vraagje over boomloos inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

vraagje over boomloos inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 12:11

hallo allemaal.

Ik heb een pony van nu 2 jaar, en ik ben helemaal weg van de barefoot western.. die grootste.. ik weet nu even de naam
van het model niet.. is ook niet zo belangrijk.

Ik wil mijn pony graag boomloos inrijden, maar nu heb ik gelezen dat het zadel zich naar het paard moet vormen, en dat
dit toch wel een tijdje duurt..
Gaat hij hier geen last van krijgen bij het inrijden.. het zadel zit dan nog niet optimaal..

wie heeft hier ervaring mee...

alvast bedankt. pablo en fitz..

Anoniem

Re: vraagje over boomloos inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:14

Hopelijk wacht je nog wel met inrijden van deze jonge pony....?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:24

Hoi

Het zadel moet in principe gewoon goed op je paard of pony passen, ongeacht of deze erg jong of oud is. Met inlages in de pads, andere pommels ed kun je dit voor veel paarden bereiken.

Waar je nu veel meer naar moet kijken is de leeftijd, je moet er zker niet op gaan zitten voor je pony 3 of 4 jaar is, en niet te vaak en steeds maar heel kort. In de onderstaande link kun je lezen wanneer je pony uit is gegroeid, ik hoop dat je er wat aan hebt:
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:25

Ik ben momenteel ook bezig met het inrijden van mijn paard, en doe dat ook met mijn boomloze zadel. Die vormt heel makkelijk naar het lichaam van je paard. Hij/zij zal daar echt geen hinder van hebben hoor.

Feit is, of je nu met of zonder boom rijdt, het zadel moet goed passen!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:27

Ik geloof dat je de barefoot nevada bedoeld, maar het probleem met dat zadel is dat hij best lang is.. Ik weet niet zeker of deze wel op een "pony" past..

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 12:39

natuurlijk wacht ik nog zeker een jaar
maar ik ben me aan het orienteren, zodat ik kan sparen voor een goed en mooi zadel.

@cynithiaaapje: hij wordt vrij groot, hij is nu 1.45 ong. en nog volop in de groe.. tis een hafxpaint..

Weet iemand toevallig de lengte van de nevada..
mocht dit te lang zijn ga ik voor de andere westernvariant..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:34

..dan is het paard drie jaar. Dat is nog steeds erg jong om in te rijden.

De nevada is best lang, wij rijden er ook mee. Een boomlooszadel kan heel handig zijn als je paard nog erg van vorm verandert.

Ik ben niet tegen boomzadels, maar ook niet tegen boomloos.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 15:56

@ arabesk..
Ik ben wel van plan het heel rustig aan te doen met pablo hoor..
Het eerste jaar hooguit 2x per week een kwartiertje, buiten, dus veel rechtdoor..
Het laatste wat ik wil doen is mijn kanjer verpesten door er te vroeg intensief mee te gaan rijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:19

http://www.boomloosrijden.nl/matentabel.htm Knipoog

De zadels zijn soepel dus liggen op zich wel meteen goed , maar ze moeten wel nog wat inzakken verder. Nieuwe leer is toch wat stugger dan gebruikt leer.

Vergelijk het een beetje met je eigen schoenen. Die moeten meteen goed zitten maar na een paar weken zitten ze het lekkerst omdat ze helemaal naar je voeten zijn gaan staan.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:00

Inrijden met boomloos zadel moet prima kunnen.

Zelf heb ik een normale boomloos zadel (een randoll's). Heb mijn pony van 5 er mee ingereden en ging prima. Je moet alleen opletten dat je goed aansingelt. De eerste keer dat ik erop ging zitten ging het zo goed dat we ook een drafje probeerden. Doordat ik dus niet goed de singel gecheckt had, ging het zadel schuiven. Daardoor schrok mijn pony zo hard dat ze flink in paniek raakte en daar lag ik dus op de grond.
Boomloos zadel vind ik dus sneller schuiven dan een boomzadel. Omdat ik er ook niet aan gewend was en nooit uitgeprobeerd had, wist ik ook niet precies hoe strak de singel moest. Nu weet ik dat wel en ligt het zadel perfect.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:30

Een boomloos zadel hoort helemaal niet sneller te schuiven dan een boomzadel...bij veel paarden ligt het zelfs stabieler.

Kijk als je de singel niet goed vastmaakt dan kun je niet het zadel de schuld geven natuurlijk Tong uitsteken

Overigens krijg ik regelmatig mailtjes van mensen die verbaasd zijn hoe stabiel hun Barefootje ligt terwijl de singel soms vrij los zat tijdens een actieve rit. Dan komen ze thuis en schrikken ze zich rot dat er nog een vuist tussen de singel kon Tong uitsteken

Voor de rest : met een boomzadel zijn er veel meer dingen die fout kunnen gaan dan met een soepel boomloos zadel.

Eigenlijk is het zo :

alle minpunten die een boomloze kan hebben , gelden net zo goed voor een boomzadel.

Maar andersom : een boomloos zadel heeft lang niet alle mogelijke problemen van een boomzadel !

Dus als je ze heel strikt 1 op 1 gaat vergelijken is boomloos beter.

Maar zo strikt is het in de praktijk natuurlijk niet.
Daar kijk je naar wat het beste bij elke combinatie van paard en ruiter past.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:34

Ik heb mijn paard met een boomloos zadel ingereden. Ging prima.
Voorwaarde is wel dat jij ook goed stil kunt zitten, want alles wat beweegt voelt je paard ook.
Sommige paarden kunnen daardoor wat in paniek raken, inrijden is sowieso al een spannende tijd voor ze Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:18

Mja , dat heb je met een boomzadel ook , met daarbij nog dat ze het juist eng kunnen vinden doordat ze contact missen.... dat alles voelen bewegen is vaak juist eng voor paarden die een boomzadel gewend zijn , het boomloze gevoel is dan zo anders dat ze daarvan even kunnen schrikken , ze snappen het niet.

Net als dat je ineens een knaloranje cap zou hebben ofzo , daar schrikken ze ook van omdat ze het niet gewend zijn Tong uitsteken

Maar voor zenuwachtige / onzekere paarden geeft het juist veel meer steun als ze de ruiter beter kunnen aanvoelen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:20

Dat klopt... maar het vereist wel dat de ruiter weet wat ie doet Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:11

Maar is dat verschillend met een boomzadel dan Knipoog

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:03

ik kocht mijn tinker als ingereden... heb er ook op gereden bij de handelaar... eenmaal thuis bleek hij toch niet zo ingereden te zijn als wij dachten. met opstijgen rende hij weg en hij ging ook wegrennen voor het vzh zadel.
ik ben toen even gestopt met proberen. na 3 maanden ben ik er voor de grap gewoon op gaan zitten zonder zadel... meneer bleef helemaal ontspannen.
blijkbaar vindt hij het directe contact fijner.
ik heb nu een barefoot cheyenne voor hem en hij liet zich in een keer opzadelen zonder weg te rennen. opstijgen hebben we nog niet geprobeerd.
ik denk dat inrijden met boomloos juist heel goed is. mijn tinker was binnen een maand uit zijn boomzadel gegroeit. dat was met boomloos niet gebeurd. en als dat gebeurd kan je altijd een bredere pommel er in doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:18

Allereerst wil ik nog wel eventjes zeggen dat ik aanneem dat je wacht met inrijden tot het paard er echt helemaal klaar voor is. Lachen
Maar je bent natuurlijk wel al bezig met ideeen opdoen hoe je het straks gaat doen......

Ik ben mijn eigen pony ook in aan het rijden met een boomloos zadel (Barefoot Cheyenne). Natuurlijk moet een zadel goed op de rug passen en het fijne van boomloos is dat het zich aanpast aan de rug van je paard. Inderdaad duurt het wel even voordat het zadel echt goed zit, kost wat rij-uurtjes, maar ik heb er geen problemen mee ondervonden met mijn paardje, hoor.
Het zadel schoof wat in het begin, maar dat ging na een tijdje veel beter. Was meer een kwestie van wat hulp bij het opstijgen.
Mijn Sam heeft nooit problemen met het zadel gehad, op geen enkele manier. Hij vindt alles best, kan ermee doen wat ik wil. Verder hou ik zijn rug goed in de gaten en laat ik hem wel eens masseren (doe ik zelf ook zo nu en dan). Hij heeft nu een tijdje stil gestaan en heeft wat stijve rugspieren, maar dat komt dus niet door het zadel, want ik heb al enkele maanden niet meer gereden. Knipoog

Verder is het natuurlijk belangrijk dat je zelf niet te zwaar bent en goed kan zitten, zodat je je pony zo min mogelijk belast. Boomloos rijden vereist namelijk wel een goede, onafhankelijke zit. Ik vind het een hele fijne uitkomst bij jonge paarden en vind het zelf ook heerlijk rijden (veel lekkerder dan zo'n hard boomzadel, maar goed ik heb blijkbaar weinig eelt op mijn zitvlees). Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:53

Op zich vind ik het altijd wel opvallend dat men bij boomloos erbij zegt : het vereist wel een goede , onafhankelijke zit. Want dit geldt net zo goed voor een boomzadel Tong uitsteken

Met als voordeel van boomloos dat je daarin makkelijker en sneller een goede onafhankelijke zit aanleert....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:59

pmarena schreef:
Op zich vind ik het altijd wel opvallend dat men bij boomloos erbij zegt : het vereist wel een goede , onafhankelijke zit. Want dit geldt net zo goed voor een boomzadel Tong uitsteken

Met als voordeel van boomloos dat je daarin makkelijker en sneller een goede onafhankelijke zit aanleert....

Heb je helemaal gelijk in, hoor, maar ik hoor vele boomrijders toch wel even 'klagen' dat ze niet zo goed in het zadel kunnen blijven zitten. Haha! Tong uitsteken
Denk toch dat een boomloos zadel je keihard kan confronteren met je aangeleerde zit uit het boomzadel. Knipoog

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 10:07

Hoi hoi
Heel erg bedankt voor jullie reacties.. ik ben over..
Ik ga alvast maar sparen voor een mooie barefoot..
Heb zijn rug gemeten, nu zou de nevada al passen, dus dat komt wel goed als hij uitgegroeid is..

En om iedereen nog even gerust te stellen..
Ik wacht tot hij aangeeft dat hij er klaar voor is, en of dat nu op 3 jaar of op 4 jaar is maakt mij niet uit..
Ik heb deze pony voor het leven, en wil absoluut niets doen wat slecht voor hem zou kunnen zijn...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:13

Succes hoor, met je paardje en je toekomstige zadel!!!! Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:51

Nadya schreef:
(veel lekkerder dan zo'n hard boomzadel, maar goed ik heb blijkbaar weinig eelt op mijn zitvlees). Haha!

Is misschien wat off topic, maar hoezo een "hard boomzadel"? Dat is toch je eigen keuze? Er zijn inderdaad erg harde boomzadels (voor de ruiter, hè Tong uitsteken ), maar ook heerlijk zachte. Wij hebben op één van onze paarden een tijdje een Hulsebosch gehad, die is met pijn in mijn hart terug gegaan naar de zadelmaker (lag net niet goed op het paard, dus geen discussiepunt), dat zadel zat zoooooo heerlijk, echt jammer dat die niet paste. Huilen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:57

Waratje schreef:
Nadya schreef:
(veel lekkerder dan zo'n hard boomzadel, maar goed ik heb blijkbaar weinig eelt op mijn zitvlees). Haha!

Is misschien wat off topic, maar hoezo een "hard boomzadel"? Dat is toch je eigen keuze? Er zijn inderdaad erg harde boomzadels (voor de ruiter, hè Tong uitsteken ), maar ook heerlijk zachte. Wij hebben op één van onze paarden een tijdje een Hulsebosch gehad, die is met pijn in mijn hart terug gegaan naar de zadelmaker (lag net niet goed op het paard, dus geen discussiepunt), dat zadel zat zoooooo heerlijk, echt jammer dat die niet paste. Huilen

Zeker balen dat 'ie niet paste... Ach gut

Nee, is niet mijn eigen keuze, want als ik op andermans paarden rij, ben ik overgeleverd aan hun zadels Pling . En die zijn eigenlijk altijd keihard, valt me op. Mijn vriend heeft net een paar lesjes op de manege gedaan en zegt hetzelfde.
Maar er zullen vast ook zachtere versies zijn. Maar hoe dan ook zit je toch altijd op een boom en die is toch vrij hard??? Ik rij wel eens op een kunststof zadel op een bepaald paard, die wel wat zachter zit, maar niet zo zacht als mijn Cheyenne.

Ik voel de bewegingen van mijn paard beter zonder boom. Ik heb overigens niets tegen goedpassende boomzadels, hoor. Knipoog
Maar mijn kont kan tegenwoordig weinig meer hebben, lijkt wel. Misschien omdat ik nu mijn eigen boomloze zadel, die erg zacht is, zo gewend ben geraakt. Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:53

Als je een Barefoot-achtig zadel gewend bent dan zit elk boomzadel heel stug en hard , hoeveel lagen gel er ook in de zitting zitten , je voelt gewoon dat je op een hard vormpje zit ipv. op je paard , het is echt enorm storend ineens terwijl je dat vroeger niet merkte toen je nog op een boom reed. Voor je gevoel zit je ineens op een dromedaris , het paard is WEG...lijkt wel een meter onder je te zitten en je hebt er amper nog voeling mee....

Ik ben niet alleen mijn paard "kwijt" als ik een boomzadel erop gooi , maar mijn paard(je Tong uitsteken ) mij ook...die is meteen wat onrustiger en onzekerder omdat ze me niet meer goed aanvoelt. Natuurlijk kun je nog steeds heel veel subtiele signalen geven met boom , maar het is gewoon een storend hard deel tussen 2 soepele lichamen.

Net zoals je op blote voeten veel meer contact met de grond hebt dan op stevige leren schoenen.

Of dat ik mijn oude schoenen ineens niet lekker meer vind zitten nu ik al een tijdje met Crocs loop Tong uitsteken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:28

Tja, smaken verschillen, zowel van mensen als van paarden. Mijn merrie vind boomloos veel te veel onrust, het geeft veel te veel door. Zij heeft duidelijk aangegeven dat ze liever een boomzadel heeft. Mijn ervaring is dat er ook bij boomzadels heel veel variatie is in de zit en ook in de manier waarop het op het paard ligt. Bij sommige zadels heb je inderdaad het gevoel boven je paard te zitten, met andere het gevoel dat je er in kunt zitten.
Voor de andere twee paarden weet ik niet hoe ze boomloos vinden, we hadden er even eentje te leen, maar die paste de ruiter niet en dan houdt het ook op Tong uitsteken
Voor ons jonkie (ondertussen bijna 6) hoop ik deze zomer een echt fijn zadel te kunnen vinden, hij is ondertussen redelijk goed "op vorm" en ik begin dat kunststofzadel dat we er nu op hebben liggen erg oncomfortabel te vinden. Best voor een half uur of 3 kwartier, maar je wilt er geen serieuzere ritten mee gaan maken. Ook ik heb wel een beetje verwend zitvlees Knipoog