anouska4ever schreef:Ga een paar keer met die shetlander wandelen, en zeg een paar keer rustig, en als ie rustig is, geef hem dan een snoepje, zo hebben wij het bij mijn vzpaard ook gedaan en het werkt onwijs goed! En anders zijn er in de ruitershop nog van die longeerstukje te koop, die maak je vast aan de zijkant van het halster/hoofdstel/kaptoom (waar je ook mee longeert) en de lijn doe je dan aan dat longeerstukje, dat helpt ook heel erg goed tegen trekken bij mijn verzorgpaard
Sorry maar als ik heel eerlijk ben, zou ik dit zelf dus nóoit doen.... Waarom altijd direct maar weer naar de snoepjes gaan grijpen??
En hélemaal met shetten, die zijn vaak al van die doorgewinterde schooiers... Dan krijg je volgens mij meer het probleem dat het beest constant aan de longe naar binnen komt om zijn snoepje op te eisen...
Ik vergelijk het altijd maar met kinderen; zodra een kind iets goeds doet in de klas, moet hij dan ook maar gelijk een snoepje hebben?
Ik persoonlijk vind met de stem belonen véel belangrijker. Denk ook niet dat je met enkel snoepjes het probleem oplost.
Daarbij; die longeerbitstukjes, als je die vastmaakt aan het halster, dan trek je de 'bakstukken' van het halster nogal snel in de pony's ogen, maak je het aan weerszijden vast aan het bit, dan rag je het bit door de mond op het moment dat de pony trekt of naar binnen/buiten valt.