Bitloos aan de lange lijnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsiie

Bitloos aan de lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 14:47

Hoi!

Heb zoekfunctie gebruikt maar kwam niet echt op wat concreets uit weer..
Nou zal even m'n vraag zo kort als mogelijk uit proberen te leggen Tong uitsteken

Ik verzorg een shetlandmerrie die dit jaar 20 wordt. Vroeger heeft ze - waarschijnlijk - een ongeluk met de kar gehad waarbij ze vast heeft gezeten (strak) en daardoor is haar snoetje wat scheef. Ze heeft er verder niet echt last van (tsja, ze eet niet zo snel maar dat is alles)..

'Probleem' wat het met zich meebrengt is dat ze eigenlijk geen bit in kan. Wat voor een dan ook, enkelgebroken, dubbelgebroken, stang.. D'r kaak is scheef (ene helft heeft ze normale lengte tanden, andere helft zijn ze maar halve lengte) en daardoor kan ze gewoon geen bit in. Nu rijden er soms kleine kindjes op (met iemand ernaast) en dat gebeurt op een stalhalster of op een touwhalster..

Nu is de bedoeling dat ik haar van de zomer aan de lange lijnen ga doen (niet voor de kar erna, dat kan niet, heeft andere reden) maar 't is eens wat anders dan wandelen, longeren of grondwerk dus goed voor de afwisseling die ze nodig heeft.. Maar.. Hoe te doen zonder bit?

Iemand suggesties? Ze is op zich prima op d'r 'neus te rijden' maargoed, sturen gebeurd nu vooral door wijken voor druk/neckreining en dat gaat aan de lange lijnen niet lukken.

Kaptoom is ook geen optie (verdraagt ze ook niet goed) en het is nu ook weer niet zo dat ik haar wil gaan dwingen om iets te doen omdat ik dat zo graag wil Knipoog

Maargoed, ben benieuwd of dit mogelijk is!

Groetjes, Ilse

Yellowfish

Re: Bitloos aan de lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:52

Misschien is een sidepull een idee? al zou dat misschien dezelfde reactie als een kaptoom geven.. al eens een lederen kaptoom, of juist een van nylon geprobeerd? wil ook nog wel verschil maken denk ik ..

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 14:53

Ik heb een nylon kaptoom nu met ijzer over de neus.. Dat pikt ze niet, duikt beledigd in een hoek als ik 'm alleen maar in m'n hand heb om in m'n tas te doen Knipoog

Leren neusriem met ringen zou evt nog wel te doen zijn, maar waar vind ik er 1?

Of een CRB?

Sidepull misschien ook wel een idee..

Zijn die er in maatje shet/pony? Vork

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:56

mijn bijna 4 jarige "werkt" ong, 4x per week aan de dubbele lange lijnen met een touwhalster van voest. dit gaat erg goed.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:56

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:58

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:14

Op http://www.bitloosrijden.nl kan je een bitloosmenhoofdstel bestellen (als je toevallig nog geld over hebt...) en er staat een beschrijving op hoe je zelf met een neusriem een bitlooshoofdstel in elkaar kan draaien. Ik heb daarvoor bij Divoza een aansnoerneuriem besteld, want daar zitten van die ringetjes aan. Mijn pony doet het daarmee top aan de lange lijnen!

(Pagony Bonfire was het geloof ik)

edit: Ik weet niet in hoeverre ze hier last van heeft met haar mond?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:01

mijn stalgenootje doet sinds 2 weken langelijnen met een sidepull.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:40

Ilsiie schreef:
Ik heb een nylon kaptoom nu met ijzer over de neus.. Dat pikt ze niet, duikt beledigd in een hoek als ik 'm alleen maar in m'n hand heb om in m'n tas te doen Knipoog

Leren neusriem met ringen zou evt nog wel te doen zijn, maar waar vind ik er 1?

Of een CRB?

Sidepull misschien ook wel een idee..

Zijn die er in maatje shet/pony? Vork

Aansnoerneusriem. Knipoog
Crb, touwhalster, sidepull, stalhalster, glücksrad, crosslink, Dually halster etc. Allerlei mogelijkheden, die je kunt proberen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 17:08

LilianR, ik bedoelde eigenlijk een kaptoom meer, maar dan leren neus met ringen..
Maar aansnoerneusriem zou ook kunnen idd, is misschien wel makkelijker, kan daar ook makkelijk een sidepull van maken Lachen

CRB, touwhalster en stalhalster heb ik.. Aansnoerneusriem maar even zoeken dan, maatje pony.. Hmm Lachen

Bedank in elk geval allemaal, het is dus gewoon even uitzoeken wat 't beste werkt voor ons!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:10

Wij hebben het met Touwhalster gedaan toen we aan de lange lijnen gingen leren sturen enzo. Lachen Dat kan ook makkelijk. Lachen

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 17:15

Ok.. Nou touwhalsters heb ik genoeg, momenteel staat de teller op 6, van 't weekend 8 Vork

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:16

Hihi.. Nagelbijten / Gniffelen

Misschien gewoon even vanalles proberen. Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:22

Ilsiie schreef:
LilianR, ik bedoelde eigenlijk een kaptoom meer, maar dan leren neus met ringen..
Maar aansnoerneusriem zou ook kunnen idd, is misschien wel makkelijker, kan daar ook makkelijk een sidepull van maken Lachen

Is inderdaad het sidepull effect. Kun je ook het crosslink effect mee maken, zie http://www.bitloos.nl/ -> Bitloze optomingen -> Een na laatste foto.

Lage neusriem heeft ook ringetjes aan de zijkant.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 17:24

LilianR schreef:
Ilsiie schreef:

Is inderdaad het sidepull effect. Kun je ook het crosslink effect mee maken, zie http://www.bitloos.nl/ -> Bitloze optomingen -> Een na laatste foto.

Lage neusriem heeft ook ringetjes aan de zijkant.

Idd.. Maar lage neusriem wil ik haar niet zo graag aandoen, dat klopt gevoelsmatig gewoon niet voor haar Lachen en meestal klopt dat gevoel wel eigenlijk Vork

Zat al te denken, in een touwhalster bij de neusknoopjes ringetjes ertussen knopen? (ik knoop ze toch zelf).. Maar dan? Vork

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:30

Ja kan je touw toch ook aan de longeersingels vastmaken en dan langs het touwhalster?

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 17:33

hoe bedoel je?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:34

Ja lastig uitteleggen. Nagelbijten / Gniffelen

Je doet kat knipje zegmaar van de lijn aan je longeersingelvastmaken dan ga je met die lijn naar het halster en doe je hem daar doorheen (zo om dat touw) pff kan het niet beter uitleggen. Nagelbijten / Gniffelen Heb helaas ook geen foto..

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:41

En dan heb je een slofteugel idee?

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 17:42

Hmmm.. Dat idee krijg ik idd ook, Lilian..
Somebitch, kan je keer foto maken? Clown
Ga van de zomer pas aan de slag..

Ben nu hard op zoek naar een aansnoerneusriem maat Pony, is ook grappig Huilen van het lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:43

Nee.

Gene idee hoe we het percies gedaan hadden maar ik heb hem samen met Malenka hier op bokt aan de lange lijnen gehad met alleen een touwhalster..

Zij had het vastgemaakt want ik wist nog niet hoe alles moest. Nagelbijten / Gniffelen

Ik kan wel een keer een foto maken maar geen idee wanneer ik hem weer aan de lange lijnen heb..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:51

Pas op dat het bitloze hoofdstel dat je wilt gaan gebruiken niet te scherp inwerkt!
Aangezien je signalen anders over komen, dan een gewone teugel.

Als je een sidepull gebruikt o.d kun je deze het beste combineren met een neusbontje.
Het makkelijkst en prettigst werkt het nog met een gewoon stalhalster, omdat deze de druk wat beter verdeelt.

Succes!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 18:33

Annebe, dankjewel!
Ben nu echt even hard op zoek naar een aansnoerneusriem maat pony, maar pff, kan het nog niet echt heel erg vinden in webshops en wil ook niet een heel hoofdstel kopen.. De rest gebruik ik namelijk niet, omdat ze dus geen bit in kan Clown beetje zonde dan..
Neusbontje wil ik er idd ook sowieso aan!

Bedankt!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:35

Kan je niet eerst je lage neusriem wat hoger hangen, kijken of ze dat wel accepteert, anders geef je geld uit voor niks.

Somebitch, zoals jij het uitlegt denk ik aan dit.
Rode is touwhalster, touw aan longeersingel geklikt en dan door de lussen van het touwhalster, o.i.d.
Klopt dat?

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 19:37

ja.. Ik heb nu een lage neusriem op de kop getikt Knipoog ga dat eerst proberen, en als dat goed gaat houden we het daar gewoon op! Anders op touwhalster/CRB enz proberen Lachen