Ik zal zelf beginnen
Momenteel ben ik met Jauke meerdere oefeningen aan het aanleren en verbeteren. Het liggen met mij op zijn rug is er 1 van. Jauke kan op 2 manieren liggen, vanuit de natuurlijke behoefte van het rollen en doordat ik hem op zijn knieen leg. De eerste methode heeft als groot nadeel dat het vaak lang duurt voor hij daadwerkelijk ligt, hij gaat eerst op zoek naar een plekje en daar de hele bak vol zand ligt is het dus blijkbaar moeilijk om het perfecte plekje te vinden. Het liggen vanuit het knielen heeft als nadeel dat hij het nog niet vlekkeloos beheerst. Hij weet wat de bedoeling is maar zoekt in de uitvoering nog heel erg hoe hij vanuit het knielen helemaal op de grond moet komen. Hij legt de link met het zakken door de achterbenen niet. Het gaat steeds beter, maar hij is op deze manier nog lang niet toe aan een ruiter erbij.
Ik werk dus bij het liggen onder zadel met de natuurlijke behoefte. Vraag het hem na het rijden, ga er dan zonder iets op zitten en gebruik het stemcommando voor liggen. Daarbij wijs ik naar de grond en ontspan ook in mijn hele lichaam. De eerste keer liep er overigens iemand anders naast, nu doen we het al alleen. Vandaag is hij voor de 2 keer gaan liggen met mij op z'n rug, ben dus trots op hem!
Ook ben ik bezig om hem naast me mee te laten lopen, volledig op mijn tempo. Dus tempowisselingen in stap en draf en mee in galop. Grote nadeel is dat we dit nooit heel lang kunnen oefenen omdat ik zo snel moe word ervan
Hij kan wel al heel goed achter me aan lopen, maar echt op mijn tempo zat er nog niet in, het was altijd gewoon rennen. Momenteel gebruik ik een zweepje om hem voor te begrenzen op het moment dat hij trager moet, en uiteraard ook mijn stem. Hij vindt het moeilijk, vooral het onder zijn tempo lopen. Dus ook zeker goede training! Nu jullie!
Kus geven op commando kan ie ook al (uiteraard met toestemming van de manege eigenaar!)

. meer met mijn benen rijden en met mijn zit.
Dus daar ben ik mee gestopt, nu weer bezig met de basis, en straks weer opnieuw proberen.