insectenlast op een natuurlijke manier beperken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ireika

insectenlast op een natuurlijke manier beperken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 11:22

Op de wei hebben mijn paarden ontzettend veel last van die kleine vliegjes/mugjes die in de ochtend, maar vooral ook 's avonds ontzettend talrijk zijn. (die kleine lastpotjes die verantwoordelijk zijn voor het tot bloedens toe openschuren van manen en staart bij exceem-paarden)
In de zomer zijn er ook ontzettend veel dazen die mn paarden bijna letterlijk leegzuigen.

mn paarden kunnen 24/7 de wei in (géén vette weide) krijgen elke dag vers hooi en één maal daags een beetje meusli met luzerne. Mijn stallen staan altijd open en daar maken ze gretig gebruik van om te schuilen voor regenbuien, hun voeten droog te houden als de wei te nat ligt, ze rusten erin, en in de zomer gaan ze erin staan als ze te erg belaagd worden door die vervelende insecten. Toch is dt niet genoeg om hen te beschermen, ze hebben echt last van de vliegjes. Ik moet hen dagelijks volspuiten met anti-vliegenspul en in de zomer krijgen ze een deken op... Nu vraag ik mij af of ik hen niet op een "natuurlijkere" manier kan beschermen. Hoe doen jullie het? Hoe beschermt een paard in vrijheid zich? Alle tips welkom!

Twiggy2008

Re: insectenlast op een natuurlijke manier beperken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:24

Ik laat de manen en staart lekker lang groeien en verder staat er op het land bij ons vaak wel wat wind op het open gedeelte. Merk ik dat mijn paard echt last krijgt van de vliegen, dan doe ik zijn vliegenmasker op. Bij ons zitten veel knutten, helaas...... Maar tot nu toe kan hij het redelijk hebben. Het valt mij op dat het ene paard er gevoeliger voor is dan het andere.... Heel apart.....

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 11:27

de manen en staart laat ik zowizo ook zo lang mogelijk, het probleem is dat sommigen ze helemaal afschuren, dan hebben ze natuurlijk nog meer last, maar leg dat maar eens uit aan je paard Knipoog

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:30

Volgens mij is er weinig aan te doen. Veerust spuiten helpt. En een windje....muggen en knutten dus ook houden niet van wind. Dus al zou je op mooi dagen een soort tocht in de stal kunnen creeeren door 2 ramen tegen elkaar open te zetten, dan scheelt dat denk ik wel een beetje.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:32

veerust helpt 5 minuten en dan niet meer bij mij ik heb een belg en die muggen gaan allemaal in dr sokke zitten (waar ze allemaal wondjes en korsten heeft van de belgenmok enz.)

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 11:52

hihi kzal mn afsluiting volzetten met ventilators om wat wind te creëren;)
over tocht in de stallen kan ik wel eens nadenken... nu staan alle deuren wel open en er is ook een raam open waar de wind naar binnen kan... Maarja, hoe doe je het tochten als er géén wind is?
Weet iemand hoe de paarden in de camargue het doen bijvoorbeeld? Want daar zijn toch ook veel lelijke mugjes voor zover ik weet? of hebben ze daar toch genoeg wind?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:56

Azijn op ze spuiten werkt heel erg goed. En daarbij is het natuurlijk en gaan ze er ook nog eens mooi van glimmen. IKk vinder persoonlijk dat het ook veel beter werkt dan anti-vliegenspray.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:00

ireika schreef:
Maarja, hoe doe je het tochten als er géén wind is?
Weet iemand hoe de paarden in de camargue het doen bijvoorbeeld? Want daar zijn toch ook veel lelijke mugjes voor zover ik weet? of hebben ze daar toch genoeg wind?

Waarschijnlijk ook met ventilatoren. LNV adviseert de boeren ook om ventilatoren te plaatsen.
Maar ja...voor die ene stal van mij.... lijkt me dat dan een beetje gekkenwerk.
Misschien zelf gaan blazen.... of het je paard aanleren Knipoog

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 12:06

IlsjePilsje schreef:
Waarschijnlijk ook met ventilatoren. LNV adviseert de boeren ook om ventilatoren te plaatsen.
Maar ja...voor die ene stal van mij.... lijkt me dat dan een beetje gekkenwerk.
Misschien zelf gaan blazen.... of het je paard aanleren Knipoog

hihi echt? nou dat was eigenlijk een grapje van me;) wist niet dat dat echt toegepast wordt!

peelie: azijn heb ik ook al geprobeerd, stinkt goed, maar tegen de dazen hielp het allesinds niet... zal vanavond eens proberen of het tegen die muggebeestjes werkt!

waar ik ook al aan gedacht heb, is een plekje op de weide houden waar ze in de modder kunnen rollen... is natuurlijk wel geen zicht enzo, maar als het helpt?... hm kmoet ze dan wel nog uitleggen dat ze regelmatig eens in de blub moeten wentelen Knipoog

Klervi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:18

je kunt zelf een anti-vliegen srpay maken
met citroen of citronelle olie erin
maar ik weet niet precies hoe, dat zou je
op internet moeten zoeken...
(misschien hebben ze zo iets op: www.silverlinde.com)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:19

nou bij mij is geen vliegenspray die helpt, ik heb azijn geprobeerd citronelle (schijnt niet zo goed te zijn) en nu veerust

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:30

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:51

Citaat:
die muggen gaan allemaal in dr sokke zitten (waar ze allemaal wondjes en korsten heeft van de belgenmok enz.)

Wil je het dan perse nog op een natuurlijke manier beperken en haar inhet land laten staan? Als het paard de vrije keus had ging ze op stal staan, ergens 'op de tocht'.
Weet dat het voor een Belg niet te doen is, ons shetje dat last had van maneneczeem ging in een trailer staan die we in het land hadden gezet, precies op de tocht (was een voorlader, had dan de kleppen open staan).
Misschien een mogelijkheid voor haar maken dat ze ergens 'kan 'schuilen'?
Anders is denk ik de enige natuurlijke manier, als je niet wilt werken met allerlei sprays etc. toch een boett dek. Maar dat helpt niet voor haar sokken Huilen

Pingui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:32

Knoflook werkt dacht ik ook tegen muggen en dazen. Maar om nou kilo's knoflook boven je paard uit te persen of door het eten te doen. Verward

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 19:29

Ik doe het ook met knoflook, 1 liter water koken, een hele knoflook (ca. 7 teentjes) pelle en persen, in een thee ei doen en een uurtje in het hete, afkoelende water laten hangen, als het niet sterk genoeg is kan je er meer knoflook bij doen. Meurt als de pest maar werkt voortreffelijk Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 19:35

Pingui schreef:
Knoflook werkt dacht ik ook tegen muggen en dazen. Maar om nou kilo's knoflook boven je paard uit te persen of door het eten te doen. Verward

dat kan ook wat makkelijker hoor Clown 1 schepje knoflookpoeder door het voer heen.. (je gaat er alleen wel van stinken.. dus je hebt zelf ook geen last meer van de muggen Nagelbijten / Gniffelen )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:22

van te lang teveel knoflook voeren schijnt je paard bloedarmoede te kunnen krijgen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:27

ik was zelf ook naar een goedkoop alternatief aan het zoeken voor onze haflinger.
hij heeft een dunne huid waardoor hij snel last heeft van de steekvliegjes en dus nu ook al een tijdje een vliegendeken op heeft.

zou je niet gewoon een gehakt teentje knoflook door het avondeten kunnen mengen?
knoflook zweet je toch door je porieen en dat jaagt de vliegen toch weg, teminste dat is toch de bedoeling van die dure peodertjes dus zou echte knoflook niet gewoon werken mits je er natuurlijk geen kilos van voert?

en gewoon knoflookpoeder uit de winkel dan, wat wijzelf ook gebruiken, zou dat geen idee zijn?
zoiets scheelt natuurlijk wel een boel in de portemonnee dan de poedertjes uit de ruitershops endergelijke en aangezien mijn geldboom aardig krimpt met een baby op weg haha! Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:18

Knoflook geven tegen de vliegen helpt geen barst, kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Het enige wat echt helpt zijn de puur chemische middelen helaas (en dan het soort dat ze in Amerika maken en hier niet eens verkocht mag worden Scheve mond )

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:24

Een LOER (Lokken Opvangen En Ruimen) kopen of bouwen. Je zet de constructie in het land en je houdt 1 hectare praktisch vliegvrij. Op een gunstige dag kun je wel 3000 vliegen vangen. Ik wil niet meer zonder!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:40

Vangt dat ding ook gewone vliegen, ipv alleen maar dazen?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:18

nou, ik heb vorig jaar een granulaat gevoerd waar allerlei kruiden in zaten voor de spieren endergelijke en daar zat dus ook knoflook in tegen de insecten e het heeft bij mij eigenlijk wel gewerkt.
het was natuurlijk niet weg maar wel aanzienlijk minder en daardoor deed onze haf veel minder schuren.
alleen ben ik benieuwd of het goedkoper is op te lossen door bijvoorbeeld verse knoflook tenen te voeren.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:26

promptertje schreef:
Vangt dat ding ook gewone vliegen, ipv alleen maar dazen?

Ja, hij vangt werkelijk alles. Soms ook kleine vlindertjes en dat is weer niet de bedoeling....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:41

pre schreef:
nou, ik heb vorig jaar een granulaat gevoerd waar allerlei kruiden in zaten voor de spieren endergelijke en daar zat dus ook knoflook in tegen de insecten e het heeft bij mij eigenlijk wel gewerkt.
het was natuurlijk niet weg maar wel aanzienlijk minder en daardoor deed onze haf veel minder schuren.
alleen ben ik benieuwd of het goedkoper is op te lossen door bijvoorbeeld verse knoflook tenen te voeren.

Vorig jaar waren er sowieso weinig vliegen vanwege het slechte weer. Mijn paarden die geen knoflook (meer) krijgen hadden vorig jaar ook stukken minder last van de vliegen Knipoog

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:47

plastik zakjes ophangen heb ik wel eens gehoord.
het ligt wat er vanaf kaatst moet de vliegen weghouden.
ik heb het zelf nog nooit geprobeerd. maar misschien iemand hier?