Waarom rijden jullie bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Waarom rijden jullie bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 15:50

Tja dat vroeg ik me nu af..

Ik zelf rijd bijna bitloos haha ben er nog mee bezig.
Omdat ik het zelf fijner vind dat mijn pony zich 'vrijer' voelt en omdat hij er weleens vandoor ging onder het zadel (medisch is niets aan de hand) en pakte het bit vast.

Misschien dat dat nu zo verholpen kan worden. Lachen

Twiggy2008

Re: Waarom rijden jullie bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:08

Nou, ik rij bitloos, omdat ik mijn jonge paard zonder bit aan het beleren ben, zie dat het hem prima bevalt (en mij ook Ja ) en ik dus geen enkele reden zie om hem alsnog aan het bit te laten wennen. Lachen

Het voelt inderdaad veel vrijer voor mijn paard en ik laat heel graag aan de bitrijders op onze stalling zien, dat zonder ook prima kan (waren ze ruim een jaar geleden niet erg van overtuigd). Haha!

Daarbij vind ik het ook nog eens erg mooi om te zien, een paardenmondje zonder bit. Lachen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:23

Helemaal mee eens Nadya!

Ik ben ook bezig met een overstap naar bitloos.
Met de arabier heb ik eigenlijk nooit met bit gereden omdat het hem echt erg zeer deet, ook als er niemand aan de teugels zat, dus altijd met een stalhalster gereden en nooit problemen gehad.

De ijslander en de fjord worden nu omgeschoold Tong uitsteken maar het is nog even passen en meten want ik merk wel dat niet iedere optoming voor ieder paard geschikt is.

Ik doe dit omdat ik gezien heb wat een bit voor gevolgen heeft, je kan er een paard vreselijk zeer mee doen en ik vind het heel wat dat wij de mogelijkheid krijgen om met die dieren te werken, dan mogen we daar best wat voor terug doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:50

Heiditjj, jaaaaaa, ik ken dat, de zoektocht naar een echt fijne bitloze optoming. Niet makkelijk en idd, voor elk paard is het weer een ander verhaal. Succes!!! Mooi om te lezen dat je voor bitloos wilt gaan. Lachen

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:26

Ik rij sinds begin januari bitloos. Ik ben het uit nieuwsgierigheid gaan doen omdat het mij prettiger leek voor mijn paard. Ik heb er een heel goed gevoel bij. Ondanks dat ik redelijk fanatiek dressuur en spring ben ik dit toch gaan doen, mijn paard loopt prima zo dus waarom zou ik nog een bit in doen? Ik rij trouwens met een bitless bridle.

Ik laat het ook graag aan andere mensen zien, in de hoop dat er meer mensen zijn die het eens gaan proberen. Ik merk wel dat er vaak vooroordelen over zijn, dat je zo niet serieus zou kunnen trainen ofzo. Dan ben ik wel trots als ik met mijn hete paardje over 90 cm spring of er een nette schouderbinnenwaarts mee rij Haha!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:35

Ik ben bitloos begonnen te rijden omdat Melissa altijd heel heftig reageerde met rijden. Ze komt van de baan, maar heeft een heel goed leven gehad hoor. Helaas is door iemand anders de galop haar niet goed aangeleerd, hulpteugels eraan gehangen enz. dus ze was nogal verknipt.
Resultaat, je moest opstappen op een paard in draf en daarna zat je de rest van de tijd in galop. Hoeveel voltes dat paard wel niet gelopen heeft.. Pff.. Zodra je druk gaf op het bit, was ze weer weg.
Ben me toen gaan afvragen waar dat alles weg zou zijn gekomen. Inlezen in dravers, andere optomingen enz. Het werd of een scherpere hulpteugel of eens bitloos proberen.
Overgegaan op bitloos. Eerst op een stalhalster, maar merkte dat mn hulpen niet goed genoeg door kwamen. Ondertussen ook zonder zadel gaan rijden, paard was stukken ontspannener zonder zadel.
Het is een heel gevoelig beestje, dat al op de kleinste beweging reageerd. Ben nu zeven jaar met haar bezig, tegewoordig op een touwhalster en het gaat zo goed, dat zelfs het totaal optomingloos rijden aantrekkelijk begint te worden.

Haar dochter heb ik ingereden met bit, maar daar is ze altijd zeer onrustig op. Die rij ik tegewoordig zonder problemen bitloos.
Enkel Rikst valt nog niet bitloos te rijden. Die weet niet wat ze ermee aan moet en raakt een beetje in paniek. Op bit doet ze het prima, dus met die nog geen enkele reden om over te stappen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:08

Ik rij meestal, lees 95 van de 100 keer met bit. Ben dus niet tegen een bit. Officieel moet je ook gewoon met bit starten en dat doe ik uiteraard ook.
Als ik zonder bit rij, dan doe ik dat om bijvoorbeeld iets beter te voelen. Rijtechnische problemen zijn met bitloos rijden niet meteen opgelost, maar je kunt soms wel merken of je te veel met de hand inwerkt, of dat het paard toch last van de mond heeft. Toen een wolfskies getrokken was reed ik ook zonder bit omdat het paard enige dagen geen bit in mocht.
Wel ben ik een voorstander van bitloos rijden (met bepaalde optomingen) toestaan in de wedstrijdsport (dressuur), je moet de deur op een kier laten staan voor degenen die ook bitloos willen rijden. Het plaatje verandert namelijk niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:22

Ik rij soms met bit, soms zonder. Dat laatste gewoon omdat ik het leuk vind. Mijn paard is in "noodsituaties" wel beter te regelen zonder bit, maar gelukkig komen die niet zo vaak voor Lachen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:44

Omdat mijn paard niet lekker rijd met een bit! Ik heb een draver en als er maar een beetje druk op het bit komt dan is ze weg! Omdat ze dat zo geleerd zijn op de drafbaan. En bitloos gaat het dus goed. Geen bit meer voor ons. Mijn D pony rijd ik ook bitloos, Dat gaat super goed. Dus waarom zou ik er een bit in hangen, als het verre van nodig is?
Ik heb voor mijn draver een Sidepull en voor mijn NRPS een Crosslinkneusriem die je aan elk hoofdstel kan vast maken! Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:14

Ik rij ook bitloos omdat mijn paard het bit vastpakte. Rij alleen maar buiten en met een sidepull gaat het goed.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:19

Je kunt de vraag ook andersom stellen,waarom met bit rijden? Tong uitsteken
Als je wedstrijden rijdt dan moet je idd (nog) wel.

Mijn pony loopt ruimer en blijer zonder bit,het is scheelt een hoop gepruts vergeleken bij een hoofdstel omdoen.
Daarbij heeft ze niet altijd zin om stil te staan, met bitloos vind ik dit makkelijker op te lossen dan met bit,daar loopt ze eerder doorheen.

9 van de 10 keer of eigenlijk nog vaker rijd ik bitloos Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:23

Ik heb het idee dat mijn pony het fijner vind bitloos.
Nu wil ik niet zeggen dat ze met het bit in problemen heeft ofzo Lachen
Maar ik merk wel dat ze er anders op reageerd, veel fijner.
Ook maak ik wel eens wat langere buitenritten en stoppen we tussendoor, dan kan ze lekker even grazen en een appeltje of worteltje eten zonder dat het bit in de weg zit Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:29

mijn pony met bit ingereden
wel een dun bit omdat meneer erg weinig ruimte had
toen hij last kreeg van het wissellen ben ik tijdelijk bitloos gaan rijden , nu weer met bit geprobeerd omdat hij iets exacter gestuurd kan worden (denk aan druk gebied met auto's en fietser waar je tussen door moet dan heb je geen 20cm speling weerszijden..)
maar hij accepteerd geen bit meer
ja niet accepteren is wat overdreen maar vind het duidelijk niet prettig
diverese geprobeerd
dus nu maar weer bitloos en dan de side pull , deze werkt voor / bij hem het beste

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:41

..omdat we het fijner vinden rijden: meer ontspanning.

En we kunnen prima rijden zonder bit, dus waarom zouden we mét Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:50

Nadya schreef:
Daarbij vind ik het ook nog eens erg mooi om te zien, een paardenmondje zonder bit. Lachen

Oh, ik ook. Ik kan echt van die aanblik genieten. Ik vind sowieso dat mijn pony een lekker bekkie heeft, en ik kijk tijdens het rijden soms even stiekem naar beneden Lovers

Bij mijn pony maakt het niet heel veel verschil. Ik rijd bijna alleen buiten met haar met een los teugeltje en met bit ging dat prima. Maar bitloos loopt ze net zo lekker, en ik vind het een fijn idee dat ze niet meer die ijzerhandel in haar mond heeft. (en dan kan ze onderweg nog eens grazen Knipoog)

Bij mijn verzorgpaard merk ik echter wel veel verschil. Ik rijd sinds een paar weken ook bitloos met hem. Het gaat zo lekker, hij hing altijd op het bit en kroop achter de teugel. Nu houdt hij hoofd en hals stil en is veel meer ontspannen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:57

Ik rij bitloos omdat ik meer met minder wil hebben Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:25

.. omdat ik niet meer met mijn paard wilde samenwerken en communiceren middels een stuk ijzer in haar mond. Drie jaar geleden hebben we de overstap naar bitloos gemaakt en sindsdien komt er nooit een bit meer in.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:16

Ik heb langzaam de stap gemaakt door af en toe te werken aan een touwhalster en met een leren bit. Ruim 5 jaar heb ik mijn paardje nu en ik heb maar heel even in het begin een ijzeren bit gehad. Daarna overgestapt op leer op aanraden van Voest en nu rijden we al ruim 2 jaar vol bitloos. Daarvoor af en toe nog met leren bit.

Ik ben ermee begonnen omdat mijn paardje protesteerde door haar rug te spannen en de rest van haar lichaam. Bitloos past perfect bij ons Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:15

Ik ga het proberen voor de ontspanning en het vrije gevoel. Bij buitenritten lijkt het me veel fijner omdat mijn paard dan onderweg kan eten. Dat lukt haar niet met bit in. Ik ben benieuwd!

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:25

Hier nog een bitloze ruiter.
Ben aan het inrijden bitloos na 3/4 jaar grondwerk ook bitloos.
Vind het tot op heden prima gaan, ze reageert goed en ik zou het op dit moment ook zielig vinden om haar een bit in te doen.
Rijd ook wel eens andere paarden met bit moet eerlijk zeggen dat ik dat ook wel heel prettig vind rijden, het lijkt iets "fijngevoeliger".

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:27

Uhh jaa sommige paarden bij ons op de manege!
ik geloof omdat eentje last van z'en mond heeft
en veder nog wat redenen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:06

Ik ben bitloos gaan rijden omdat ik een bit een belachelijk middeleeuws dwangmiddel vind , een stuk ijzer in de mond van een dier , hoe verzinnen ze het

Als een bit nu , in 2008 , voor het eerst uitgevonden werd dan zou de wereld te klein zijn en er schande over gesproken worden dat iemand zo'n stuk ijzer wil gaan gebruiken.

Ik wilde m'n paard niet langer pesten met rommel in haar mond , wilde een eerlijkere manier van communicatie. En op het bit had ze al de ervaring dat ze er doorheen kon rennen. Toen ik haar net had gekocht ging ze dan op de vlucht , aan de kletter...kun je alleen nog aan dat bit trekken om te stoppen , maar dat werkt alleen maar tegen die pijn die je dan geeft.

Bitloos dat kende ze niet dus daarmee kon ik haar weer opnieuw opvoeden. Zodat dit een duidelijk remsignaal bleef , ze hoeft niet te weten dat ze hier ook makkelijk doorheen kan lopen Knipoog

RRiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:41

Ik rijd bitloos, omdat het eigenlijk een raar idee is dat je rijd met een stuk ijzer in de mond van je paard, en dat mensen denken dat het niet zonder kan. En ik meer wil met minder Haha!

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:40

Omdat leskinderen vind ik pas met bit mogen rijden als ze een redelijk rustige hand hebben, een neus kan meer hebben en gebruik dan ook de zachtere bitloze optomingen, en het blijft zo dat iedereen ooit heeft moeten leren rijden.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:04

Boaz ga ik binnenkort beleren.
Ik heb besloten om bitloos te gaan
Waarom??
Ja waarom eigenlijk ook niet, hij weet toch niet beter.
Naar aanleiding van vele topics over wat het bit ook aanricht in de mond ben ik ook anders gaan denken.
Ik hoop dat het een succes word Haha!