het einde was ze wel fijner te sturen, ook met een veel lichter leidsel en ze heeft dus laten zien dat ze dat ook prima kan, dus we kunnen gewoon weer lekker verder daarmee, hihi!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 09:45

Renee dat ziet er super uit.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 23:14

bedankt, vandaag heb ik weer les gehad met Flicka en bij aanvang gelijk even aangegeven dat ze dus zo zwaar wordt. zoals eigenlijk altijd lag de fout voor een groot deel bij mij, omdat ik, wanneer Flicka trekt, teveel vasthoud. ik moest nu goed doseren, kleine ophoudingen maken en vooral op tijd en genoeg nageven in mijn hand. dat resulteerde in een heerlijk ontspannen Flicka die ook niet meer rennerig werd omdat er geen spanning meer opgebouwd werd...

nou ja, ik ben dus helemaal blij en we kunnen er weer lekker mee vooruit!