waarom boomloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

waarom boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 20:01

Ik heb een vraagje:
Waarom zou je je paard boomloos rijden? Lachen
Ben beniewd, graag antwoorden van mensen die het zeker weten

lieniminnie

Re: waarom boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:02

ik lees mee, hoewel ik bijna zeker weet dat er al een topic over is? Vork

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:04

ik vind het lekkerder zitten zelf, en t past makkelijker op een paard. anders moet je steeds de zadelmaker laten komen als je paard dikker of dunner, of bespierder of minder bespierd wordt...

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:06

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:07

Ik rij mijn paard boomloos omdat ik geen boomzadel meer wil. Clown
Ik reed vroeger altijd met boomzadel,en daar was niks mis mee. (dacht ik)
Tot ik een boomloos zadel ging uitproberen..
Ze liep veel ruimer,vrijer,ontspannender.
Maakte grotere (ruimere) passen,en sprong opeens over plassen ipv. er dwars doorheen te gaan.
Het zadel beweegd met je paard mee,ook in bochten en als je je paard rond rijd.
In stap draf en galop geeft het zadel mee,wat een starre boom dus niet doet.
Wel moet je er een speciale pad onder doen,om de ruggegraat vrijheid te garanderen.
In zo'n pad zitten inlages,met een vrije uitsparing in het midden van de pad,daar blijft de rug dus vrij van druk.

Ik rij al een aantal jaar zo,en je hoeft niet je zadel om de zoveel maanden aan te laten passen door een zadelmaker,want het zadel vormt zich naar je paard.
In de winter ziet mijn paard er heel anders uit qua vorm dan in de zomer,en met een boomloos zadel is dat geen probleem. Lachen

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:11

wat ik me dus afvraag he, ik heb niet veel vet op mijn kont en mijn zitbottendoen volgens mij nogal zeer, is dat neit vervelend met een boomloos zadel dan? *LOL* of vangt die pad die eronder ligt dat op?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:13

Ligt een beetje aan wat voor zadel je hebt.
Ik heb er meerdere,maar mijn Ghost met panelen eronder is zeker bestand tegen zitbeenknobbels. Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 20:13

oke bedankt voor de reacties, ben net als lieniminnie ook wel benieuwd Knipoog

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:20

hahahaha oke Huilen van het lachen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:25

Mag je daar eigenlijk officieel mee starten?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:23

Ligt er aan welk zadel je hebt,en wat je wil starten.
Je mag niet starten met een western boomloos in de dressuur,maar met een dressuur boomloos zadel wel.
(of een daarop lijkend zadel)
Met een western boomloos mag je western starten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:00

ik rij boomloos omdat ik een buitenmodel paard heb.
Ik heb er diverse zadelmakers bij gehad die me adviseerden maar te gaan mennen, want voor zo'n paard hadden ze geen passend zadel.

Ik heb al een aantal boomloze zadels gehad, nu heb ik een Ghost en die is zelfs door mijn holistisch DA goedgekeurd voor mijn paard.

ik zit overigens niet op mijn zitbeenknobbels, maar op mijn balancepoint, dat is een stuk prettiger voor mijn paard

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:23

ik twijfel ook....

waarcshijnlijk heb ik binnenkort een eigen paard,die ik zelf ga beleren,maar wat voor zadel moet je dan kiezen??

een boomzadel verdeelt de druk beter,maar een boomloos zadel zal altijd goed passen,wat natuurlijk weer een groot voordeel heeft omdat een jong paard nog volop spieren gaat ontwikkelen.

en hoe stevig zit je in een boomloos zadel?kan je het vergelijken met bijv een westernzadel?en schuiven boomloze zadels niet erg met opstappen?

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:58

@oowie: ik heb sinds kort juist een boomloos(ghost) zadel aangeschaft omdat het boomzadel de druk niet goed verdeelde wardoor mijn paard beroerd liep.
het heeft denk ik veel te maken met de pads met inlages zodat je zo de druk alsnog goed verdeeld en ruggegraatvrijheid behoud.(zeg ik dan als net nwe boomloze trut Haha! )

ik zit steviger in de boomloze ghost dan op een wintec of mijn oude kentaur.maarja dat ben ik..je kan tegenwoordig ook veel boomloze zadels testen een week...
je voelt veel meer en eerder je paard onder je. ik kan geen vergelijking maken met een westernzadel want daar heb ik nog nooit mee gereden.
met opstappen schuift/schoof alles bij mijn paard dus ik stap tegenwoordig op met een krukje of als dat er niet is een voetje van een medestalbewoonster Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:09

ik zit erge stevig in mijn Ghost zadel en het schuift geen millimeter met opstappen. Ik loop er vaak naast en stap soms wel 10 x op 1 rit af en weer op (ben parellier, los problemen vanaf de grond op) en er is niet overal een opstapje, dus ik stap ook rustig vanaf de grond op

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:06

ik heb een hoop goede dingen gehoord over boomloos rijden, en ik zou graag ook de overstap maken.(nu helaas geen mogelijkheid voor0
nu had ik een vraag.

er worden nu ook een hoop merkloze boomloze zadels aangeboden, zijn deze veel slechter kwa gebruik/kwaliteit?

sorry wel een beetje off topic.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:41

Zadels als deze: http://www.horseyshopping.nl/cgi-bin/ic/hs/300090.html
zou ik vanaf blijven.
Ik heb er zo een in handen gehad,en dat ding is echt diep triest..
Verdere onbekende zadels ken ik zo niet,wel de bekende zadels.
Zodra het een merkloos zadel is zou ik de gok niet wagen..
(liever 100 euro meer betalen voor een merkzadel)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:58

Ik ben bij het inrijden van mijn jonge paard ook begonnen met een boomloos zadel (Barefoot Cheyenne). Om diverse redenen:

- mijn paard groeit nog qua lengte, breedte en bespiering en dan is zo'n zadel lekker flexibel
- hij past mijn paard goed, is licht van gewicht
- ik doe aan centered riding en ik wil graag de bewegingen van mijn paard voelen, dus niet die keiharde boom Clown
- goed voor je onafhankelijke zit
- vind het mooier en stoerder dan een 'gewoon' zadel Tong uitsteken
- het zit veel zachter Haha!

Hij schoof vooral in het begin nog wat, maar moet zich gaan vormen naar de vormen van je paard. Knipoog
Verder heb ik ook niet veel vet, maar ik vind het zoveel zachter zitten dan zo'n boomzadel. Soms rij ik op andersman's paard met boomzadel, pfff, dat doet nu gewoon pijn aan mijn kont. Haha!

Natuurlijk moet je er voor zorgen dat je de juiste pad met (dubbele) inlages onder gebruikt om de ruggengraat vrij te houden. Maar dat lijkt mij nogal logisch. Die koop je er natuurlijk meteen bij.

En ik moest er ook mee 'leren' rijden, want het zit toch wel heel anders dan een boomzadel.
Ik laat mijn paard's rug trouwens regelmatig checken (check zelf ook regelmatig door te masseren e.d.) en het gaat prima, hoor. Ik geloof niet dat ik ooit nog een boomzadel wil, tenzij mijn paard er alsnog last van krijgt natuurlijk.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:04

ik heb mijn paardje boomloos ingereden met de barefoot cheyenne.

Vandaag was ik weg met een echt westernzadel, maar ik heb nu nog pijn in mijn kont.

Als je een boomloos eenmaal gewend ben wil je nooit meer wat anders.

In het begin is het wennen maar dat is bij elke zadel.
En ze zitten zo lekker!!!

Eens een boomloos altijd een boomloos!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:11

mirijam schreef:

Dat klopt dus niet, er zijn al diverse mensen terug gegaan op boomzadels.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:20

Ik heb mijn merrie ingereden met een gewoon zadel tot ze ging bokken als ik aansprong in galop, bleek dat het zadel toch niet goed lag.
Daarna een lange speurtocht naar het juiste zadel, we konden niets vinden wat ook maar 75% goed lag.
Toen heb ik een Randoll's uit Frankrijk besteld en ben haar daarmee gaan rijden, nu 5 jaar verder rij ik nogsteeds het liefst met mijn Randoll's.

Ik heb er nu wel een western uitvoering bij een Barefoot Arizona die echt goddelijk zit maar net ff te lang is voor mijn merrie en in de winter schuurplekken veroorzaakt.
En een Wintec Pro Dressuur, die na lang trainen eindelijk wel blijft liggen op mijn merrie.

Wat ik namelijk had is dat veel boomloze zadels te laag aan de voorkant zijn en te snel weer omlaag lopen zodat de beugelophanging op het begin van de schoft lag.
Ook kon ik niet de juiste houding aannemen om bepaalde dressuur oefeningen te doen.
Vandaar dus de Wintec.

Als we dus buiten rijden of bv laag springen in de bak pak ik een boomloos zadel, ga ik serieus dressuren dan pak ik mijn Wintec.
Ik denk dus dat boomloos een goede oplossing is voor bepaalde dingen net als een boomzadel dat ook kan zijn.

Maar boomloos blijft wel mijn favoriet.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:25

Ik wil straks voor Sense een boomloos zadel, gewoon omdat het prettiger is voor haar. Ik heb er even meegereden op een appaloossa die ik bijreed, en ik moet zeggen.. HEERLIJK! Zoals het er nu uitziet wil ik de Barefoot Arizona, maar ik heb geen idee of ze volgend jaar nieuwere modellen krijgen, en ik heb nog voldoende tijd aangezien Sense bijna 2 is *LOL*

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:27

Waratje schreef:
mirijam schreef:

Dat klopt dus niet, er zijn al diverse mensen terug gegaan op boomzadels.

Zoals ik Knipoog

Hoewel, klopt ook niet helemaal, ik blijf ook boomloos rijden.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:11

Antheman schreef:
Hoewel, klopt ook niet helemaal, ik blijf ook boomloos rijden.

Ik dus ook beide

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:05

Ik heb mijn tinker zadlemak gemaakt met een boomloos, hij is verder doorgetraint met een boom, zelf reed ik steeds nog met de boomloos maar nu heb ik sinds gister een goed passend nieuw zadel aangeschaft en met boom. en ik vind hem nog lekkerder zitten dan de boomloos Bloos