Wat doen jullie met de staart en manen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat doen jullie met de staart en manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:45

Ik stel de vraag bewust op dit subforum omdat ik denk dat hier de kans het grootst is dat mensen het 'probleem' herkennen Knipoog

Mijn pony heeft vrij lange manen, waar ik in principe niks mee doe. Staart idem, die knip ik alleen wel regelmatig bij aan de onderkant om er voor te zorgen dat die niet op grond gaat hangen.
Ze heeft nu eindelijk een bos met vrij volle, lange manen. Als ik ze borstel (enkel met een zachte borstel) wordt het in de loop der tijd toch weer dunner en dat vind ik niet mooi Clown

Ik hoopte dat anti-klit een oplossing was, maar daar kreeg ze jeuk van. Als ik er niks mee doe ben ik bang dat ze -net als haar moeder, daar heb ik dus te lang niks mee gedaan- 'dreadlocks' krijgt die ik er uiteindelijk uit moet knippen.

Dus de vraag; hoe onderhouden jullie de (lange) manen van je paard/pony?

En in het algemeen, omdat ik nieuwsgierig ben: Laat je de staart en manen gewoon groeien of knip/scheer/trek je ze (of gedeeltes)?

saffron

Re: Wat doen jullie met de staart en manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:39

hmm, mijn paardje heeft lange manen die snel klitten. Dus hij krijgt er vlechtjes in! Soms ook anti-klit maar daar reageert die ook niet zo goed op dus... vlechtjes Haha! geen meisjesvlechtjes maar stoere hengsvlecht uiteraard Cool Manen kort ik nooit in; blijven ong. op dezelfde hoogte , al jaren!
Staart was ik 1x per week met baby shampoo en ontklit ik. Voor de rest af en toe recht knippen maar dat is het.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:42

Ik borstel de manen gewoon uit, mijn paarden hebben geen last van zo dikke dread locks.

De manen trek of knip ik nooit (buiten moest er echt een dikke knoop inzitten)
De staart knip ik wel bijtijds want in dit modderweer is het altijd iets Haha!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:45

De manen kam ik om de zoveel tijd uit met een hondenborstel!
De staart knip ik af mocht die te lang worden en kam ik ook uit met dezelfde hondeborstel. Super zijn die dingen komen bijna geen haren mee uit, maar wel goed uit de klit!

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:47

ik heb zelf geen eigen paard, maar ik heb eens gelezen dat je de strootjes eruit kan halen met je handen en dan de klitten ook met je handen, zo blijft de staart lekker vol, maar of het zo is weet ik niet Knipoog moet je als je t een goed idee vind maar eens proberen;)

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:05

Hallo,
Ik heb een fries met lange manen over haar nek zegmaar. Ik maak hier vaak een hengstevlecht in, en ook wel gewone vlechten.

Ik had een vraag ook: klopt het dat, als je een klein beetje van de manen afknipt, dat ze dan heel snel gaan groeien? Mvg Eva

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:55

Zeeuwtje68 schreef:
De manen kam ik om de zoveel tijd uit met een hondenborstel!
De staart knip ik af mocht die te lang worden en kam ik ook uit met dezelfde hondeborstel. Super zijn die dingen komen bijna geen haren mee uit, maar wel goed uit de klit!

Oh, wat voor borstel is dat dan precies? Lachen

Vlechten is geen optie... ik vlecht meestal wel als ik ga rijden (teugels langs de manen Tong uitsteken) maar ik zie haar helaas maar 2 keer per week, dus ik wil die vlechten er ook niet in laten zitten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:35

Mijn beide ponies krijgen dreads in de manen. Dit vind ik mooi en laat ik dan ook zitten. De staarten knip ik regelmatig bij. Daar blijven soms flinke takken in hangen en alle modder van de wei ook nog eens. Dat hou ik ong. 10 cm van de grond.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:40

het beste kan je met een mensen kam de haren borstelen of met zo'n oster borstel was het geloof ik. en cowboy magic is echt een uitkomst voor dreadlock manen, dit is een soort goedje wat je eerst op je handen doet (maar heel weinig) en dan door de manen en straat verdeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:48

draaakje schreef:
en cowboy magic is echt een uitkomst voor dreadlock manen, dit is een soort goedje wat je eerst op je handen doet (maar heel weinig) en dan door de manen en straat verdeeld.

Kan je me daar meer over vertellen? Is het niet net zoiets als anti-klit (met dus het risico dat ze er weer jeuk van krijgt) ?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:50

Toen mijn haflinger nog mooie lange manen had (heb ze nu kort wegens zijn eczeem) haalde ik eens per week de zachte borstel erdoor en hield het mooi klitvrij door anti-klit (inderdaad misschien cowboymagic proberen als je paard niet tegen de gewone anti-klit kan?).
Hiermee hield ik ze heel mooi uit de knoop en ze bleven heel vol.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CFRUZCDB-1.jpg
Moet zeggen dat hij uit zichzelf al mooie volle manen en staart heeft die niet dreaden omdat ze uit zichzelf al zacht en goed doorkambaar zijn.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:55

het is geen anti klit in de zin dat je het er niet op spuit maar het in de manen wrijft. het komt dus ook alleen in de manen en niet op hun vel. ikzelf vind anti klit maar een chemisch goedje het haar word er wel glad en zacht van, maar ook heel breekbaar. als je op google zoekt kan je er meer over vinden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 08:20

Die van mij heeft halflange dunnen manen, waar ik echt niet te vaak aan moet komen zitten. Ik pluis ze voorzichtig uit. De staart knip ik eens in de zoveel tijd bij, als ie op de kogel hangt ongeveer.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 08:39

Mijn arabiertje heeft het zelfde probleem.

Ik ga twee keer per week met mn handen letterlijk door zn haar Knipoog Dan ontklit ik alles met mn handen, dan krijgt hij van die krulletjes die ik dan met een vochtige zachte borstel voorzichtig uitborstel, dan heeft hij verder nergens last van Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:38

ik zweer ook bij cowboy magic, duur spul maar erg goed! Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:47

toen ik mijn paard kreeg, waren de hele lange manen vervilt, ik heb ze toen (5 jaar geleden) gekortwiekt en ze zijn helaas nooit meer zo lang geworden.

Als ik er niets aan doe, krijgt hij dreads, dus ik doe er 1 x in de week cowboy magic in en borstel ze dagelijks even door met een staart- en manenborstel van Oster, geweldig ding, heb er al 3 versleten in de loop der jaren, je trekt het haar er niet mee uit.

Staart knip ik regelmatig, manen haal ik 2 x per jaar de puntjes af. Vlechten in de zomer durf ik niet meer, want een ander paard uit de groep heeft er vorig jaar een hele vlecht uit gebeten.....

Ik heb ook nog een pony, die had hele lelijke manen gekregen en die heb ik vorig najaar modelletje Fjord geknipt, stond hem heel stoer, nu begint het helaas weer te hangen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:56

Cowboy magic detangler Ja Gewéldig spul, echt waar! In gewone anti-klit zit een of ander siliconenspul, voelt ook zo vies aan, en dat maakt het haar broos en breekbaar. Maar CM voelt en ruikt echt heerlijk, het is ook goed getest zelfs voor gebruik bij mensen Lachen Het is vrij duur maar je doet er wel heel lang mee, je hebt maar een klein beetje nodig elke keer.

Mijn tinker heeft manen van 80 cm, maar ik doe er eigenlijk heel weinig mee. Soms maak ik een losse hengstenvlecht (terwijl hij hooi eet vanaf de grond, zodat hij niet te strak komt te zitten bij het grazen), en die laat ik er makkelijk een week in zitten, zelfs soms twee weken. En dan laat ik de manen na die week meestal een paar dagen luchten, dan laat ik ze gewoon los hangen, even CM erin en uitkammen met een doodnormale haarborstel, en dan blijven ze meestal wel een aantal dagen tot een week mooi zonder klitten.
De staart van Mystic is echt megadik. Ik laat hem meestal los hangen, maar omdat hij zo dik is valt er wel eens wat mest aan de onderkant erop. Ik borstel de staart nooit, dan trek ik meer haar eruit dan dat ik schoon maak.. 3 tot 4 keer per jaar doe ik de staart wassen, dan is hij meteen schoon. Dan weer CM erin, laten drogen, en daarna doe ik meestal de bovenkant invlechten, ook de plukjes aan de achterkant van de staart meevlechten, tot ongeveer aan het spronggewricht, en dan een elastiekje erin, dan blijft het onderste deel gewoon los, als vliegenmepper. En dan blijft de staart ook heel lang mooi. Die vlecht blijft dan altijd zeker een maand zitten, hij schuurt er niet aan, en als ik hem daarna los maak dan komen daar hooguit 50 haren uit, das niks dus Lachen
Sokken doe ik ook niks mee, niet wassen, niet borstelen.. niks

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:01

Mijn paard heeft hele dikke, lange manen. Dit borstel ik eens per week door nadat ik er wat cowboy magic in gedaan heb.
Staart knip ik 's winters tot halverwege de pijp ivm de modder, 's zomers houdt ik hem wat langer, ongeveer 10 cm boven de grond. Nooit geen problemen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:56

Ongeveer 1x in de week manenuitborstelen met een fohnborstel of plastic rosborstel met punten, als ik het niet regelmatig doe gaan de manen vilten. Zelden of nooit antiklit erin (hekel aan sprietsflessen), maar gewoon onderaan de manen beginnen en naar boven werken.
Staart hoef ik al een tijdje niets af te knippen, dat heeft een behulpzame groepsgenoot een keer gedaan Verdrietig Toen ik het rechtgeknipt had, hing de staart volgens de Britse mode ongeveer op de hak. Ondertussen lijkt het weer een normale lengte, maar de grond is nog een paar decimeter lager.
Staart hoef ik trouwens minder vaak uit te borstelen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:09

Wij hebben allemaal verschillende paarden staan en dus heel veel verschillende typen manen.
De manen van de friezen kam ik eens per maand uit, heel voorzichtig, want die van Rikst zijn na jaren eindelijk mooi lang. Niet te veel aan zitten, dan maak je het eerder kapot. Ik vlecht het ook niet in, 1 keer schuren en het is verdwenen, plus dat het dan sneller gaat klitten. Met rijden zelf vlecht ik wel eens hoor. Haar manen hadden dit jaar voor het eerst 2 dreads, voornamelijk dood haar dat bleef klitten. Met veel geduld dat er haartje voor haartje uitgetrokken.
Manen van de dravers, ontzettend dik en lekker pluizig, klitten zelden en kan je vrij woest een borstel doorheen halen. Dan is het ook een aantal weken weer goed.
Manen van de kwpn-er zijn heel dun en broos, maar klitten zelden. Die laat ik ook lekker met rust en vooral lekker groeien.
Shetjes, die manen doen we nooit. 2 keer per jaar grondig uitborstelen en regelmatig controleren op klitten. Die zitten er zelden in, dus geen ramp.

De staart doe ik eens tot 2 keer per jaar, het is een hels karwei al die staarten en ze zitten 10 minuten later al weer door elkaar. Vooral omdat ze 24/7 op het land staan, dat kan ik niet netjes houden.
Bijknippen gebeurd natuurlijk wel, is niets vervelender dan op je staart staan of die vieze klonten eraan hebben hangen.

De manen, oren, baard enz knip ik nooit. Dan moet je het meteen goed doen en uitgebreid ermee bezig.. En kort dus. Vind niets lelijker dan lange manen met slecht geknipte rechte punten.

Dus uit gemak, en gewoon omdat het leuker staat, lekker alles laten groeien.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:23

Ik laat sowieso alles altijd groeien.
Alleen de staart bijknippen voordat ze er op kunnen gaan staan en hem zo dus uitdunnen.

Ik kam met een zachte borstel manen en staart en om de zoveel tijd met de harde borstel. Eerst de grote klitten met je handen ontwarren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:35

Leuk, zo veel reacties! Ik ga dat Cowboymagic spul eens proberen Ja

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:47

Dr manen knip ik sowieso niet.
Sowieso houdt ze niet zo van scharen. Ze laat het bij mij wel toe, maar ze vindt het wel eng. Ten tweede groeien haar manen niet meer, of heel sloom. Als ik het dus zou knippen, zouden ze kort worden en ik wil juist lange manen.
De staart knip ik wel. Deze groeit juist weer als kol.
Ze heeft een dikke staart en ik kam altijd met een manen kam, van onder naar boven. Zo voorkom ik klitten en dat haren afbreken.
Ik gebruik deze ; http://www.cowboystack.com/image.php?ob ... ge_id=1433
Ik gebruik alleen antiklit als het echt een ramp is of dat dr staart kriebelt.

Ik weet alleen als raad van onder af aan voorzichtig daarmee borstelen.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:13

De manen van mijn paard (KWPN) worden op een bepaald moment aan de onderkant wat dun. Dat vind ik niet zo mooi, dus die puntjes knip ik dan.
Ik borstel ze niet al te vaak, meestal een zachte borstel over de bovenkant (Voor het zicht Clown )
Eens in de zoveel tijd borstel ik ze helemaal uit met een oster manenborstel.
Staart knip ik af en toe een stuk(je) van de onderkant af.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:23

Mijn verzorgpony heeft hele dunnen manen die abseluut niet groeien al vanaf dat ze veulen was hebben ze er niks aan gedaan (jhaa wel eens gekamt maar niet geknipt ofzo) en ze zijn nog helemaal niet lang. Huilen Ik kam ze heel soms. en nou maar blijven hopen dat ze gaan groeien Tong uitsteken de staart knippen ze soms een stukje af als die op de grond hangt, en van de zomer had ze een kort staartje in laagjes geknipt. Haar veulen vondt schijnbaar dat er model in moest komen. Gelukkig is die nou weer gewoon lang Haha!