[AR] Nieuw tuig + nieuwe wagen = 'half' nieuwe aanspanning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Nieuw tuig + nieuwe wagen = 'half' nieuwe aanspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 14:15

Tsja, ook hier een pony sinds een paar maand weer voor de wagen, mét nieuw tuig én een nieuwe wagen Bloos .
Na een aantal maanden kostende blessure v/d pony, feestdagen, rotweer, drukte van mijn kant en daarbovenop nog eens begin januari de diefstal van al ons tuig, hebben we éindelijk alles weer een klein beetje op de rails...

In oktober deze wagen van een mede-bokker (helemaal uit Limburg Clown ) overgekocht... 't is geen superdeluxe marathonwagen, maar het voldoet prima voor oefenmarathons, onderlinge wedstrijden e.d. 't is toch een hele vooruitgang. Zo'n 2 maand geleden met de wagen naar HCA in Klarenbeek geweest, daar een passend lamoen laten maken, een 'rooster + stangen' achterop laten maken, én via hen aan dit fan-tas-tische, uberchique bruine tuig gekomen. Nooit gebruikt, gloedjenieuw, aantal jaren op stal gehangen, dus had wel heel wat olie nodig, maar het zag er allemaal nog perfect uit. Tsja, 't is raar zeggen, maar door die diefstal zijn we er toch nog een beetje op 'vooruit' gegaan, dit tuig heeft namelijk in verhouding tot de kwaliteit, ons een schijntje gekost, alhoewel ons 'oude' tuig (zie profiel) ook van goede kwaliteit was.

De wagen oogt misschien wat 'groot' en 'lomp' voor deze pony, maar dat komt denk ik voornamelijk omdat hij nogal hoog op de assen staat, hij trekt namelijk zelfs nog iets lichter dan de oude recreatiewagen uit mijn profiel.

Zelfde idee als de zwarte wagen uit mijn profiel, die ik regelmatig leende en waar ik helaas dus ook (door iemand anders toedoen) een heftig ongeluk mee heb gehad. 't beviel mij echter altijd wel dat ik wat hoger zat; zo heb ik precies overzicht op de pony. Deze wagen heeft gelukkig 'spaakwielen' die een stuk lichter lopen dan de autobanden van de zwarte wagen. Ook aan weerszijden v/d bok een stalen opstapje (al zit die ook nog wel erg hoog Clown ) en de vering is echt super! Haha!

V/d week dus voor 't eerst weer even een aantal dagen ingespannen. Pony was laatste paar maand echt hýperactief, bommetje dat op ontploffen stond omdat er totaal niets qua 'werk' verricht kon worden, terwijl ze gewend is aan veel trainen.
Even wat dressuurmatig werk op 't veldje deed echter wonderen; ze gaf steeds meer na, liep op een gegeven moment echt nagevelijk en zelfs de stelling en buiging op volte en in wendingen, waar ze toch vaak wat moeite mee had, kon ik er uiteindelijk wel uit rijden.
Ik heb dus het volle vertrouwen in de komende paar maand; met de training weer oppakken komen we in iedergeval een heel eind Knipoog

Wat er nog veranderd moet/gaat worden:
- Schuren v/d wagen (hard nodig)
- Lakken (helaas ga ik niet alleen over het opknappen v/d wagen; we hebben gezamenlijk besloten dat de wagen niet helemaal geverfd gaat worden, maar dat het houtwerk héel donker gelakt zal gaan worden).
- Bijwerken/verven v/h onderstel + details; denk dat het deze bordeaux-roodachtige kleur blijft, ikzelf vind het nl. wel mooi Lachen
- Lamoen in zelfde bordeaux-roodachtige kleur als onderstel + details v/d wagen verven.
- lamoen mag misschien nóg wel wat breder voor de pony... ik maak v/d week even nieuwe foto's zodat jullie ook even kunnen kijken, heb nl. het idee dat de pony van achter misschien nog net iets meer ruimte kan gebruiken...
- Zweepkoker moet ook nog gemonteerd worden
- Zie topic op AR: misschien een plankje/stang bij de bok voor de voeten
- Rooster achterop + stangen moeten ook nog geverfd
- Evt. kussen maken voor tegen de rugleuning
- 'kussensysteem' maken (denk dmv. klittenband systeem oid) achterop tegen de onderste plank voor de groom, dan heeft zij geen blauwe benen meer Clown
- Misschien in de toekomst, zoals ook geopperd in het topic op AR een echt bokkussen.
- Misschien ook in de toekomst een simpel rem-systeem, puur bedoeld in geval pony wat heet is en achterwaarts/voorwaarts kruipt als ze moet stilstaan (hoewel dit in 99% v/d gevallen er prima 'in is gedrild') Lachen
- Voor de ritten lijkt mij zo'n leuke, rietenmand achterop wel een leuk idee; iemand ideeen voor een stevige bevestiging, maar dat de mand ook weer makkelijk verwijderd kan worden?

Zo, en dan nu de foto's. De broek mag bij nader inzien misschien inderdaad wat hoger de volgende keer.

1. Drachtige pony met ietwat 'hang'buik showt ons nieuwe tuig Bloos
Afbeelding
2. Close-upje v/h hoofdstel; sperriempje is wat te lang, maar moet nog ingekort.
Afbeelding
3. En rijden maar!
Afbeelding
4. De 'grote verdwijn-truc':
Afbeelding
5. Pony is nog een beetje tegen de hand af en toe, maar dat zal vast snel weer beter gaan Lachen Ze liep na een tijdje wat trainen echt super lekker Bloos
Afbeelding
6. Ik moet er steeds aan denken om goed 'achterover' te zitten, ook ivm. mijn rug, dus lekker rechtop.. lukt al aardig
Afbeelding
7. Beetje donker, maar op zich wel een fijn plaatje, ze hangt igg niet met haar volle 300 kg. in mijn handen, daar heeft ze nog wel eens een handje van Sigaar
Afbeelding
8. Oi, ik mag wel wat meer aan mijn handhouding denken, heb ze hier wel een beetje te ver uit elkaar, nietwaar?
Afbeelding
9. Proberen goed de wending door te gaan; 'denk aan die stelling, niet over buitenschouder wegvallen Bloos '
Afbeelding
10. Rooster + stangen achterop is hier goed te zien, wat hebben ze het toch geniaal bevestigd Vork
Afbeelding
11. Pony heeft plezier en loopt lekker voorwaarts mee
Afbeelding
12. Nog ietwat tegen de hand af en toe, maar kijk die béeeenen! Bloos Haha!
Afbeelding
13. Tralalalala, en zo huppelen we lekker verder...
Afbeelding

Dan tenslotte nog even een filmpje van het achterwaarts, dat doet ze in mijn ogen zéer netjes, rustig en beheerst. Misschien niet zo duidelijk te zien, maar het is echt mínimale leidseldruk wat ik dan nodig heb, in feite kan het zelfs als ik mijn leidsels nog in een boogje heb hangen. Commando is voornamelijk het geklik 'in de maat' v/d tong, ze wordt niet achterwaarts 'getrokken'. In 't begin was het zo'n 3 stapjes scheef achterwaarts, nu kan ze soms wel meer dan 10 passen terwijl de wagen netjes recht blijft en niet schaart. Ideaal toch? Vork

http://nl.youtube.com/watch?v=4xIAFcaCzPc

Na het trainen nog lekker op rit geweest en tevens even bij bokker xElienx langs geweest; die opgepikt en even lekker op een zandpad gecrosst, waar ik normaal gesproken nooit kon rijden omdat het 'te hobbelig' was.... zo, en tóen merkte ik pas echt, dat, hoewel dit meer een recreatiewagen is, de veren echt príma in orde zijn Vork

Pony was moe maar voldaan bij thuiskomst; deken erop en met een pluk hooi weer de weide op gestuurd. En nu maar weer de training echt oppakken Haha!

Paarden'humor': let vooral even bij foto 8 op de 2 paardenhoofdjes op het voorschot in het hout, en kijk dan eventjes bij foto 10 op de achterkant v/d wagen Clown Vork Tsja, voorkant en achterkant v/d wagen zijn igg góed te onderscheiden van elkaar Vork Koe

Ben benieuwd wat jullie er van denken; bruikbare tips en adviezen over opknappen v/d wagen, mijn houding op de bok en mijn handhouding zijn natuurlijk altijd welkom Lachen

Met dank aan verzorgster/bijrijdster/'hulpgroom' voor de mooie foto's en 't filmpje Lachen

nathalie2302

Re: Nieuw tuig + nieuwe wagen = 'half' nieuwe aanspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:06

Fijn dat je weer lekker aan de slag kunt Joyce en ik vind je tuig jaloersmakend mooi Lachen

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:25

Heerlijk weer om aan de slag te kunnen zeker! Ziet er mooi uit, ookal is de wagen nog niet helemaal klaar.
Ik kom binnenkort de wagen eens testen op zn vering! Clown

*Heb voor m'n verjaardag dan eindelijk een mencursus + koetsiersbewijs gekregen.. Haha!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:28

Ik vidn het een prachtig tuig! Echt heel mooi, ziet er ook leuk uit zo die combinatie Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 17:47

Dank voor de leuke reacties Lachen
Ik ben ook echt superblij met dit tuig, zat eerst over de onderleggers te twijfelen (zwart onder bruin) maar eigenlijk is dat niet echt storend.
Zolang de stal nog niet helemaal inbraak-proof is, komt het tuig ook nog niet op stal te hangen, 't zal maar wéér gestolen worden, en qua prijs is dit echt een one-time-oppertunity Lachen

@ Eline: hahaha, ja moet je doen, gezellig! Zelfs 't eerste stuk zandpad langs het kanaal is het nu lekker crossen Haha!
Wat een mooi cadeau; kun je lekker aan de slag!

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:55

Wáúúúw! Wat heb jij een gaaf tuig zeg!
Echt supermooi!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 18:46

Biebz95 schreef:
Wáúúúw! Wat heb jij een gaaf tuig zeg!
Echt supermooi!

Bloos Behalve de kleur, wat natuurlijk chique staat, is het ook nog eens ontzéttend soepel leer, en dat te bedenken voor een tuig dat hiervoor nooit gebruikt is... ben benieuwd als het een beetje gebruikt is, hoe soepel het dan wel niet is.

Vooral borsttuig, broek e.d. zijn echt ontzettend zacht en soepel, ídeaal voor een pony als deze, want ze is nogal gevoelig op de huid, vandaar ook de onderleggers... Eerder kreeg ze zelfs schuurplekken v/d broek en aan de zijkant van haar buik door de strengen, terwijl dat ook redelijk soepel tuig was....

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:50

mijn mening ken je al Knipoog
een rieten mand acherop vind ik altijd erg leuk staan, helemaal als je kar straks mooi in de verf zit.

dan kunnen we binnenkort eindelijk samen rijden. ik zie er naar uit. Lachen

het filmpje doet het bij mij trouwens niet.

Eline: Gefeliciteerd! Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 23:27

Mooi tuigje hoor! beetje mazzel moet je af en toe hebben...
Alleen is het hoofdstel volgens mij wel te groot want als je de sperriem er niet omheen had hing het bit volgens mij halverwege de mond.
Karretje is ook wel geinig alleen vind ik de bok veel te hoog voor de pony. Kun je niet wat rommelen met de vering? (Andries even vragen!)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 00:25

BlackDevils schreef:
Mooi tuigje hoor! beetje mazzel moet je af en toe hebben...
Alleen is het hoofdstel volgens mij wel te groot want als je de sperriem er niet omheen had hing het bit volgens mij halverwege de mond.
Karretje is ook wel geinig alleen vind ik de bok veel te hoog voor de pony. Kun je niet wat rommelen met de vering? (Andries even vragen!)

Knipoog Misschien dat dat zo lijkt, dat het hoofdstel te groot is..... ik heb 't namelijk ook een aantal keer gebruikt zonder sperriem; het sperriemlusje zat niet origineel aan het hoofdstel, dat heb ik er speciaal op laten maken. Daarvóor heb ik het hoofdstel 'op maat gemaakt' door gaatjes er bij te prikken en het bit op de juiste hoogte te hangen. Ook zonder sperriem hangt het bit op 'de goede hoogte', in iedergeval hoog genoeg en niet halverwege de mond Lachen
En als dit toch het geval zou zijn, dan is er geen nood, want er kunnen nog een aantal gaatjes bij Knipoog

Dat had ik al verwacht, dat je 't toch wat te hoog zou vinden, dat vond je nl. bij de zwarte wagen ook Lachen Tsja, opzich gaat het dan alleen om het zicht, de pony zelf heeft er in mijn ogen natuurlijk geen last van, dat ik zo hoog zit. Denk dat dat meer een persoonlijke voorkeur is (of in jouw geval, dus juist niet), ik vind het eigenlijk prima zo, zo hoog. Is even wennen, maar je overziet alles heel goed.
Misschien dat er in de toekomst een keertje naar gekeken zou kunnen worden, maar denk dat dat nog een heel karwei gaat worden, om het ding te verlagen... om volgens mij nog maar niet over de kosten te spreken Sigaar In dat geval zou ik bijv. liever dat geld later een keer willen besteden aan een goed remsysteem oid Lachen

Ben eigenlijk nog van plan om de oude 'eigenaar' v/h tuig om wat meer info over het tuig te vragen; ik heb nl. géeen idee waar het vandaan komt, dat zou ik érg graag willen weten, ik heb tot nog toe geen merkje oid kunnen vinden...

Edit: ah, ik zie al hoe je op dat idee komt; 't lijkt nl. op de foto net alsof de sperriem het bit 'omhoog drukt', omdat hij strak tegen het bit aan ligt. Echter zit de sperriem totaal niet strak, in iedergeval, hij zat daar behoorlijk losjes om de mond/neus heen. Moest even kijken, maar nu snap ik hoe dat kan lijken vanaf de foto Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:18

Ik vind ook dat je erg hoog erachter zit,
Nie alleen voor het gezicht maar ook je zwaartepunt zit dus erg hoog, waardoor je snel kans op omvallen
hebt(heb het meegemaakt).
Ik zou hem dus idd een stuk laten verlagen, zo het bos in met ongelijke grond zou ik zelf niet durven
Denk ook dat dit een wagen is voor een grote pony richting paard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:31

Ik vind het tuig schitterend, ik vind alleen de wagen veel te groot (niet dat ze het niet zo kunnen trekken, maar t geeft een storend plaatje

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 13:10

daar hebben jullie opzich wel gelijk in hoor, dat het ietwat het plaatje 'verstoord'.... de eerste keer inspannen zat ik ook zo ff te kijken van 'nou............ pfoe!', da's best wennen, ook als je er op zit. Gelukkig is de wagen idd wel lekker licht, dus puur voor de pony gekeken maakt het voor háar niet uit.

@ Heleen: dankjewel voor de tip, dat wist ik nl. niet..... klinkt natuurlijk logisch. Moet eerlijk toegeven dat het geld nu wel een beetje 'op' is, na het kopen van een nieuwe wagen, nieuw tuig + de aanpassingen (nieuw lamoen en rooster achterop + stangen) + dat de wagen nog geschuurd, gelakt en geverfd moet worden....

Ik kan het in iedergeval even overleggen (zoals eerder gezegd, ik ga er niet in mijn eentje over), maar kan igg even bij HCA informeren over de mogelijkheden en over de prijzen.

't zal best zo zijn dat je dan minder stabiel bent, met zo'n hoge wagen, al moet ik wel toegeven dat ik met die zwarte wagen uit 't profiel (wat eigenlijk precies 't zelfde is, alleen loopt die een stúk zwaarder door de wielen/banden) heel wat capriolen heb uitgehaald; heb er mee gereden op HDB 2007, en heb diverse malen om te trainen ergens in de buurt geoefend bij 'het diepe gat', een echt groot 'gat' met bomen e.d. in een bos, met stijlaflopende paden naar beneden... Dan had ik natuurlijk wel altijd een groom achterop die goed meehangt Lachen

Maar Heleen; in hoeverre loop je dat risico dan? Je bedoeld meer als je in je uppie zonder groom op redelijk oneffen terrein met een wat hogere snelheid rijdt, of ook gewoon als een goede groom achterop hebt staan bijv. tijdens de marathon met snelheid, zou je dan ook nog kunnen omslaan, óndanks dat de groom goed meewerkt?

ben ik ook benieuwd, als je 't geheel een stukje zou verlagen, dan zal je dus idd zoals BD stelde wat moeten rommelen met de vering en 't onderstel, evt. de assen. Vraag ik mij af, zou dat afbreuk doen aan de vering zelf, dus dat de vering minder goed wordt?

Tsja sorry, ben niet echt 'technisch' zeg maar, met dit soort dingen Lachen Knipoog

Edit: wat betreft de plek waar ik op de foto's aan 't rijden ben, klopt, er staan wat bomen, 't grenst aan een bos, maar 't is een groot grasveld met, zoals ook te zien is, wat speeltoestellen voor de kinders (achja, ik ruim de stront altijd op en rijdt niets kapot, én ga niet rijden waar de kinders spelen, dus opzich moet dat kunnen), 't is meer een groot speelveld en júist heel effen en vlak terrein, want ik kon er ook altijd zonder teveel gehobbel met die oude wagen rijden. Lachen t is dus niet echt oneffen bosgrond zeg maar Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:22

Hier kun je imo geen marathons mee rijden, niet verstoord plaatje, wagen is hoog
dus instabiel'
Jarenlang zijn wagenbouwers al bezig het zwaartepunt zo laag mogelijk te brengen..
Je had miss gewoon beter even kunnen doorsparen, hiermee kun je D/V rijden maar een
marathon zou ik niet aanraden.
Als je een korte bocht draait ben jij het storende element op de wagen...je schommelt te hoog heen en weer
Daarbij staat je groom ook heel hoog, kijk eens naar een marathon wagen daar vormt de groomplaats.
het laagste punt, je groom op de treeplank laten staan is levensgevaarlijk, heb er al eens een zien afbreken, met alle gevolgen van dien.

Een leidraad is ongeveer dat het voorschot op hoogte van paardenkont moet zitten..

edit tikfout
Laatst bijgewerkt door Echwel op 02-04-08 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Larissa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:24

leuk zeg joyce dat je weer lekker kan gaan mennen!
en het tuig staat otje goed!
is ze weer drachtig ja? wat leuk zeg!! wil ik bij mijn merrie eigenlijk ook maar dat kan niet omdat ze niet daarvoor op een geschikte plaats staat.. helaas..
heel veel succes en plezier de komende tijd. en lees en hoor vast weer wat van je:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:26

van wie is die tally ho dan in je profiel? Dat past qua plaatje wel. Die hoge wagen lijkt me ook echt niet fijn mennen omdat je al je hulpen ook vanaf zo hoog geeft....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 13:38

stef schreef:
van wie is die tally ho dan in je profiel? Dat past qua plaatje wel. Die hoge wagen lijkt me ook echt niet fijn mennen omdat je al je hulpen ook vanaf zo hoog geeft....

die houten recreatiewagen, die veel meer ziet op marktplaats? Die is ook van ons ja.... die hebben we zo'n 5/6 jaar geleden gekocht, daar reed ik eerder altijd mee, maar voornl. recreatief dus, omdat die wagens al helemaal niet geschikt zijn natuurlijk voor dres/vaardigheid/oefenmarathon.

Qua formaat past 't wel, je zit daar dus alleen net weer te laag, tenminste, omdat mijn merrie een redelijk grote maatse pony is, kijk je letterlijk tegen de kont aan en moet je moeite doen om er over heen te kijken... Verder is voor een goede houding de bok weer nét ietsje te laag, naar mijn mening. Tenminste, voor mij wel, als je echt lekker comfortabel wil zitten.

@ heleen: oké, ik snap 't inderdaad......... tuurlijk, een échte marathonwagen is altijd 't beste...
vraag ik mij dan wel af, bij HCA hebben we deze wagen gebracht (in mijn ogen wel een kundig wagenbouwer met verstand van zaken) en natuurlijk is deze wagen niet geschikt voor het échte zware werk, volgens hem echter kon je er wel met wat aanpassingen (inmiddels dus het lamoen en de treeplank) een oefenmarathon zoals HDB rijden.... HDB is tevens het 'zwaarste' wat wij rijden.. vergeleken met de maraton op HDB is de maraton op de shetlandmendag in Voorst bijv. heel wat lichter.
Echter hebben wij duidelijk met de mensen bij HCA (voornl. Andries) overlegt, en duidelijk te kennen gegeven dat het bedoeld was om dergelijke oefenwedstrijden te rijden, en dat de tree-plank daarvoor ook geschikt moest zijn; dat wil zeggen, stévig genoeg en goed bevestigd, zodat het niet zomaar kan afbreken. Kan er dan gesteld worden dat ze daar een 'foutje' hebben gemaakt, door de treeplank zo redelijk hoog te plaatsen? Als dat het geval is, zal dat natuurlijk ook aangepast moeten worden.

Zoals gezegd kan ik kijken naar de mogelijkheden om het geheel wat te laten verlagen, ik twijfel ook niet aan jouw kunde of die van de mensen bij HCA, vind het alleen verwarrend om te horen dat dit 2 totaal verschillende dingen zijn die ons verteld zijn...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:51

Nou sorry hoor Joyce ik vind dat je heel verkeerd advies hebt gekregen
Nou zit HCA ook niet in het wedstrijdelement, die bouwt ook wagens die 15 jaar geleden modern waren.
Miss wilde hij je niet voor het hoofd stoten, maar ik zou een groom nooit op een treeplank laten staan
Treeplank is bedoeld om op de wagen te komen..niet om gewicht op te hebben
Het zal je maar gebeuren dat hij afbreekt, het is toch maar eraan gelast
Plus het feit dat de voet van de groom zo tussen de spaken kan komen!
Er is 0,0 afgeschermd , dus ehhhhh

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 14:10

oh.......... hmmz, dat vind ik dan niet zo leuk, als dat zo is....
We hebben het er nl. uitgebreid met hem over gehad, de nadruk gelegd op de oefenmarathons, dat het dáarom juist aangepast moest worden...

Eh tsja 'niet voor 't hoofd stoten', als dat echt zo is, dat het niet zo veilig is als gedacht, dan had dat wat mij betreft best uitgesproken mogen worden.

Misschien dat ik nog eens daar moet overleggen...
Ik zal er in iedergeval over nadenken. 't is gewoon een beetje dubbel; tuurlijk wil niet zeggen dat als iets één keer goed is gegaan, dat het dan altijd goed gaat. Maar met die zwarte wagen is in het verleden járenlang dit soort oefenwedstrijden gereden... Is toch vergelijkbaar met deze wagen. Nou zeg ik echt niet dat jij 't bij 't verkeerde eind hebt, maar dat het maakt het inderdaad allemaal beetje twijfelachtig.

(hoewel achteraf bezien bij de eigenaar van de zwarte wagen veiligheid niet altijd even hoog in het vaandel stond, vandaar ook het ongeluk met het lamoen dat zomaar losschoot)...
Edit: dit meer ten aanzien van het onderhoud v/d wagen en de hele manier van omgaan met een wagen; met een hoop gestuiter uit de aanhanger/trailer trekken, dat soort dingen... Een lamoen dat beetje loszit vastmaken met een kromgeslagen spijker.... Sigaar

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:16

Kijk dan zelf eens kritisch zou jij hier achterop willen staan met die ruimte gewoon open naar de spaken
Met het idee in je achterhoofd dat het plankje gewoon gelast is.
En wat die zwarte wagen betreft hoe vaak is hij omgegaan, wat voor paard ervoor..
Kijk zou je een groot peerd ervoor hebben valt je zwaarte punt weer iets anders, maar dan nog.
Het is een leuke recreatie wagen, geen marathon wagen....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 14:20

Wat betreft de niet-afgeschermde wielen: kijk, dat soort dingen, daar denk je als voornl. recreatiemenner niet direct aan, maar op de foto's is het inderdaad te zien.
Dat had ook misschien inderdaad even verteld mogen worden, neemt niet weg dat het afschermen ook door ons zelf gedaan kan worden, door een handige constructie te bedenken, maar dan nog, dat zijn inderdaad wel van die dingen.

Wat betreft HCA; tsja, klopt, hij bouwt ook nog steeds wel van die grote marathon/recreatiewagens die je vaak voor 600 euro oid op marktplaats ziet, voor de paarden, maar hij maakt bijv. ook de sulky's die bijv. xElienx heeft, en dat is wat mij betreft toch weer een knap staaltje wagenbouw-werk....

Mijn bedoeling is dan ook niet om HCA zwart te maken, het zijn goede mensen hoor, en hier in de omgeving hoor ik niets anders dan goede berichten over ze, maar het is dan inderdaad jammer dat dit soort dingen een klein beetje over het hoofd wordt gezien...

Edit: de zwarte wagen werd altijd gebruikt voor een dergelijke maat shet als deze pony, hoevaak hij omgeslagen is, geen idee, weet wel dat de mensen die er mee reden ook niet altijd even 'doordacht' reden zeg maar.
Een marathonwagen zou ik het zowiezo niet willen en durven noemen, ook die recreatie/marathonwagens die je zovaak op MP ziet met autobanden zou ik meer recreatiewagen als marathonwagen willen noemen. Onder een marathonwagen versta ik wel een échte, met een vaak daarbij behorend prijskaartje van een paar duizend euro.

bedankt voor de tips en de adviezen Heleen, ik kan er in iedergeval even naar kijken, her en der wat overleggen. Ik ben in iedergeval benieuwd naar het prijskaartje van het verlagen van de wagen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:22

Mijn advies, verkopen niet meer geld erin stoppen
en voor een goede 2dehands wagen kijken of niet te dure nieuwe
Zag gisteren nog beeldig wagentje niet te duur..

Wat betreft die sulky's niets staaltje bouwerk, gewoon overgenomen uit de dreverijen.
Het meest simpele wat er te bouwen valt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 14:51

eerlijk gezegd weet ik niet in hoeverre we dat laatste advies willen en zullen gaan opvolgen.... niet altijd alles is helaas 'mogelijk', soms moet je beperkingen stellen en die beperkingen accepteren, dat wil zeggen; tuurlijk wil ik graag een echte marathonwagen, met allerlei luxe dingen e.d. Maar alles wordt grotendeels door iemand anders gefinancierd, en ja dan kun je soms ook moeilijk eisen gaan stellen. Het is gewoon jammer dat we zo'n 'klap' hebben gekregen door alles wat is gestolen, dat telt toch allemaal maar aan.
Het is allemaal erg leuk enzo, maar voor mij en voor hem is het meer een hobby, en op het moment dat je daar zóveel geld in moet gaan steken dat je er veel andere dingen voor moet gaan 'laten', dan wordt het wat minder.
Dit moet natuurlijk niet tenkoste van de veiligheid gaan, maar het is wel jammer hoor.
Ik bedoel, er zijn maten doorgegeven voor het lamoen, bij de lichtogen/brancardbeugels voor het schoftje, en dat is wel breder gemaakt dan dat moest, nog geen groot probleem, alleen iets meer 'duw en trek werk' met het inspannen, daarbij is het lamoen dus al iets breder gemaakt, maar in mijn ogen mag het nóg wel wat breder.

Kijk, dat is dan best jammer.... dan moet je weer 't spul terugbrengen, en je hebt er natuurlijk al kosten voor gemaakt. Net als dus die tree-plank.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 15:00

Alhoewel het natuurlijk niet allemaal perfect en leuk is om te horen, ben ik toch 'blij' dat ik nu wat meer inzicht heb gekregen, wat meer ideeen om over na te denken.
Over het algemeen blijven we grotendeels recreatief rijden maar wel met serieuze trainingen wat betreft de dressuur, daar ligt nu ook meer het aandachtspunt dan bijv. een aantal jaar geleden nog lekker 'recht-toe-recht-aan op buitenrit gaan'.
Zou onszelf dus meer als grotendeels serieuze recreatiemenners willen kwalificeren, dan dat we écht voor het wedstrijdrijden gaan. Ik vind het persoonlijk zo wel goed, af en toe eens een wedstrijdje/oefenmarathon houd mij en de pony scherp, en het geeft altijd veel plezier en ervaring.

Dan is het afwegen en keuze's maken, in iedergeval is deze wagen recreatief gezien een hele vooruitgang qua comfort en gemak, 't kost alleen wat geld om het ook redelijk te kunnen gaan gebruiken voor af en toe een wedstrijdje, maar in principe heeft deze wagen ons ook niet veel gekost.
Ik ga in iedergeval kijken wat we kunnen doen, en zal al deze tips serieus in overweging nemen.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:23

Hey, wat leuk om het wagentje weer terug te zien Knipoog . Ik had al eens stiekem eerder gekeken op bokt of ik al foto's trof, maar hier zijn dan.
Prachtig tuig heb je er idd bij gekocht!
Met nog ene likje verf heb je echt een prachtige aanspanning.
Misschien doet het plaatje kwa zwaartepunt wat anders aan (ik heb ook weinig verstand van marathonrijden), maar het is denk net zo fijn voor je shet dat je licht trekkend wagentje hebt met fijne vering. Knipoog