Shetland Trekt ongelooflijk veel !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinaa__

Shetland Trekt ongelooflijk veel !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 19:05

Hoi
Mijn vz shet trekt bij het longeren erg veel en soms zo hardt dat het bijna in je handen snijt Verdrietig
met galop trekt ze ook heel erg en er staan ook 2 andere shetlanders in de wei 1 merrie en 1 hengst .
Maar heel veel zeggen dta ik moet terug trekken maar het helpt niet.
ik hoop dat jullie mij kunnne helpen alvast bedankt! Knipoog

magda_90

Re: Shetland Trekt ongelooflijk veel !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:56

Heb je de mogelijkheid om iets af te zetten?

McCoyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:58

Probeer idd een stukje af te zetten en misschien longeren met handschoentjes? Heb je iig niet dat het touw gaat snijden..

Tiffanyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:35

Idd stukje afzetten en zeker handschoentjes aandoen! Dat snijdt niet zo! Dan met voorkeur wel leren. Niet van die goedkopere stoffen handschoentjes. Die zijn niet zo heel erg dik dus dan is het altijd nog gevoellig! Je kan hem/haar ook longeren op een héél klein stukje! Als je verzorgpaard dan niet meer trekt kan je hem/haar belonen door hem/haar steeds "stukjes" terug te geven...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:00

Waar longeer je mee? (hoofdstel/halster/kaptoom)
En hoe heb je de longeerlijn bevestigd?

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 18:38

Ik longeer met halster maar ik kan helaas geen stukje afzetten . en ik gebruik longeerlijn en zweep verders niets

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:51

Hmm, longeren met halster, wanneer een pony zoveel trekt is niet fijn.
Niet voor jou, omdat je bijna geen controle hebt over een rennende Shet en ook voor de Shet, omdat door het getrek de bakstuk aan de buitenzijde tegen zijn oog aan kan komen.

Zelf zou ik dan ook gaan longeren met hoofdstel of kaptoom.
Hierdoor heb je meer controle over je Shet.
Als je kiest voor longeren met hoofdstel zou ik de longeerlijn bevestigen aan het bit en de neusriem van de binnenkant.

Om de shet minder te laten trekken is het belangrijk om steeds wanneer hij gaat trekken hem minder ruimte te geven (dus de lijn korter te maken) en met kneepjes in de longe aan te geven dat het niet mag.
Hopelijk gaat het lukken, anders horen we het hier wel weer.

Succes!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 01:27

Zeker niet terug gaan trekken, weet niet van wie je dit hebt maar volgens mij heb ik al wel eens verteld dat op het moment dat zo'n pony gaat trekken en jij gaat terugtrekken, het dan een touwtrekwedstrijdje word tussen jouw en de pony, mag jíj raden wie er sterker is.............
juist dat win je toch nooit.

Ook is het advies al wel eens gegeven om in zo'n geval eigenlijk níet met een halster te longeren; je hebt inderdaad weinig te vertellen.

Met een normaal zweepje (volgens mij had je nog geen longeerzweep/menzweep) bereik je zowiezo niets; als het goed is kom je dan niet eens in de búurt van de pony, dus kun je ook niet begrenzen en evt. wat bijtikken.

Daarbij draag ik áltijd handschoentjes als ik ga wandelen, longeren, fietsen, rijden of mennen. Goed, da's persoonlijk, ik heb nogal fijne en gevoelige handen, maar hoe zacht en soft je longeerlijn ook is (tegenwoordig heb je van die soft-lijnen, voelen erg fijn aan), trekt de pony erg dan kun je echt flinke blaren/sneeen/wondjes en soms zelfs brandblaren oplopen.

Beste is dan inderdaad leren handschoentjes (die kosten wel wat) of in iedergeval handschoenen van een goede kwaliteit, niet van die hele dunne dingen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 06:43

Toch werkt het echt het best als je iets afzet. Dat kun je al heel makkelijk doen met een paar plastic paaltjes en schriklint. Die kun je dan eventueel steeds weghalen, dat heb ik ook gedaan tot mijn cirkel klaar was. Dan is je probleem zo opgelost Ja

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:07

Stro of hooibalen worden trouwens ook wel eens gebruikt voor dit doel Knipoog.

Of wat hindernispalen met evt. staanders.... áls je een pony hebt die niet de neiging heeft er over heen te springen of er onderdoor te kruipen Knipoog

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:52

Ga een paar keer met die shetlander wandelen, en zeg een paar keer rustig, en als ie rustig is, geef hem dan een snoepje, zo hebben w het bij mijn vzpaard ook gedaan en het werkt onwijs goed! En anders zijn er in de ruitershop nog van die longeerstukje te koop, die maak je vast aan de zijkant van het halster/hoofdstel/kaptoom (waar je ook mee longeert) en de lijn doe je dan aan dat longeerstukje, dat helpt ook heel erg goed tegen trekken bij mijn verzorgpaard

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:53

of idd iets afzetten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:58

anouska4ever schreef:
Ga een paar keer met die shetlander wandelen, en zeg een paar keer rustig, en als ie rustig is, geef hem dan een snoepje, zo hebben w het bij mijn vzpaard ook gedaan en het werkt onwijs goed! En anders zijn er in de ruitershop nog van die longeerstukje te koop, die maak je vast aan de zijkant van het halster/hoofdstel/kaptoom (waar je ook mee longeert) en de lijn doe je dan aan dat longeerstukje, dat helpt ook heel erg goed tegen trekken bij mijn verzorgpaard

Sorry maar als ik heel eerlijk ben, zou ik dit zelf dus nóoit doen.... Waarom altijd direct maar weer naar de snoepjes gaan grijpen??
En hélemaal met shetten, die zijn vaak al van die doorgewinterde schooiers... Dan krijg je volgens mij meer het probleem dat het beest constant aan de longe naar binnen komt om zijn snoepje op te eisen...
Ik vergelijk het altijd maar met kinderen; zodra een kind iets goeds doet in de klas, moet hij dan ook maar gelijk een snoepje hebben?

Ik persoonlijk vind met de stem belonen véel belangrijker. Denk ook niet dat je met enkel snoepjes het probleem oplost.

Daarbij; die longeerbitstukjes, als je die vastmaakt aan het halster, dan trek je de 'bakstukken' van het halster nogal snel in de pony's ogen, maak je het aan weerszijden vast aan het bit, dan rag je het bit door de mond op het moment dat de pony trekt of naar binnen/buiten valt.

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:10

JoyCiej007 schreef:
anouska4ever schreef:
Ga een paar keer met die shetlander wandelen, en zeg een paar keer rustig, en als ie rustig is, geef hem dan een snoepje, zo hebben wij het bij mijn vzpaard ook gedaan en het werkt onwijs goed! En anders zijn er in de ruitershop nog van die longeerstukje te koop, die maak je vast aan de zijkant van het halster/hoofdstel/kaptoom (waar je ook mee longeert) en de lijn doe je dan aan dat longeerstukje, dat helpt ook heel erg goed tegen trekken bij mijn verzorgpaard

Sorry maar als ik heel eerlijk ben, zou ik dit zelf dus nóoit doen.... Waarom altijd direct maar weer naar de snoepjes gaan grijpen??
En hélemaal met shetten, die zijn vaak al van die doorgewinterde schooiers... Dan krijg je volgens mij meer het probleem dat het beest constant aan de longe naar binnen komt om zijn snoepje op te eisen...
Ik vergelijk het altijd maar met kinderen; zodra een kind iets goeds doet in de klas, moet hij dan ook maar gelijk een snoepje hebben?

Ik persoonlijk vind met de stem belonen véel belangrijker. Denk ook niet dat je met enkel snoepjes het probleem oplost.

Daarbij; die longeerbitstukjes, als je die vastmaakt aan het halster, dan trek je de 'bakstukken' van het halster nogal snel in de pony's ogen, maak je het aan weerszijden vast aan het bit, dan rag je het bit door de mond op het moment dat de pony trekt of naar binnen/buiten valt.

Ja, denk jij dat ik zo dom ben om dat longeerstukje aan het bit vast te maken? En bovendien, bij onze haflinger werkt het hartsikke goed en die snoepjes kunnen heus geen kwaad hoor, en het is om tijdens het WANDELEN het commando "rustig" te leren, ik zeg toch niet dat ze hem tijdens het longeren ook snoepjes moet geven? Je bouwt natuurlijk langzaam af en dan begin je pas weer met longeren. Zij vraagt wat je er aan kan doen en ik geef gewoon een voorbeeld wat zou kunnen werken, en dat heeft het bij onze haflinger wel gedaan!
Laatst bijgewerkt door anouska4ever op 25-04-08 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:16

dat schrijft ze toch helemaal niet, en denkt ze volgens mij ook niet.
ik denk dat als je iemand in de buurt hebt die daar meer ervaring of een goeie plek voor heeft toch wel handig is.
ken je iemand die dat heeft??

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:02

Het kan ook helpen de Shet bij te zetten, maar dan is het belangrijk dat je weet wat je doet. Een hulpteugel, die werkelijk aan de zijkant begrenst werkt het beste.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:22

Mijn pony trekt ook heel erg op de stukken dat er geen omheinig zit. Niet zozeer om te ontsnappen of zo maar ze zoekt steun. Met het rijden merk ik ook dat ze steun wil van de bakrand. Dubbele longe verandert daar niks aan, hulpteugels ook niet. Ze moeten leren om op eigen benen te lopen. De oplossing om eerst op een klein rondje te longeren en vervolgens steeds meer vrijheid te geven als ze niet trekken kan helpen maar voor jonge paarden is zo'n klein rondje wel erg zwaar. Ik zou beginnen met een omheining van je longeergedeelte en een hoofdstel in en als de pony de commando's kent en wat geoefender is kun je zonder omheining gaan oefenen en dan het rondje kleiner houden zolang ze zo trekt en als beloning bij het niet trekken t rondje groter.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:25

twistermahoi schreef:
ik denk dat als je iemand in de buurt hebt die daar meer ervaring of een goeie plek voor heeft toch wel handig is.

Wie schrijft en denkt wat niet? op wie slaat dat? Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:29

anouska4ever schreef:
JoyCiej007 schreef:

Ja, denk jij dat ik zo dom ben om dat longeerstukje aan het bit vast te maken? En bovendien, bij onze haflinger werkt het hartsikke goed en die snoepjes kunnen heus geen kwaad hoor, en het is om tijdens het WANDELEN het commando "rustig" te leren, ik zeg toch niet dat ze hem tijdens het longeren ook snoepjes moet geven? Je bouwt natuurlijk langzaam af en dan begin je pas weer met longeren. Zij vraagt wat je er aan kan doen en ik geef gewoon een voorbeeld wat zou kunnen werken, en dat heeft het bij onze haflinger wel gedaan!

Zeg, je hoeft niet zo aangevallen te reageren hoor, dat doe ik ook niet Knipoog Ik heb het niet over 'dom' gehad, en ik zeg ook helemaal niet dat het niet wérkt, ik vind het alleen onzin.
Misschien kan het geen kwaad, maar wat ik wilde laten weten was dat het totaal tegen míjn principes in is, denk dat er ook wel meer mensen zo over nadenken.
Snoepjes voeren om zo goed gedrag te belonen of op te wekken vind ík inderdaad dom ja. Ik vind het onzin om maar direct naar de snoepjes te grijpen. Moet je dan bij alles waar je met je paardje problemen mee hebt of wat hij moet aanleren, snoepjes als beloning gebruiken?
In principe moet een stemcommando toch voldoende zijn? Zo kweek je echt alleen maar schooiers, en paarden hebben snel in de gaten dat als ze braaf zijn en iets goed doen, dan altijd een snoepje krijgen. En na verloop van tijd zullen ze die dan ook zéker gaan 'opeisen'.

Ik impliceer ook niet dat jij hebt gezegd dat je tijdens het longeren snoepjes moet voeren, maar ik reageerde in het algemeen. Tijdens het wandelen, longeren of weet ik veel wat, vind ik het gewoon belachelijk als je snoepjes nodig hebt om je pony te laten luisteren.

Trouwens; je hoeft niet te 'schreeuwen'
Citaat:
WANDELEN

Immers, als je normaal typt 'versta' ik je ook wel Knipoog

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:44

Mijn advies: zoek een ervaren persoon die je een paar keer wilt helpen, jou pony snapt waarschijnlijk niet zo goed wat longeren is, of snapt niet dat jíj zijn baas bent.

Halsters komen bij flink wat trekken vaak in de ogen, bij hoofdstellen wordt bij onkundig gebruik het bit door de mond gerukt, dus ja, wat blijft over?
Een stuk hek afzetten is een oplossing, maar wil je een keer zonder hek longeren kan ik je vast vertellen dat je pony net zo hard gaat trekken als eerst.

Ik longeer met halster (momenteel niet vanwege blessure). Maar dat komt omdat mijn pony zelfstandig kan lopen, en bij de kleinste stemhulpen een reactie geeft. Je kan je pony ook wat helpen door niet alleen te trekken maar ook stemhulpen te gebruiken.

Tsja, al met al een beetje vaag verhaal, maar ik weet ook niet zo goed hoe jou pony aan de longe is. Oefen nog wat meer met hem aan de hand en laat hem eens op jou commando (desnoods zweepje aantikken) eens wat verder van je af lopen. Als het touw strakker komt te staan of hij gaat trekken neem je hem gewoon weer naast je en vraag je hetzelfde opnieuw.

Edit: Over de snoepjes, niet aan beginnen (vind ik). Ze worden er gauw schooierig van en letten minder goed op omdat ze gefocust zijn op snoepjes (vanuit mijn ervaring). Probeer met stemhulpen je pony te belonen, en een aai doet ook wonderen.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:07

Dat bedoel ik. Hij zoekt ergens steun op. Waarschijnlijk gaat t langs hoek van de bak wel goed. Ze moeten leren op eigen benen te lopen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:26

JoyCiej007 schreef:

JoyCiej007 schreef:
twistermahoi schreef:

Wie schrijft en denkt wat niet? op wie slaat dat? Knipoog

op dit.
ze schrijft en denkt (lijkt mij) helemaal niet dat ze dom is.
snapje??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 23:48

hahaha ja ik snap je wel, maar niet hoe jij quote Knipoog Anouska4ever schreef 'denk jij dat ik zo dom ben........'

Dat was een reactie op een reactie van míj Knipoog

Dus die eerste quote uit jouw bovenstaande reactie is niet van mij, maar van die anouska4ever Knipoog
Ik wilde graag weten wie je met 'ze' bedoelde; bedoel je daar nou mij mee, of anouska4ever? :S

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:19

JoyCiej007 schreef:
hahaha ja ik snap je wel, maar niet hoe jij quote Knipoog Anouska4ever schreef 'denk jij dat ik zo dom ben........'

Dat was een reactie op een reactie van míj Knipoog

Dus die eerste quote uit jouw bovenstaande reactie is niet van mij, maar van die anouska4ever Knipoog
Ik wilde graag weten wie je met 'ze' bedoelde; bedoel je daar nou mij mee, of anouska4ever? :S

hahah, ik lees mijn qoutes even terug en ik denk wat je bedoelt hehe Dromen
zij schrijft "jij denkt dat ik zo dom ben" toen schreef ik ik denk niet dat JoyCiej007 dat bedoelt.
maar ik heb de qoutes verkeert gedaan dus lijkt het alsof jij het zegt haha...
sorry.
maar we gaan een beetje off-topic, sorry hier voor.
gaat het trouwens al beter of heb je al een oplossing gevonden???

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:16

_Scharlot_ schreef:
Ik longeer met halster maar ik kan helaas geen stukje afzetten . en ik gebruik longeerlijn en zweep verders niets

ik zou idd stukje afzetten maar omdat jij zegt dat het niet kan nouja dan kan het niet ik zou gewoon afstraffen als ze begint te trekkken of vraag aan iemand die er egt goed verstand van heeft of die je helpt