Waar zijn jullie op dit moment mee bezig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Waar zijn jullie op dit moment mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 20:43

Ik ben best benieuwd welke oefening(en) je je paard op dit moment aan het leren bent en hoe het gaat. Ook ben ik benieuwd naar de manier waarop je het aanleren aan pakt. Tips aan elkaar geven mag uiteraard, en mocht je ergens in je leerproces vast lopen mag je uiteraard ook om hulp vragen!

Ik zal zelf beginnen Lachen

Momenteel ben ik met Jauke meerdere oefeningen aan het aanleren en verbeteren. Het liggen met mij op zijn rug is er 1 van. Jauke kan op 2 manieren liggen, vanuit de natuurlijke behoefte van het rollen en doordat ik hem op zijn knieen leg. De eerste methode heeft als groot nadeel dat het vaak lang duurt voor hij daadwerkelijk ligt, hij gaat eerst op zoek naar een plekje en daar de hele bak vol zand ligt is het dus blijkbaar moeilijk om het perfecte plekje te vinden. Het liggen vanuit het knielen heeft als nadeel dat hij het nog niet vlekkeloos beheerst. Hij weet wat de bedoeling is maar zoekt in de uitvoering nog heel erg hoe hij vanuit het knielen helemaal op de grond moet komen. Hij legt de link met het zakken door de achterbenen niet. Het gaat steeds beter, maar hij is op deze manier nog lang niet toe aan een ruiter erbij.
Ik werk dus bij het liggen onder zadel met de natuurlijke behoefte. Vraag het hem na het rijden, ga er dan zonder iets op zitten en gebruik het stemcommando voor liggen. Daarbij wijs ik naar de grond en ontspan ook in mijn hele lichaam. De eerste keer liep er overigens iemand anders naast, nu doen we het al alleen. Vandaag is hij voor de 2 keer gaan liggen met mij op z'n rug, ben dus trots op hem!

Ook ben ik bezig om hem naast me mee te laten lopen, volledig op mijn tempo. Dus tempowisselingen in stap en draf en mee in galop. Grote nadeel is dat we dit nooit heel lang kunnen oefenen omdat ik zo snel moe word ervan Clown Hij kan wel al heel goed achter me aan lopen, maar echt op mijn tempo zat er nog niet in, het was altijd gewoon rennen. Momenteel gebruik ik een zweepje om hem voor te begrenzen op het moment dat hij trager moet, en uiteraard ook mijn stem. Hij vindt het moeilijk, vooral het onder zijn tempo lopen. Dus ook zeker goede training!

Nu jullie!

Buitenzinnig

Re: Waar zijn jullie op dit moment mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:00

Met Bram ben ik bezig met het compliment en stijgeren. Stijgeren is uit puur toeval gekomen, was met hem aan het lange lijnen en als ik iets te "hart" aan de teugels trok om halt te houden ging hij stijgeren. Heb ik er een commando aan geplakt en klaar. Hij stopt trouwens ook gewoon hoor nu haha, als ik aan de teugels "trek"
Compliment heb ik met behulp van touwen geleerd, hij is erg klein en dat kost me anders snel me rug. 1x met touw om zijn buik gedaan, toen alleen om zijn voetje en nu kan hij het als ik zijn been oppak. Hij moet alleen nog leren blijven te zitten zo zeg maar.
Goya ben ik ook het compliment aan het leren maar dat gaat niet zo goed, met touw doet hij niet en zonder ook erg moeilijk.

Florientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:59

Ik ben druk bezig om een pony op de manege waar ik vaak op rijd het Nee-schudden op commando aan te leren, alleen vind hij het niet zo leuk Nagelbijten / Gniffelen Kus geven op commando kan ie ook al (uiteraard met toestemming van de manege eigenaar!)

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:36

Babiche kent sinds ongeveer 2 weken het steigeren op commando onder het zadel, en het gaat erg goed Lachen Wel heb ik gemerkt dat ik zelf een stuk consequenter moet zijn, en dat we toch bij een bepaald punt wat te snel zijn gegaan.
Met het compliment ben ik nog steeds bezig, alleen nu op een wat lager pitje. Ze is nog niet echt vertrouwd met het met de touwen werken, dus zijn we hier wat meer mee aan het oefenen.
Ook het Ja knikken zijn we mee bezig, ze begrijpt het nog steeds niet helemaal.
En nu het weer warmer begint te worden, probeer ik haar telkens na het rijden af te spuiten en te laten rollen in de paddock. Vandaar uit wil ik dan gaan werken aan het liggen op commando, maar eerst zal ze rustig moeten blijven liggen als ik dichterbij kom. Ga haar leren om aan het halstertouw te rollen Lachen

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:37

Ik ben de afgelopen tijd met mijn verzorgpaard bezig geweest met de pirouette (als in een wending
om de achterhand). We zijn tot nog toe alleen vanuit stilstand bezig geweest. Pas zodra dat soepel
gaat was ik van plan het ook in beweging, in dit geval vanuit stap, te doen. Maar ik heb het idee
dat Lisa het niet zo'n leuke oefening vind. Als ik toestemming heb van de eigenaren wil ik daarom
beginnen met het flemen. De pirouette laten we dan voorlopig even rusten. Het moet tenslotte wel
leuk blijven voor allebei.

_Elske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:32

Ik ben op dit moment bezig met de Spaanse pas. Het lukt al redelijk, maar het is zeker moeilijke dan ik dacht. Clown

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:01

De spaanse pas en het compliment Lachen

de spaanse pas lukt steeds beter!

horseloverc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:06

Ik ben op dit moment bezig met de capriole aanleren bij mijn fjord:P
het is nu alleen nog steiger en dan een bok.. het omhoog springen heeft hij nog niet echt door... soms doet hij het al wel:)

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:17

ik ben bezig met de basis, het stappen en draven, halthouden, achterwaarts, blijven en komen op comando. ik ben nog maar net begonnen, maar allebei de paardjes pakken het best goed op!

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:20

Ik ben vooral bezig met Flemen, Kus en Stijgeren... Flemen lukt al aardig, maar het kan altijd beter Haha!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:23

met het compliment steigeren en capriole maar dat snapt ze nog niet helemaal haha.. Haha!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:47

Het steigeren zit er bij Babiche nu echt helemaal goed in! Haha! Ben er erg trots op, vind het zo leuk dat ze het zo netjes doet.
Afbeelding

Ben nu nog steeds bezig met het Compliment en het Ja-knikken Lachen

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:10

Ik ben nu bezig met de buiging.
(Oftw. ik ben hem nu aan het inrijden dus even een VD stop, maar daarvoor ben ik begonnen met de buiging)
Als ik buigen zeg, doet hij even snel zijn hoofd tussen zijn benen en klaar, als ik klaar ben met inrijden dan ga ik het buigen wat langer vasthouden, dat hij een paar seconden zijn hoofd tussen zijn benen houd.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:41

Ik ben met Flynn vooral bezig met het bevestigen en verbeteren van kunstjes die hij al kent. Ook werken we aan de compliment en binnenkort wil ik aan piaffe aan de hand beginnen, meer om hem wat soepeler te maken dan als kunstje. Ik merk dat hij bij de Spaanse Pas moeite heeft om impuls te houden en tegelijk de oefening mooi expressief uit te voeren, omdat hij gewoon nog teveel gewicht opd e voorhand heeft en nog niet gecoordineerd genoeg beweegt. Dus voorlopig gaan we werken aan het aanleren en trainen van piaffe om op die manier de andere oefeningen hopelijk ook weer te verbeteren. Vanuit de piaffe hoop ik straks ook een correcte pesade te kunnen leren.

vionnesem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:50

Ik heb hier een filmpje van alles wat Vionne kan.
nou ja zoveel kan ze nou ook weer niet Knipoog
ik zoek nog makkelijke oefeningen om haar te leren,
stap,stilstaan en achteruitlopen lukken ook Lachen

ze kan dus: nee knikken, met haar voorvoet stampen, buigen, en achteruitlopen

ze pakt het wel goed op, heeft meestal wel meer oog voor de brokjes (dat zie je ook op het filmpje)
http://nl.tinypic.com/player.php?v=r1fqs6&s=3
Laatst bijgewerkt door vionnesem op 29-05-08 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:51

Ik ben bezig met piaffe aan de hand! Lachen Haar benen tilt ze al wel goed op, nu de sprong nog. Nagelbijten / Gniffelen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:55

ik ben op dit moment bezig met voetballen
hij kent al: schudden, kusje, allbei zn voetjes, rondje, naast kome staan,los meelopen en netjes naast blijven lopen, knielen zijn we nog laatste puntjes mee bezig, ergens op gaan staan en nou dan met de voetbal.
maar zie hier nog veel meer leuke dingen staan dus kan nog wel even door. heb het voordeel dat hij het binne 5 min helemaal door heeft

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:56

binnenhand loslaten Gaaaap. meer met mijn benen rijden en met mijn zit.
DIt gaat erg goed merk dat mijn paardje veel lekkerder gaat lopen:D

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:07

lovee schreef:
binnenhand loslaten Gaaaap. meer met mijn benen rijden en met mijn zit.
DIt gaat erg goed merk dat mijn paardje veel lekkerder gaat lopen:D

Het gaat over Vrijheidsdressuur. Lachen

Met het compliment blijf ik vastlopen, dus dat heb ik voor een tijdje aan de kant gezet.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:55

Héél simpele oefeningen Haha!

Brendos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:11

Ik ben momenteel me paard aan het trainen op steigeren op commando:D

het gaat egt super!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:40

Wat ik me afvraag; zijn jullie nooit bang dat je paard misbruik van gaat maken tijdens je training? Want ik zie dat er lukraak de steigeroefening wordt aangeleerd bij ieder paard, maar niet ieder paard is er geschikt voor toch? Niet in de zin dat ze het niet kunnen, maar niet 'koel' genoeg hiervoor zijn en daardoor vaak ook slimmer zijn. Zodat ze er misbruik van kunnen gaan maken en het kunnen gebruiken als verzet om onder het werk door te komen. Of zie ik dit fout? Want ik vind de zwaardere oefeningen zoals steigeren bijv. echt voor Fjorden, Friezen en Haflingers. Deze rassen zijn nl. over het algemeen koeler in hun hoofd en daardoor ook geschikter voor het 'echte' vrijheidsdressuur.

Ik ben mijn KWPNer aan het leren een borstel op te pakken. Lachen

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:43

Oh, ik doe het gerust met mijn draver hoor. Haha! Ik ben eerst hele tijd bezig geweest met de basis. Toen met de spaanse pas. En duidelijk onderscheidt gemaakt tussen alles. Maar ze heeft er nooit misbruik van gemaakt. Toen ben ik verder gaan uitbreiden, en nog nooit heeft ze dat gedaan. Lachen Er is gewoon een duidelijk onderscheidt, soms ga ik rijden, soms wandelen, soms vrijheidsdressuur. Ze weet precies wanneer we wat gaan doen. Alhoewel ik nu al zo ver ben dat ik af en toe onder het rijden door een spaanse pas o.i.d. kan vragen.

Alex(mijn shet) daarentegen wel. Die ging ik spaanse pas aanleren, en op de poetsplaats bleef hij het maar doen. Rolleyes Dus daar ben ik mee gestopt, nu weer bezig met de basis, en straks weer opnieuw proberen. Ja

Sally1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:11

Ik ben een tijdje bezig geweest met kunstjes bij een fjordje.
Hij kon voetjes op commando en stukjes spaanse stap. Maar toen iedere keer als ik iets lekkers pakte stond hij al met zijn voet omhoog.

Dat is ook echt een fjord om geen stijger commando te leren omdat hij het zou misbruiken.

Fjordje die ik nu rij zou ik dat ook nooit leren om dezelfde reden.
Met die fjord ben ik langzaamaan ook voet aan het leren (wat hij erg goed oppakt)
Wil hem de Spaanse pas en het compliment gaan leren.
Maar alles op zijn tijd.

Heb een tijdje ook een arabier gereden en die pakte alles heel snel op. Kan buigen, compliment, voetjes geven.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:12

Ben momenteel bezig met wat basis oefeningen; stap, draf, targetten, ja knikken ed.