Vraag over NH

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

Vraag over NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 09:47

Hoi,

Ik zelf doe niet aan naturel horsemanship laat ik dat als eerste maar melden.

Bij ons op stal zijn mensen die met hun 2.5 jarige pony aan NH doen. Nou heb ik het idee dat ze er de balle verstand niet van hebbe en dat het beestje uiteindelijk alleen maar gevaarlijk word.

(Deze mensen praten letterlijk tegen hun paard als of het hun kind is, en geen lichaamstaal nee echt woorden. Nou kan je mij een hoop wijs maken maar het lijk me sterk dat het paard ook echt er na luisterd (of ze hopen dat ie op een dag terug praat?!). Bijv Pony trekt zich los en rent weg, hebben ze hem uit eindelijk te pakken dan zeggen ze nee dat mag je niet doen! ze "bespreken" alles met de pony, in woorden... Nou moet je je pony/paard ook niet bond en blauw slaan of te hard aan pakken maar met een paard echt letterlijk te praten om hem manieren te leren?! )

Wat is nou in grote lijnen precies de bedoeling van NH?

Twiggy2008

Re: Vraag over NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:54

Ik doe wel aan NH en fanatiek ook, maar werk voornamelijk met lichaamstaal, hoor. Zoals jij het beschrijft wat deze mensen doen, herken ik helemaal niets. Ik kan ook kletsen tegen mijn paard, hoor, daar niet van, maar niet zo..... Haha!
Ik heb dan ook een supergehoorzaam paard, die rent echt niet bij me weg. Hihi, hij zoekt juist steun bij me, als hij iets eng vindt. Knipoog
Dat is juist iets wat je je paard hoort te leren bij NH, je kunt een hele intense band krijgen voor het leven. Althans, dat is mijn ervaring met mijn eigen paard, die is heel erg gericht op mij inmiddels.

Natural Horsemanship is communiceren vanuit het paard. Dus als mens er vanuit gaan dat je dingen kunt 'bespreken' is geen NH, hoor. Knipoog

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 10:07

Dus dan had ik het toch goed dat het met lichaamstaal moet.

Ja die pony neemt die mensen gewoon in de zeik, wel grappig om te zien steeds. Dat ding zie je steeds voorbij rennen Knipoog Hup en dan gaan ze maar weer een goed gesprek met hem aan.

Maar die mensen hebben totaal geen verstand van paarden, ze hebben dat beestje zo aan geschaf. Dochtertje zit ook nog in de begin fase van leren rijden en moet dan dat beestje gaan inrijden? Ze luisteren ook niet wat andere te zeggen hebben dus we hebben vaak lol als we hem weer voorbij zien rennen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:18

Bij NH hoor je ook duidelijk te zijn, hoor, voor je paard. Zeker voor een jonkie, die alles nog moet leren....
Ik vind het erg om te horen dat ze zo met zo'n jong dier omgaan. Als hij verpest wordt, is het toch dieptriest. Verdrietig
Het beestje wordt de dupe......

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 10:25

Ja iedereen lach ze eigelijk ook uit maar ze zijn heel serieus.. en willen gewoon echt niks aannemen van een ander.

Maar net wat je zeg, het beestje is de dupe er van... die word gevaarlijk en dan is het in eene een (...) beest.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:28

Enig idee waar ze hun zogenaamde 'NH kunsten' vandaan halen?

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 10:38

Gister avond ving ik iets op dat ze alles uit een boek halen.

Paardje schijnt ook bang te zijn ?! Haha heb daar nog niks van gemerkt, en daarom doen ze dit zodat ie minder bang word.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:40

Nou, vraag me af wat voor boek dan.... Ik heb aardig wat boeken over NH in de kast staan, maar dit ben ik echt nog niet tegen gekomen....... Overigens denk ik dat je voor goede NH meer nodig hebt dan een boek. Sterkte ermee. Ik hoop dat dit paard niet te erg beschadigd wordt, maar ik vrees het ergste. Arm dier..... Verdrietig

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:44

Nadya schreef:
Nou, vraag me af wat voor boek dan.... Ik heb aardig wat boeken over NH in de kast staan, maar dit ben ik echt nog niet tegen gekomen....... Overigens denk ik dat je voor goede NH meer nodig hebt dan een boek. Sterkte ermee. Ik hoop dat dit paard niet te erg beschadigd wordt, maar ik vrees het ergste. Arm dier..... Verdrietig

Helemaal mee eens.
Ik ben dit ook nog niet eerder tegengekomen in een boek over NH.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 10:47

Anders komen jullie die mensen een dagje helpen?! Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:48

Zou ik best willen. Is iets wat ik over een tijdje hoop te gaan doen......
Waar staan ze?

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 10:48

Tienhoven Knipoog bij jou aan de overkant als loosdrecht nog klopt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:50

Tienhoven, dat is vlakbij!!! Mijn Sam staat in het natuurgebied ertussen in.......
Denk je dat ze hulp willen?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:52

Succes Nadya...
Naar wat ik zo hoor hebben die mensen er echt hulp bij nodig.
De insteek is er, nu de 'juiste' methode nog.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:54

Ja, precies, Puchje. En ik vind jonge paardjes ook het leukst om te doen, dus.... Zit alleen niet zo ruim in mijn tijd de komende 6 a 7 weken, maar kan altijd kijken of ik iets kan regelen..... Maar ja, dan moeten die mensen dat wel willen. Lachen

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 10:56

Maken we er een toneelstuk van Knipoog

Je komt zogenaamd voor mij en dan zie je hun knutselen en dan ga je ze helpen hahah

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:56

Aaaah, ik zie op welke stalling je staat en daar staat ook een vriendinnetje van me met haar paard. Moet nog steeds bij haar gaan kijken, dus wie weet kom ik binnenkort sowieso wel even langs.... Haha!

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 10:57

Joh wie?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:57

Danielledm schreef:
Maken we er een toneelstuk van Knipoog

Je komt zogenaamd voor mij en dan zie je hun knutselen en dan ga je ze helpen hahah

Hmmmm, op wat voor tijdstippen zijn jullie er meestal?

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 10:58

Zelf ben ik er altijd s avonds en zie hun ook heel vaak s avonds dus grote kans dat je ze dan tref

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:00

Danielledm schreef:
Zelf ben ik er altijd s avonds en zie hun ook heel vaak s avonds dus grote kans dat je ze dan tref

Heb je net een PB gestuurd over wie ik daar ken....
Zal eens kijken of ik een keer een avondje kan (heb nu net elke avond afspraken of moet naar mijn eigen paard). Maar over een tijdje moet het wel een keertje kunnen..... Kun je ze niet eens vragen of ze hulp willen? Of zeggen dat je iemand kent, die kan helpen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:01

In plaats van die mensen belachelijk te maken kun je ze maar beter gewoon helpen. Tenslotte ben je zelf ook ooit als dummie begonnen. Een goede manier om met NH te beginnen is bv de DVD/werkboekje van Equisense - een stap voor stap methode voor beginners. Het is te bestellen via http://www.equiplay.nl en heeft als voordeel dat het in de nederlandse taal geschreven is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:03

Jannepauli, waar zijn we nu mee bezig??? Verward
Ik wil die mensen (en vooral dat paard) helpen..... Ben daar bloedserieus in.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 11:06

Jannepauli schreef:
In plaats van die mensen belachelijk te maken kun je ze maar beter gewoon helpen. Tenslotte ben je zelf ook ooit als dummie begonnen. Een goede manier om met NH te beginnen is bv de DVD/werkboekje van Equisense - een stap voor stap methode voor beginners. Het is te bestellen via http://www.equiplay.nl en heeft als voordeel dat het in de nederlandse taal geschreven is.

Ik maak die mensen niet belachelijk dat doen ze zelf.....
Maar ik was gewoon nieuwschierig hoe het eigelijk allemaal in ze werk gaat en of het terecht is dat wij denken die mensen zijn verkeerd bezig! Zelf ben ik helemaal niet thuis in de NH dus advies geven kan ik ze niet!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:57

In mijn ogen zijn er 2 soorten NH :

- De nh waar bij je metlichaams taal werkt ( wat volgens mij de meesten hier doen )
- De nh waar bij je in je paard's zijn oor loopt te fluisteren en denk dat je in zijn ziel ofzo kan kijken.

Volgens mij zijn deze mensen bezig met dat laatste , waar ik zelf helemaal niet ingeloof.
Maar volgens mij kan een beetje gefluister geen kwaad , als ze maar geen gevaarlijke en gekke dingen gaan doen. Knipoog