Slaan met longeerzweep: terecht of mishandeling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musetta

Slaan met longeerzweep: terecht of mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 16:59

Ik ben iemand die de longeerzweep ziet als een middel om te drijven aan de longe (of vrij). Laatst gebeurde dit: mijn jonge pony zette de noodrem op en begon te dreigen. Mijn reactie was: zoveel mogelijk langs achteren drijven en het drijvende stemcommando gebruiken. Er waren heel wat ervaren meisjes in de bak toen en die maakten me uit voor idioot, omdat ik mijn pony geen klap met de longeerzweep gaf. Ik dacht: jezus, een klap met de longeerzweep, daar dient ze toch niet voor? Ze zeggen: nee daar dient ze niet voor, maar als jouw pony zoiets doet, dan moet je ze daarmee echt een klap geven.

Wie heeft hier nu gelijk, ik of zij?

Kiim

Re: Slaan met longeerzweep: terecht of mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:02

Nou uiteindelijk heb je gewonnen dus opzich heb je het niet verkeerd aangepakt..
Ik ben nou niet iemand die snel echt slaat maar als een pony richting mij dreigt dan zou ik hem ook een klap geven want dit pik ik echt niet..
Denk dat het voor iedere persoon verschillend is Lachen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:02

als een paard dreigend op mij af komt en ik heb een longeerzweep in de hand gebruik ik hem ook echt wel. is dat beest nou helemaal betoeterd... dat doet hij maar bij andere paarden en absoluut niet bij mij!

LH_Ashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:04

ik vind dat jij gelijk hebt, ik zie een longeerzweep ook altijd als een drijvend middel, ik sla er nooit mee.
Alleen natuurlijk als ze voor me staat en begint te seigeren in mijn richting

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:04

Ik zou het in iedergeval niet zo snel mishandeling noemen zoals het in de topictitel staat. Slapen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:05

Die van mij heeft echt wel eens een lel gehad. Meneer heeft losse achterbeentjes en ik ben er niet van gediend dat die op mij gericht worden Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:05

Als een paard dreigend op jou afkomen, mag je van mij best een tik geven. Blijft 'ie gewoon op de cirkel, dan vind ik dat jij prima gehandelt hebt!

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:06

Ik ben eerlijk gezegt niet zo van het slaan, ga liever met respect om met mijn pony. En ik ben blij dat dat andersom ook zo is.
Het is nu goed afgelopen, gelukkig!
je mag hem wel op zijn plaats wijzen.. maar ik vind ook dat je kunt overdrijven met een zweep zoals tegenwoordig veel mensen doen. Net of zij worden geslagen voor iedere fout die ze in hun leven maken!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:07

ik ga ook zeker wel met respect met paarden en dieren om, maar ze moeten gewoon heel goed weten waar ze staan en weten dat ik de baas ben, wat er ook gebeurd.
ik rij nooit met zweep, longeer meestal ook zonder, maar bij deze dingen kunnen ze van mij echt wel een lel verwachten

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 17:08

Wat ik vergat te zeggen is, dat dit een nieuwe pony is die een beetje uitprobeert. Tot nu toe staan we fifty fifty. Ik denk eigenlijk bij mezelf dat - als ze probeert te dreigen aan de longe -, ik zélf iets verkeerd heb begrepen. In die zin denk ik eigenlijk natural.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:10

als een paard dreigend op jou afkomt is hij dominant over jou... en het paard mag nooit dominant over de mens zijn. daar krijg je serieus ongelukken van!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:10

Jij gebruikt de longeerzweep als drijf middel, maar als je er op zit en hij reageert verkeerd krijgt je paard toch ook een schop?

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 17:11

Miss_Malfoy schreef:
Als een paard dreigend op jou afkomen, mag je van mij best een tik geven. Blijft 'ie gewoon op de cirkel, dan vind ik dat jij prima gehandelt hebt!

Dankje, ze ging na de tik (iedereen moedigde me zo hard aan) weer mooi op cirkel lopen... toch blijf ik denken dat ze te gestressed was ofzo...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:11

Wat bedoel je met fifty-fifty? Je paard mag echt niet domineren, wat Lissy zegt: dat is vragen om ongelukken! Dreigen is een teken van dominantie, en dat moet de kop in gedrukt worden. Hoe je dat wil doen, makt niet zo veel uit ( 'natural' of normal ), maar je moet het op dat moment wel oplossen!

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:12

Als mijn pony zou drijgen denk ik dat ik eerst een keer zou waarschuwen, als dat geen effect heeft krijgt hij denk ik wel een tik.. Ik vind dit (zeker bij eerst een waarschuwing) helemaal niet verkeerd, je pony hoort namelijk niet naar je te drijgen want jij bent de leider.. En pony's zullen ook echt niet gaan drijgen naar andere die hoger in rang orde staan, want dan krijgen ze ook wel een tik van een paar achterbenen.

Ik vind het goed hoe je het heb opgeost, las je kunt winnen zonder te slaan/ aan te tikken is dat natuurlijk geen probleem.

Wat deed je pony precie eigenlijk, op de circee, oren in zijn nek, of omdraaien en trappend op je af? (of iets daartussen n atuurlijk Knipoog

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:13

ik sla ook nooit met mijn longeerzweep, als die van mij staakt dan sla ik achter haar in het zand zodat ze schrikt.

Maar zoals die van jou gaat dreigen, ik weet niet wat je onder dreigen verstaat eigenlijk? Kun je precies vertellen wat ze deed?

Persoonlijk zou ik eerst waarschuwen met stem, dan met de zweep op de grond in haar buurt slaan, reageert ze dan nog niet en begint het gevaarlijk te worden zou ik mijzelf wel verdedigen.
Ze moeten hun plaats wel weten.

@Sill91: Een fout afstraffen is wat anders dan dat een paard gaat dreigen. Dat is een dominantieprobleem ( vaak) en geen fout. Een mens MOET boven een paard staan want anders kan het gevaarlijk worden, in de natuur is er ook 1 de baas en die is niet bepaald zachtzinnig zeker niet als er naar hem gedreigd word.

Dat zie ik bij ons thuis ook heel duidelijk. De leider bij ons is vriendelijk maar staat hem iets niet aan en een ander paard probeerd iets dan kan die een flinke knal verwachten.

Een paard ziet ons niet als mens, net zoals een hond ons als hond ziet, ziet een paard ons ook als paard.
Laatst bijgewerkt door MissJeanny op 18-03-08 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:15

Musetta schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Dankje, ze ging na de tik (iedereen moedigde me zo hard aan) weer mooi op cirkel lopen... toch blijf ik denken dat ze te gestressed was ofzo...

Ok. Tja het word natuulijk ook gevaarlijk als ze in 1 keer naar binnenrennen, straks raakt je paard verstrikt in de lijn. Dan mag je van mij wel een tik geven, gaat immers om de veiligheid..

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 17:15

3lsk3 schreef:
Als mijn pony zou drijgen denk ik dat ik eerst een keer zou waarschuwen, als dat geen effect heeft krijgt hij denk ik wel een tik.. Ik vind dit (zeker bij eerst een waarschuwing) helemaal niet verkeerd, je pony hoort namelijk niet naar je te drijgen want jij bent de leider.. En pony's zullen ook echt niet gaan drijgen naar andere die hoger in rang orde staan, want dan krijgen ze ook wel een tik van een paar achterbenen.

Ik vind het goed hoe je het heb opgeost, las je kunt winnen zonder te slaan/ aan te tikken is dat natuurlijk geen probleem.

Wat deed je pony precie eigenlijk, op de circee, oren in zijn nek, of omdraaien en trappend op je af? (of iets daartussen n atuurlijk Knipoog

Wat ze toen deed (dit is een paar weken geleden!) was ineens in draf stilstaan weigeren de richting in te lopen en van kant draaien... vervolgens mijn kant op steigeren, wat ik deed was de longezweep hard tegen de grond klappen zodat ze weer omdraaide in de kant dat we bezig waren. Daar luisterde ze goed op. Het duurde alleen even dat ze het doorhad. Ik vond zelf dat dit een betere methode was dan haar een klap geven!! Alleen ben ik blijkbaar de enige op de manege die er zo over denkt..........

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:20

Musetta schreef:
[ Het duurde alleen even dat ze het doorhad.

Dit staat me toch een beetje tegen. Een paard wat dreigt, moet meteen op zijn plaats gezet worden. Daar is geen ruimte om iets uit te leggen, dat moet meteen duidelijk zijn. Anders proberen ze het volgende keer gewoon weer.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:21

Ik sla mijn paard nooit met de longeerzweep, maar ik tik er mee op de grond als ze niet doet wat ik wil. Maar als ze dreigend op mij af zou komen, zou ze echt wel een tik krijgen hoor.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 17:25

erleyne schreef:
Musetta schreef:
[ Het duurde alleen even dat ze het doorhad.

Dit staat me toch een beetje tegen. Een paard wat dreigt, moet meteen op zijn plaats gezet worden. Daar is geen ruimte om iets uit te leggen, dat moet meteen duidelijk zijn. Anders proberen ze het volgende keer gewoon weer.

Dat is waar... Daar heb je ook zeker gelijk in... Aan de andere kant vind ik niet dat het touw hét communicatiemiddel is het is ook daartegen dat ze verzet bood. Ik ga absoluut longeerlessen of NH-lessen nemen, dat heb ik door dit topic uiteindelijk besloten Ja

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:43

hangt er vanaf hoe een klap, net met het touwtje aanraken waar die dan door naar voren gaat of net wat meer impuls toont of een mep

giannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:55

vind dat je het juiste gedaan hebt. vind slaan met een longeerzweep ook niet terecht, weet je hoe hard dat aankomt. ben zoiezo heel erg ANTIZWEEP

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:56

-> LO

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:05

giannatjuh schreef:
vind dat je het juiste gedaan hebt. vind slaan met een longeerzweep ook niet terecht, weet je hoe hard dat aankomt. ben zoiezo heel erg ANTIZWEEP

Het hangt er van af of je slaat of "een tikje geeft"
En er zijn gewoon wel paarden die doorhebben of je een waarschuwing echt meent, en als je het niet meent reageren ze er ook niet op, tja, dan moet je op het gegeven moment ook wel daad bij het woord voegen