HIT-actief stallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Dreamer

HIT-actief stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 17:48

Als jij de keuze had om je paard op een 'gewone' stal te stallen, met zomers overdag weidegang en savonds op stal en in de winter een uurtje de paddock in, of om je paard op een HIT-actief stal te zetten, waarvoor zou je dan kiezen, en waarom?

Anoniem

Re: HIT-actief stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:01

Ik zal wel weer hopeloos achterlopen, maar wat zijn HIT-actief stallen?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:04

Staat hij in de zomer de hele dag in de HIT actief stal of ook overdags op de wei?

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:07

Ik heb mijn Tinker het liefst altijd buiten lopen! gelukkig heb ik op mijn huidige stalling de mogelijkheid hiervoor. Ze kunnen 's zomers dag en nacht de wei in, en hebben 's winters weidegang met een inloopstal. Echt ideaal!

Als ik een keuze moest maken tussen jou voorbeelden, dan zou ik gaan voor de Hit-Actief stal. Ik ben een keer op een opendag geweest in Arnhem op een stal waar ze zo'n Hit-Actief stal hadden. Toch vind ik mijn pensionstalling nog het beste, dat is zo natuurlijk mogelijk.
In Arnhem hadden de paarden ook van die "hokjes om te eten", wanneer het paard dan genoeg heeft gehad gaat er een deurtje open zodat het paard er weer uit kan. De volgende staat dan al in de rij voor als het ingang-deurtje opengaat.
Ik snap het principe en het ziet er leuk uit, maar ik heb mijn paard toch lekker in een koppel op het weiland lopen...

Blue_Dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 18:16

RedPassion schreef:
Ik zal wel weer hopeloos achterlopen, maar wat zijn HIT-actief stallen?

In HIT-actief stallen kunnen paarden zelf bepalen wanneer ze hun eten opeten. ze lopen dag en nacht in de wei, en gedragen zich ook veel meer als een kudde. De paarden die hoog in de rangorde staan, eten als eerste. Ze hebben een plaats om te schuilen, maar geen echte stal.

Kan iemand het beter uitleggen? (A)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:20

Mijne staat al in een hit-actief stal. Haha! Onze manege heeft geen weidegang, en dat resulteerde soms in het feit dat manegepaarden braaf hun rondje liepen en voor de rest de tijd doorbrachten op stal.
Daar is veranderen in gekomen sinds de hitactief stal er is. De manegepaarden, en een paar pensionpaarden, staan nu 24 uur per dag buiten.

Maar je kunt ook even de zoekfunctie gebruiken, deze discussie is al heel vaak gevoerd en eindigt altijd hetzelf; er zijn voorstanders, er zijn mensen die er daadwerkelijk verstand en ervaring mee hebben, en er is wat grut die nog nooit een hit actief stal van dichtbij heeft gezien, alle nadelen kunnen opnoemen, maar zich te beroerd voelen om er daadwerkelijk één in het echt te zien. Knipoog

Overigens. Mijn manege, Manege Harten Hoeve in Deil, stelt zich open voor alle sceptici en mensen die nieuwsgierig zijn geworden en geeft graag een toertje. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:26

Dit is een HIT actiefstal

http://www.hit-horseconsult.de/holl/pro ... stall.html

ik zou mijn paard er meteen inzetten. Ze lopen gemiddeld zo'n tien kilometer per dag in zo'n huisvesting.

In Arnhem zitten er twee, mansour en stal de maesberg en in Deil dus nu ook eentje Er zijn er nog wel meer maar ik weet niet zo 123 waar allemaal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:27

OJa het voordeel van een hITactiefstal boven gewoon 24/7 buiten , is dat de paarden véél meer bewegen en dat is goed voor een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:28

Geen van beide
Ik zou opzoek gaan naar een stal waar ze in de winter ook gewoon buiten komen Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:54

Absoluut de hit-actief stal.

Er zal gerust nog wel het een en ander aan verbetert kunnen worden maar het is wel een hele verbetering kwa huisvesting van paarden. Ik hoop ook dat er in de toekomst veel meer van deze stallen zullen komen en vooral meer eigenaren die beter naar hun paard gaan kijken.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:31

HIT-actief stal uiteraard. Ja

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:40

maar das toch helemaal niet handig zon HIT stal, ik neem aan dat wel geregeld is dat ze niet 10 keer per dag kunnen eten ofzo maar ik weet dan toch zelf niet of mijn paard net gegeten heeft of niet? hoe kan ik dan nog weten of ik al kan rijden of niet?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:49

Je paard kan dag en nacht verspreid eten. De computer berekent hoeveel per keer, aan de hand van het dagrantsoen dat de eigenaar/stalhouder invoert. Je paard beslist zelf wanneer hij trek heeft en wil proberen zijn voer op te halen bij een krachtvoermachine of ruwvoermachine of vrij toegankelijke ruif.
Je hoeft dus geen rekening te houden met of je paard wel of niet gegeten heeft want het zijn zulke kleine beetjes de hele dag door dat je paard altijd iets in zijn maag en darmen heeft, maar niet zoveel dat hij niet zou kunnen werken.

Het principe van HIT-actief vind ik heel mooi, maar wel in combinatie met weidegang, in elk geval in de droge perioden wanneer het land het aankan.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:50

Je paard heeft altijd wel 'net gegeten'.
Het is juist de bedoeling dat de paarden de hele dag door kleine porties eten. Dus is het verdeeld over de gehele dag. Ruwvoer om het uur geloof ik en ook het krachtvoer word in meerdere porties gevoerd, in plaats van bv 2 keer per dag.

*Edit.. Joyce B is me voor.. Maar dat bedoel ik inderdaad ook.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 19:25

Tussen 'Rotterdam en Delft ligt ook een HIT aktief stal. Ben een paar keer wezen kijken maar vond het uiteindelijk toch geen succes. Vooral omdat ik toch vind dat er teveel paarden op een relatief kleine ruimte staan. Ik vind het wel 100000x beter dan 24/7 in de box en alleen even met rijden of even met mesten eruit hoor, maar ik zou altijd kiezen voor wei met inloopstal, of desnoods 's avonds op stal. Vind een weiland gewoon veel lekkerder voor een paard.
Bovendien slijten de hoeven in de HIT actief die ik heb bezocht erg snel, ze liepen allemaal op ijzers!! Kwam door het zand blijkbaar of zoiets?
Als de voerstations niet goed werken krijg je dat paarden agressief naar voer worden want er zijn toch maar een paar plekken waar ze kunnen eten, in de wei kan dat overal.
En ik vind het vies, mest ligt overal, wordt wel een keer per dag allemaal opgeruimd maar ze piesen ook in dat zand, wordt ook wel 1x per half jaar verschoond maar toch. Vind het stinken, en dat doet een wei ook niet Clown

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:49

MaaikeUshi schreef:
Tussen 'Rotterdam en Delft ligt ook een HIT aktief stal. Bovendien slijten de hoeven in de HIT actief die ik heb bezocht erg snel, ze liepen allemaal op ijzers!! Kwam door het zand blijkbaar of zoiets?

Mijn paarden staan op die stal en ze staan alle drie zonder ijzers. Er staan er nog wel meer zonder ijzers..

Ik zou kiezen voor de HIT Lachen bij de mogelijkheden die jij geeft. Mijn paarden hoeven niet per se in een actiefstal maar ik wil ze wel per se zomer en winter 24 uur buiten hebben staan. Mij maakt het dan eigenlijk niet uit in wat voor soort stal dat dan zou zijn.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 21:55

In Deil is het wel zo dat merendeel op ijzers loopt. Mijne ook. Het is deels zand, maar merendeels beton en steen waar ze op lopen en dat bleek heel snel te slijten. De rubbermatten zijn al besteld.

Er is ook geëxperimenteerd met natuurlijk bekappen, maar weet niet of ze daar mee doorgaan. Volgens mij was het namelijk niet zo'n succes, maar ik weet er het fijne niet van. De mijne blijft gewoon op ijzers.

Ijzers slijten wel veel sneller dan bij paarden die op stal staan (niet gek natuurlijk, maar daar denk je in eerste instantie niet aan) Haha!

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 22:19

@ MaaikeUshi : Ik sta ook op deze stal en ik vind je er een beetje negatief over doen als ik eerlijk ben ( is jouw mening, dat is je goed recht hoor ! )
Hoeven slijter sneller, das best logisch als ze deze hele dag op zand of stukje tegels lopen ipv dat ze hele dag op stal staan.
De mest die er ligt, heb jij dat op de wei dan niet ? Iedere dag wordt alle mest weggehaald.

Enne.. dat stinken ? Loop er elke dag maar vind het nou niet echt stinken, sorry.
Ik zeg dit niet omdat ik op deze stal sta en mijn paard er binnenkort ook in gaat, maar vind je redenatie niet helemaal logisch.

Ik heb heel wat paarden positief zien veranderen, ik ga zeker voor de Hit-Actief stal. 's Zomers kun je daar trouwens gewoon je paard 24 uur per dag in de wei zetten dus weidegang is er ook.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 22:35

Interessant topic. Vork
Met het oog op een nieuw te bouwen stal houd ik dit topic in de gaten.
Heb er al veel over gehoord, maar ben persoonlijk nog voor 6 tot 18.00 buiten en 's nachts op stal.

Dus kom maar op met argumenten om mij over te halen. Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 22:41

Wat ik het jammere van de stal bij Delft vind, is dat hij 50 meter van de A13 af ligt, de drukste snelweg van Nederland Scheve mond. Dat levert behoorlijk veel uitlaatgassen en fijn stof op, ik vraag me af of dat opweegt tegen de "meer natuurlijke" huisvesting.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 22:46

Arabesk schreef:
OJa het voordeel van een hITactiefstal boven gewoon 24/7 buiten , is dat de paarden véél meer bewegen en dat is goed voor een paard.

Misschien ben ik wel heel dom, maar waarom zouden paarden die gewoon in een groep 24/7 buiten staan minder bewegen dan paarden in een HIT-actiefstal?

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 22:50

Paarden zijn steppedieren, leggen in het wild kilometers per dag af. Wij hebben geen HIT stal in de buurt, maar ik sta gelukkig wel op een stal waar de paarden indien mogelijk op de wei staan en anders buiten in de paddock.
Van mij mag mijn paard 's nachts ook buiten, vooral in de zomer lekker voor haar. Bij een HIT stal kunnen de paarden zelf kiezen waar ze gaan staan (binnen of buiten)
Bij ons op stal zijn heel weinig kreupelheden, op stallen waar de paarden 23 uur per dag op stal staan wel, ik weet wel waarom!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 22:59

oomens schreef:
Arabesk schreef:

Misschien ben ik wel heel dom, maar waarom zouden paarden die gewoon in een groep 24/7 buiten staan minder bewegen dan paarden in een HIT-actiefstal?

vroeg ik me dus ook af.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 08:23

Doordat de HIT niet gewoon een lap gras is waar ze op staan. De voorzieningen liggen allemaal uit elkaar en daardoor word er veel beweging uitgelokt.
Zie:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 08:59

In een weide staat ook niet elke hoek een waterbak Lachen
Verder zie ik daar de paarden ook nooit op 1 stuk staan. Ze lopen ook de hele dag van het ene plekje gras naar het ander Lachen