Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Pluttersput schreef:Ik zou niet meteen met de zweep aan de haal gaan als hij uitwijkt en toch al nerveus is. Daar heb ik ervaring mee met iemand die dat deed, en toen schoot die pony helemaal in de paniek...

Echwel schreef:Pluttersput schreef:Ik zou niet meteen met de zweep aan de haal gaan als hij uitwijkt en toch al nerveus is. Daar heb ik ervaring mee met iemand die dat deed, en toen schoot die pony helemaal in de paniek...
Je kunt niet als ohz je benen gebruiken dus zul je dat met de zweep moeten doen
Paard wat bang is voor de zweep kun je niet mee mennen
Zweep gebruik je ook als beloning
Sjolvir schreef:pffffftttt...
geen idee..
Zo te horen heb je zelf ook niet echt ervaring..
Vraag gewoon hulp van iemand die goed
kan mennen...
(En vergeet je HULPKOETSIER ehh wandelaar.... niet... zeker als je zegt dat
die van jou uitzwenkt...)
Het voor je uitlaten lopen en verlaten.. is een kwestie van vertrouwen en wennen..
Je kan contact houden met je paard door je stem...
Heb je gelangeleidseld met oogkleppen???
(uit je verhaal begrijp ik dat je die nog niet hebt opgehad...)
De rest zal je dan ook nog wel niet gedaan hebben....
hele tuig al erop gehad??
(en dat alles al eens buiten het terrein geprobeert???)
Al laten wennen aan strengen tegen de benen etc??
Al gesleept??
Aangespannen gereden in een bak??
Nog huiswerk zat te verzinnen voordat je ooit met kar de weg op kan...
Heb me er al volledig in verdiept. Weet wat me nog te doen staat. Echwel schreef:Je kunt als beloning je paard met de zweep aaien je handen komen echt daar niet bij als je op de bok zit hoor
En stem is niet voeldoende doet hij het bij stemhulp niet moet je je zweep gebruiken
Zoals ik zei 3 of 4 keer aanroepen nog niet dan de zweep.
) Paard reageert op stem en krijgt ook beloning via stem.
)
Heb me er al volledig in verdiept. Weet wat me nog te doen staat.[/quote]Stein schreef:[
Waar zit dan het verschil tussen aaien en een hulp? Wat als je aaien een beetje te hard gaat, of je je hulp te zacht geeft? Lijkt mij erg onduidelijk voor een paard.
Wij gebruiken de zweep nooit (alleen voor richting aangeven.) Paard reageert op stem en krijgt ook beloning via stem.
Echwel schreef:Stein schreef:[
Waar zit dan het verschil tussen aaien en een hulp? Wat als je aaien een beetje te hard gaat, of je je hulp te zacht geeft? Lijkt mij erg onduidelijk voor een paard.
Wij gebruiken de zweep nooit (alleen voor richting aangeven.) Paard reageert op stem en krijgt ook beloning via stem.
En dan vragen wij ons af waarom zoveel aanspanningen er tegenwoordig vandoor gaan.![]()
![]()
Stein schreef:Waarom zeg je dit?
(Hetgene wat is zeg is geen aanval maar gewoon intresse! heb namelijk nog nooit gehoord van een beloning met een zweep geven)
polly2 schreef:Ook in de dressuur bij het mennen zie je in de lagere klasses weinig mensen de zweep echt goed gebruiken. Moeten ze bijv. een volte met één hand sturen en dan hebben ze de zweep pontificaal en demonstratief omhoog, !
Echwel schreef:polly2 schreef:Ook in de dressuur bij het mennen zie je in de lagere klasses weinig mensen de zweep echt goed gebruiken. Moeten ze bijv. een volte met één hand sturen en dan hebben ze de zweep pontificaal en demonstratief omhoog, !
"Ja Maar"'' in de klasse 4 doen ze dat ook, dus kunnen wij dat ook![]()
Echwel schreef:Wij lessen niet bij de eerste de beste, maar die zegt nou nooit laat je zweep maar in de koker staan![]()
En ook bij het hindernisrijden heb je de zweep nodig af en toe om te zorgen dat ze niet naar
buiten of binnen vallen
Wat dacht je van die akelige pionnen die niet opzij gaan als je paard dat wel doet