.Na een aantal maanden kostende blessure v/d pony, feestdagen, rotweer, drukte van mijn kant en daarbovenop nog eens begin januari de diefstal van al ons tuig, hebben we éindelijk alles weer een klein beetje op de rails...
In oktober deze wagen van een mede-bokker (helemaal uit Limburg
) overgekocht... 't is geen superdeluxe marathonwagen, maar het voldoet prima voor oefenmarathons, onderlinge wedstrijden e.d. 't is toch een hele vooruitgang. Zo'n 2 maand geleden met de wagen naar HCA in Klarenbeek geweest, daar een passend lamoen laten maken, een 'rooster + stangen' achterop laten maken, én via hen aan dit fan-tas-tische, uberchique bruine tuig gekomen. Nooit gebruikt, gloedjenieuw, aantal jaren op stal gehangen, dus had wel heel wat olie nodig, maar het zag er allemaal nog perfect uit. Tsja, 't is raar zeggen, maar door die diefstal zijn we er toch nog een beetje op 'vooruit' gegaan, dit tuig heeft namelijk in verhouding tot de kwaliteit, ons een schijntje gekost, alhoewel ons 'oude' tuig (zie profiel) ook van goede kwaliteit was.De wagen oogt misschien wat 'groot' en 'lomp' voor deze pony, maar dat komt denk ik voornamelijk omdat hij nogal hoog op de assen staat, hij trekt namelijk zelfs nog iets lichter dan de oude recreatiewagen uit mijn profiel.
Zelfde idee als de zwarte wagen uit mijn profiel, die ik regelmatig leende en waar ik helaas dus ook (door iemand anders toedoen) een heftig ongeluk mee heb gehad. 't beviel mij echter altijd wel dat ik wat hoger zat; zo heb ik precies overzicht op de pony. Deze wagen heeft gelukkig 'spaakwielen' die een stuk lichter lopen dan de autobanden van de zwarte wagen. Ook aan weerszijden v/d bok een stalen opstapje (al zit die ook nog wel erg hoog
) en de vering is echt super!
V/d week dus voor 't eerst weer even een aantal dagen ingespannen. Pony was laatste paar maand echt hýperactief, bommetje dat op ontploffen stond omdat er totaal niets qua 'werk' verricht kon worden, terwijl ze gewend is aan veel trainen.
Even wat dressuurmatig werk op 't veldje deed echter wonderen; ze gaf steeds meer na, liep op een gegeven moment echt nagevelijk en zelfs de stelling en buiging op volte en in wendingen, waar ze toch vaak wat moeite mee had, kon ik er uiteindelijk wel uit rijden.
Ik heb dus het volle vertrouwen in de komende paar maand; met de training weer oppakken komen we in iedergeval een heel eind
Wat er nog veranderd moet/gaat worden:
- Schuren v/d wagen (hard nodig)
- Lakken (helaas ga ik niet alleen over het opknappen v/d wagen; we hebben gezamenlijk besloten dat de wagen niet helemaal geverfd gaat worden, maar dat het houtwerk héel donker gelakt zal gaan worden).
- Bijwerken/verven v/h onderstel + details; denk dat het deze bordeaux-roodachtige kleur blijft, ikzelf vind het nl. wel mooi

- Lamoen in zelfde bordeaux-roodachtige kleur als onderstel + details v/d wagen verven.
- lamoen mag misschien nóg wel wat breder voor de pony... ik maak v/d week even nieuwe foto's zodat jullie ook even kunnen kijken, heb nl. het idee dat de pony van achter misschien nog net iets meer ruimte kan gebruiken...
- Zweepkoker moet ook nog gemonteerd worden
- Zie topic op AR: misschien een plankje/stang bij de bok voor de voeten
- Rooster achterop + stangen moeten ook nog geverfd
- Evt. kussen maken voor tegen de rugleuning
- 'kussensysteem' maken (denk dmv. klittenband systeem oid) achterop tegen de onderste plank voor de groom, dan heeft zij geen blauwe benen meer
- Misschien in de toekomst, zoals ook geopperd in het topic op AR een echt bokkussen.
- Misschien ook in de toekomst een simpel rem-systeem, puur bedoeld in geval pony wat heet is en achterwaarts/voorwaarts kruipt als ze moet stilstaan (hoewel dit in 99% v/d gevallen er prima 'in is gedrild')

- Voor de ritten lijkt mij zo'n leuke, rietenmand achterop wel een leuk idee; iemand ideeen voor een stevige bevestiging, maar dat de mand ook weer makkelijk verwijderd kan worden?
Zo, en dan nu de foto's. De broek mag bij nader inzien misschien inderdaad wat hoger de volgende keer.
1. Drachtige pony met ietwat 'hang'buik showt ons nieuwe tuig
2. Close-upje v/h hoofdstel; sperriempje is wat te lang, maar moet nog ingekort.
3. En rijden maar!
4. De 'grote verdwijn-truc':
5. Pony is nog een beetje tegen de hand af en toe, maar dat zal vast snel weer beter gaan
Ze liep na een tijdje wat trainen echt super lekker
6. Ik moet er steeds aan denken om goed 'achterover' te zitten, ook ivm. mijn rug, dus lekker rechtop.. lukt al aardig
7. Beetje donker, maar op zich wel een fijn plaatje, ze hangt igg niet met haar volle 300 kg. in mijn handen, daar heeft ze nog wel eens een handje van
8. Oi, ik mag wel wat meer aan mijn handhouding denken, heb ze hier wel een beetje te ver uit elkaar, nietwaar?
9. Proberen goed de wending door te gaan; 'denk aan die stelling, niet over buitenschouder wegvallen
'10. Rooster + stangen achterop is hier goed te zien, wat hebben ze het toch geniaal bevestigd
11. Pony heeft plezier en loopt lekker voorwaarts mee
12. Nog ietwat tegen de hand af en toe, maar kijk die béeeenen!
13. Tralalalala, en zo huppelen we lekker verder...
Dan tenslotte nog even een filmpje van het achterwaarts, dat doet ze in mijn ogen zéer netjes, rustig en beheerst. Misschien niet zo duidelijk te zien, maar het is echt mínimale leidseldruk wat ik dan nodig heb, in feite kan het zelfs als ik mijn leidsels nog in een boogje heb hangen. Commando is voornamelijk het geklik 'in de maat' v/d tong, ze wordt niet achterwaarts 'getrokken'. In 't begin was het zo'n 3 stapjes scheef achterwaarts, nu kan ze soms wel meer dan 10 passen terwijl de wagen netjes recht blijft en niet schaart. Ideaal toch?
http://nl.youtube.com/watch?v=4xIAFcaCzPc
Na het trainen nog lekker op rit geweest en tevens even bij bokker xElienx langs geweest; die opgepikt en even lekker op een zandpad gecrosst, waar ik normaal gesproken nooit kon rijden omdat het 'te hobbelig' was.... zo, en tóen merkte ik pas echt, dat, hoewel dit meer een recreatiewagen is, de veren echt príma in orde zijn
Pony was moe maar voldaan bij thuiskomst; deken erop en met een pluk hooi weer de weide op gestuurd. En nu maar weer de training echt oppakken
Paarden'humor': let vooral even bij foto 8 op de 2 paardenhoofdjes op het voorschot in het hout, en kijk dan eventjes bij foto 10 op de achterkant v/d wagen
Tsja, voorkant en achterkant v/d wagen zijn igg góed te onderscheiden van elkaar
Ben benieuwd wat jullie er van denken; bruikbare tips en adviezen over opknappen v/d wagen, mijn houding op de bok en mijn handhouding zijn natuurlijk altijd welkom

Met dank aan verzorgster/bijrijdster/'hulpgroom' voor de mooie foto's en 't filmpje